5 de juny del 2018

Jbel M'Goun o Oumsoud (4071) - Trekking vall M'goun i vall Assif El Oat

En la regió de l'Alt Atles Central estan situats la resta de quatre mils del Marroc, allunyats del massís del Toubkal. Un seguit de frondoses valls, amb rius cabalosos i un gran contrast de colors, va comunicant petits pobles berbers, molts ancorats en segles passats, construïts amb palla i fang. Gaudirem des dels cims i colls de grans vistes, guanyades amb esforç i constància per pendents costerudes. Al finalitzar el trekking, tres dies extres per contemplar fantàstiques kasbahs (alcassabes), Ksar (pobles fortificats) i el desert ...amb relaxants estades en riads, kasbahs i hotels.

Ruta circular: No.  Recorregut de  6 etapes.
Sortida:  Douar Arouss - Gîte d'étape Tamazirt (Vall de Bougamés)
Arribada: Bou-tharar.
Dificultat de la ruta: Tècnicament fàcil.
Distància:  113,33 km.   Desnivells: +5053 m.  -5348 m.
Alçada mínima:  1589 m.   Alçada màxima:  4071 m.
Cims: Jbel M'Goun o Ighir Oumsoud (4071), Ighir n'Taghourt W2 (4008), Ighir n'Taghourt W1 o Pointe Central (4001).
De interès durant el trekking: Passarem per petites poblacions, gairebé totes amb construccions de fang i palla, algunes sense corrent elèctrica. Veurem petites cabanes de pedra, utilitzades pels pastors, la seva família i el ramat, en llocs d'alta muntanya amb condicions molt dures. La kasbah de Tighremt n'Aït Aouragh, més coneguda per "Du gardien de l'eau", lloc on es controlava l'aigua per a regar els cultius. Espectaculars gorges:  d'Amejgag i d'Agouti o d'assif El Oat.
De interès fora del trekking: Les cascades d'Ouzoud, de 110 m. de caiguda en tres nivells amb un parell de miradors, situades en una zona turística, on podem adquirir souvenirs, menjar i passejar en barca. Hi ha gran quantitat de kasbah i ksar en el trajecte que farem en cotxe, amb bones vistes a peu de carretera, tant en la vall del Todra com en la vall del Dadès.  Contemplar una posta de sol des del desert de Merzouga, admirant les rugositats que formen els vessants de les dunes, el contrast de lluny i foscor d'aquestes i si ve de gust, una passejada amb camell.
Acompanyants:  Alícia, José María "Chema", Antonio Pérez i Miguel López.
Guia de muntanya:  Hamid Azdour. Auxiliar de guia Mohamed.
Recomanacions:  Fer l'ascens molt a poc a poc, sense forçar el ritme i bevent aigua constantment, per no patir mal de cap a l'alçada. No seguir el ritme del guia, ell ha de seguir el nostre ritme. Portar ulleres de sol, crema protecció solar tant per la pell com pels llavis, gorra, impermeable. Els canvis de temperatura i temps son freqüents en l'alta muntanya i s'ha de ser previsor. Dos litres d'aigua i menjar de pic-nic (que siguin de fàcil digestió). La resta del recorregut, amb etapes llargues, s'ha de vigilar la forta calor, sobretot quan caminem a hores de migdia i per terreny amb vegetació baixa o inexistent.
Mapa: No és necessari, ja que en tot moment tenim el guia que ens va marcant el camí. Existeix el mapa de l'editorial Piolet "Ighil Mgoun", escala 1:60.000, però no inclou tot el recorregut del trekking, a més de ser molt just d'informació.
Aproximació (inici del trekking):  Des de Marrakech - cascades d'Ouzoud - Vall de Bougamés - gite etape Arouss.

PREPARATIUS
Passaport i visat d'entrada:  Es necessita passaport amb 6 mesos mínim de vigència per entrar a Marroc. El visat d'entrada s'aconsegueix en la duana de l'aeroport d'entrada, sense cap cost monetari.
Vols: L'empresa Vueling té una línia regular tots els dies de la setmana, amb una durada del vol de 2h30' aprox. La sortida la vàrem fer des de l'aeroport d'El Prat de Barcelona, a les 21:05 h. i l'arribada a l'aeroport de La Menara de Marrakech a les 21:30 h (en horari d'estiu peninsular, hi ha dues hores de diferència horària, fora d'aquest període, la diferència és d'una hora).
Contractar la ruta: Contractem tot el recorregut amb ascensió als cims (6 dies en total) a l'empresa Natur-Atlas de Marroc, propietat d'Azdour Hassan.
Hassan es un ex-guia d'alta muntanya i com a tal, ofereix tot el que un muntanyenc necessita i vol trobar en l'ascensió a cims i en les rutes de senderisme. Et preparen la ruta tal i com tu la vols a més de donar-te servei de guia, cuiner, mulater, tendes, haimas i pernoctes per poblets de les valls, en cas que es necessitin. També ens organitza el recorregut de tornada, amb el seguit d'estàncies en hotels o kasbahs i el desplaçament amb el mateix vehícle que ens portà cap a l'inici del trek prèvia parada a les cascades d'Ouzoud. El preu, al canvi amb l'euro, surt molt econòmic.
Hassan és una persona que emana confiança, molt amable i hospitalària, humil i sap el que ha d'oferir per que tothom quedi content.
Més informació a la pàgina web de Natur-Atlas (Parlen castellà).
El Blog "La ruta de les mil alcassabes": Blog escrit pel català Roger Mimó, establert fa uns quants anys al Marroc, l'objectiu del qual és "...donar a conèixer als visitants que desitgin aprofundir en el tema de l'arquitectura de terra crua les immenses possibilitats que els ofereix el sud del Marroc." . Aquest complet blog compte amb un seguit d'enllaços molt interessants: "Inventari d'Alcassabes", "Muntanyisme al Marroc", "Llibres i articles", ...entre d'altres, on poder consultar.
Agrair a en Roger Mimó l'ajuda prestada per a fer d'aquesta entrada més enriquidora i en especial al petit tresor que és aquest, el seu blog.
Recorregut del M'Goun en números:
Les dades: distància, desnivell positiu i negatiu i alçada mínima i màxima, estan presses per GPS, podent diferir un xic de les esmentades en el mapa del "piolet".

Dades extretes de wikiloc (excepte desn. pos. i neg. etapa 6) i calculades amb el gps.

DIA 1 (4-6-18) - L'aproximació.
Marrakech - Cascades d'Ouzoud - Douar Arouss.
Després d'aterrar gairebé a les 23 h. (hora local) en l'aeroport de Menara i d'una nit de 'mogudes', només dormim quatre hores.
Dia de trasllat cap el punt d'inici del trekking, la població de Douar Arouss (vall de Bougamés), on passarem nit en la gite d'etape Tamazirt.
Un taxi furgoneta de 8 places, força còmoda i nova, ens recull a la porta de l'hotel Alí, on hem passat la nit, a primera hora del matí. El desplaçament és força llarg i per fer-ho menys pesat, farem una aturada per visitar les cascades d'Ouzoud (cascades de les olives, traduït del berber) de 110 m.de caiguda, que gairebé ens venen de passada i val molt la pena visitar-les.

Cascades d'Ouzoud, des de diversos punts del recorregut.
A mitja tarda arribem a la gite d'etape. Després d'una dutxa, ens porten el sopar. Tajine de... serà el menjar per excel·lència en l'estada a Marroc.

Sopar a la gite d'etape Tamazirt.

DIA 2 (5-6-18) - Primera etapa.
Gite d'Etape Tamazirt - Douar Arouss- (1904) - Refugi Tarkeddit (2946).
Distància:  14,9 km.   Desnivells:  +1492 m.  -451 m.
Alçada mínima:  1899 m.   Alçada màxima:   3385 m.
Temps: 7h02'.     Temps sense parades:  6h35'.

L'expedició es compon d'un guia de muntanya, un cap de mulers i auxiliar del guia de muntanya, un cuiner/muler i un auxiliar de cuina/muler, a més de tres mules, una per cada dues persones.
En el pati de la gite d'etape Tamazirt, comencen a preparar els farcells per carregar les mules.

Preparant els farcells per carregar les mules.
Douar Arouss, on està situada la gite d'etape, són quatre cases a les afores d'Arouss. Iniciem la jornada, de bon matí, recorrent la pista que puja cap el proper poble d'Arouss, 4'.

Arribant al poble d'Arouss.
El creuem per estrets carrers i cases de fang. Totes les construccions de la vall són fetes d'aquest material.
Deixat enrere el poble, travessem el riu assif n'Arouss i encarem la vall, que anirem remuntant.

Creuant el riu Arouss.
Remuntant la vall d'Arouss.
El pendent no és gaire pronunciat, anant guanyant alçada progressivament, per un ample camí o pista.
Tornem a creuar el riu, ...comença l'aventura!

Tornem a creuar el riu, ara per un lloc més arriscat.
A mida que avancem, podem veure la serralada d'Ighil M'goun, amb petites congestes de neu.

La vall d'Arouss. Al fons apareix la serralada del M'goun, amb un xic de neu.
La vegetació canvia de sobte, arribant a unes cases on els conreus, donen un color verd intens, 1h05'.

Zones de conreu en la part alta de la vall.
El camí continua pujant, en mig dels conreus. Les mules ens atrapen... i van avançant sense esperar-nos, ..."al seu rollo".

Les mules en avancen. Darrere els prats de conreus.
Arribem a Azib Ikiss (2275), 1h44', petita aldea amb una gite d'etape, "La Tulipe d'Ikiss". Les expedicions que inicien el recorregut a Agouti, fan nit en aquesta gite.

Arribant a Azib Ikkis, petita població.
Deixem de seguir el riu assif n'Arouss, que de front, s'endinsa en les gorges d'Arouss.
Passem entre les dues cases, per un estret carreró. Iniciem una forta pujada, girant cap a la dreta i entrant en la vall d'Ikiss.

Enrere queda Azib Ikkis, envoltada de conreus.
Seguint la vall d'Ikkis.
Després del primer tram de pujada més forta, el terreny es suavitza, avançant amb molta comoditat, envoltats d'una esquitxada de plantes: verdes, grogues i liles. El riu o torrentera, no porta gens d'aigua.

Remuntant la vall d'Ikkis. Al fons apareix el coll que hem de pujar.
En la part final, iniciem la pujada al coll, on el pendent molt marcat el superem amb diverses ziga-zagues marcades pel camí.

Iniciem la pujada cap el coll tizi n'Oumckiyk.
Fins assolir el coll tizi n'Oumckiyk (2887), 3h41'.

Coll tizi n'Oumckiyk (2887).
Tot i estar el dia molt tapat, les vistes des del coll ens mostren la grandesa del paisatge i les muntanyes que ens envolten.

Cim de l'Ighil n'Ikiss i la vall d'Ikiss per on hem pujat.
Girem a l'esquerra, iniciem la pujada cap el coll tizi Tarkeddit, que encara no podem veure.

Pujada cap el següent coll.
Anem guanyant alçada, per fressat camí, superant els lloms que ens apropen al coll, realitzant un seguit de ziga-zagues primer i unes llaçades més amples al final.

Cim de l'Ighil n'Ikiss i just a sota, el coll tizi n'Oumckiyk.
Fent unes llargues llaçades, guanyant alçada cap el coll.
Força amunt, ens apareix la serra d'Adrar Tarkeddit, transversalment, serra que haurem de creuar per arribar al refugi.

Serralada de l'Adrar Tarkeddit, que haurem de creuar.
Arribem al coll tizi Tarkeddit o tizi n'Aghroy (3382), 5h19'. De somni! En front, tota la serralada de l'Ighil M'goun amb el Plateau de Tarkeddit als nostres peus. Contrast de colors!!

La serralada del M'goun, des del coll tizi Tarkeddit (3382).
Part occidental de la serralada de l'Ighil M'goun i el Plateau de Tarkeddit.
Amb el punt més alt i els tres cims que superen els 4000 m. en front, objectiu de la jornada de demà.

Serralada de l'Ighil M'goun on estan situats els cims més alts, objectiu de la propera jornada.
Iniciem el descens girant cap a la dreta, amb una baixada moderada. En trobar una part més rocosa i acanalada, la baixada és més directe, amb un seguit de ziga-zagues, cap els prats que conformen l'inici del Plateau de Tarkeddit.

Baixant cap el Plateau de Tarkeddit.
Baixant per un tram acanalat, entre grans rocs.
Darrer tram de baixada, arribant al Plateau de Tarkeddit.
Ara només cal recorre d'est a oest un tram del Plateau de Tarkeddit, molt planer, per arribar al campament, a tocar del refugi Tilibil'n'Tarkeddit (2946), 6h35'.

Plateau de Tarkeddit. Al fons es veu el refugi.
Plateau de Tarkeddit. Prop del refugi, plantem el campament.
Només avui, farem el muntatge de les tendes nosaltres.

Plateau de Tarkeddit. Muntant les tendes, on passarem la nit.
Un cop muntat el campament, una dutxa calenta al refugi i a sopar. Encara ens queda temps per fer una visita a les fonts de Tessaout, brollador natural sota una roca.

Sopar dins la haima.
La tarda es torna fosca i nuvolada. Refugi de Tarkeddit.
Refugi Tilibil'n'Tarkeddit, guardat.
Fonts de Tessaout, brollador natural en el Plateau de Tarkeddit, ben custodiada.
Etapa d'alta muntanya, superant dos grans colls amb unes vistes molt àmplies cap a totes bandes, tot i que el dia ha estat ennuvolat. Fort contrast de colors superant les valls d'Arouss i d'Ikkis i encara més intensos baixant cap el Plateau de Tarkeddit. Hem tingut sort de que no ha plogut, esperem que demà faci millor meteorologia, per tenir millors vistes.

DIA 3 (6-6-18) - Segona etapa.
Refugi Tarkeddit (2946) - Jbel M'goun (4071) - Vall d'Oulilimt (2813).
Distància:  16,75 km.   Desnivells:  +1310 m.  -1438 m.
Alçada mínima:  2812 m.   Alçada màxima:  4071 m.
Temps: 10h20'.     Temps sense parades:  8h43'.

Després d'una nit gèlida, amb temperatures sota cero, el dia es lleva completament seré, sense cap núvol.

A primera del matí, el campament encara conserva la gebrada sobre les tendes.
Comprem unes ampolles d'aigua al refugi, a 10 dirhams (1€) cada una i iniciem l'etapa reina en quant a alçada, l'atac al sostre de la serra d'Ighil M'goun.
Travessem el Plateau de Tarkeddit, amb un pendent molt suau i un sol, que enseguida ens fa treure roba.

Iniciant el recorregut, travessant el Plateau de Tarkeddit.
Camí cap a la serralada de l'Ighil M'goun.
Ens creuem amb uns camells que volten per la planúria.

Camells pastant pel Plateau de Tarkeddit.
A mida que ens apropem a la serralada de l'Ighil M'goun, el pendent es torna més dret, amb el camí molt fressat i terrós. Darrere, deixem el Plateau i la serralada de l'Adrar Tarkeddit.

Serralada de l'Adrar Tarkeddit i el Plateau de Tarkeddit en primer terme.
Aproximació cap a la serralada d'Ighil M'goun.
No seguim l'itinerari més freqüentat que puja cap el coll tizi n'Iquandoul. Seguim una altra traça de camí, també molt marcat, que s'enlaira més a l'esquerra, fins un coll que hi ha sota el cim del M'goun West, en el vessant nord.

Trams de forta pujada, per arribar a un primer collet.
Collet situat al nord del pic M'goun West.
Des del coll, podem observar gran part del cordal i el cim del Jbel M'goun o Ighil Oumsoud, sostre de la serralada.
Continuem pujant, travessant unes llengües de neu, fent un flanqueig pel vessant est del pic M'goun West, on tenim una espectacular vista del que serà el recorregut cap el cim, fins assolir la carena de la serralada (3640), 3h51'.

Punt culminant de la serralada, amb els tres cims que superen els 4000 m.
Flanqueig per assolir la carena.
Arribant a dalt de la carena. Al fons, el pic M'goun West.
A l'altra vessant de la carena, la vall i les muntanyes formen una peculiar i viva policromia de colors.

Vista des de la carena cap el vessant sud.
Anem avançant per la carena, força ampla i molt fàcil de seguir. Per sort, avui no bufa el vent.

Seguint la carena, amb el cim de l'Ighir n'Taghourt W2 (4008).
Pujant cap el pic de l'Ighir n'Taghourt W2. Darrere, tram de la carena recorreguda.
Darrers metres pel cim de l'Ighir n'Taghourt W2.
Fins el primer cim, el Ighir-n-Taghourt W2 (4007), 4h46'.

Cim de l'Ighir n'Taghourt (4008).
Davallem pel vessant contrari, i tornem a avançar sobre la carena.

Seguim progressant per la carena, amb els propers objectius a la vista.
Ighir n'Taghourt W1 (4001) i Ighir n'Oumsoud o Jebel M'goun (4071).
Iniciant l'ascens a l'Ighir n'Taghourt W1 o Pointe Central.
Fins el segon cim, el Ighir-n-Taghourt W1 o Pointe Central (4001), 5h22'.
Aquest cim, segons el mapa, li dóna una alçada de 4001 m., però el GPS em marca 4016 m. Totes les alçades m'han coincidit +/- 5 m. de diferència, menys aquesta, que hi ha +15 m.

Cim de l'Ighir n'Taghourt W1 (4001), al fons el Ighir n'Taghourt W2.
Des del cim, el tram d'aresta que queda per pujar al punt culminant de la serralada.
Retorno a la carena, per una baixada força dreta. Ara només queda l'atac al punt culminant de la serralada.

Mirada enrere, amb l'Ighir n'Taghourt W1 i al fons, treu el nas l'Ighir n'Taghourt W2.
Darrer tram de la carena, on ja podem veure el punt culminant.
El darrer tram és bastant dur, fins arribar  gairebé dalt, on es suavitza el terreny. Jbel M'goun o Ighil Oumsoud (4071), 5h51', el cim és allargassat, estret i planer. En el punt més alt, hi ha un plafó de fusta, on marca l'alçada amb un ferros per sostindre una bandera, inexistent.

Cim d'Ighir n'Oumsoud o Jebel M'goun (4071).
Tram de la carena que hem recorregut, des del cim.
Serralada de l'Ighil M'goun que continua cap a l'est.
Fem el dinar pic-nic, aprofitant l'extraordinari dia, sense gaire vent. Bé! alguna forta ràfega esporàdica i per sorpresa, gairebé s'endú volant un impermeable!
Iniciem la baixada, pel vessant oposat al de pujada. Enseguida deixem la carena, per trencar cap a l'esquerra i baixar al fons del circ.
Compte amb la baixada!! molta terra solta, pendent molt dret, moltes ziga-zagues, algunes patinades i aterrades de cul, ...sembla que mai s'acabi.

Fort pendent de baixada cap a l'interior de l'olla.
Un cop al fons, seguim la depressió que forma el riu assif n'Oulilimt, on més avall s'engrandeix recorrent l'ample vall d'Oulilimt.

Baixant per la vall d'Oulilimt, naixement del riu assif Oulilimt.
Creuem el riu assif n'Oulilimt.
Un cop travessat el riu, 7h26', seguim pel llom de l'esquerra, pujant fins dalt i recorrent-lo fins, després de creuar unes roques amb formes abstractes i d'una llarga i llarga baixada, arribar a la llera del riu, on està instal·lat el campament (2813).
En aquest tram del recorregut, hi ha mils i mils pinzellades de colors, contrast amb la fosca terra de la serralada de l'Ighil M'goun

Baixant per la vall d'Oulilimt.
Enrere queden els grans cims.
En el fons de la vall d'Oulilimt, ja podem veure el campament, a tocar del riu.
Avui tenim les tendes muntades, a peu del riu, en mig de la vall (2813), 8h43'. Aprofitem que el sol encara escalfa, per rentar-nos en el riu, abans del sopar.  L'aigua és força freda i la musculatura ho agraeix, després de tant dura baixada.

DIA 4 (7-6-18) - Tercera etapa.
Vall d'Oulilimt (2813) - Tighremt Aït Ahmed (2257).
Distància:  15,82 km.   Desnivells:  +193 m.  -742  m.
Alçada mínima:  2255 m.   Alçada màxima:  2816 m.
Temps: 5h45'.     Temps sense parades:  5h11'.

El recorregut de l'etapa d'avui és seguir la vall d'Oulilimt, tant per la llera del riu com per les muntanyes i turons que l'envolten.
Iniciem un solejat dia, amb un bon i potent esmorzar.

Esmorzar dins la haima.
Només sortir del campament, caminem per la pedregosa llera del riu assif n'Oulilimt

La primera part del recorregut, seguim molt a prop les aigües del riu assif n'Oulilimt.
A ambdues bandes del riu, trobem alguna cabana de nòmades, amb el corresponent ramat de bestiar. Els petits, surten corrent per donar-nos la benvinguda i de passada demanar caramels, llapis o vendre alguna pedra o penjoll.

Ramaders que aprofiten el bon temps de l'estiu per instaurar-se en petites cabanes.
Ramat a la vall d'Oulilimt.
Abans d'endinsar-nos en unes gorges estretes, deixem la llera del riu, per pujar sobre el llom situat a l'esquerra. El camí està molt fressat, a vegades sortejant el gran esquitx de colors que ens regala la Natura. Des de l'alçada, la vall guanya en espectacularitat.

Els mulers, molt més ràpids, ens avancen per anar a muntar el proper campament.
Penitents de roca, al fons la vall d'Oulilimt.
Varietats de colors. Vall d'Oulilimt.
Iniciem un descens, directes cap el riu.

Baixada cap el fons de la vall d'Oulilimt.
On gaudim d'un dels racons més sorprenents, captivadors, ...només trobem a faltar els dinosaures i els mamuts, ...potser estiguin fent la migdiada.

Meandre que forma el riu assif n'Oulilimt, amb un seguit de penitents rocosos, de gran bellesa.

Meandre del riu assif n'Oulilimt.
El camí es torna a enfilar. Enseguida, tornem a baixar per seguir al peu de l'ampla llera del riu, pedregosa de còdols.

Seguint la llera del riu assif n'Oulilimt.
En aproximar-nos a unes noves gorges, seguim un camí que puja muntanya amunt, sempre seguint de re-ull la vall d'Oulilimt.

De fons ens apareix la serralada d'Adrar Waougoulzat, encara amb força neu.
Tornem a baixar, fent un seguit de llaçades i ...una aturada a l'ombre dels molts pocs arbres que hi ha, una gran sabina.
Al fons, el riu, encara engorjat, ens espera.

Baixada cap a una part engorjada del riu.
Pas engorjat de la vall d'Oulilimt.
La vall s'obre, continuem per la llera, molt a prop del curs de l'aigua. Aquí baixa amb força!
Passem per davant del refugi d'Aflafal, 4h34', situat a l'altre banda del riu, de color vermellós.

A l'altre riba del riu, de color vermellós, el refugi d'Aflafal.
Tenim el primer contacte amb l'aigua, la freda aigua del riu!! Aquí no hi ha cap pont, s'ha de creuar per on es pugui.

Travessant el riu assif n'Oulilimt. El creuarem varies vegades.
El darrer tram es fa un xic llarg. Creuem varies vegades més el riu, fins a divisar el campament... però, hem de tornar a mollar-nos els peus per arribar-hi!.

Arribant al campament, tornem a creuar el riu per accedir-hi.
El campament està plantat just al costat de la kasbah Tighremt Aït Ahmed, en ruïnes.
El campament en les darreres llums del dia.
El campament (2257), 5h11', està situat just al costat d'una cabana de pastors, que fan servir el guia i mulers per dormir i cuinar, i de la kasbah Tighremt Aït Ahmed, en estat de ruïna i descomposició, però imponent!!

Un bany en les aigües fredes del riu, que baixa amb força, acompanyat d'un sol que escalfa i de l'esplèndid paisatge que ens envolta, ens fan sentir com en un hotel de cinc estrelles.

Hamid, el guia, ens comenta la possibilitat de no poder travessar les gorges del M'goun, per la força que porta l'aigua. Que ho hauríem de decidir ara, per demà seguir un camí secundari. Veient com va el riu, decidim en consens, continuar amb el trajecte estipulat, direcció a les gorges.

Tot i no ser una etapa amb "renom", tot s'ho emporta els grans cims, les serralades altes i les gorges, aquesta vall d'Oulilimt és d'una bellesa extraordinària, d'un colorit i contrastos dignes d'admirar. El riu platejat, amb el sol de primera hora del matí contrasta amb els tons torrats de les muntanyes i penitents de roques que l'envolten, tot esquitxat de grocs llampants, liles intensos i verds maragdes... una veritable joia de la Natura!

DIA 5 (8-6-18) - Quarta etapa.
Tighremt Aït Ahmed (2257) - Imi Nirkt -gite d'etape- (2019).
Distància:  16,42 km.   Desnivells:  +186 m.  -425 m.
Alçada mínima:  2017 m.   Alçada màxima:  2267 m.
Temps: 6h52'.     Temps sense parades:  5h03'.

En sortir de la tenda, veiem que el dia ha canviat. Bufa un vent, fred, que baixa de les muntanyes.
Estant esmorzant dins la haima, el vent s'ha intensificat, fins a tal punt que s'ha emportat la haima, ha sortit literalment volant, arrencant els pals de subjecció i desplaçant grans pedres. Sort que ningú dels que érem dins ha pres mal. Hem acabat, ràpidament com hem pogut de menjar i sense perdre gaire estona, hem iniciat la caminada.

Deixem enrere la kasbah Tighremt Aït Ahmed.
Seguim la llera del riu, fins a la confluència d'un altre que ve de l'esquerra. A partir d'ara, el riu pren el nom d'assif M'goun, molt més ample i cabalós.
Per arribar al poble, creuem el riu i ens endinsem a Talat Righane (2247), 15', poble amb botiga de queviures i una gite d'etape.

Creuem el riu assif M'goun, per arribar-nos al poble.
Entrada del poble de Talat Righane.
Travessat el poble, tornem a la llera del riu, que el creuem per un "pont".

Enrere queda el poble de Talat Righane.
Durant tota l'etapa, anirem resseguint la vall del M'goun, passant entre conreus, poblets i trepitjant còdols de la llera del riu. El camí és molt visible i trepitjat, ja que és el que utilitzen els habitants de la zona per traginar o desplaçar-se d'un poble a un altre.

Entre plantacions i conreus.
Creuem el poble d'Aït Bouhmid (2242), 42'.

Aït Bouhmid.
Al caminar per sobre la vall, tenim unes vistes privilegiades de l'entorn.

Seguim la vall del M'goun.
El poble d'Aït Tougha (2189), 1h11', amb els conreus i arbres fruiters a tocar del poble.

Arribant al poble d'Aït Tougha.
Entre conreus, trobem el poble d'El Mrabikine (2283), 1h19', amb la serralada encara amb neu de l'Adrar Waougoulzat i els cims superiors als tres mil set-cents metres.

Arribant a Mrabikine entre conreus, al fons la serra d'Adrar Waougoulzat.
Conreus per la vall de M'goun.
Travessem els pobles de Taskalia (2173) i Aït L'ssac (2150), ...arribant a Taghreft (2147), 2h31'. Aquest és més gran que els anteriors, hi ha una escola amb força nens, botiga i una gite d'etape.
Miguel aprofita a treure's de sobre tots els llapis que porta, entregant-los a una professora per que els reparteixi entre la canalla.

Immediacions del poble de Taghreft.
Miguel entregant els llapis a la mestra de l'escola de Taghreft.
Per un seguit de lleixes rocoses, ens allunyem de Taghreft

Contrast de colors i vegetació en la vall de M'goun.
Una suau baixada, ens porta fins al peu del riu. Força i cabdal és la presentació d'aquest tram.
Més endavant, el deixem per anar fins el poblet  d'Ifqirene (2100), 3h44' on els mulers tenen preparat el dinar, al costa d'una font i sota un gran arbre, ombrívol.

Iniciant un descens cap a les aigües del riu assif M'goun.
Pont rudimentari per creuar el riu.
Preparant el dinar.
Enrere queda Ifqirene, ...

Marxant d'Ifqirene.
Agafem un xic d'alçada, per tram de lleixa rocosa. Més endavant, un tram de séquia ens serveix, amb molta cura, per avançar.

El camí puja entre lleixes rocoses.
Seguint per una paret de la séquia.
Creuarem un seguit de pobles.
Ouaouchi (2068), 4h07' poble dividit per una gran torrentera, que en període d'aiguats, deu fer por com baixa l'aigua, ...té una gite d'etape. El següent és Ighrem Izdern (2058), 4h35', força gran, on sembla que hi ha hagut un enterrament, per la quantitat de gent amb vestit força vistosos.

El poble d'Ighrem Izdern.
Des d'aquest poble, seguim una pista propera al riu fins a Imi Nirkt (2019), 5h03', poble on donem per conclosa la caminada d'avui, fent nit en tendes (Antonio) o en un cobert (la resta) en el patí de la gite d'etape.

La pista s'acosta al riu assif M'goun.
Poble d'Imi Nirkt, amb la gite d'etape on passarem nit.
La imatge impactant és el mètode d'escalfar l'aigua de la dutxa. Per que sí, hi ha aigua calenta a la dutxa!! Un gran bidó de ferro, ple d'aigua, amb uns troncs a sota, està situat tot just sobre el quarto de dutxa. Si sol·licites una, al preu de 10 dirhams, va un home i cala foc a la llenya, obtenint l'aigua calenta, això sí, amb una pressió minsa però suficient.

Calentador a llenya.
El recorregut d'avui ha estat força monòton, la successió de pobles, molt semblants els uns als altres, conreus i més conreus (pomes, peres, nogueres,...).
Hamed ens ha confirmat la pitjor notícia: Els estrets del M'goun o Achabou no es poden travessar per la seva perillositat, degut a la força i cabal del riu, a més de notificar-nos que en les muntanyes ha estat plovent i això podia provocar una crescuda sobtada.
Així doncs, per demà ens desviarem del camí previst, per anar a trobar unes altres gorges no tant perilloses, ...una llàstima!.

DIA 6 (9-6-18) - Cinquena etapa.
Imi Nirkt -gite d'etape- (2019) - Ameskar et Fougani -gite d'etape- (2115)
Distància: 21,69 km.   Desnivells:  +1381 m.  -1294 m.
Alçada mínima:  2012 m.   Alçada màxima:  3000 m.
Temps: 9h48'.     Temps sense parades:  8h38'.

Sortim del poble, per un camí que baixa fins el riu. Un pont molt precari, ens permet creuar a l'altre riba.

Deixem el poble d'Imi Nirkt, creuant per un pont de troncs, el riu.
Anem guanyant alçada, entre conreus i plantacions. Al fons, seguint el curs del riu, es veu l'inici de les gorges d'Achabou o M'goun, previstes en el recorregut i que finalment no visitarem.

Des dels camps de conreu, es poden veure les gorges d'Achabou o M'goun.
Seguim pel mig de la llera del riu talaf n'Ouaounout, afluent de l'assif M'goun, completament sec i envoltats de flors de 'rosa mosqueta'.

Seguint el torrent sec Talaf n'Ouaounout, per la mateixa llera.
Cap a l'esquerra, ens apareix un camí, molt marcat, que puja el fort pendent. A mida que pugem, la vegetació escasseja, trobant grans arbres, no d'alçada però si d'amplada.

Al fons de la vall queda Imi Nirkt.
Pujant cap el coll que separa les dues valls.
Entren en un altiplà, el pendent gairebé desapareix. Ens dirigim a les muntanyes arrodonides que tenim en front.

Tram de recuperació, travessant un altiplà.
Guanyant alçada, ens dirigim a un coll marcat per una torrentera.

Per una torrentera, pugem cap a un nou altiplà, abans del coll.
Dalt del coll, que com a tal no és cap coll més aviat un pas cap a un nou altiplà, tenim unes vistes àmplies del camí recorregut, amb el massís d'Adrar Waougoulzat de teló de fons.

Enrere queda l'altiplà. Al fons la serra d'Adrar Waougoulzat.
Creuem tota la plana, amb suau pendent, fins trobar un collet desdibuixat, en mig de turons planers.

Un nou altiplà, ens condueix fins el collet.
De baixada, per camí fressat, anem a parar a un terreny àrid i sorrenc. En comptes de seguir de front pel camí que puja cap a un coll, girem a la dreta, tot seguint la vall amunt, fins l'inici d'aquesta.

Zona sorrenca, en la vall que seguirem.
No hi ha un camí molt definit. És zona de pastures dels nòmades, els corriols semblen haver-se format pel pas del bestiar. Abans d'iniciar la forta pujada, trobem una cabana i el seu corral.

En la capçalera de la vall, trobem una cabana amb pastors i el seu ramat.
Itinerari seguit.
A la capçalera de la vall, iniciem la pujada cap a les muntanyes que l'encerclen. Sense camí aparent, arribem dalt de la carena que separa les dues vessants. La baixada, amb forta pendent i sense camí aparent, ens portarà fins al fons de la vall, a peu de torrentera. Compte amb les torçades de turmell!!

Continuem pujant, per assolir el punt més alt i canviar de vall.
Des de dalt, 4h03', ens podem imaginar el recorregut que ens queda, una bona tirada per terreny pobre de vegetació i sense cap ombra. Al fons, el marcat coll tizi el Fougani, de tres mil metres, per on tindrem que creuar.

Des de dalt de les muntanyes que separen la vall, es pot veure el coll que hem de creuar, ...molt lluny!
Baixem fins a una rambla sorrenca de riu, en el fons de la vall. Després de seguir-la una curta estona, un corriol s'enlaira cap a la dreta. Davant la sorpresa de tots, arribem a un brollador, 4h41', amagat entre roques per que els animals no contaminin l'aigua. Fem una parada per dinar i refrescar-nos.

Brollador d'aigua, on parem a refrescar-nos i menjar.
Per camí molt definit, anem superant lloms i més lloms de muntanyes, pujant i baixant, creuant els respectius torrents. Sembla que mai arribarem a la pista que ens puja cap el coll. Algunes raconades presenten grans rocs erosionats. Continuem sense trobar cap refugi ombrívol en forma d'arbre i la calor i el cansament s'intensifiquen.

Itinerari des de la muntanya on hem creuat la vall. Encerclat el pou d'aigua.

L'aproximació al coll, és un constant puja i baixa, travessant torrent secs, per camí molt marcat.
En front, a una certa alçada, ja veiem la pista que ens aproximarà al coll. Un corriol molt pendent, ens porta directes, evitant donar una gran volta.
Un cop en la pista o carretera sense asfalt, 5h55', ens dirigim cap el coll. Tot i el poc transit que hi ha, és una via d'unió entre la vall del M'goun i d'Amejgag
Abans d'iniciar per la pista, les moltes llaçades que pugen cap a munt, seguim un corriol que fa drecera a les llaçades, amb forta pendent, fins el coll tizi el Fougani (3000), 7h14'.

Deixem la pista i seguim un camí, evitant les llaçades. Al fons el coll tizi et Fougani (3000).
Arribant al coll tizi et Fougani.
Coll tizi et Fougani (3000).
Des de dalt del coll, tenim vistes a la vall oposada, per on baixa el camí que ens ha de dur al final d'etapa (propera a la zona més verda) i la carretera que continua fent llaçades.

Vistes des del coll, cap el vessant sud, per on baixarem.
El trajecte de baixada el faré corrent. Aprofitant que ha vingut una furgoneta a buscar al guia, la resta de companys han aprofitat a muntar-se. El guia auxiliar i jo, emprenem ràpidament la baixada... que comença a fer-se tard!.
El camí creua un parell de vegades la carretera i es llença muntanya avall. Un seguit de ziga-zagues per terreny pedregós, ens porta fins al fons de la vall, on tornem a trobar la carretera. Ah! quina sorpresa, a mitja baixada i sota unes pedres, un brollador amb aigua fresca -no per veure però si per baixar la temperatura del cap-, 7h39'.

Enrere queda el coll tizi et Fougani.
Brollador sota unes roques. Bon lloc per mullar-me el cap.
Baixant pel camí, des del coll tizi et Fougani fins el poble d'Ameskar et Fougani.
Enllacem amb la carretera, que pel que sembla, l'estan preparant per asfaltar-la. Molt planera, caminem per aquesta seguint el riu talat n'Yirchi, completament sec. Mica en mica, comencen a aparèixer zones més verdes.

Un cop baixat al fons de la vall, seguim per ample pista. Al fons, el coll tizi et Fougani.
Ens endinsem en el poble d'Ameskar et Fougani (2115) per un carrer estret, fins a una plaça, on es troba la gite d'etape Chez Mohammed Aït Richa, 8h38'.

Gite d'etape Chez Mohamed Aït Richa.
Plaça del poble d'Ameskar et Fougani, on es troba la gite d'etape.
Descansant, en el interior de la gite d'etape.
Aquesta etapa de transició cap a les gorges d'Amejgag ha estat força dura, tant de desnivell com de quilòmetres, amb un constant pujar i baixar sota un sol de justícia. Una recomanació, portar abundant aigua per veure!

DIA 7 (10-6-18) - Sisena etapa i última.
Ameskar et Fougani -gite d'etape- (2115) - Bou Thrarar (1589)
Distància:  27,75 km.   Desnivells:  +108 m.  -630 m.
Alçada mínima:  1589 m.   Alçada màxima:  2118 m.
Temps: 9h51'.     Temps sense parades:  7h56'.

Creuem el petit poble d'Ameskar et Fougani entre els estrets carrers fins a la carretera. Arribats al pont que travessa la 'rambla' del riu assif n'Ahmed, baixem a la llera, completament seca i pedregosa, envoltada d'arbres i algunes plantacions. La frescor i l'ombra de la primera hora del dia és benvinguda, avui es preveu un dia de força calor.

Carrers d'Ameskar et Fougani.
Deixem enrere, per la carretera, el poble d'Ameskar et Fougani.
Uns marxen i uns altres tornen al poble.
Seguint la llera del riu assif n'Ahmed, completament sec.
En les proximitats del poble d'Ameskar et Tahtani, trobem camperols treballant el camp com antigament. El poc aigua que porta el riu, està canalitzada, per aprofitar al màxim aquest bé escàs.

Camperols treballant la terra.
Després de creuar un tram més engorjat, ens trobem el poble d'Ameskar et Tahtani (1962) de front, 1h45', a peu del riu i encastat en la paret rocosa.

Arribant al poble d'Ameskar et Tahtani, amb la seva kasbah sobre la roca.
Els mulers al seu pas per Ameskar et Tahtani.
Continuem per la mateixa llera, en suau baixada i envoltats de vegetació.

A l'entrada de les gorges d'Amejgag (1897), 1h45', deixem el riu i seguim per la carretera de terra. El poc cabal augmenta força a l'inici de les gorges. Més endavant, l'aigua és conduïda per séquies, durant tota la gorja, fins el poble d'Amejgag.

Gorges d'Amejgag.
Al final de la gorja, la carretera es desvia cap a la població d'Amejgag. Nosaltres continuem per la llera del riu, que torna a estar completament sec i ple de pedretes.
Un xic més endavant, en el cantó dret i entre el canyissar, ens apareix l'espectacular kasbah Tighremt n'Aït Aouragh, 2h17'.

Kasbah de Tighremt n'Aït Aouragh, situada en un extrem del poble d'Amejgag.
Recuperem la carretera, que ens porta fins els peus d'una altra kasbah, aquesta en estat ruïnós, Tighremt n'Ougouguene o també anomenada "Kasbah du gardien de l'eau", ja que era un lloc de control dels canals de reg, 2h51'.

Kasbah de Tighremt n'Ougouguene o "du gardien de l'eau".
Tornem a ficar-nos en la llera. Ja podem veure el poble d'Alemdoun (1780), 3h13', el més gran i important d'aquesta contrada.
En topar-nos amb la carretera, decidim passar pel mig del poble. Tret d'una "benzinera" amb un únic sortidor, botiga de queviures i les cases pintades, no té res a destacar.

Poble d'Alemdoun.
Deixem enrere el poble, creuant camps i més camps de conreu. Una séquia rega tot aquest mar verd en mig de terreny àrid.

Entre conreus, deixem enrere Alemdoun.
Retornem al riu, ara sí amb aigua però amb un pobre cabal. A partir d'Alemdoun, el riu rep el nom d'Assif El Oat, nom que també rep la vall que seguirem.
Aquest ens porta directe a les gorges d'Agouti o gorges d'assif El Oat, 3h53'.

Gorges d'Agouti o d'assif El Oat.
Sortim de les gorges, 4h58', continuant per un camí fins el poblet d'Agouti et Fougani (1696), 5h07'.

Kasbah en la població d'Agouti et Fougani.
Retornem al riu assif El Oat entre arbres fruiters. El cabal és més gran i optem per anar per la llera seca, tot i creuant el riu en diverses vegades.

Seguint el riu assif El Oat.
Anem deixant a banda i banda, un seguit de poblets i les espectaculars coves col·lectives en la roca d'Agouti et Tahtani.

Coves en el poblet d'Agouti et Tahtani.
Inmediacions del poble d'El Hot.
Davant el poble d'El Hot, 6h11', parem a dinar. El sol crema més que mai i una parada amb bona ombra s'agraeix. Han sigut més de sis hores sense menjar i el cos necessitava refer forces.

Avançant per la llera del riu, amb el poble d'El Hot al darrere.
De tornada a la feina, seguim riu avall. Creuem un tram on hi ha obres de la carretera, i els voltants queden un xic deslluïts. Tot i així, anem travessant el riu, refrescant-nos les cames per sobre els genolls.
Arribem a un pas estret, paret volcànica per on el riu s'ha fet un lloc, amb un seguit de grans roques llises de l'erosió líquida, on haurem de vigilar de no lliscar i caure, 6h58'.

Pas estret de roques, on el riu s'obre pas.
Som a les portes del final, però encara hem de fer un seguit de grimpadetes per superar el seguit de roques que barren el pas.

Creuant el pas estret.
Al mig del pas.
El riu, amb força cabal però molt dòcil, ens permet avançar ràpid.

Continuem seguint les aigües del riu assif El Oat, ja molt a prop de Bou-Thrarar.
Arribats a un punt, abandonem el riu per un trencall a l'esquerra, creuant un seguit de plantacions i arribant a les immediacions de Bou-Thrarar.
Unes primeres cases amb gites d'etapes, cap d'adob, ens donen la benvinguda. Seguim el carrer avall, on després de creuar el llarg pont sobre el riu assif M'goun, arribem al punt final de l'etapa i del trekking, l'hotel Awayou, situat en un extrem de la població de Bou-Thrarar (1589), 7h56'.

Hotel Awayou, poble de Bou-Thrarar.
Abans d'una bona dutxa i del sopar, que millor que provar el refresc universal, a veure quin gust té per aquesta zona.

Per treure la sed.
Tot i haver passat per dues gorges, la darrera espectacular, no hi ha ni punt de comparació amb les gorges d'Achabou o del M'goun, gorges que quedaran per una altra ocasió. Positiu...haver caminat per dues valls ben diferenciades, primer per la vall del riu assif M'goun i la segona per la vall del riu assif El Oat, afluent del riu assif M'goun.

Per aprofitar el viatge realitzat a Marroc, i situats en aquest punt geogràfic, els següents dies, ja en furgoneta, farem un seguit de visites a llocs emblemàtics, de tornada cap a Marrakech.

DIA 8 (11-6-18)
Bou-Thrarar - Desert de Merzouga

Després d'un gran esmorzar a l'hotel Awayou, sortim en vehicle cap el desert de Merzouga, aprofitant que estem "a prop".
Durant el trajecte, vistes a kasbah i ksar:

Tighremt n'Oufella n'Mirna
Ksar Mirna.
Allotjament en l'hotel Yasmina, en la població de Merzouga.
Un passeig en camell entre les dunes i una curta estada per veure la posta de sol, els tons torrats, el contrast de llum i foscor que creen les dunes, les rugositats que crea el vent sobre la sorra d'una duna, ...Una vegada a la vida, s'ha de gaudir del desert!

Desert de Merzouga.

DIA 9 (12-6-18)
Desert de Merzouga - Ouartzazat - Tamdakht
Ben aviat, sortim en vehicle per poder veure algunes de les kasbah que hi ha pel camí, tot desviant-nos un xic de la ruta. El trajecte d'avui és llarg...
Allotjament a la Kasbah Cigogne en la població de Tamdakht, el lloc et deixa sense paraules.
Kasbah i ksar de camí per les valls de Todra i Dadès:

Ksar Aït Boujane a la vall del Todra.
Gorges de Todra.
Kasbah Tighremt Aït Hmouna, a la vall del Dadès.
Kasbah Tighremt n'Aït Ibriren, a la vall del Dadès.
Ouarzazat - Kasbah de Taourirt.

Kasbah de Taourirt, Ouarzazat.
Ksar d'Aït Ben Hadou - fortalesa del centre històric-.

Ksar d'Aït Ben Hadou
Tamdakht - Kasbah de Tamdakht o del Glaoui.

Kasbah de Tamdakht o del Glaoui, Tamdakht.

DIA 10 (12-6-18)
Tamdakht - Vall d'Ounila - Telouet - Marrakech

Després de passar una nit de llegenda en aquesta kasbah, al més pur estil marroquí de segles passats, tornem al vehicle per arribar-nos fins a Marrakech. Abans però, gaudirem dels colors de la vall d'Ounila i dels petits pobles, ancorats en el passat.

Poble d'Assaka, vall d'Ounila. En les roques solejades, restes del Tighremt n'Assaka (graners).
Poble d'Anguelz amb la seva kasbah. Vall d'Ounila.
Vall d'Ounila.
I per suposat, de la kasbah El Glaoui, amb interior de rajoles andalusí, en el poble de Telouet, ja en la part més alta de la vall d'Ounila

Kasbah El Glaoui de Telouet.
Travessem el coll tizi Tichka i després d'una espectacular baixada per una carretera enrevessada, parem en una de les botigues on fabriquen i venen l'oli d'argan.
A primera hora de la tarda, fem entrada a Marrakech, ens allotgem en l'hotel de l'Orientale, dins del zoco. Abans que caigui la nit, realitzem unes visites a alguns dels monuments propers.

Jardins de la Menara, Marrakech.
Mesquita de la Koutoubia, Marrakech.
Plaça Jamaa el Fna, Marrakech.
Venda de tota classe de fruits secs, en una parada de la plaça Jamaa el Fna, Marrakech.

DIA 11 (13-6-18)
Marrakech: Visita a l'interior del 'Zoco' - Barcelona

Passem tot el matí passejant i comprant algun record per l'interior del zoco. Els carrers estrets i laberíntics, barreja d'olors de perfums, d'herbes o safrà, paradetes amb llums i colors, ...molts colors, botiguers treballant el metall, o el cuir, o el fang, ...tots ells convidant-te a que entris a veure el seu tros i compris algun present, sempre amb un llarg regateig, ...és la vida d'aquest bocí de ciutat.

El Zoco de Marrakech. Botigues de tot tipus.
L'estança no dóna per a més,  és hora de tornar a l'hotel a recollir les bosses i marxar cap a l'aeroport.

Pati interior de l'hotel l'Orientale, dins del Zoco, Marrakech.
Aeroport de la Menara, Marrakech.

Final d'una estupenda aventura per l'Alt Atles Central i visitant un seguit de monuments, ksars i kasbahs, història viva del Marroc.

Gràcies a Alícia, José María "Chema" i Antonio per la donació de moltes de les fotografies que surten en aquesta entrada.

Per gentilesa d'en José María "Chema", pots veure el reportatge a youtube.

Pots veure els track per etapes de tot el recorregut del trekking, en wikiloc:
Etapa 1Etapa 2Etapa 3Etapa 4Etapa 5Etapa 6.