21 de juliol del 2023

Rodó de Canalbona (3004) - Punta Gabarró (3115)

En la cresta sud-est de la Pica d'Estats, també coneguda com a Via Gabarró, es troben dos pics que superen els tres mil metres. El recorregut parteix de la Vallferrera, seguint el itinerari normal per la vall de Sotllo fins a l'estany d'Estats. Aquí ens enfilem per una torrentera cap a la conca Gelada i el port de Riufred, on s'enlaira la cresta. Dos cims eclipsats pel gegant de Catalunya, amb una entretinguda i interessant pujada...i baixada.

Ruta circular:  Sí.

Sortida i arribada:  Aparcament de la Molinassa.

Temps total:  11h25'   Sense parades:  9h51'   Ritme:  Moderat.

Dificultat:  Fàcil Sup. - F+      Esforç: 2/5.

Distància:   19,23 km.          Desnivell: +1519 m.

Alçada mínima:   1811 m.        Alçada màxima: 3115 m.

Cims:    Rodó de Canalbona (3004) i Punta Gabarró (3115).

De interès:  Tots dos cims estan inclosos en el llistat dels 3000's dels Pirineu.
Es pot pernoctar al refugi de Vallferrera, a 30' de l'aparcament. Pots veure la web del refugi per a reserves.
La baixada per la canal, als peus del Rodó de Canalbona, presenta un primer tram força pendent i relliscós. A mitja canal el terreny millora i el pendent es torna més sostingut. En general es baixa bé, no hi ha sensació de buit ni cap desgrimpada. Perillosa amb terreny moll o gelat.
Des de la Punta Gabarró, es pot seguir per la cresta, entretinguda i airosa, fins el cim de la Pica d'Estats (PD).
En temporada estival, consultar l'accés de la pista, ja que s'ha de reservar lloc per aparcar i realitzar un pagament de 5€. Consultar web

Pere Gabarró i Garcia: (1899-1980) Igualadí, va ser metge català. Es va exiliar a Anglaterra, sent cap de cirurgia plàstica a diversos hospitals. Es va especialitzar en reparacions de la cara, desenvolupant un nou tipus d'empelt anomenat 'empelt d'escaquer' o 'Tauler d'escacs de Gabarró'. Ha estat considerat el pare de la cirurgia plàstica a Catalunya. També fou aficionat a la muntanya, un dels co-fundadors del moviment escolta a Catalunya. El juliol del 1932 va obrir la Via Gabarró, una nova manera de pujar a la pica diferent a la del Port de Sotllo, entre moltes altres ascensions. Pots consultar més dades a la wikipedia.

Acompanyants:  Solitari.

Recomanacions:  Pals de tresc, protector solar: gorra, ulleres i crema.

Mapa:  Editorial alpina, Pica d'Estats - Mont-roig, 1:25.000.

Aproximació:  Des de Sort, capital comarcal del Pallars Sobirà, agafar la carretera C-13 direcció a Viella. En la població de Llavorsí, només creuar el pont sobre el riu, girar a la dreta. Seguir per la carretera L-504, fins a una rotonda, on agafem direcció a Alins, per la carretera L-510. Creuem tots els petits pobles, Àreu és l'últim, però encara continuem cap amunt. La carretera es convertirà en una pista apta per a tot tipus de vehicles, després de 10 km., ens deixarà a l'aparcament de la Molinassa, final de trànsit de vehicles. Punt de sortida.

Descripció: Després d'una curta tempesta matinal, inicio el recorregut més tard del que volia. Segueixo la pista amunt, fins a trobar el trencall, amb indicadors, que porten al refugi de Vallferrera (FEEC), 17'.

Refugi de Vallferrera.

Des del mateix costat de la font, surt el camí, seguint el barranc d'Areste. Mica en mica, s'allunya de la llera, per superar amb unes llaçades, un fort desnivell.
El camí gira cap a l'esquerra, realitzant un flanqueig en busca del barranc de Sotllo, per un pendent suau, on hi ha el pal indicador i la bifurcació cap a la vall d'Areste, 48'.

En el flanqueig, hi ha el pal indicador cap a la vall d'Areste.

Hi ha un tallat rocós, on hi ha equipada una cadena per facilitar la baixada, força dreta, porta d'entrada de la vall de Sotllo, 1h12'. Tot i l'espectacularitat de la baixada, no presenta cap dificultat, amb bones preses per agafar-se i col·locar els peus.

Vall de Sotllo.

Tram de cadena, vist des de dalt.
Es davalla fins a trobar l'encreuament amb pal indicador, que porta fins el refugi Baborte. Es continua de front, iniciant la pujada per la vall.

Es creua la palanca o pont de la Socalma i ens endinsem en el Pla de la Socalma, 1h34'. En alguns mapes apareix com a Socauma.

Palanca o pont de la Socalma.

Pla de la Socalma.
Al final de la plana, hi ha un parell de cascades. Es moment de superar una graonada rocosa per bon camí, per arribar als Plans de Sotllo, 1h48', magnífica pradera verda, inundada de rierols i aiguamolls amb unes imponents cascades.

Plans de Sotllo.
Es creua seguint unes passarel·les de fusta i inicio una nova pujada, superant una nova graonada rocosa, que em portarà davant de l'estany de Sotllo.

Estany de Sotllo. El cim de la Pica d'Estats ennuvolat.
El camí baixa, girant cap a la banda esquerra, gairebé fins a vora de l'aigua, 2h29'. Voltejo tot l'estany fins a l'entrada d'aigües, on hi ha un pal indicador i cruïlla amb el itinerari del coll i refugi de Baborte.

Estany de Sotllo, des de l'entrada d'aigües.
Molt a prop, hi ha la cabana de Sotllo, 2h40', oberta, de pedra, bon aixopluc en mig de la vall.

Cabana de Sotllo.
Continuo pel camí que puja, vora el torrent, fins a superar la graonada que em separa de l'estany d'Estats, just a la sortida d'aigües.

Estany d'Estats, des dels bivacs.
Aquí deixo de seguir el itinerari normal cap a la Pica d'Estats, girant a la dreta fins a uns bivacs en mig d'un petit pla herbós, 3h05'. Aquí comença l'aproximació Via Gabarró, primer voltejant l'estany entre pedres i després seguint cap amunt el barranc o torrentera.

Itinerari de pujada cap a la conca Gelada i estany Occ. de Canalbona.
En tot moment trobo força fites i rastre de camí.

Seguint fites i rastre de camí cap a la conca Gelada.
El pendent és força pronunciat, això fa que ràpidament agafi alçada i pugui gaudir de precioses vistes al girar el cap.

Des de les alçades, l'estany d'Estats.
Arribo a l'estany Gelat de la Conca Gelada, 3h43', incrustat en un petit replà de pedres.

Estany Gelat de la Conca Gelada.
La pujada no acaba, després del petit respir, el pendent torna a endurir-se, superant una canal pedregosa.

Seguint la torrentera de l'esquerra.

Al fons queda l'estany Gelat.
En front m'apareix la muralla de cims que superen els 2900 m. Encara he de pujar més, ara per terreny terrós i relliscós, girant cap a l'esquerra.

Dura pujada per la conca Gelada.
Passat aquest tram atarterat, es puja fins a una escletxa de la muralla rocosa, el collet Fals (2915), 4h23'.

Seguint fites i rastre de camí vora la cresta.
Les fites em porten vora la cresta, voltejant els cims i agulles per la vessant del Sotllo, tram molt agraït de poc desnivell, després de la terrible pallissa de pujada.

Una vistosa fita de pedres, col·locada en un pas en mig de la cresta, em permet creuar a la banda de l'estany Occidental de Canalbona i davallar fins el Port de Riufred (2921), 4h35'.

Vista des del pas de la cresta cap a l'estany Occ. de Canalbona.

Port de Riufred (2921).
Segueixo un camí fressat, que em porta fins al collet Franc (2922), 4h37', que està a tocar del Port de Riufred. Aquí inicio la pujada al Rodó de Canalbona.

Collet Franc (2922). Inici de l'ascensió al Rodó de Canalbona.
El camí vistós, ataca el cim pel vessant català, amb un pendent més intens a mida que guanyem alçada, fins la fita cimera del Rodó de Canalbona (3004), 4h53'.

Rodó de Canalbona. De fons la Pica d'Estats i la Punta Gabarró.
Les aparences enganyen, l'arrodonit cim presenta una tallada vessant nord de por, amb l'estany de Canalbona, situat al fons de l'encaixonada conca francesa.

Estany de Canalbona.
Per contra, la banda catalana, més pacífica, guanya en vistes, puc observar els estanys d'Estats i Sotllo al fons de la vall i més a prop, l'estany Occidental de Canalbona, des d'on he iniciat l'ascens a aquest cim.

Vistes als estanys: Occ. de Canalbona, d'Estats i de Sotllo, amb el Monteixo de fons.
Baixo per la vessant oposada a la pujada, fins el coll, seguint prop de la cresta. Ara el camí o corriol fa un flanqueig sota la mole de la Punta de Gabarró i el seu avantcim, deixant de banda la cresta, seguint un munt de fites. En aquest tram de flanqueig, el pendent és moderat.

Flanqueig cap a la Punta Gabarró.
Enrere, queda el cim del Rodó de Canalbona, amb una perspectiva punxeguda i desafiant.

Rodó de Canalbona.
La pujada augmenta per arribar fins a un pas on supero el contrafort que baixa de la mateixa Punta Gabarró. Davant apareix la Pica d'Estats i el coll que la separa de la Punta Gabarró.

Amb vistes a la Pica d'Estats, es segueix el camí fins el coll.
La senda gira cap a la dreta, encara es redreça més, fins arribar dalt del coll. Es gira a la dreta, on cal seguir arran de la cresta, airosa sobretot en la vessant francesa, per arribar al cim.

Tram de cresta fins el cim.
Punta Gabarró (3115), 5h24', coronada per un vèrtex geodèsic.

Punta Gabarró (3115).

Punta Gabarró (3115). Darrere la Pica d'Estats amb la visible creu cimera.
Des del cim, es pot apreciar la cresta sud de pujada a la Pica d'Estats i la creu sobre el sostre d'aquest cim. A l'esquerra, apareix el pic de Sotllo i Sotllo Nord.

Cresta cap a la Pica d'Estats.
Al nord, a més de la Pica d'Estats, apareixen els cims del Cap de la Coma de Riufred i el Montcalm.

Cims del Cap de la Coma de Riufres i Montcalm.
I al sud, el cordal fronterer amb els pics del Rodó de Canalbona, pic de Canalbona, Punta Romaset i la Pica Roja. En l'horitzó també es poden contemplar el Comapedrosa, sostre d'Andorra, Sanfons, Palomer, Gerri, Norís i Monteixo. I sota el cim de l'Areste, un estany amagat, l'estany Fondo.

Vistes cap el vessant sud.
Davallem pel mateix lloc de la cresta fins el collet, i seguim el mateix camí de pujada, en direcció al Rodó de Canalbona. Però, aquest cop, el flanquegem per la base, amb rastre de camí i fites.

Iniciant el flanqueig sota el Rodó de Canalbona. Al fons queda la Punta Gabarró.
Després del flanqueig, em trobo davant l'estany Occ. de Canalbona. A la dreta, hi ha una bona canal, per on baixaré fins al fons de la vall, per enllaçar amb el camí de la via normal al Port de Sotllo. Abans però, baixo a l'estany.

Estany Occidental de Canalbona.
En l'extrem oposat de l'estany, hi ha una petita zona d'herba amb un parell de bivacs, lloc ideal per fer una parada per menjar i hidratar-me, 6h09'. Vista dels tres cims que conformen la Via Gabarró.

La Pica d'Estats, Punta Gabarró i Rodó de Canalbona, des de l'estany Occ. de Canalbona.

Estany Occ.de Canalbona. A l'esquerra el collet Franc i a la dreta el Port de Riufred.
Retorno a la canal, per iniciar la baixada, 6h19'. Hi ha dues canals més marcades, utilitzaré la més a la dreta de les dues, segons es miri cap avall.

Canal de baixada, vista des de dalt.
Evito baixar per la part més sorrenca i relliscosa, aprofito la roca fitxe de l'esquerra, que realitza un seguit de grades per on baixo i on em puc agafar, sense rics de patinar. Al final d'aquestes roques, canvio a l'altra banda de la canal, per utilitzar d'agafadors la paret de la dreta i les pedres més grosses, on puc frenar bé.

Al final de la paret, canvio a la banda dreta.
En acabar aquesta paret, en mig de la canal apareix una zona més enclotada o reguerot, on es baixa força bé. Aquí la inclinació ja ha minvat.

Baixada pel mig de la canal, seguint el regueró central.
Més avall, arribo a una zona on conflueixen diferents canals de totes dues bandes, la canal es torna més ample i les pedres són més grosses, més estables i baixo amb més comoditat. A banda dreta, puc apreciar el pic del Sotllo i el camí que porta al Port del Sotllo.

Apareixen el cim i el port de Sotllo.

La canal de baixada, quan aquest s'obre.
Per un pendent força més pla, arribo a una zona amb un rierol, que el segueixo. Em trobo molts isards, aquest és el seu hàbitat i no deuen estar gens acostumats a que ningú passi per aquí. No s'espanten encara que em tenen controlat, ...soc benvingut!!

Itinerari aprox. de la baixada de la canal.

Isards.
Molt a prop del camí, ja puc veure la pujada al Port de Sotllo.

A baix de la conca d'Estats, es pot veure el camí de pujada al Port de Sotllo.
Un cop enllaçat amb el camí de baixada de la conca d'Estats, 7h14',  enrere queden els pics de Verdaguer, d'Estats, Punta Gabarró i Rodó de Canalbona. El que semblava un dia gris i plujós, ara s'imposa la llum i el cel blau. El temps total de baixada de la canal és de 55'.

Port de Sotllo, Verdaguer, Pica d'Estats, Punta Gabarró i Rodó de Canalbona.
El retorn és el mateix que he seguit per pujar. L'estany d'Estats, 7h36', des d'on hi ha una perspectiva del barranc per on he pujat cap a la Conca Gelada.

Itinerari de pujada cap a la conca Gelada i l'estany Occ. de Canalbona, des de l'estany d'Estats.
L'estany de Sotllo, 8h01', ara blau i brillant.

Baixant cap a l'estany de Sotllo.

Estany de Sotllo amb el Monteixo.

Estany de Sotllo, amb la Pica d'Estats.
Els Plans de Sotllo. No em canso d'admirar aquests aiguamolls des de les alçades!!

Iniciant la baixada cap els Plans de Sotllo.
Creuar el Pla de la Socalma i el pont o palanca de Socalma, sobre el torrent de Sotllo.

Palanca o pont de la Socalma.
Superar el tram de cadena i iniciar la baixada cap el refugi de Vallferrera, 9h38' i l'aparcament de la Molinassa, 9h51'.
Arribar al cotxe amb un dia radiant i de calor, gran contrast amb la meteo d'aquest matí.

Aparcament de la Molinassa.

Tot i haver estat una sortida fantàstica, condicionada pel mal temps del matí, resta pendent en futures visites, realitzar la Via Gabarró, enllaçant des del Rodó de Canalbona, la Punta Gabarró, Pica d'Estats, Pic Verdaguer, cresta fins el Port de Sotllo, pic de Sotllo, pic de Sotllo Nord i baixar per la coma de Sotllo.

Pots veure i baixar-te el track del recorregut a wikiloc.