22 de setembre del 2019

Pic do Fogo (2829) - P.N. do Fogo (Illa de Fogo - Cabo Verde)

Volcà gegantí per a una illa tant petita, sostre de les illes de Cabo Verde i gran atractiu per a tot muntanyenc que visita aquest peculiar parc natural. Entre vinyes, cendres, grava, rocs volcànics, lava solidificada, forats fumejants, olor a sofre i alguna grimpada, s'aconsegueix el cim. A cada passa que donem, se'ns obren noves vistes i perspectives, no podent deixar de mirar enrere i gaudir de tant magnífic espectacle.

Sortida i arribada: Cha das Caldeiras (Casa Marisa).
Temps total: 5h52'    Sense parades: 4h38'   Ritme: Moderat.
Dificultat: Fàcil.       Esforç: 1/5.
Distància:  11,52 km.    Desnivell: +1084 m.
Alçada mínima:  1725 m.     Alçada màxima:  2798 m. (cràter).
Cims:  Pico do Fogo -cràter- (2798) i Pico Pequeno (1920).
De interès:  Caminarem sobre les cendres de l'última erupció del volcà. Ens dies clars, podrem veure les illes que envolten l'illa de Fogo. Per assolir el punt més alt, s'ha de pujar per roca amb ajuda d'uns passamans de seguretat, però no és aconsellable pujar-hi en cas de fort vent. Els dies de pluja o previsió de pluja, aquesta excursió al cim està completament prohibida, ja que l'aigua pot provocar esllavissades de cendra i pedres. Tot i no ser obligatori contractar un guia, és la millor opció per gaudir del recorregut. En cada 'allotjament' tenen guies de muntanya on es poden contractar el dia abans, en preus que ronden els 50€ al canvi. Vàrem fer nit a l'allotjament de Casa Marisa, en un 'Funku', casa tradicional de l'illa, força confortables i peculiars.
Acompanyants: Elias (Guia Casa Marisa).
Recomanacions:  Sigui quina sigui l'època de l'any, poden haver-hi canvis sobtats de temps, sobretot fort vent i baixada de temperatures, així que, encara que faci bon dia a la sortida, dins la motxilla no pot faltar un polar, el goretex, uns guants, un gorro o buf. Abundant aigua en cas de forta calor i fruits secs per picar. Protectors solars: crema, ulleres i gorra. Amb una sabatilles de trekking o mitja muntanya és suficient, no calen botes.
Mapa: Internet: Satellites.pro amb un mapa de camins amb l'opció 'Open street map'. (No necessitarem mapa si anem acompanyats amb un guia).
Aproximació:  Des de l'aeròdrom de Sao Filipe (via avió des de l'aeroport de Praia - illa de Santiago) en dirigim a la capital de l'illa, Sao Filipe, per agafar la carretera principal cap el nord de l'illa. Passem les poblacions de Patim i Achada Poio, on ens desviem per la carretera que porta al parc natural. Creuem les poblacions de Monte Largo, Achada Furna i després d'unes inacabables llaçades en fort pendent, entrem en la caldera i parc natural do Fogo. L'asfalt passa a ser pedres premsades, a l'estil de les llambordes, en la improvisada carretera fins a la població de Cha das Caldeiras, on entrem en el recinte de Casa Marisa. El recorregut en cotxe és de 55 minuts.

PREPARATIUS:
Vols a Cabo Verde:  El principal aeroport està a Cidade de Praia (illa de Santiago), vols directes que surten de l'aeroport de Lisboa (Portugal) oferts per l'empresa TAP.
Entre les principals illes hi ha un servei d'avions i amb les que no tenen aeroport, un servei de ferry.
De l'illa de Santiago a l'illa de Fogo hi ha servei aeri.
Vacunes:  Cap vacuna és obligatòria si no hi ha cap brot d'epidèmia. Tot i això és molt recomanable tenir posades: febre groga, hepatitis A i B, tètanus. Es recomana només veure aigua d'ampolla. Hi ha hospital força acceptables en les principals poblacions a més d'una xarxa de farmàcies on podem trobar gran part dels medicaments comuns.
Passaport i visat d'entrada:  És necessari el passaport en regla i un visat d'entrada (30,83€) que es pot demanar en el consolat de Cabo Verde a Espanya o en el mateix aeroport de Praia. Si l'estància no supera els 90 dies, no es necessita res més.
Assegurança:  Vàrem fer una assegurança en la companyia IATI seguros, sobretot per possibles pèrdues d'equipatge en els diversos vols entre illes. Destacar que l'atenció mèdica a Cabo Verde s'ha de pagar, tant si és per malaltia com per accident, a més de les despeses d'evacuació si fossin necessàries, punts que s'han d'incloure en l'assegurança.

DADES:
Cabo Verde: La República de Cabo Verde és un arxipèlag d'origen volcànic de l'Àfrica occidental, a uns 600 km. de les costes de Senegal, amb una extensió de 4033 km2. La capital és Cidade de Praia, a l'illa de Santiago. Altres ciutats importants: Mindelo (Sao Vicente), Sta.Maria (Sal), Assomada i Tarrafal (Santiago).
Està compost per deu illes i vuit illots, dividides en dos grups: sotavent i barlovent. A sotavent trobem les illes de  Santiago, Maio, Fogo i Brava. A barlovent, les illes de Sao Vicente, Santo Antao, Sao Nicolau, Santa Luzia (deshabitada), Sal i Boavista.
La població és de 544.000 hab. L'idioma oficial és el portuguès, però el que parla gairebé tothom és el crioll (kriolu), idioma natiu de les illes. També es parla una mica en francès i anglès.
Gairebé tota la població és catòlica amb una petita minoria protestant.
La moneda del país és l'Escut Capverdià, equivalent (2019) 110ECV=1€, però en gairebé totes les botigues accepten l'euro.
Les illes foren descobertes pel portuguès Diego Gomes, el 1460, atracant a l'illa de Santiago i creant la primera ciutat portuguesa de l'Àfrica, Ribeira Grande, l'actual Cidade Velha. Aconseguir la independència l'any 1975.
Per a més informació, pots consultar la wikipedia

Illes Cabo Verde.
Parc Natural do Fogo: És un dels 10 parcs que te les illes de Cabo Verde, amb una extensió protegida de 84,69 km2, el 18% de l'àrea total de l'illa i el més gran en extensió de tots els parcs.
Està situat en l'interior de l'illa, abraçant el pico do Fogo i el seu cràter, el borde que volteja la caldera (Bordeira) i el bosc de Monte Velha, amb un diàmetre de 8 km.
Hi ha plantes endèmiques de l'illa de Fogo en greu perill d'extinció: Echium Vulcanorum i Erysimum Caboverdeanum, totes dues en l'exterior del cràter del pico do Fogo.
Pots consultar més informació en la web.

Illa do Fogo.
Pico do Fogo:  És el cim més alt de les illes de Cabo Verde amb 2829 m., situat dins del parc natural do Fogo. És un estratvolcà actiu, amb 28 erupcions des del segle XV. El con principal del pic es va formar durant la gran erupció del 1680, provocant la massiva emigració de persones cap a la veïna illa de Brava.  Després d'aquesta erupció, l'illa passa a dir-se illa do Fogo en comptes d'illa de Sao Filipe.
En el segle XX va patir dues erupcions, el 1951 i 1995. La darrere erupció, a dia d'avui, va ser a finals del 2014, creant un nou con, anomenat pico Pequeno de 1920 m. i sepultant gran part dels tres poblets que hi ha dins la caldera: Cha das Caldeiras, Portela i Bangaeira, a més de la carretera que creuava la caldera.

Descripció:  Sortim de Casa Marisa, seguint la carretera de llambordes cap a l'esquerra. El cim ens espera, desafiant, imponent, ...a contrallum.

Inici de l'excursió, són les 6:18 h. i sembla que farà un dia excel·lent.
Avancem pel mig de la caldera, sense desnivell, fins el poble de Portela, 10', que el creuem, fins a trobar la casa del 'Ministério da Agricultura e Ambiente', de color vermellós, on deixem la carretera per seguir una pista de terra que marxa cap a la dreta.

Passat Portela, seguim la pista que passa a la dreta de la casa vermella del Ministerio. (Foto realitzada a la tornada).
Anem guanyant alçada entre turons negres i plantacions de raïm, direcció a un coll que s'obre en l'horitzó.

Pista de cendres i grava, entre vinyes.
En arribar al coll, 25', trobem una petita edificació. Es moment de deixar la pista per girar cap a la dreta.

Coll on abandonarem la pista.
Des del coll, mirant a l'esquerra, tenim el volcà Monte Preto da Cima (1803).

Volcà de Monte Preto da Cima (1803).
Iniciem la pujada fora pista, seguint traça de camí, seguint de prop una torrentera.

El camí segueix un torrent.
Enrere queda la base de la caldera, amb el Monte Preto da Cima, el poblet de Portela i l'ombra que desprèn el pico do Fogo en la paret de la caldera o 'bordeira'.

L'ombra del pico do Fogo i part central de la caldera.
En arribar a la part alta del torrent, el sender gira cap a l'esquerra, fent un flanqueig amb referència a la part més a la dreta dels quatre petits cons volcànics que apareixen en l'horitzó.

Flanquejant cap els 4 cons.
El camí es força pedregós amb pujada moderada i constant, fins arribar per sobre dels cons volcànics.

Els 4 cons volcànics.
Continuem amb el flanqueig cap a l'esquerra, ara per una zona desèrtica de grava volcànica negra, amb traça visible del camí, sortejant un seguit de turons.

Rastre de camí entre el desèrtic paisatge volcànic.
Enrere queden els quatre cons volcànics.

Els 4 cons volcànics, van quedant enrere.
Seguim paral·lels a un torrent a ma esquerra, s'endureix el pendent, realitzant un seguit de curtes llaçades entre la grava negra, fins arribar a una carena de roques, molt visible entre el paisatge negre.

Arribant a la carena de roques, per on accedirem al cim.
Llaçades per accedir a la carena rocosa. Al fons, petits, els 4 cons volcànics.
Les vistes cap el nord-est són impressionants! És la part de la caldera per on rebentà en la gran erupció del 1680, on la paret de roca que forma la caldera o 'bordeira' és inexistent i per on el mar de núvols vol entrar.

Elevacions volcàniques en la part nord-est de la caldera.
La pujada és força dreta. Guanyem alçada pel rastre de camí entre les pedres, a vegades alternant amb ziga-zagues entre la grava negra, però sempre seguint la mateixa carena.

Iniciant la pujada per la carena de roques.
Enrere el tram de la carena de roques que ja hem superat.
Enllacem amb la base del cràter del pico do Fogo, terreny rocós amb molta pedra solta. El corriols va fent camí evitant els passos complicats, sempre facilitant la progressió.

Part alta on la carena de roques enllaça amb el tram rocós del cràter.

Sortejant grans rocs, molt a prop del cràter.
La caldera des de l'alçada és de gran bellesa, multicolor!

Des del cràter, la part central i nord-est de la caldera.
Fins arribar al cràter del pico do Fogo (2798), 2h47'. El vent és molt fort i la temperatura gèlida!!

Cràter del Pico do Fogo, amb el guia Elias.
Per motius de seguretat, avui no es pot pujar fins el punt més alt pel fort vent, amb alguna ràfega que et fa 'volar'. Així que queda pendent per una posterior visita.
Per pujar fins el punt més alt, cal seguir una paret de bona roca, amb un seguit de grimpades i amb l'ajuda d'un passamà fixe, passamà que es troba en el cantó dret, força visible

Avancim del pico do Fogo, amb el passamà de seguretat a la dreta.
El no pujar al cim, també te una cosa bona, ...farem el flanqueig per dins del cràter.

Camí que recorre la perifèria de l'interior del cràter.
Amb vistes de l'interior del cràter o caldera.

Interior del cràter del pico do Fogo.
Continuació del interior del cràter del pico do Fogo
Fumeroles de sofre i altres gasos.
En arribar a l'altre extrem del cràter, 3h01', se'ns obren noves vistes, la part sud de la caldera. En dies clars, per sobre de la paret rocosa que tanca la caldera, apareix l'illa de Brava.

Interior de la caldera sud i central.
Per combatre l'intens fred a les mans, ens apropem a un dels molts forats que fumegen, on surt aire bullint que ens les escalfa, no podent aguantar més de 10 segons!!

Forats fumejant. Bon lloc per escalfar-nos.
El primer tram de baixada, és un seguit de giragonses entre roca i pedres.

Des del cràter, el itinerari de baixada.
Fins a situar-nos perpendicular al cràter del pico Pequeno, al fons de la caldera. Aquí trobarem la grava volcànica i hi baixarem directes, com si fos una tartera, cap a l'esmentat cràter, 3h21'.

Inici de la tartera de grava volcànica. Al fons, el pic Pequeno.
Enrere, l'espectacular baixada per la tartera de grava, amb el cim del Pico do Fogo a dalt de tot.
El desnivell negatiu és força considerable, igual que la quantitat de grava que tinc dins de la sabatilla.
Arribem al collet, 3h37, que forma el pico Pequeno (1920), just davant del cràter. Una suau i curta pujada ens situa dalt d'aquest petit volcà, 3h40'.

Des del collet, el cràter i cim del pico Pequeno (1920),
Des del punt més alt del pico Pequeno, el cràter i el collet.
Des del cim, es pot contemplar la impressionant baixada per la tartera de grava, més de 500 m. de desnivell.

Des del pico Pequeno, el gran desnivell envers el pico do Fogo.
El pico Pequeno és un recent con volcànic, sorgit de la darrera erupció de l'any 2014. La seva lava va expandir-se per l'interior de la caldera, engolint la carretera principal i destruint gran part de les petites poblacions.
De tornada al coll, seguim el corriol que baixa cap a l'esquerra, travessant una gran plana desèrtica de grava negra, on podem distingir clarament les roques de la darrere erupció per la foscor intensa.

Des del collet, camí de retorn cap el poblet de Portela.
Travessant un desert de grava volcànica, amb rastre del camí.
Enrere queda el pico do Fogo (2829) i el modest pico Pequeno (1920).

Enrere queden els dos cims que hem visitat.
A mida que ens aproximem a Portela, el pendent es torna més planer, trobant algunes plantes i roques amb deformacions curioses.

Primera vegetació arribant a Portela.
Fins arribar al poblet mig derruït, mig reconstruït de Portela, 4h27'.

Teulats de les cases engolides per la lava en la darrera erupció. Portela.
Casa parcialment engolida per la lava. Portela.
Seguim per la carretera de llambordes cap el punt d'inici, Casa Marisa, situat a Cha das Caldeiras, 4h38'.

Entrada a Casa Marisa.
Funku, habitatge tradicional de l'illa, a Casa Marisa. (Foto dia anterior, 21-9-19)
No tenim gaire estona, en un parell d'hores surt el vehicle que ens portarà fins a l'aeròdrom de Sao Filipe, per sortir en un vol cap a l'illa de Sal, amb transbord a l'illa de Santiago