24 de juliol del 2024

Pic de Sotllo (3072) - Sotllo Nord (3058)

Utilitzaré una variant per assolir aquest dos cims, separats dels massís de la Pica d'Estats pel Port de Sotllo. Per la via clàssica de pujada a la Pica, sortint del refugi de Vallferrera, un cop creuat l'estany de Sotllo, desviament a l'esquerra per arribar als estanys de la Coma de Sotllo, un bonic paratge amb estanys i molt solitari. Remunto el curs del rierol seguint fites, i per pedreres i tarteres arribo fins un marcat coll, on agafo l'ampla cresta fins el pic de Sotllo. La baixada per la via clàssica, Port de Sotllo i fins el refugi/aparcament.

Ruta circular:  Sí, parcial.

Sortida i arribada:  Aparcament de la Molinassa.

Temps total:  10h16'    Sense parades:  8h48'     Ritme:  Moderat.

Dificultat: Fàcil sup. - F+     Esforç:  1/5.

Distància:  18,2 km.                Desnivell:  +1428 m.

Alçada mínima:  1811 m.             Alçada màxima:  3072 m.

Cims:  Pic de Sotllo (3072) i Pic Sotllo Nord (3058).

De interès: Tots dos cims estan inclosos en el llistat dels 3000's dels Pirineu, pertanyen a la zona 11-Pica d'Estats.
L'ascens està qualificat com a "Fàcil +" en el tram de cresta entre el pic de Sotllo i el Sotllo Nord, concretament en la baixada a l'esquerda i la pujada al cim del Sotllo Nord i tornada.
Els estanys de la Coma de Sotllo no tenen un nom específic per a cadascun, per a diferenciar-los, anomeno estany de Baix al primer que em trobo i més baix que els altres i estany del Mig al següent de més amunt. Els altres dos que queden per sobre, estan apartats del itinerari.
Es pot pernoctar al refugi de Vallferrera, a 15' de l'aparcament. Pots veure la web del refugi per a reserves.
En temporada estival, consultar l'accés de la pista, ja que s'ha de reservar lloc per aparcar i realitzar un pagament de 5€. Consultar web.

Acompanyants:  Solitari.

Recomanacions:  Pals de tresc, protector solar: gorra, ulleres i crema.

Mapa:  Editorial Alpina, Pica d'Estats - Mont-roig, 1:25.000.

Aproximació: Des de Sort, capital comarcal del Pallars Sobirà, agafar la carretera C-13 direcció a Viella. En la població de Llavorsí, només creuar el pont sobre el riu, girar a la dreta. Seguir per la carretera L-504, fins a una rotonda, on agafem direcció a Alins, per la carretera L-510. Creuem tots els petits pobles, Àreu és l'últim, però encara continuem cap amunt. La carretera es convertirà en una pista apta per a tot tipus de vehicles, després de 10 km., ens deixarà a l'aparcament de la Molinassa, final de trànsit de vehicles. Punt de sortida.

Descripció:  L'inici del recorregut és a l'aparcament de la Molinassa. Fins a l'estany de Sotllo utilitzo la via clàssica de la Pica d'Estats. Com aquest recorregut ja està descrit en altres entrades del blog, iniciaré la descripció a partir de l'estany de Sotllo
Si es vol consultar el recorregut des de l'aparcament, prem l'enllaç.

Punts de pas i horaris: Aparcament La Molinassa, Refugi de Vallferrera 14', Pal ind. a Areste , Pal ind. a Baborte, grimpada amb cadena, Pla de la Socalma 1h20', Plans de Sotllo 1h35' i estany de Sotllo 2h14'.

Des de l'estany de Sotllo, un camí el volteja per la banda esquerra, fins a l'entrada d'aigües, on hi ha un visible pal indicador, 2h24'.

Arribant al pal indicador, passat l'estany de Sotllo.

Pal ind. Girem a l'esquerra direcció al Coll de Baborte.
Es continua direcció "Coll de Baborte", deixant de seguir la via clàssica cap a la Pica d'Estats. El camí força fressat, guanya alçada fent un gir cap a l'esquerra, no puja pel torrent. Quan el camí planeja, a la dreta tenim una gran roca, vermellosa, on hi ha una pintada groga.

Gran roca amb marca groga al ben mig.
Cal girar a la dreta, per un corriol poc definit però evident. Ara hi ha fites i marques grogues, que ens portaran cap a la Coma de Sotllo.

Pujada cap a la Coma de Sotllo.
El camí evita el torrent d'aigua i un ressalt rocós situat al mig, per l'esquerra.

Es passa per l'esquerra del ressalt rocós.
Estany de la Coma de Sotllo de Baix, 2h47', des d'on es pot gaudir d'una part de la coma de Sotllo, envoltada pels pics de Baborte i dels Estanys.

Estany de la Coma de Sotllo de Baix.
Es travessa una petita plana herbada, per arribar fins l'estany de la Coma de Sotllo del Mig, 2h57'. Aquí ens apareix l'avantcim del pic de Sotllo, vermellós.

Estany de la Coma de Sotllo del Mig.
El camí no és que estigui gaire fressat, seguint fites i el torrent que baixa dels estanyols de més amunt, sempre amb direcció al pic de Sotllo i el marcat coll, anem en bona direcció.

Coma de Sotllo.
En una confluència de petits torrents, és el darrer punt d'aigua. El camí va paral·lel i no s'ha de creuar el torrent, seguint una zona mixta d'herba i roques.

Seguint corriol i fites, encarant cap el visible coll.
En front, imponent, el pic de Sotllo, tot i que el que veiem és l'avantcim i a la dreta, el coll fins on he de pujar per seguir la cresta.

Imponent mole del Sotllo, tot i que no es veu el cim.
En arribar a un tram de pedrera, a l'esquerra veig un camí força fressat. M'apropo i el segueixo amunt.

Travessada la pedrera, es retroba el camí fressat.
Després del tram de pedrera, arriba una zona amb herba, des d'on s'inicia una pujada més directe i pendent cap el coll.

Seguint fites cap el coll.
Hi ha moltes fites, el terreny és més abrupte, amb moltes pedres, però també fàcil de seguir.

Corriol amb fites, augmenta el pendent cap el coll.

Vista enrere del tram de pujada de la tartera.
Em situo en perpendicular al coll, on només em separa d'aquest, una llarga tartera, amb un camí sinuós.

Darrer tram de tartera fins el coll.
Enrere queda el pic dels Estanyets, amb l'estany de la Coma de Sotllo de Dalt sota mateix i més a la dreta, els Estanyols de la Coma de Sotllo.

Enrere el pic de Baborte i els estanyols de la Coma de Sotllo.
Arribo al collet (2766), 3h53', amb vistes al massís de la Pica d'Estats.

Collet, amb el massís de la Pica d'Estats de fons.
Un no es cansa d'admirar tant meravellós paisatge, però... ara he de girar a l'esquerra per superar l'ample cresta. Durant molt tram hi ha un corriol fressat i quan aquest desapareix, sempre trobem fites. Es puja gairebé sempre pel mig de la cresta, molt fàcil i on no hem d'utilitzar les man en cap moment per progressar.

Des del coll, inici de la cresta.

Progressant per la cresta.

Ja es veu el cim del pic de Sotllo.
Des del començament de la pujada, es pot gaudir de part de l'itinerari fins el coll.

Itinerari aprox. de pujada per la Coma de Sotllo.
En arribar a la part alta, el pendent disminueix, tenint l'avantcim en front i a la dreta, el pic de Sotllo.

El final de la carena. A la dreta, es veu el cim.
Es pot pujar fins l'avantcim o seguir un camí a la dreta, directe cap el pic. Aquesta darrere opció és l'escollida, arribant a la base del cim, on només cal superar un curt tram de roca i pedres.

Darrer tram pedregós per assolir el pic de Sotllo.
Pic de Sotllo (3072), 4h45', coronat per una andròmina de fusta amb el nom i alçada del cim, sobre una gran fita. No cal dir que les vistes són amplíssimes!!!

Pic de Sotllo (3072).

Continuo per la cresta cimera cap el nord, més estreta que l'anterior i airosa, però que es fa bé.

La cresta nord, cap el Sotllo Nord.
Es baixa a una estreta esquerda, amb una fàcil grimpada per bona roca i moltes preses. Aquesta esquerda és la que permet al Sotllo Nord tenir una prominència de +10m. i estar inclòs en la llista oficial dels 3000 del Pirineu.

Baixada a l'esquerda.
Es continua per l'esquerra, on trobem "rastre de camí" i alguna fita on poder progressar. Hi ha una canaleta, on es pot grimpar sense dificultat, sortint a pocs metres del cim.

Vista del tram de pujada al Sotllo Nord, des de la cresta, tot just sobre l'esquerda.

Corriol i grimpada final al Sotllo Nord.
Pic Sotllo Nord (3058) (F+), 4h58', coronat per una fita, estret i força aeri.

Sotllo Nord (3058).
Es pot veure la cresta fins el pic de Sotllo, esvelta i imponent, però com he comentat més amunt, fàcil de transitar.

Cresta de baixada cap a l'esquerda, en mig el Pic de Sotllo.

I ben a prop, el massís de la Pica d'Estats, amb tots els altres cims de +3000 que completen aquesta zona: Montcalm, Verdaguer, Pica d'Estats, Punta Gabarró i Rodó de Canalbona.

Cims: Montcalm, Cap Coma de Riufred, Verdaguer, Pica d'Estats, Punta Gabarró i Rodó de Canalbona.

Cap el sud-est, els cims andorrans: Sanfons, Comapedrosa, Baiau, Roca Entrevessada, Monturull, Perafita,...

Cims andorrans i fronterers amb Catalunya.

Cap a l'oest, la Punta Alta i el massís de Besiberri, amb els cims de Comaloforno, Besiberri Sud, Besiberri del Mig i Besiberri Nord i més al nord, el Vallibierna.

Massís de Besiberri i Punta Alta.

Cap el nor-oest, el massís de la Maladeta: Russell, Margalida, Tempestades, Aneto, Coronas, Maldito, Maladeta, Cordier, Sayó, Mir, Alba; darrere d'aquest, apareix el Posets.

Massís de la Maladeta.

Un xic més al nord (a la dreta), el massís de Perdiguero en primer terme: Perdiguero, Pic Royo, Crabioules, Maupàs, Lèzat, Grand Quayrat,... al fons a la dreta apareixen el pic Añisclo, Mont Perdut i Cilindro.

Zona del Mont Perdut i Perdiguero.

Continuant cap a la dreta, apareix la zona del Néouvielle, amb els pics Lentilla, Campbieil, Badet, Pic Long, Turó de Néouvielle, Trois Conseillers, Néouvielle i Punta Ramougn.

Pic Long-Néouvielle.

I encara més cap el nord, l'estany de Certescans amb el visible refugi a peus de l'estany, envoltat dels pics de Flamisella i Certescans. De fons, en territori francès, els imponents cims del Maubèrme, Barlonguèra i Valier.

Estany de Certescans.

Per davallar cap el Port de Sotllo, el més fàcil és retornar, pel mateix itinerari de la cresta, fins el pic de Sotllo (3072), 5h09'.

Darrere ullada als cims del sud, el cordal més proper amb el pic Palomer, Gerri, Norís i Monteixo. Darrere la Torre de Cabús i el pic de Salòria i al fons, el Port del Comte i la Torreta de l'Orri.

Vistes des del pic de Sotllo cap el sud.
Es segueix una vistosa i enrevessada senda amb força punts verds, per un pendent força inclinat, combinant trams de roca, pedres i sorra.

Baixada cap el Port de Sotllo.
Es una baixada ràpida, arribant al Port de Sotllo (2874), 5h41', i enllaçant amb la via clàssica de pujada a la Pica d'Estats. Vistes completes del pic de Sotllo i el Sotllo Nord.

La Pica d'Estats des del Port de Sotllo (2874).

Pic de Sotllo i Sotllo Nord, des del Port de Sotllo (2874).
Es davalla fort, per la tartera, amb un camí sinuós i força fresat. En arribar a terreny més planer, hi ha una gran roca i vora aquesta, baixa un rierol, bon lloc per abastir-me d'aigua.

Enrere la baixada des del Port de Sotllo.
Arribant i creuant l'estany d'Estats, 6h22', amb un blau intens.

Estany d'Estats.
Seguint el curs del torrent, està la cabana de Sotllo, 6h36', molt a prop de l'estany de Sotllo, 6h40'.

Estany de Sotllo. Al fons, la Pica d'Estats.
A partir d'aquí, només cal seguir la via clàssica de pujada o baixada de la Pica d'Estats cap el refugi de Vallfarrera, ja descrit ens altres entrades d'aquest blog (enllaços a l'inici de la descripció de l'itinerari).

Punts i horaris de pas: Plans de Sotllo 7h17', Pla de la Socalma 7h28', grimpada amb cadena 7h40', refugi Vallferrera 8h29', aparcament de La Molinassa 8h48'.

Pots veure i baixar-te el track del recorregut, des de l'aparcament, a wikiloc.