31 d’agost del 2019

Pic de l'Infern (2869) - Pic de Fresers (2835) - Bastiments (2881)

Si volem pujar al pic de l'Infern i a més realitzar una gran circular, des de Vallter, el millor és atacar per la conca de Tirapits i un cop dalt de la carena, flanquejar-la d'oest a est, amb alguna grimpada, crestes, carenes, camins, corriols, ...superant un seguit de cims, amb el punt més alt en el vèrtex del Bastiments.

Ruta circular:  Sí.
Sortida i arribada:  Carretera a Vallter (darrere llaçada).
Temps total:  5h35'.  Sense parades:  4h35'   Ritme:  Moderat.
Dificultat:  F - Fàcil.     Esforç: 1/5.
Distància: 13,88 km    Desnivell: +1168 m.
Alçada mínima:  2076 m.    Alçada màxima:  2881 m.
Cims:  Pic Inferior de la Vaca (2820), Pic Sud dels Gorgs (2834)*, Pic dels Gorgs (2848), Pic de l'Infern (2869), Pic de Fresers (2835) i Pic de Bastiments: Piolet (2880), Vèrtex (2881) i Creu (2858).
(*) Nom que no consta en cap cartografia, orientatiu per definir un cim de la cresta dels Gorgs, més al sud del cim principal.
De interès: Refugi d'Ulldeter, guardat en temporada. Enllacem una seguit de crestes i carenes força espectaculars, des del cim Inferior de la Vaca fins el Bastiments. Itinerari dins el P.N.de les Capçaleres del Ter i del Freser, creat el 22 de setembre del 2015, amb una superfície de 14.750 ha., també està inclòs en el parc, la Serra Cavallera-Taga.
Acompanyants:  En solitari.
Recomanacions:  Evitar els dies de molt vent (torb) i els dies de forta calor, no trobarem cap ombra en tot el recorregut. Amb neu o glaç el nivell de dificultat puja molt, sobretot en els trams de cresta més aèria i estreta.
Mapa:  Editorial Alpina,  Puigmal, 1:25.000.
Aproximació: Des de Ripoll, capital de la comarca del Ripollès, agafar la carretera C-26, passat el poble de St.Joan de les Abadesses, es continua per la C-38 fins a Camprodon. Ens desviem a l'esquerra, per la GIV-5264, direcció Setcases. Es passa aquesta població i es continua carretera amunt fins l'últim d'una sèrie de revolts tancats, molt propers a l'estació d'esquí de Vallter 2000, on hi ha una petita esplanada de terra per aparcar el vehicle. Just en el revolt, creuant la carretera, hi ha un pal indicador cap el refugi d'Ulldeter, inici del recorregut.

Descripció: A peu de carretera, segueixo el traçat d'un camí molt fressat, amb marques vermelles i blanques del GR-11, que s'endinsa entre la vall, resseguint el riu Ter, a una certa alçada.
La pujada és molt còmoda i suau fins creuat el pont de fusta sobre el riu Ter

Pont sobre el riu Ter.
El pendent s'intensifica, fent unes llaçades, fins arribar al refugi d'Ulldeter, 17'.

Refugi d'Ulldeter.
Deixo enrere el refugi, seguint ara amb suau desnivell en mig de pastures. Al finalitzar aquestes, podem optar  per una pista pedregosa o pel camí del GR, on hi ha una font o brollador, envoltada d'uns pals de fusta per que no entri el bestiar. Aquest punt serà l'últim per poder recollir aigua. En el pla, un cop pujada la pista pedregosa, es torna a coincidir amb el GR.

Pujant cap el coll de la Marrana, amb el Gra de Fajol.
Arribo al tram més dur, però curt, la pujada seguint les marques i fent unes llaçades, fins dalt del coll de la Marrana (2529m), 48'.

Coll de la Marrana (2529). Al fons, part del recorregut per la carena.
En suau i continua baixada, segueixo el camí més fressat i marcat com a GR-11, que va girant cap a la dreta progressivament.
Passo al costat d'un estanyol, 57', abans d'arribar al marcat torrent que forma el riu i la coma de Fresers.

Itinerari per la part alta de la coma de Fresers. En la rodona, està situat el pal indicador.
En creuar el rierol, arribo als Aigols Podrits, on està situat el pal indicador amb la cruïlla de camins, 1h05'. Cap a l'esquerra i seguint el riu avall, s'arriba al refugi de Coma de Vaca per la coma de Fresers i el GR-11.7. De front, seguint el GR-11, cap a Núria per la carena fronterera. Segueixo aquesta darrere opció.

Pal indicador i cruïlla de camins: GR-11 i GR-11.7.
Supero un tram de pujada per encarar-me dins de la coma que forma el torrent que baixa del pic Inferior de la Vaca.

Pujada cap a la cabana de Tirapits.
El camí no te pèrdua i s'avança molt còmodament. Al fons, ben marcat està El Portell (que no he d'arribar fins allà) i just a sota, la cabana de Tirapits, 1h37'.

Arribant a la cabana de Tirapits. Just a sobre, El Portell.
La cabana de Tirapits és un bon lloc per fer una parada. En cas de tempesta o qualsevol altre necessitat, pot servir per refugiar-se, amb capacitat per a 3 persones.

Cabana de Tirapits.
El camí marxa en diagonal, fins el proper i visible coll de Tirapits (2783), 1h43'.

Camí de pujada cap el coll de Tirapits.
Coll de Tirapits (2783), amb els pics Superior i Inferior de la Vaca.
Cal seguir el camí cap el coll de la Vaca, vorejant el pic Inferior de la Vaca per l'esquerra.
Abans d'arribar al coll, i quan el pendent ja no és tant intens, fem drecera per assolir el cordal, abandonant el GR-11 que he seguit des de l'inici del recorregut. Un cop a dalt, giro cap a la dreta, enseguida arribo al cim del pic Inferior de la Vaca (2820), 1h53'.

Pic Inferior de la Vaca (2820).
Per la situació del cim, aquest em mostre grans i amplies vistes cap a tots els voltants i en especial l'itinerari que avui faré.
Cap a l'est, el proper pic de Tirapits, el Gra de Fajol i el puig de les Borregues compartint carena i al fons, el Costabona.

Cap el vessant est-sudest.
Tota la carena per on passaré.

Carena pic Inferior de la Vaca - pic de l'Infern - Bastiments.
Cap a l'oest, els cims de l'olla de Núria: Puigmal, Finestrelles, Noufonts, Coma del Clot i Torreneules entre d'altres.

Cap a l'oest, cims de l'olla de Núria.
Seguint la carena, vaig baixant fins El Portell (2735), 2h00'.
Situat just a sobre de la cabana de Tirapits, és un dels dos passos principals cap al circ de Carançà.

Des d'El Portell (2735), la cresta dels Gorgs i el pic de l'Infern.
En aquest punt, arrenca la cresta dels Gorgs
Un inici per herba, m'apropa a les roques. El terreny canvia, necessito utilitzar les mans per realitzar una curta i fàcil grimpada.
Enseguida abandono el fil de la cresta per continuar pel camí fressat, en el vessant nord -esquerra-, uns metres per sota i sempre paral·lel a aquesta.

Pujant per la cresta dels Gorgs.
Em torno a enfilar a dalt de la cresta per assolir una cota secundària però ben definida, el que seria el pic Sud dels Gorgs (2834).

Des del pic Sud dels Gorgs (2834), el pic de l'Infern i el pic dels Gorgs.
Davallo per superar la marcada escletxa que separa aquest cim de la resta, retrobant de nou el camí, ara fins el mateix cim del pic dels Gorgs (2848), 2h21'.

Pic dels Gorgs (2848), mirant cap a la carena del pic Fresers al Bastiments.
Una suau baixada per terreny herbós, em porta a les portes de l'infern.
Només em resta superar un camí tortuós i dret, molt trillat, fins el cim del pic de l'Infern (2869), 2h27'.

Pic de l'Infern (2869).
Excel·lents vistes per a totes bandes:
A l'oest, els cims que envolten Núria, des de l'altiu Puigmal fins el Torreneules, passant pel Finestrelles, Noufonts, Fossa del Gegant o l'Alt de les Arques entre d'altres, amb l'espectacular circ de Carançà i els seus estanys Blau, Negre i de les Truites.

Vistes cap els cims de l'olla de Núria i el circ de Carançà.
Cap a l'est, tot el cordal fronterer del Parc Natural de les Capçaleres del Ter i Freser, amb els cims de Freser i Bastiments. També remarcables els cims de Prat de Bacives, Gra de Fajol i més lluny, el Costabona i la pica del Canigó.

Carena fronterera, amb el Canigó al fons.
Cap el sud, la coma de Fresers, amb els cims que l'envolten.
I al nord, els estanys de l'Infern situats en la petita coma de l'Infern, amb la serra Mitjana.

Estanys de la coma de l'Infern, rodejats dels pics de Coma Mitjana.
Inicio el tram de baixada fins el collet on comença la cresta. En tot moment hi ha traça de camí o corriol i algunes fites.
Portell dels Gorgs (2789), 2h35', estret coll entre roques.

Portell dels Gorgs (2789) i la pujada al pic de Freser.
El pendent és pronunciat, aniré esquivant roques i pedres, sempre proper al fil de la cresta, fins el mateix cim del pic de Freser (2835), 2h43'.
Enrere queda el itinerari ja realitzat, amb els cims molt ben definits.

Des del pic de Freser, els cims que ja hem recorregut.
La baixada és força pendent, amb força traces de camí on elegir, tots en el vessant català.

Abrupta baixada cap a la collada de Coma Mitjana o Freser.
S'esquiva un bony en forma de ressalt rocós i pedregós, pel vessant sud -dreta-, abans d'arribar a la collada de Coma Mitjana o coll de Freser (2705), 3h00', petit coll planer emmoquetat de verd.

Collada de Coma Mitjana o coll de Freser (2705), amb el Bastiments.
Davant, el gegant Bastiments, amb un espectacular llom de pujada, ample i molt pedregós.

Carena pedregosa cap el Bastiments.
Es fa llarg i costerut, però l'esforç es transforma en recompensa i ...ja estic al cim de Bastiments -Piolet- (2880), 3h25'.

Cim del Piolet de Bastiments (2880).
Continuo per la carena, fins el punt més alt del Bastiments (2881), 3h27', amb el piló del vèrtex geodèsic coronant el cim.

Cim del Bastiments (2881), vèrtex geodèsic.
Les vistes són molt semblants a les del pic de l'Infern però igual d'espectaculars.
El massís del Canigó amb el seu punt més elevat, la pica del Canigó, cap el nord-est.

Massís del Canigó.
Cap el sud, la coma de Fresers i els cims que l'envolten: puig de les Borregues, puig de Fontlletera i Balandrau i darrere d'aquest, el Taga

Vessant sud, la coma de Fresers.
La carena inicia una suau davallada fins on es troba la creu de Bastiments (2858), 3h30'.

Creu de Bastiments (2858).
La baixada s'intensifica, amb un seguit de llaçades, cap el vessant sud.

Baixant cap el coll de la Marrana, per camí força visible.
Bona perspectiva dels cims que carenen cap a l'est de l'estació d'esquí Vallter 2000: puig de Coma Ermada, puig de la Llosa, Roca Colom i Costabona.

De baixada, bones vistes cap els cims de Roca Colom i Costabona.
El pendent es suavitza en arribar a la zona d'Els Emprius
Per terreny de pastures cada cop més planer, em situo en el coll de la Marrana (2529), 3h58'.

Prop del coll de la Marrana, amb el Gra de Fajol de fons.
Només em cal desfer el mateix camí per on he passat aquest matí, i per la quantitat de núvols que van evolucionant, no puc perdre gaire temps si no vull mollar-me.
Una refrescada ràpida al pas pel refugi d'Ulldeter, 4h22', i seguint el GR-11, travesso el riu Ter i el Pla dels Carlins, fins la carretera de Vallter i l'aparcament, 4h35'.

Pots veure i baixar-te el track del recorregut a wikiloc.