28 de setembre del 2023

Grand Tapou (3150) - Pic du Milieu (3130)

Pujada als dos cims més al sud del massís, que no formen part de la corona del Vignemale. Tres quartes parts de l'itinerari el transitarem en mig d'una catifa d'herba, alternant trams "planers" amb d'altres de forta pujada. El camí, imperdible, travessa un pedregam que ens porta a les faldes dels cims, on només queda superar una molt costera pujada, però còmoda, per assaborir les vertiginoses vistes des dels cims. Els dos objectius ens apareixen aviat en l'horitzó, però no estan tant a prop com semblen, pas a pas!.

Ruta circular:  Sí, lineal.

Sortida i arribada:  Barrage d'Ossoue.

Temps total:  10h18'   Sense parades:   8h03'   Ritme:  Moderat.

Dificultat:  Fàcil - F       Esforç: 1/5.

Distància:  14,16 km.               Desnivell:  +1355 m.

Alçada mínima:  1822 m.                  Alçada màxima:  3150 m.

Cims:  Pic du Milieu (3130) i Grand Tapou (3150).

De interès: La pujada als dos cims no presenta cap dificultat, durant tot el recorregut el camí és força clar, fressat, amb moltes fites.
Accedim als dos pics més al sud del massís del Vignemale, cims que no conformen la corona.
La pista des de Gavarnie, tret dels 4 primers quilòmetres asfaltats estrets i sinuosos, és de grava en estat acceptable, tret del darrer quilòmetre on està força malmesa i s'ha d'anar amb molta precaució amb els cotxes baixos.

Acompanyants:  Manu "Metal&Mountains".

Recomanacions:  Pal de tresc, ulleres i protecció solar, gorra. Obligat gore-tex, un plomes o polar per possibles canvis de temps.
Hi ha un parell de petits torrents on poder abastir-nos d'aigua.

Mapa:  Editorial Alpina, Vignemale, escala 1:25.000.
Editorial Alpina, Vignemale-Bujaruelo, escala 1:30.000.
Carte de Randonnées - Pyrénées nº. 3, Béarn-P.N.des Pyrénées, escala 1:50.000.

Aproximació:  Sortint de Lleida, capital del Segrià, agafem l'autovia A22, fins a Barbastro. Deixem l'autovia i prenem la carretera A-138. Passem els pobles d'Abizanda, Ainsa i Bielsa i per la mateixa carretera, travessem el túnel de Bielsa-Aragnouet. Ara ja en territori francès, seguim per la carretera D173 i D118 fins a Fabian. Continuem per la D929, travessant Sent Lari e Sola fins la població d'Arreu, on girem a l'esquerra per seguir per la D918. Creuem la població de Sainte-Marie de Campan, col du Tourmalet/La Mongie i Lus et Saint Sauvaire, on canviem de carretera, ara per la D921, creuant el poble de Gêdre i fins a Gavarnie. Cap a la dreta, a l'entrada del poble, surt la D128, que en poc més de 4 km. es transforma en pista, fins a l'embassament d'Ossoue. Punt de sortida (google).

Descripció:  Des de l'aparcament de la Barrage d'Ossoue, hem d'anar a la paret de la presa, on creuarem el riu per un pont de ferro, seguint per un marcat camí.

Pont sota la pressa d'aigües.
Arribem sobre l'extrem de la pressa.

L'embassament d'Ossoue.
Cal seguir el camí que marxa a l'esquerra, el GR-10, molt visible, que va agafant alçada lentament.

GR-10, direcció a la cabana de Lourdes.
Anem direcció a la cabana de Lourdes, però abans d'arribar-hi, haurem de deixar el GR-10 per girar a la dreta, 39'. No hi ha cap indicador.

Trencall a la dreta.
El corriol poc fressat però visible, travessa una ampla zona de prats, amb una pujada moderada, tenint com a referència el punxegut pic Rond.

Corriol, amb els pics Rond i Pointu.
Es passa per sota dels contraforts que cauen del pic Rond. Ara com a referència, tenim el pic Pointu. Al fons, apareixen els pics Milieu, Grand Tapou i Montferrat.

Pas sota el pic Rond.
Es volteja el pic Rond, ara per un camí més fressat, fins a trobar una bifurcació, just en una gran pedra amb una fita a sobre, 1h26'. Estem situats entre el pic Rond, a l'esquerra, i el pic Pointu, a la dreta.

Cap amunt ens portaria fins la collada l'Alba i el pic del Puerto. L'itinerari a seguir és cap a la dreta, direcció als llacs de Montferrat.

Gir a la dreta.
Després d'un curt tram planer, iniciem la primera pujada forta, en voltejar el pic Pointu per superar el vessant oriental.

Voltejant el pic Pointu, en forta pujada.

Pujant cap els llacs de Montferrat, apareixen els cims en l'horitzó.
Passat un petit collet, ens apareix el primer dels llacs.

Primer llac, petit, amb els reflexos dels cims.
Més endavant, apareixen els llacs de Montferrat, 2h08', els dos més grans.

Llacs de Montferrat.
Després d'una forta pujada, curta i desagraïda, travessem una zona de pastures sense gaire desnivell, inclús amb alguna baixada considerable. Bon camí i moltes fites!

Travessant zones de pastures.
La baixada dona pas a una continua pujada, superant lloms en mig de pastures, amb tendència a girar cap el nord (dreta).

Una baixada dóna inici a la interminable pujada fins el cim.
Es supera en forta pujada el cordal que baixa del pic Petit Tapou, amb una fita en la part alta que serveix de referència.

Fita ben visible, on es gira cap a l'esquerra.
Es gira cap a l'esquerra, seguint a munt sota el cordal i sempre pel fressat i fitat camí, ara amb més pedres que herba.

Encarant l'ample canal, en un mar de rocs.
El pic Petit Tapou a l'esquerra i els contraforts rocosos que davallen del pic Grand Tapou a la dreta, formen una marcada i ampla canal, depòsit de pedres i grans rocs, per on el camí es va fent un lloc.

Un fort pendent ens porta fins la porta d'entrada de l'ample canal.

Seguint el tàlveg, sortejant els rocs i seguint fites.
Enrere i abans d'endinsar-nos en l'ampla canal, les vistes ja són àmplies, destacant el Soum d'Aspé (2968) i en l'horitzó el massís del pic Long.

Soum d'Aspé i pic Sud d'Aspé. De fons el pic Long - Campbieil.
A mida que penetrem dins la canal, el pendent i el pedregam augmenta. Moltes fites i alguna grimpadeta. Anem girant cap a la dreta, fins assolir un petit "replà" amb vistes més obertes. Ja tenim els cims a tocar!!

Sota el cims, els tenim a tocar!!
L'atac final conclou amb una intensa pujada pel llom que baixa des del mateix pic du Milieu, ara sense grans pedres i força més còmode de pujar.

Pujant pel llom que baixa del mateix pic.
Més ràpid del que sembla, s'arriba al coll  (3111, 3118 segons el gps), 4h40', que separa els dos cims.

Coll, amb vistes cap el Gran Vignemale, pic Montferrat i Grand Tapou.
Girem a l'esquerra, amb bona senda i poc desnivell...

Des del coll, ascens al pic du Milieu.
Assolim el pic du Milieu (3130), 4h43', coronat per una modesta fita. Cim més al sud del massís de Vignemale, des d'on es pot gaudir de la resta de cims.

Pic du Milieu (3130).
La seva localització estratègica permet admirar gairebé la resta de cims del massís de Vignemale i les seves vertiginoses parets, en particular la Labacera d'os Muxarés, situada entre el pic Central i el pic Montferrat. A més d'aquests dos cims, també destaquen els pics de Cerbillona, Clot de la Hount i Gran Vignemale.

Corona del Vignemale i la granítica paret de Labacera d'os Muxarés
Molt més a prop i proper objectiu, el pic Grand Tapou, amb les dues agulles i la imponent cresta fins el pic Montferrat.

Cims més al sud del massís de Vignemale.
Cap a l'est tenim la major part dels massissos:

Dins de la zona Pic Long-Néouvielle, podem distingir els pics de Néouvielle, Trois Conseillers, Turó de Néouvielle, Pic Long, Badet, Campbieil i Lentilla entre d'altres.

El Néouvielle.

Pic Long - Campbieil.
Amb zoom, es pot gaudir del Midi du Bigorre.

Midi du Bigorre, amb les seves antenes.
L'allargada serra de Troumouse, amb els pics Heid, Troumouse, Sierra Morena, la Munia i Robiñera.

Serra de Troumouse.
Darrere de la serra de Troumouse, apareixen els pics: Lustou, Culfreda, Bachimala,  Perdiguero, Maladeta, Maldito, Aneto, Posets, Espadas, Forquetas, Eriste,...

Mateixa foto que l'anterior, ara amb els cims que sobresurten darrere la serra de Troumouse.
Cap el sud-est el massís del Mont Perdut (comentat des del pic Grand Tapou).

I cap a l'oest, la serra de la Partacua...

Serra de la Partacua.
... I el massís del Garmo Negro-Infiernos, amb els pics de las Argualas, Algas, Garmo Negro, Agulla Pondiellos, Arnales i Agulla Arnales, els tres pics dels Infierno i el Midi d'Ossau.

Garmo Negro - Infiernos.
I si les vistes als cims dels voltants i llunyania són envejables, encara és més espectacular el itinerari de pujada fins el cim, on es pot observar el darrer llom, els llacs de Montferrat, la Barrage i tota la vall d'Ossoue.

Vessant per on hem realitzat la pujada.
Després de gaudir una bona estona de les vistes, toca baixar fins el coll i superar el tram de cresta, molt fàcil.

Pujant la cresta cap el pic Grand Tapou.
Pic Grand Tapou (3150), 4h54', coronat per una gran fita de pedres i un pal indicatiu del cim.

Grand Tapou (3150).

Les vistes són molt semblants al pic du Milieu. A destacar la imponent cresta que puja al pic de Montferrat amb les dues agulles de Tapou. Més a la dreta, el Petit Vignemale i el refugi Bayssellance.

Petit Vignemale.

Les dues agulles de Tapou i cresta cap el pic Montferrat.

Refugi Bayssellance, petit de d'aquestes alçades.
Vistes cap el massís del Mont Perdut amb tot els seus cims: Astazu, Marboré, Cilindro, Mont Perdut, pics de la Cascada, Torre, Casco, Taillón i Gabietos.

Zoom cap el Mont Perdut.

Massís del Mont Perdut.
I cap el pic du Milieu, modest des del cim del Grand Tapou.

Pic du Milieu, des del Grand Tapou.
Al fons, molt a sota dels nostres peus, el blau turquesa de la barrage d'Ossoue que li dóna la llum de primera hora de la tarda.

Barrage d'Ossoue.
Després de recuperar forces, és l'hora de la baixada. La meteo és la d'un dia de platja: calor, cap núvol ni vent, perfecte per nosaltres però terrorífica per a les glaceres.

El camí de baixada és el mateix que hem fet servir per pujar.

Iniciant la baixada des del coll.
El sol de tarda dóna una tonalitat als llacs que aquest matí no hem gaudit. Els llacs de Montferrat enamoren!, 6h36'.

Llacs de Montferrat, amb el sol de tarda.
La baixada es fa llarga, molt llarga, fins el tant desitjat embassament d'Ossoue, 8h03'.

Sense perdre temps, baixem en cotxe cap a la cabana Milhas, on ens espera una refrescada al riu, gaudir de les darreres llums del dia cap els pics que hem pujat, fer un bon sopar i gaudir dels somnis.

Darreres llums del dia cap els cims assolits.
El recorregut és llarg, però sense cap dificultat i molt còmode, tant de seguir com de progressar, amb grans vistes, diria que són uns bons cims per iniciar-se en l'aventura dels 3000's.

Pots veure i baixar-te el track del recorregut a wikiloc.

Dóna vida al blog deixant una opinió o comentari, gràcies.