18 de setembre del 2019

Pic Malagueta (1064) - P.N.Serra Malagueta (Illa Santiago - Cabo Verde)

Curt itinerari per assolir el cim culminant del Parc Natural de Serra Malagueta, envoltats de verds paratges i plantes endèmiques de les illes de Cabo Verde. Un recorregut molt fàcil i assequible a tots el públics, on la gran dificultat està en poder aguantar el calor i el fort grau d'humitat. Indispensable si es visita aquesta illa.

Ruta circular:  Sí, lineal.
Sortida i arribada:  Ctra.Praia-Assomada-Tarrafal, P.N.Serra Malagueta.
Temps total:  3h10'   Sense parades:  2h23'   Ritme:  Pausat.
Dificultat:  Molt Fàcil.     Esforç:  1/5.
Distància:  6,58 km.   Desnivell: +248 m.
Alçada mínima:  848 m.    Alçada màxima:  1064 m.
Cims:  Pic Malagueta (1064), pic secundari (998).
De interès: Per l'entrada al parc es necessita un tiquet, que podrem treure'l en l'oficina d'informació, a 1 km. aprox. de l'entrada del parc. No és necessari un guia si fem el recorregut principal fins el punt més alt del parc.  En període estival, aquest parc està força massificat, però en temporada baixa (setembre-octubre) podem estar gairebé sols! Des d'alguns cim es pot veure el volcà de Fogo, situat en una illa propera, sempre que la calitja i els núvols ho permetin.
Acompanyants: Alícia i Adilson Tavares (guia i xofer).
Guia: Contractem els serveis d'Adilson Tavares (Dias Tour), tant com a guia en aquesta excursió i xofer per realitzar la volta a l'illa i transfers. Persona amable que s'adapta a qualsevol proposta. Natiu de l'illa, amb experiència i bons preus, sempre amb algun regateig. Per contactar: 'adilsonjw13@hotmail.com'.
Recomanacions:  Portar abundant aigua i beguda isotònica, zona amb molta humitat. Gorra, ulleres i protecció solar. Calçat lleuger, sempre anirem per ample camí o pista. Roba de colors clars: blanc, groc, ...Evitar les hores centrals del dia, a primera hora del matí gaudirem de la frescor de la zona.
Mapa:  Guia del P.N.Serra Malagueta, 1:30.000. (No és necessari cap mapa).
Internet: Satellites.pro amb un mapa de camins amb l'opció 'Open street map'.
Aproximació:  Des de la capital de l'illa de Santiago, Praia, seguim la carretera que travessa l'illa pel ben mig. Creuarem les poblacions de Sao Domingos, Assomada i Fundura. La carretera puja de valent amb un seguit de llaçades. Al iniciar la baixada, trobem l'entrada al parc a la dreta i més avall a l'esquerra, l'oficina d'informació del parc.
Des de Tarrafal, al nord de l'illa, seguim la carretera principal cap a Assomada-Praia. Creuem les poblacions de Chao Bom, Achada Longueira, el poblet de Montona, on la carretera inicia la pujada. No gaire lluny, a la dreta tenim l'oficina de informació i més amunt, a l'esquerra, l'entrada al parc.
Just en l'entrada al parc, hi ha un petit aparcament per a cinc cotxes.

PREPARATIUS:
Vols a Cabo Verde:  El principal aeroport està a Cidade de Praia (illa de Santiago), vols directes que surten de l'aeroport de Lisboa (Portugal) oferts per l'empresa TAP.
Entre les principals illes hi ha un servei d'avions i amb les que no tenen aeroport, un servei de ferry.
Vacunes:  Cap vacuna és obligatòria si no hi ha cap brot d'epidèmia. Tot i això és molt recomanable tenir posades: febre groga, hepatitis A i B, tètanus. Es recomana només veure aigua d'ampolla. Hi ha hospital força acceptables en les principals poblacions a més d'una xarxa de farmàcies on podem trobar gran part dels medicaments comuns.
Passaport i visat d'entrada:  És necessari el passaport en regla i un visat d'entrada (30,83€) que es pot demanar en el consolat de Cabo Verde a Espanya o en el mateix aeroport de Praia. Si l'estància no supera els 90 dies, no es necessita res més.
Assegurança:  Varem fer una assegurança en la companyia IATI seguros, sobretot per possibles pèrdues d'equipatge en els diversos vols entre illes. Destacar que l'atenció mèdica a Cabo Verde s'ha de pagar, tant si és per malaltia com per accident, a més de les despeses d'evacuació si fossin necessàries, punts que s'han d'incloure en l'assegurança.

DADES:
Cabo Verde: La República de Cabo Verde és un arxipèlag d'origen volcànic de l'Àfrica occidental, a uns 600 km. de les costes de Senegal, amb una extensió de 4033 km2. La capital és Cidade de Praia, a l'illa de Santiago. Altres ciutats importants: Mindelo (Sao Vicente), Sta.Maria (Sal), Assomada i Tarrafal (Santiago).
Està compost per deu illes i vuit illots, dividides en dos grups: sotavent i barlovent. A sotavent trobem les illes de  Santiago, Maio, Fogo i Brava. A barlovent, les illes de Sao Vicente, Santo Antao, Sao Nicolau, Santa Luzia (deshabitada), Sal i Boavista.
La població és de 544.000 hab. L'idioma oficial és el portuguès, però el que parla gairebé tothom és el crioll (kriolu), idioma natiu de les illes. També es parla una mica en francès i anglès.
Gairebé tota la població és catòlica amb una petita minoria protestant.
La moneda del país és l'Escut Capverdià, equivalent (2019) 110ECV=1€, però en gairebé totes les botigues accepten l'euro.
Les illes foren descobertes pel portuguès Diego Gomes, el 1460, atracant a l'illa de Santiago i creant la primera ciutat portuguesa de l'Àfrica, Ribeira Grande, l'actual Cidade Velha. Aconseguir la independència l'any 1975.
Per a més informació, pots consultar la wikipedia.

Illes Cabo Verde.
Parc Natural de Serra Malagueta: Amb una superfície de 774 ha., està situat al nord de l'illa de Santiago, en la confluència dels municipis de Sta.Caterina, Tarrafal i S.Miguel. Es tracta d'un massís muntanyós amb el seu punt més alt en el pic Malagueta, de 1064 m., amb un seguit de camins on es pot recorre gran part d'aquest parc, d'una tonalitat verda intensa. Per accedir-hi, s'ha de treure un permís en l'oficina del parc.
Aquesta zona conté el major número de plantes endèmiques de l'illa, moltes en perill d'extinció. Pots consultar la web per a més informació.

Descripció:  Després de treure el permís d'accés al parc, en l'oficina d'informació, agafem el cotxe per situar-nos davant de la porta d'entrada del parc, situada a 1 km. més amunt.

Oficina d'informació del P.N.Serra Malagueta.
L'entrada la forma un arc de fusta, amb una caseta on ens demanaran els permisos adquirits.També hi trobem un panell amb el mapa dels camins i punts d'interès.
Durant tot el recorregut, seguim el camí 'PL-SM01'.

Porta d'entrada al parc.
Panell informatiu d'itineraris dins del parc.
En suau pendent, per una pista empedrada, ens endinsem cap a l'interior del verd parc.

Pista empedrada.
Arribem a un petit jardí botànic, 10', on trobem diferents plantes autòctones d'altres llocs del món.

Jardí botànic.
Darrere del jardí, arrenca un corriol, que seguim deixant de banda un gir a l'esquerra per seguir cap a la dreta, iniciant una curta pujada. Seguint el llom, sortegem una caseta i arribem a un petit cim, coronat per una curiosa roca, 15'.
Aquest tram, des del jardí botànic fins el cim de les roques, no ha estat gravat amb GPS. Cal dir que no te pèrdua.

Carena per arribar fins el turó de les roques.
Bifurcació de camins. A la dreta, seguint el llom.
Petit turó coronat per una gran roca.
Des d'aquest punt, tenim de front tot el cordal que recorrerem, amb el pic Malagueta ben a la vista.

Serralada oriental del parc, amb el pic Malagueta.
I al nostres peus, l'escarpada vall que forma la Ribeira Principal, amb el dispers poblet de Chao d'Horta al fons de la vall.

La vall de la Ribiera Principal.
Retornem al camí principal pel mateix itinerari. Seguim per la pista empedrada.

Pista empedrada.
Bona vista dels cim que hi ha al nord.

Grans penya-segats cap el nord de l'illa.
Arribem a un mirador, 35', on podem gaudir de la part oest de l'illa.

Petits cons volcànics i la serralada que tanca l'illa cap a l'oest.
No gaire lluny, en un petit replà, s'acaba l'empedrat de la pista, seguint per camí de terra vermellosa.

Avancem per pista de terra, seguint el cordal muntanyós.
A banda esquerra, apareixen espectaculars penya-segats.

Verds penya-segats, amb la vall de la Ribiera Principal al fons.
En un coll entre els cims que tanquen a la dreta, deixem la pista per pujar entre la vegetació (sense camí ni corriol), 47', buscant els millors passos i sense cap dificultat, arribar fins la carena.

Abandonem la pista per assolir el cordal.
Iniciem la pujada, carenant, cap un cim secundari, 57', a una alçada de 998 m. Segons Adilson, aquest cim no te cap nom.

Per la carena, cap un cim secundari, on podem veure el pico do Fogo.
Des del cim, podem veure el coll amb un important tallat al darrere. Les vistes cap a Fundao i la resta de l'illa són espectaculars, però ...avui no tenim la sort de veure el pico do Fogo!

Des del cim secundari (998).
Retornem a la pista, davallant uns metres i baixant amb fort pendent entre la vegetació.
El pendent de la pista augmenta un xic.

Arribant a la part alta del recorregut.
Fins arribar a una bifurcació, 1h21'. Un camí trenca a l'esquerra, que no seguim. La pista continua de front.

Bifurcació de camins, prop d'un magnífic mirador.
En el mateix punt, tenim un magnífic mirador cap el vessant sud de l'illa. Als nostres peus, els verds penya-segats que formen la Ribeira de Chamine i al fons, entre els núvols i la boira, el pic d'Antónia, punt més alt de l'illa amb 1394 m.

Verds penya-segats cauen cap a la Ribiera de Chamine.
Des del mirador, el pic d'Antónia, mig tapat pels núvols.
Després de superar la pujada més dreta de l'itinerari, ja podem veure de prop el modest cim del pic Malagueta.

Ens apareix al front, el pic Malagueta.
Baixem fins a trobar la casa del parc, 1h26', on darrera hi ha un berenador amb taules i cadires.

Casa del parc, amb taules i cadires.
Berenador darrere la casa del parc.
Deixem la pista per seguir un corriol, no gaire clar per la fullaraca dels arbres, que surt d'una caseta.
Pugem diagonalment, amb fort pendent, fins el cim del pic Malagueta (1064), coronat per un pal de bandera, 1h34'.

Pic Malagueta (1064).
Alícia, Adilson i Xavi en el cim del pic Malagueta (1064).
La vista és tancada, el cim està recobert per arbres que dificulten la vista. Només cap el vessant oest, la zona del parc amb el tram del recorregut fet fins aquí.

Una de les poques vistes des del cim, amb l'interior del parc i a sota, la casa del parc.
Una pobre vista per tan bella zona!!
Davallem pel mateix camí de pujada fins la casa del parc, on fem una aturada, 1h39'.
El recorregut de baixada és el mateix que el de pujada.

Trams del camí, de baixada.
Fins a la porta d'entrada al parc, 2h23', on finalitzem el recorregut.

Arribada al final del recorregut, la porta d'entrada al parc.
Tot hi estar en temporada de 'pluges', temporada baixa, l'elevada temperatura amb una humitat molt alta, han fet d'aquest curt recorregut un 'petit' infern. I no cal dir que quan el sol sortia, era una autèntica torradora.

Pots veure el trak del recorregut a wikiloc.