18 de febrer del 2023

Vulturó (2349) - Pedró dels Quatre Batlles (2387) - Tossa Pelada (2378) - Tossal de L'Estivella (2338)

Apurant l'escassa neu que queda en el vessant sud, fem un recorregut mixta entre raquetes i senderisme, seguint el itinerari de xapes negres fins el Pedró dels Quatre Batlles i de baixada, el itinerari de xapes taronges. Pugem els quatre cims més altius de la serra del Port del Comte, gaudint d'àmplies i llunyanes vistes per tots els vessants.

Ruta circular:  Sí.

Sortida i arribadaEstació d'esquí del Port del Comte. Aparcament de L'Estivella.

Temps total:  4h55'    Sense parades:  3h59'     Ritme:  Moderat.

Dificultat:   Fàcil - F         Esforç:  1/5.

Distància:  11,10 km.            Desnivell: +526 m.

Alçada mínima:  1938 m.         Alçada màxima:  2387 m.

Cims:  Vulturó o Cap de Les Pedrusques (2349), Pedró dels Quatre Batlles (2387), Tossa Pelada (2378) i Tossal de L'Estivella (2338).

De interès: Sortida mixta amb raquetes de neu. La molt poca neu o inexistent en segons quins trams del vessant sud, fan aconsellable no utilitzar-les.
Només ens calcem les raquetes des de la sortida fins el cim del Vulturó.
Seguim dos itineraris senyalitzats per l'estació d'esquí, el negre i el taronja.
El cim del Pedró dels Quatre Batlles pertany al llistat dels 100-Cims de la FEEC.
Magnífiques vistes des dels cims, amb els grans dels Pirineus: Aneto, Mont Perdut, Posets, Pica d'Estats, Comapedrosa, ...

Acompanyants:  Òscar, Jaume, Kike i Kike Jr.

Recomanacions:  Raquetes de neu, pals, polaines, botes, guants, gorro llana, buf, ulleres protecció solar, crema protectora, roba de fred intens (samarreta tèrmica, polar, plomes, gore-tex,...), aigua.

Mapa:  Editorial Alpina, Vall de Lord-Port del Comte, 1:25.000.

Aproximació:  Des de Solsona, capital del Solsonès, agafem la carretera LV-4241 cap el nord, direcció al Port del Comte. Passats 24 km., s'agafa un trencall amb indicació a l'estació d'esquí. A meitat  del nucli de cases del Port del Comte, que pertany al municipi de La Coma, hi ha un indicador, cap a l'esquerra direcció pistes d'esquí. Es creuen tots els aparcaments fins el final, on es troba l'aparcament d'Estivella. Punt de sortida.

Descripció:  L'aparcament està situat en el Pla de Botons (1938). En un extrem d'aquest, sota un arc de fusta, s'inicia el itinerari color negre de raquetes de neu.

Inici del recorregut.
De bon començament, seguim l'ample pista d'esquí. Passat el llac artificial recol·lector d'aigües, hem d'estar atents. A l'esquerra surt una torrentera, Rasa de Prat Piquer, que cal seguir, 7'. No hi ha cap xapa negra ni indicador.

Desviació a l'esquerra cap a la Rasa de Prat Piquer.
Guanyem alçada remuntant la Rasa de Prat Piquer, ombrívola, en mig d'un atapeït bosc. Hi ha força neu, més de la que en un primer moment ens podíem pensar.

Pujant per la Rasa de Prat Piquer.
El bosc s'aclareix en la part alta.

Part alta de la Rasa de Prat Piquer.
Abans d'arribar a l'ampli coll, Portella del Llop, anem girant cap a la dreta. Trobarem xapes negres, un xic amagades.

Iniciant l'ascens per Les Pedrusques, girant cap a la dreta.

La Portella del Llop, no cal arribar fins aquest coll per iniciar la pujada.
Iniciem un fort pendent, Les Pedrusques, 42', en mig d'arbres i d'algun tram molt escàs de neu.

Pujada per Les Pedrusques.

Deixem enrere el bosc, a una determinada alçada tot és pelat, entrant en una zona acanalada, gaudint de la neu, que en aquest racó torna a ser molt agraïda i generosa.

Zona alta de Les Pedrusques.
Ens aferrem al llom de la dreta que ens porta cap el cim. A la dreta marxen les xapes negres, per una zona sense neu, tot i que al final les retrobem al cim.

Pujant per assolir la carena cimera.
Cim del Vulturó o Cap de Les Pedrusques (2349), 1h36'. Coronat per una fita i pelat de neu.

Cim del Vulturó o Cap de Les Pedrusques (2349).
Grans vistes cap el sud, amb les serres del Montseny, Sant Llorenç del Munt i Montserrat. En primer terme el Puig de les Morreres i les pistes d'esquí de l'estació.

Vistes cap el vessant sud.
Cap el vessant nord, els propers cim del Pedró dels Quatre Batlles i la Tossa Pelada.

Els propers cims: Pedró dels Quatre Batlles i Tossa Pelada més a la dreta.
I cap el vessant oriental, el Tossal de L'Estivella i de fons la serra del Cadí, del Verd, d'Ensija, Rasos de Peguera,...

En el centre, el Tossal de L'Estivella. De fons, la serra del Cadí.
Sense les raquetes, que ja no ens les posarem en la resta del itinerari, davallem cap el collet per atacar el proper cim.

Baixant del Pedró dels Quatre Batlles. Davant la Tossa Pelada.
Una pujada en diagonal fent una llaçada, seguint rastre de corriol, i ...ja tenim el cim a tocar.

Pujada, seguint un corriol, cap el cim.

Arribant al Pedró dels Quatre Batlles.
Pedró dels Quatre Batlles (2387), 1h56', cim més alt de la serra del Port del Comte, pertanyent a la llista dels 100-cims de la FEEC. Ampli cim, coronat per una roca i una senyera amb panells informatius dels cims al voltant d'aquesta.

Pedró dels Quatre Batlles (2387).
Vistes molt semblants a la de l'anterior cim: El més proper, el Tossal de L'Estivella, darrere el Comabona i el Pedraforca, darrere d'aquests la serra del Moixeró amb La Tosa d'Alp i tancant l'horitzó, els Pirineus amb la Torre d'Eina i el Puigmal entre d'altres.

Cim més destacats: Comabona, Puigmal i Pedraforca.
Cap el vessant nord, els Pirineus.

Un curt tram dels Pirineus, que podem veure des del cim.
Cap a l'oest, la carena que acaba en el cim del Cap de la Gespeguera, i un xic més al nord, la serra del Boumort amb el Cap de Boumort i més allunyat, el Turbón.

L'arrodonida carena que marxa cap a l'oest. El darrer cim, Cap de la Gespeguera.

Serra de Boumort, darrere a la dreta, el Turbón.
La baixada és pràcticament exempta de neu.

Baixada del Pedró dels Quatre Batlles cap a la Tossa Pelada.
En un moment ens plantem dalt del cim de la Tossa Pelada (2378), 2h09', que com no podia ser d'altra manera, està pelada ...de neu. Ampli cim, coronat per un vèrtex geodèsic.

Cim de la Tossa Pelada (2378).
Les vistes cap el nord de tot el Pirineu són fabuloses, d'oest a est: Cotiella, Mont Perdut, Posets, Vallibierna, Aneto, Besiberri Sud, Pica d'Estats, Comapedrosa,... (fotografies d'arxiu, extretes del dia 4 de febrer del 2023, exposades en una anterior entrada del blog).

Pots veure la descripció del recorregut d'alguns dels cims publicats en aquest blog, prement en l'enllaç corresponent:
Mont Perdut  -  Gran Astazou  -  Posets o Punta Llardana  -  Russell  - Aneto - Comaloforno-Besiberri Sud  -  Punta Alta  -  Pica d'Estats-Sotllo-Montcalm  -  Comapedrosa  -  Monturull-Perafita.

Davallem cap el vessant est, seguint de prop les xapes taronges i aprofitant les zones amb més neu.

Iniciant la baixada.
Seguint l'ampli llom, més per traces que no pas per les xapes taronges.

Baixant pel cordal, amb el Tossal de L'Estivella sempre visible.
Creuem el Clot Rodó, iniciant la pujada cap el darrer cim del dia.

Clot Rodó. Davant els remuntadors de l'Estivella.
Arribem a un collet, amb un pal indicador pròxim, 2h28'.

Pal indicador. Seguir a la dreta la pala que porta al cim del Tossal de L'Estivella.
Iniciem la pujada per una pala, amb poca neu.

Aproximació al cim, remuntant una pala amb molt poca neu.
Passem vora una caseta, continuem pujant fins el cim del Tossal de L'Estivella (2338), 2h39'.

Cim del Tossal de L'Estivella (2338).
Vistes als anterior cims pujats.

Cims centrals de la serra de Port del Comte.
A les properes serres del vessant oriental: Serra del Cadí, Pedraforca, serra del Verd: Cap del Verd; d'Ensija: Cap de la Gallina Pelada, Creu de Ferro,...; i Rasos de Peguera: El Pedró o Rasos de Dalt, Rasos de Baix, Torreta dels Enginyers, Cogulló d'Estela...

Serres del vessant est.
I cap el sud, amb un extra de zoom, el Montseny, amb el cim de Les Agudes i el Turó de L'Home amb força neu.

El Montseny, amb neu!!
Retornem al collet, per continuar per una pista ample cap a l'esquerra, direcció al final del remuntador del Pla de l'Orri, 2h59'.

Baixada cap el Pla de l'Orri.
Seguint xapes taronges, enllacem amb la pista que davalla pel vessant sud.

Baixant per la pista. De fons, el Cadí i el Pedraforca.
En la bifurcació on hi ha el panell informatiu dels recorreguts de raquetes de neu, cal seguir per la pista de la dreta, continuant amb la baixada, 3h12'.

Bifurcació, cal seguir a la dreta, en baixada.
Més avall, la neu desapareix del tot, fent d'aquest darrer tram de baixada un xic 'monòton'.

Gran part de la pista està sense neu.
Fins arribar a l'aparcament de L'Estivella, 3h59'.

Arribant a l'aparcament de L'Estivella.
Sortida amb forts contrastos: una pujada amb neu abundant per la Rasa de Prat Piquer fins el cim; el seguit de coronacions sense gaire neu o molt poca; i una baixada per la pista sense neu. Tot i així, ha estat un dia rodó!

Pots veure i baixar-te el track del recorregut a wikiloc.