31 de desembre del 2022

Sobrepuny (1656) - Sobrepuny de Baix (1566)

Senderisme per l'Alt Berguedà per pujar fins el Sobrepuny, cim envoltat pel sud per una imponent cinglera, que vista des de La Nou de Berguedà sembla inexpugnable. Durant tot el recorregut pujarem i baixarem per pendents fortes, gairebé sense descans, per completar, en un xic més de quatre kilòmetres, tot el desnivell positiu. Les vistes cap el sud són immillorables, podent observar tota la conca del riu Llobregat i,  fins i tot, el mar rere la serra de Collserola.

Ruta circular:  Sí.

Sortida i arribada:  La Nou de Berguedà.

Temps total:  4h49'    Sense parades:  3h39'    Ritme:  Moderat.

Dificultat:  Fàcil - F      Esforç:  1/5.

Distància:   9,67 km.           Desnivell:  +839 m.

Alçada mínima:   858 m.        Alçada màxima: 2656 m.

Cims:  Sobrepuny de Baix (1566) i Sobrepuny (1656).

De interès: El poble de La Nou de Berguedà està enclavat dins la serra del Catllaràs, a 876 m d'altitud, al marge esquerra del riu Llobregat, amb una població de 179 hab. (2022) i com tots els poblets de la zona, va ésser un poble miner.
Prop de La Nou de Berguedà està el santuari de Lorda de la Nou, de principis del s.XIX, gran edifici de línies neoclàssiques, compte amb un hostal, fonts i piscina.
Dins la població de La Nou, hi ha la fonda Cal Marginet, on poder passar la nit.
Des del cim del Sobrepuny, les vistes cap el nord queden tapades per l'espessa vegetació, no podent observar la serra del Moixeró ni dels Pirineus. Des d'on sí es poden veure és des del Sobrepuny de Baix.
Tot el recorregut està marcat amb pintura blanca-i-groga o groga del PR C-199 fins els collet del Faig, marques grogues fins el coll de la Plana, i amb marques blanques-i-vermelles del GR-241 fins La Nou.
Enllacem amb el Camí Ral de La Nou a La Clusa, en el coll de la Plana.
Durant tot el recorregut anirem submergits en el bosc, canviant de vegetació segons el vessant i l'altitud.
A tenir en compte el fort desnivell, en poc més de 4 km. haurem fet tot el desnivell positiu del recorregut.

Acompanyants:  Dani.

Recomanacions:  Hi ha moltes bifurcacions, portar el gps ens traurà de moltes dubtes. Sabatilles tipus trail. Els pals de tresc ens poden ajudar força en les fortes pujades i baixades.

Mapa:  Editorial Alpina, Catllaràs-Picancell, 1:25.000.

Aproximació: Des de Berga, capital del Berguedà, s'agafa la carretera C-16 direcció a Guardiola de Berguedà. Un cop passada l'antiga central tèrmica de Cercs, trobem el trencall a la dreta cap a La Nou de Berguedà. Es creua la cua de l'embassament de la Baells i es puja, per la carretera BV-4022, fins el poble. Hi ha diferents aparcaments senyalitzats. Punt de sortida.

Descripció: Des del centre del poble ens dirigim cap a l'església de Sant Martí de La Nou, cruïlla de carrers amb pal indicador. Seguim el PR C-199 pel carrer de l'esquerra, direcció a Cal Patzí/Sobrepuny.

Església de Sant Martí de La Nou.

Pal indicador enfront de l'església.
Font del Patzí, 8', brollador sota la roca i font arranjada amb abeurador.

Font del Patzí.
Pocs metres més amunt, trobem el mas de Cal Patzí, final de l'encimentat. La voregem per l'esquerra i seguim un camí ben definit.

Camí de pujada, seguint les marques.
En agafar alçada, podem veure al complet el poble de La Nou de Berguedà amb els primers rajos de sol sobre les serres dels Rasos de Peguera i Ensija.

La Nou de Berguedà, amb els Rasos de Peguera i la serra d'Ensija.
Una pujada moderada, ens porta a una bifurcació de camins amb pal indicador, 18'. En aquest punt, deixem de seguir el GR-241, agafant el camí que marxa a la dreta, "Camí de La Nou al Sobrepuny".

A la tornada, arribarem en aquest punt pel camí de l'esquerra, "Camí Ral de La Clusa a La Nou".

Cruïlla de camins. A la dreta la ruta directa al Sobrepuny.
El camí agafa més pendent fins a un petit prat. Aquest punt pot ser perdedor, ... s'ha de girar a la dreta i just passades unes roques, girar a l'esquerra, on es veuen les marques grogues en els arbres.

En el prat, on es gira a l'esquerra passades les roques.
S'enllaça amb una pista, que es segueix fins a una corba, on trenca un corriol cap a la dreta, 32'.

Gir a la dreta, per corriol.
El pendent es torna intensament dret. De pujada, anem vora el torrent de la Foranca.

Remuntant vora el torrent de la Foranca.
En la part alta, hi ha un petit descans, on el pendent es torna molt amable i ens permet recuperar forces.

Tram planer entre pins i boixos.
Però només és un curt tram, per que enseguida la pujada torna a intensificar-se.

Esplèndid bosc.
Apareixen els primers faigs. Darrere d'un força gran, el camí fa un gir a la dreta, 1h23'.

Monumental faig a peu del camí.
Continuem amb la forta pujada, que ja no deixarem fins dalt del cim.

Fort pendent entre pins, boixos i faigs.
En topar-nos amb una malmesa pista, no la seguim, girem a la dreta, per continuar pujant per corriol.

Pujada encarant la part alta cap el collet.
Seguint el llom que davalla del collet, creuem una zona de pins i de faigs.

En la part propera al coll, apareixen grans faigs.
Collet dels Sobrepuny (1547), 1h40', petit coll que separa els dos cims.

El nom de "collet dels Sobrepuny" no consta en cap guia ni topogràfica, és un nom que he donat per a identificar aquest coll.

Collet dels Sobrepuny (1547).
Abans de pujar el Sobrepuny, girem cap a la dreta i per bon camí amb vistes sobre la cinglera, arribem al Sobrepuny de Baix (1566), 1h45'.

Pujant cap el Sobrepuny de Baix.

A mig camí, ja es veu la bandera.

Sobrepuny de Baix (1566).
Vistes espectaculars cap el vessant sud: Montseny, Montserrat, ... cap a l'oest amb els Rasos de Peguera, la serra d'Ensija, Pedraforca i la serra del Cadí amb els cims del Vulturó i Costa Cabirolera com a més destacats.

La cinglera de Vallcebre, el Pedraforca i la serra del Cadí.
Cap el nord, apareix part de la serra del Moixeró, la resta ho tapa els arbres. I a l'est, el germà gran, el Sobrepuny.

El Sobrepuny des del Sobrepuny de Baix.
Retornem pel mateix camí fins el collet dels Sobrepuny, 1h49', per iniciar la dura i dreta pujada.

Fort pendent per pujar fins el Sobrepuny.
Cim del Sobrepuny (1656), 2h03', culminat per un vèrtex geodèsic i una "escultura" que podria ser d'un estri utilitzat per a la mineria. Aquest cim pertany a la llista dels 100-cims de la FEEC.

Cim del Sobrepuny, amb el Montseny de fons.

Cim del Sobrepuny.
Nules vistes cap el nord, tapades per la frondositat del bosc. Cap a l'oest, a peu de precipici el Sobrepuny de Baix i de fons els Rasos de Peguera: Cogulló d'Estela, els Rasos de Baix i el Padró; i la serra d'Ensija: el Serrat Voltor i la Creu de Ferro.

Sobrepuny de Baix, Rasos de Peguera i la Serra d'Ensija.
Al sud, àmplies vistes de la conca del Llobregat. El Montseny: Les Agudes, Turó de l'Home, Matagalls, Puig Drau, el Sui i el Tagamanent. La serra de Collserola amb el cim del Tibidabo i el massís de Sant Llorenç del Munt amb La Mola i el Montcau. I Montserrat, amb cadascuna de les diferent zones d'agulles ben definides.

El Tibidabo i La Mola.

El Montseny.

La conca del Llobregat, amb La Mola i Montserrat.

Montserrat.
Cap a l'est, vistes cap el sector del Puigsacalm: Puig Cubell, Puigsacalm, Tossel Gros, puig de l'Àliga. També la serra de Bellmunt i darrere Cabrera i Aiats.

Sector del Puigsacalm, serra de Cabrera i altiplà d'Aiats.
Recuperem el camí, per iniciar un intensa baixada. Continuem amb les marques blanques-i-grogues.

Camí de baixada al collet del Faig.
La baixada és directe cap el collet del Faig (1567), 2h13', cruïlla de camins i pal indicador. Deixem de seguir el PR C-199, que marxa cap a la dreta, continuant de front per una pista o camí ample, seguint les indicacions de "St.Romà de la Clusa/Castell de l'Areny".

Collet del Faig (1567), amb el itinerari a seguir.
Deixem de seguir el camí ample, girant a la dreta. Hi ha una marca groga en un gran faig. Ens endinsem en una fageda jove sobre una catifa de fulles.

Corriol en mig d'una jove fageda.
Continuem baixant, deixant enrere l'entorn marró per entrar en una zona de pins i boixos molt verda i humida.

Travessant un verd bosc de pins i boixos.
Al final d'aquest, una zona de desforestació controlada, ens porta fins el coll de la Plana (1429), 2h27'. Cruïlla de pistes, enllaç amb el GR-241 i "Camí Ral de La Clusa a La Nou". Seguim la pista de l'esquerra.

Coll de la Plana (1429), entre els pins.
Aviat trobem una pista que marxa a l'esquerra, per la que tenim que continuar, 2h34'. Hi ha la pintada de gir en un arbre.

Canviem de pista, girem a l'esquerra.
I un xic més endavant, una bifurcació amb pal indicador, 2h38'. No seguim la pista de l'esquerra, hem de continuar de front, pel GR-241 cap a La Nou de Berguedà.

Bifurcació de camins, amb indicació per on seguir.
Es continua per ample camí un curt tram, deixant aquest en trobar un corriol que marxa a la dreta, 2h43'. Hi ha marques blanques-i-vermelles en els arbres, ...però és molt fàcil de no veure-ho.

Es deixa la pista i seguim un corriol a la dreta. Visibles pintades del gir en els arbres.
A partir d'aquí, la baixada és força intensa, per un camí fressat però amb molta pedra solta.

Forta baixada.
Més avall, entre els pins es pot veure la petita de Les Agudes, 3h03'. Val la pena desviar-se uns metres del camí per anar al patí del mas de Les Agudes, en ruïnes, i observar la imponent roca.

Mas en ruïnes i agulla petita de Les Agudes.
Retornem al camí i molt a prop trobem la mina de Les Agudes, 3h06'. Més que una mina, es feia servir per ventilació i per l'entrada de materials per a la mina Ínsula, 300 m. més avall, connectada a través d'un pla inclinat.

Mina de Les Agudes.
Es continua per un camí ample molt poc tram, continuant per un corriol que marxa a la dreta, 3h09'.

Trencall a la dreta, amb marques en els arbres.
Travessant una pineda amb un pendent moderat.

En la baixada, predomina el pi en la part baixa.
En una zona més aclarida, es deixa de seguir aquest camí en una corba, 3h13', per continuar de front, amb una pintada ben visible del GR-241 blanca-i-vermella.

Canvi de camí. Indicació per on seguir. En el cercle groc, la pintada del GR-241.
El corriol baixa decidit fins a creuar un torrent. Gira cap a l'esquerra i inicia una pujada.

Curta pujada, en un pas entre roques.
Arribem a la cruïlla de camins, 3h26', per on ens hem desviat aquest matí, amb un pal indicador ben visible.

Pujant a la cruïlla de camins, amb el pal indicador a la vista.
Cal seguir cap a la dreta, en continua baixada, passant per Cal Patzí i la font del Patzí, 3h34'. Abans d'arribar al poble, darrere ens apareix el cingle on està situat el Sobrepuny de Baix, el germà gran queda amagat darrere.

Destaca la cinglera on està situat el Sobrepuny de Baix.
Continuant pel carrer encimentat, s'arriba a l'entrada de La Nou de Berguedà, 3h39', donant per acabada aquesta curta però intensa sortida, que tanca l'any 2022.

Entrada a La Nou de Berguedà.

Escut de la població. Darrere una vagoneta de transport de carbó.

Pots veure i baixar-te el track del recorregut a wikiloc.