11 de juliol del 2016

Puigmal (2910) - Núria, des de Fontalba

Puigmal, cim emblemàtic de Catalunya i una de les rutes més clàssiques, la circular des de Fontalba, i de tornada passant per Núria. No hi ha cap dificultat remarcable, amb absència de neu. Durant tot el recorregut, tindrem excel·lents vistes de propers i no tant propers cims.

Sortida i arribada: Collada de Fontalba
Temps total:  6h46'   Sense parades:   5h42'.
Ritme:  Pausat fins el cim del Puigmal. Moderat fins la collada de Fontalba.
Dificultat: Fàcil      Esforç:  2/5.
Distància: 14,98 Km.        Desnivell: +1077 m.
Alçada mínima: 1965 m.     Alçada màxima: 2911 m.
Cims: Puigmal (2910), El Borrut (2670) i La Dou (2459).
De interès: El Puigmal, és el cim més alt de l'olla de Núria. Brollador d'aigua de Fontalba. La vall de Núria amb el Santuari de la Mare de Déu de Núria, zona de peregrinatge i punt de sortida de travesses de muntanya, amb tots els serveis.
Acompanyants: Alícia (fins el Puigmal).
Recomanacions:  A tenir en compte la boira, pot aparèixer de sobte, a més de canvis sobtats de temps: pluja i vent. Gairebé durant tot el recorregut, no hi ha ombra, així que un barret, crema solar i ulleres en dies de forta calor són imprescindibles.
Mapa: Editorial Alpina, Puigmal-Vall de Núria-Ulldeter, 1:25.000.
Aproximació: Des de Ripoll, capital de la comarca del Ripollès, es segueix la carretera N-260.  Arribats a Ribes de Freser, es segueixen les indicacions cap a Queralbs, seguint per la carretera GIV-5217. Un cop passat un túnel, a l'entrada del poble de Queralbs, gir tancat a la dreta, on un petit rètol indica Fontalba.
Els primers quilòmetres són asfaltats, després una ampla i bona pista, ens condueix fins la collada de Fontalba. Hi ha una esplanada d'aparcament àmplia.

Descripció:  Sembla que el dia s'aixeca amb núvols, però la previsió és que farà sol i força calor.

Sortida de sol.
Just començar a caminar, han desaparegut els núvols, i el sol enlluerna el nostre objectiu d'avui: el Puigmal.

Primeres llums del sol sobre el Puigmal.
Des de la collada de Fontalba (2070), deixem un camí molt marcat que porta cap el brollador (i per on tornarem més tard) i seguim per un també fressat, més proper a la carena, que ens queda uns metres a l'esquerra. En aquest primer tram, dominen les pastures, sempre verdes en absència de neu.

Inici planer entre pastures.
Arribem a dalt de la carena, la que seguirem cap a la dreta. Un petit brollador a l'esquerra 35', últim punt per recollir aigua.

Brollador d'aigua. Es pot veure el recorregut des de la collada de Fontalba.
La pujada s'accentua, fins el cim de La Dou (2459), 1h06', coronat per unes roques.

Pujada cap el cim de la Dou.
Unes cabres, immòbils, ens mirem de prop.

Cabres a tocar del cim de La Dou.
Des d'aquest punt, ja tenim a la vista, tot el cordal fins el cim del Puigmal. Baixem fins el coll del Barrut (2448), 1h12', l'última baixada remarcable fins el cim.

Baixant del cim de La Dou, coll del Borrut.
Es torna a accentuar la pujada, ara per terreny més pedrer. Arribats a unes roques, El Borrut (2670),1h51', el terreny deixa de guanyar alçada.

Cim del Borrut (2670). Davant el fort pendent cap el Puigmal.
Passat aquest petit tram de descans, arriba l'última i més dreta de les pujades.

Inici del fort tram de pujada.
El camí posa la directa, cap a munt, en un seguit de ziga-zagues curtes. El pendent és notable i s'ha d'avançar amb calma.

En plena pujada. Darrera l'estanyol de la cometa de Fontalba i part del recorregut.
Gairebé a dalt, ens queda darrera el cim del Borrut i seguint la carena cap a l'esquerra, el cim de La Dou.
Havent superat el tram més dur, s'entra en terreny molt suau i planer, al fons apareix la creu del Puigmal.

Superada la forta pujada, ja es pot veure la creu del Puigmal.
Encara, però, haurem de superar el curt tram que ens queda, fins el cim del Puigmal o Puigmal d'Er (2910), 2h38'.

Cim del Puigmal (2910).
Les vistes són molt àmplies, a la llunyania Montserrat...

... i la Mola amb el Montcau.

Cap a l'oest, les serres de Rasos de Peguera, Ensija, el Pedraforca amb el Cadí i més propers els cims de La Tosa i el Puigllançada.

Cap el nord, la zona de les Bulloses, amb el pic del Carlit com a cim més alt de la Cerdanya.

Cap el sud, en primer terme el Taga i la serra de Sant Amand, al fons, el Montseny.

I molt més a prop, els cims que componen l'olla de Núria i els voltants.

Deixo a Alícia en el cim, ella baixarà pel mateix lloc de pujada. Baixo per la Coma de l'Embut.

Descens per la Coma de l'Embut. Primer tram amb forta baixada.
Es pot seguir els senyals del GR (camí més planer) o per un camí, molt fressat i més pendent, amb curts trams de terra relliscosa.
Més avall, s'ajunten tots dos camins, molt proper al brollador de la font de dalt de la Coma, 2h59'.

Brollador de la font de Dalt de la Coma
Segueixo baixant seguint el GR, ara més suau, per camí més agradable, entre prats i el torrent de la Coma de l'Embut.

Torrent de la Coma de l'Embut, amb el Puigmal al fons.
En un curt tram més rocós, es pot veure una cascada d'aigua i més avall, el Forat de l'Embut, 3h21', lloc on l'aigua s'endinsa en un forat i desapareix.

Forat de l'Embut.
Segueixo avall. Per arribar a Núria tinc l'opció de seguir el GR, desviant-me cap a la dreta, per un prat ben marcat. Però no, segueixo pel camí de front, molt fressat i seguint senyals de pintura groga. És un tram rocós, on el torrent em queda a la dreta, amb alguna baixada pronunciada.

Seguim el camí i el torrent de la Coma de l'Embut. El GR el deixem a la dreta.
Mica en mica, m'apropo al torrent. Les roques donen pas als prats verds. Em trobo un pal indicador, 3h38', "Finestrelles / Puigmal", cap de les dues em serveix, continuo de front. Ja puc veure les pistes d'esquí més altes.
En un tomball del camí, m'apareix Núria.

Núria.
El camí em porta directe. En una bifurcació, ja a tocar de la pista, que la tinc a l'esquerra, segueixo un corriol a la dreta-de front, el camí del Canal, amb un pal indicador, 3h45'.

Deixem a l'esquerra la pista que ens porta a Núria, i seguim pel camí del Canal.
Aquest camí, molt planer, em porta fins la cruïlla amb el camí de les Coves, que surt a la dreta i amunt. Un xic més endavant, arribem al mirador del Canal, 3h53', amb una bonica perspectiva de Núria i els seus voltants.

Núria, des del mirador del Canal.
Torno enrere fins la cruïlla, per seguir un camí de baixada, directe a Núria (1964). Deixo a banda esquerra el gran complexe per menjar i descansar un xic a la propera ermita de Sant Gil i la font del Dr.Tarrés, un racó amb ombra i tranquil·litat, 4h00'.

Ermita de Sant Gil, a Núria.
Abandono Núria, pel camí que porta a Queralbs. Un mirador i un petit coll, és la porta de sortida de Núria.

Sortint de Núria, pel camí que porta a Queralbs.
Collet de la Creu d'en Riba, 4h08'. Cruïlla de camins: a l'esquerra cap el mirador, de front cap a Queralbs i a la dreta i en pujada, cap a Fontalba. L'últim adéu a la vall de Núria, esplèndida, tant a l'hivern com a l'estiu, de blanc o de verd.

Núria i els voltants, des de la Creu d'en Riba, en primer terme.
Aquest tram fins a Fontalba, pertany al GR-11.8, a més de la pintura vermella i blanca també hi ha unes de grogues i és força fressat.
Inicio aquest últim tram fins a Fontalba, amb una pujada constant i costeruda, amb trams per dintre del bosc i d'altres entre prats.

Camí cap a Fontalba, entre bosc.
Passo un petit coll, on m'apareix davant la silueta del Taga. Ara començo a davallar. En mig d'una zona de prat, en una corba del camí, trobo la font de la Coma, 4h35', aigua fresca per refrescar-me en un dia on el sol escalfa de valent.

Camí entre pastures. Just en la corba, es troba la font de la Coma.
En l'altre banda de les gorgues de Núria, en mig d'un verd prat, es troba l'alberg Pic de l'Àliga.
El camí ara puja ara baixa suaument, fins un coll, on hi ha a la dreta, una casa en ruïnes. Des d'aquí ja es pot veure la collada de Fontalba, ...però encara queda estona per arribar.

Des d'aquest petit coll, podem veure la collada de Fontalba.
Des d'aquest punt, a més de la collada de Fontalba, podem veure el Taga i la serra de Sant Amand, i girant el cap a l'esquerra, els cims del Balandrau, Fontlletera i Torreneules.

Cims de Torreneules, Fontlletera i Balandrau.
Ara toca baixar, i per sort en mig del bosc. Avanço ràpid, ja que el camí ho permet. Al sortir del bosc, em trobo la zona de prat. Ja puc veure el torrent que neix del brollador de Fontalba.

Torrent d'aigua que origina el brollador de Fontalba.
Arribant al torrent de la Cometa, un nombrós grup de vaques semblen donar-me la benvinguda.
Continuo, ara amb una suau pujada, fins el brollador de Fontalba, 5h29', aquí sí que raja l'aigua en abundància i fresca! ... gelada!

Fontalba, brollador d'aigua.
Ja fresc, puc gaudir de la propera collada de Fontalba

Collada de Fontalba, des del brollador.
Collada de Fontalba (2070), 5h42', inici i final d'aquesta bonica i entretinguda ruta, on Alícia m'espera.

Collada de Fontalba, final del recorregut.

Pots consultar el track del recorregut a wikiloc.

Dóna vida al blog, deixant la teva opinió o comentari, gràcies.