29 de juliol del 2017

Pica d'Estats (3143) per la cresta occidental, Montcalm (3077) i Sotllo (3072)

Recorregut força llarg i exigent per ascendir al sostre de Catalunya, la pica d'Estats, donant un punt de dificultat: la cresta occidental. S'encadenen cinc cims de més de 3000 m., on gaudirem de les vistes d'aquests cims des de diferents perspectives. Els verds prats, els blaus estanyols, les blanques i molt petites glaceres, els reflexes de les muntanyes en els estanys d'Estats i Sotllo, ..., et faran gaudir d'aquesta sortida.

Ruta circular:  Sí.

Sortida i arribada:  Aparcament de la Molinassa.

Temps total: 15h10'     Sense parades:  11h57'     Ritme: Pausat.

Dificultat: Poc Difícil Inferior - PD-    Esforç: 3/5.

Distància:  21,03 Km.      Desnivell: +1806 m.

Alçada mínima: 1808 m.     Alçada màxima: 3143 m.

Cims:  Pica d'Estats (3143), Pic Verdaguer (3131), Cap de la Coma de Riufred (3041), Pic de Montcalm (3077) i Pic de Sotllo (3072).

De interès: Ascens al cim més alt de Catalunya. La cresta occidental no presenta cap dificultat remarcable (sense neu ni glaç), s'ha de seguir les fites, a vegades amb traça de camí, amb alguna molt curta canaleta on haurem d'utilitzar les mans, sempre progressant per la vessant francesa.  La panoràmica del cim de la pica d'Estats i la seva cresta occidental des del cim del Sotllo és imponent! Podem iniciar el recorregut al refugi de Vallferrera (FEEC), guardat en temporada, menjars, begudes, mantes,..., per a més informació i reserves, es pot consultar a internet la pàgina web.

Acompanyants: Kike i Raul.

Recomanacions: Evitar la cresta amb neu i glaç, aquesta puja molt de nivell de dificultat. Anar protegit de gorra, ulleres i crema solar. Per a fer tot el recorregut, s'ha de tenir una bona forma física.

Mapa: Editorial Alpina, Pica d'Estats - Mont-roig, 1:25.000.

Aproximació: Des de Sort, capital comarcal del Pallars Sobirà, agafar la carretera C-13 direcció a Viella. En la població de Llavorsí, només creuar el pont sobre el riu, girar a la dreta. Seguir per la carretera L-504, fins a una rotonda, on agafem direcció a Alins, per la carretera L-510. Creuem tots els petits pobles, Àreu és l'últim, però encara continuem cap amunt. La carretera es convertirà en una pista (arranjada el mes de juliol del 2017) apta per a tot tipus de vehicles, després de 10 km., ens deixarà a l'aparcament de la Molinassa, final de trànsit de vehicles.

Descripció:  Iniciem la caminada a les 5:00 de la matinada, per poder gaudir del paisatge i no tenir presses.
Amb la llum dels frontals, anem fent drecera a la volta de la pista, per uns corriols. Més endavant i ja per pista, trobem la bifurcació amb pal indicador. Creuem el pont de Boet, i seguim l'ample camí, que ens portarà fins el refugi de Vallferrera (FEEC), 20'.

Refugi de Vallferrera.
Des del mateix costat de la font, surt el camí, seguint el barranc d'Areste. Mica en mica, s'allunya de la llera, per superar amb unes llaçades, un fort desnivell.
El camí gira cap a l'esquerra, realitzem un flanqueig en busca del barranc de Sotllo, per un pendent suau. Només iniciar el flanqueig, hi ha un pal indicador i la bifurcació cap a la vall d'Areste.
Trobem un tallat rocós, on hi ha equipada una cadena per facilitar la baixada, força dreta, 1h21'.

Pas amb cadena.
Es baixa en busca del riu, al fons de la vall. Una bifurcació cap a l'esquerra, ens permetria arribar al refugi de Baborte.

Entrada a la vall de Sotllo.
Es comença a pujar. Creuem el barranc de Sotllo pel pont de la Socalma, que ens porta fins la Socalma de Sotllo, 1h45'.
Anem superant un primer tram rocós, que ens portarà fins els Plans de Sotllo, 2h04', magnífica pradera amb un seguit de rierols, cascades i aiguamolls.

Els Plans de Sotllo. Darrera el pic de Gerri i el pic Norís.
Al final dels plans, superarem un seguit de ressalts rocosos, amb un camí força fressat i senyalitzar amb blanc i vermell de la "Porta del Cel".

Superant un tram rocós, amb bon camí, marcat i fitat.
De sobte, trobarem davant, el primer estany, el de Sotllo i per primera vegada veurem el cim de la "pica", 2h41'.

Estany de Sotllo. Al fons, el pic de Sotllo i la pica d'Estats.
Es voreja tot l'estany per l'esquerra. A la dreta, es pot veure la cabana de Sotllo. Tornem a pujar un nou ressalt, molt a prop del riu.

Passat l'estany, hi ha la cabana de Sotllo.
Arribem a l'estany d'Estats, 3h19', just en la sortida d'aigües. Tot i estar molt a prop de la "pica", es considera la meitat del camí!.

L'estany d'Estats, amb els cims del Verdaguer, Estats i punta Gabarró.
Un nou ressalt, ens porta fins la Coma d'Estats, aquesta tanca la vall de Sotllo.

La coma d'Estats.
Després de creuar la part més amable, seguint la llera per terreny poc pendents, iniciem la pujada per la tartera, 3h45', amb força inclinació... per sort, un sender serpentejant ens guiarà.

Pujant per la tartera cap el port de Sotllo. Darrera l'estany d'Estats.
Passada la part més dura, i quan ja podem veure el coll, el camí perd un xic de intensitat de pujada, d'agrair.

El darrer tram fins el port de Sotllo, es suavitza.
Port de Sotllo (2874), 4h36', frontera amb França i inici de la cresta occidental.
Arribant al port de Sotllo (2874).
La cresta occidental, catalogada com a PD, no té cap complicació tècnica, tant sols un parell de curtes canals, que es poden superar amb una fàcil grimpada amb bones presses. Sempre seguirem fites i a vegades rastre de camí, per la vessant francesa. La darrera canal, més ample i llarga, amb un terreny molt descompost i roques soltes, és molt fàcil de superar, deixant-nos gairebé dalt del cim del Verdaguer.  Durant tot aquest recorregut, haurem d'evitar tirar les moltes pedres soltes que hi ha.  Per aquesta via, es pot reduir molt el temps fins el cim.

La cresta occidental des del port de Sotllo.

Trams de la pujada per la cresta occidental:

Pujant per la cresta, el pic de Sotllo i a sota, el port de Sotllo.
Petites i curtes canaletes, fàcils de superar.
Altra canaleta, amb bones presses.
Darrera canal, més ample i llarga, que ens portarà gairebé al cim del Verdaguer.
Darrera canal, vista des de dalt. Molt més fàcil del que sembla.
La cresta finalitza en el cim del Verdaguer (3131), 5h51'.

Pic Verdaguer (3131). Darrera la pica d'Estats.
Des del cim, destaca el vermellós pic de Sotllo i la pica d'Estats.

Pic de Sotllo, des del cim del Verdaguer.
Espectacular piràmide de la pica d'Estats.
Baixem fins el collet i tornem a pujar, per camí molt fressat fins el cim de la pica d'Estats (3143), 6h01', on arribem en un tancar i obrir d'ulls.

Pica d'Estats (3143).
El dia amb molta humitat, no ens deixa veure les muntanyes més llunyanes. Cap el sud-est, la punta Gabarró i el Rodó de Canalbona, dos 3000's que no pujarem.

Vistes cap el sud-est, amb la cresta que porta fins la punta Gabarró.
Cap el nord, el Montcalm i el Cap de la Coma de Riufred.

En primer pla, el Cap de la Coma de Riufred, i just darrera, el pic du Montcalm.
Baixem fins el collet, i seguint la carena direcció al coll de Riufred, desviant-me un xic del camí, arribo fins un dels nous-arribats a la llista dels 3000's del Pirineu, el Cap de la Coma de Riufred (3041), 6h16'.

Cap de la Coma de Riufred (3041). Darrera la pica d'Estats i el Verdaguer.
És un cim sense gaire prominència, molt arrodonit, a mig camí entre la pica d'Estats i el pic du Montcalm, amb una magnífica vista del cordal de cims del massís de la pica d'Estats.
Pel vessant sud-est, la vall de Riufred, amb l'estany de Riufred.

Vall de Riufred, en territori francès. Pic Oriental de Canalbona i al mig l'estany de Riufred.
De tornada al camí, enseguida arribem al coll de Riufred (2983), 6h24'.

Coll de Riufred (2983). Es pot veure el sinuós camí d'accés al pic du Montcalm.
Els companys Kike i Raul, desestimen de pujar, i van tirant cap el Port de Sotllo. Jo m'animo i començo a pujar el sinuós camí fins el cim del pic du Montcalm (3077), 6h39'.

Pic du Montcalm (3077). Darrere la punta Gabarró, pica d'Estats, Verdaguer i Sotllo.
Sense perdre gaire temps, baixo fins el coll de Riufred (2983), 6h52', on giro cap a la dreta, en forta baixada, direcció cap a la Cometa d'Estats.

Baixant cap a la cometa d'Estats, per un tram de neu. Davant el pic de Sotllo.
Un cop travessat un pas estret entre la paret rocosa i una petita glacera, el sender va girant cap a l'esquerra, guanyant alçada. Els dos estanyols de la Cometa d'Estats queden a la dreta.
Abans d'enfilar la pujada cap el Port de Sotllo, hi ha traces de camí amb alguna fita, que va guanyant alçada per la pala pedregosa i desfeta de la dreta, vessant est del Sotllo.

Remuntant la cometa d'Estats cap el port de Sotllo, just en el punt on em desvio cap el coll de la dreta.
El pendent és força accentuat, per un sender que a mida que puja, hauré de seguir cap a la carena que tinc davant, carena que neix al Port de Sotllo i acaba al cim, evitant el camí més terròs i difícil per progressar.

Pujant per la pala pedregosa, cap el pic de Sotllo. (foto feta des del port de Sotllo).
Un cop arribo a la carena, hi ha fites i traces de camí, sempre buscant els passos més fàcils, fins el pic de Sotllo (3072), 8h11'.

Pic de Sotllo (3072).
Al cim em vaig trobar amb l'Anna Montanyà, que va fer l'ascens a aquest cim des del Pla de Boaví, refugi de Broate, coll dels Guins de l'Ase, tota una pujada. Gràcies per la foto, ha quedat molt bé!.
Des d'aquest cim, puc admirar els cims per on he passat avui i gairebé tota la traça de camí, amb especial atenció a la cresta occidental, just enfront meu, molt més dreta del que m'ha semblat.

La pica d'Estats, amb el recorregut de pujada (vermell) i el de baixada (groc), des del pic de Sotllo.
La vall de Sotllo, amb els estanys d'Estats i Sotllo.

La vall de Sotllo, amb els estanys d'Estats i Sotllo. Sobresurt el punxegut Monteixo.
Els pics fronterers amb Andorra.

Cims fronterers amb Andorra.
Cap el nord-oest, destaquen els pics de Certascan i Mont-roig.

Vistes cap el nord-oest. Es pot veure el gran estany de Certascan, sota el pic del mateix nom.
I els cims més propers, que formen el cordal oest sud-oest.

Els propers cims de Baborte i dels Estanys, en el mateix cordal que el pic de Sotllo.
De baixada, i per guanyar temps, utilitzo els camins més directes, creuant una petita congesta de neu amb traces, que em porta directe al Port de Sotllo (2874), 8h39'.

Congesta de neu, abans d'arribar al port de Sotllo.
Des d'aquí, desfaig les passes de pujada d'aquest matí. Una baixada ràpida per la tartera, fins uns bivacs, on hem retrobo amb el Kike i el Raul.
Tranquil·lament, amb molta pausa, anem baixant.
Creuem el primer estany, el d'Estats, 9h13'.

Estany d'Estats.
Després el segon estany, el de Sotllo, 9h36', amb parada per dinar-berenar.

Estany de Sotllo.
Més avall, els esplèndits Plans de Sotllo, 10h12', que vistos des de dalt i amb la llum del sol, guanyen en color.

Baixant cap els Plans de Sotllo.
Seguim baixant pel barranc del Sotllo, fins arribar al pas de la cadena, on farem el flanqueig en busca del barranc d'Areste.
Podem veure el cordal de cims: Ascorbes, Palomer, Gerri, Norís i Monteixo, el més punxegut.

Pics d'Ascorbes, Palomer, Gerri, Norís i Monteixo.
Des d'aquí, es baixa aquest barranc, fins el refugi de Vallferrera, 11h43', ara amb llum de capvespre.

Refugi de Vallferrera.
En busca de la pista, que ens portarà fins el punt de partida, l'aparcament de la Molinassa, 11h57'.

1. Molt bona entrada Xavi!!

Aquest dissabte intentaré fer més o menys el mateix recorregut i les indicacions i les fotos m'han anat de conya!!

Moltes gràcies,
    Dennis.

1. Perfecte Dennis si t'ha servit per treure't algun dubte. Espero que hagis pujat fins dalt i que hagis gaudit!!
      (perdó pel retard en la constatació)

2. molt bona descripció i amb ganes de disfrutarla...enhorabona per la feina tant ben feta.
    salut.

1. Gràcies Carles María per la teva valoració. Ara pujar et serà un xic més fàcil, aniràs motivat a tope!!

3. molt bona descripció i amb ganes de disfrutarla.
    enhorabona
    salut.

4. Moltes gràcies per aquest regal. Acabo de fer la Pica d'Estats de forma virtual, cosa que no vaig poder fer de jove per causa d'una pàjara quan ja eram al Coll de Sotllo. Aquesta la tinc clavada. Felicitats per la bona feina.

1. Doncs ja saps que en aquest blog hi ha aquest i molts d'altres regals per que els gaudeixis.
      Ara que et veig motivat, uns entrenos i aquest estiu ...a per la pica!! Salut.