19 de novembre del 2015

Gra de Fajol (2712) - Puig de les Borregues (2693), des de Vallter

Ruta de senderisme per l'alta muntanya del Ripollès, sense cap dificultat a excepció de les fortes ràfegues de vent o acumulació de molta neu (quan hi ha). Tant el cim del Gra de Fajol com el puig de les Borregues, són uns esplèndids miradors, es pot veure des dels cims més propers del Pirineu, fins al Montseny, Montserrat o la Mola.

Ruta circular: Sí
Sortida i arribada:  Carretera a Vallter 2000 (últim revolt)
Temps total: 6h02'     Sense parades:  4h27'
Ritme:  Pausat excepte del Coll de la Coma de l'Orri-Puig de les borregues-Coll de la Marrana ritme moderat-ràpid.
Dificultat: F - Fàcil   Esforç: 1/5
Distància: 12,14 km.      Desnivell: +928 m.
Alçada mínima: 2090 m.  Alçada màxima: 2712 m.
Cims: Gra de Fajol (2712 m) i Puig de les Borregues (2693 m)
De interès: Ull de ter - Naixement del riu Ter.  Ruïnes del xalet vell d'Ulldeter (antic refugi). Refugi d'Ulldeter, guardat.
Acompanyants:  Alícia.
Recomanacions: Evitar els dies de molt de vent (torb).
Mapa:Editorial Alpina, Puigmal, 1:25.000
Aproximació: Des de Ripoll, capital de la comarca del Ripollès, agafar la carretera C-26, passat el poble de St.Joan de les Abadesses, es continua per la C-38 fins a Camprodon. Ens desviem a l'esquerra, per la GIV-5264, direcció Setcases. Es passa aquesta població i es continua carretera amunt fins l'últim d'una sèrie de revolts tancats, molt propers a l'estació d'esquí de Vallter 2000, on hi ha una petita esplanada de terra per aparcar el vehicle. Just en el revolt, creuant la carretera, hi ha un pal indicador cap el refugi d'Ulldeter, inici del recorregut.

Descripció: A peu de carretera, seguim el traçat d'un camí molt fressat, amb marques vermelles i blanques del GR-11, que s'endinsa entre la vall, resseguint el riu Ter.

Inici del recorregut, amb el Gra de Fajol Petit i el Gra de Fajol, donant-nos la benvinguda.
La pujada és molt còmoda i suau. Passat un pont de fusta, que creua el riu Ter, el pendent s'intensifica, fent unes llaçades, fins arribar al refugi d'Ulldeter, 24'.

Refugi d'Ulldeter
En aquesta època de l'any, està tancat, enfront de l'entrada, a uns 50 metres, hi ha un refugi lliure, només obert en cas que el principal estigui tancat.
Deixem enrere el refugi, seguint ara amb suau desnivell en mig de pastures. Al finalitzar aquestes, podem optar  per una pista pedregosa o pel camí del GR, on hi ha una font o brollador, envoltada d'uns pals de fusta per que no entri el bestiar. Aquest punt serà l'últim per poder recollir aigua. En el pla, un cop pujada la pista pedregosa, es torna a coincidir amb el GR.

Zona de pastura. Es pot veure a la dreta de la pista, el camí del GR-11 i el punt de recollida d'aigua.
S'arriba al tram més dur, però curt. La pujada fins el coll, seguint les marques i fent unes quantes ziga-zagues, s'assoleix el coll de la Marrana (2529m), 1h25', sense cap problema.

Pujant cap el coll de la Marrana, amb marques del GR-11.
Dalt el coll, bufa un fort vent i fred, ajupits a contravent en un petit mur de pedres, agafem forces per a la pujada al pic.  Si dalt bufa més fort, potser se'ns emporti volant, ...però s'ha d'intentar.

Coll de la Marrana (2529m).
Seguim el cordal del coll de la Marrana cap el Gra de Fajol, primer un diluït corriol ens apropa suaument. Quan comença la forta pujada, el camí és força definit i imperdible. Guanya alçada amb un munt de giravolts, drets i definits.

Forta pujada cap el Gra de Fajol.
Es va voltejant direcció SSO, fins assolir un tram més rocós, on es perd gairebé tota inclinació, i ataquem el tram final pel suau llom oposat al vessant del refugi. Sembla mentira, però ja no fa ni una gota d'aire.

Suau pujada pel llom, al fons el cim del Gra de Fajol.
Cim del Gra de Fajol (2712m), de roca blanca, coronat per un piolet i una creu de ferro, substituta de la robada fa uns anys, està separat del seu germà petit, el Gra de Fajol Petit o de Baix (2567m) per una estreta carena, havent de superar el Pas de l'Isard per accedir-hi. És un esplèndid mirador i abraça des del Canigó, Costabona, Alta Garrotxa, Bastiments, Balandrau, Montserrat, Montseny, ...

Cim del Gra de Fajol (2712m), coronat per roques blanques, un piolet i una creu.
Vistes cap el Montseny, des del Gra de Fajol.
Vistes cap a l'Alta Garrotxa, des del cim del Gra de Fajol.
Vistes cap el Puig de les Borregues i Balandrau.
Després de gaudir de l'esplèndid dia, bon sol i gens d'aire, retornem pel llom, fins a les roques. Ara, en comptes de baixar pel camí que hem utilitzat per pujar, seguirem el cordal per corriols ben definits, en forta baixada, fins el coll de la Coma de l'Orri (2499m), 2h17'.

Baixant del Gra de Fajol (darrera) fins el coll.
Coll de la Coma de l'Orri, amb la carena de la Coma de l'Orri i el Puig de les Borregues, el de més a l'esquerra.
Davant tenim els cims de la Coma de l'orri. Pujarem fins a guanyar la carena, per camí fressat, progressivament, evitant els petits cims, i arribant sense cap problema al cim del puig de les Borregues (2693m), 2h48'.

Cim del Puig de les Borregues (2693m).

Vistes des del cim del puig de les Borregues.
Vistes des del cim del puig de les Borregues. Aquest cims no es veuen des del Gra de Fajol.
Vistes des del cim del puig de les Borregues, cap a l'olla de Núria.
En el cim hi ha un piolet, les vistes són molt semblants a les del Gra de Fajol, encara que des d'aquí podem veure els Rasos de Peguera, la Serra d'Ensija, el Pedraforca i el Puigmal.
En la tornada cap el coll de la Coma de l'Orri, deixem el fressat camí, i passem per dalt de tota la carena, realitzant tots els petits cims (no he trobat cap nom enlloc), un puja-i-baixa sense gens de dificultat encara que més dur que seguir el traçat de pujada. La baixada més dreta la realitzem per assolir el coll de la Coma de l'Orri (2499m), 3h16'.

Davant, el coll de la Marrana, des del coll de la Coma de l'Orri.
Seguim en direcció nord, per camí ben marcat i amb molt poca pendent fins el coll de la Marrana (2529m), 3h27'. En aquest indret, torna a bufar el vent, no tant fort com en el matí, però empipador. És hora de menjar!!
Desfem el primer tram de baixada, força dreta, seguint el GR. Un cop a baix, deixem el GR i girem cap a l'esquerra, per un camí que ens porta direcció a l'estació de Vallter
Arribats a uns prats, topem amb el riu ter, encara amb molt poc cabal d'aigua. El seguim riu amunt, pujant per entre rocs, fins a trobar el naixement del riu, brollador d'Ulldeter, amagat entre rocs, 3h46'.

Ull de Ter, naixement del riu Ter.
Encara que no hi ha res d'especial, ni un trist pal on indiqui que aquí neix un dels rius més importants de Catalunya, val la pena arribar-s'hi.
Sobre un turonet, passat el petit prat, hi podem veure una paret enrunada. Ens hi acostem... són les restes del xalet vell d'Ulldeter, antic refugi (2393m), 3h51', hi ha una placa commemorativa.

Ruïnes de l'antic refugi d'Ulldeter.
Darrera les ruïnes, surt un camí que baixa en fort pendent, més a baix topa amb el riu Ter, es travessa aquest, i descendim fins el refugi d'Ulldeter, 4h05'.

Passat el refugi, es travessa el riu Ter per una passarel·la de fusta.
El camí de baixada, és el mateix que el de pujada, seguint el GR-11 fins la carretera, lloc on donem per acabada la travessa d'avui, 4h27'.
En les dates en que estem, no hi ha ni una clapa de neu en tot el Pirineu. Malavingut canvi climàtic!!

Pots consultar el track del recorregut a Wikiloc.