9 d’agost del 2019

Olla de Núria: Santuari - Torreneules - Puigmal

S'anomena 'Olla de Núria' a la carena que enllaça tots els cim que envolten la Vall de Núria. En aquest itinerari, afegeixo tres cims més, encara que no estan considerats dins de l'Olla, sí que estan enllaçats amb la resta per una marcada carena. Un cop iniciem la carena, el recorregut no baixa dels 2500m. d'alçada fins a la davallada al Santuari, amb molt tram fronterer amb França, extenses vistes per a tots els vessants, diferents perspectives de veure el Santuari segons avancem -en aquest cas al contrari a les agulles del rellotge-, assolint tres cims del llistat dels 100-cims de la FEEC i la satisfacció d'haver realitzat una clàssica de senderisme en alta i mitja muntanya per la magnífica Vall de Núria

Ruta circular:  Sí.
Sortida i arribada: Santuari de Núria.
Temps total:  10h36'    Sense parades:  9h21'    Ritme:  Moderat.
Dificultat:   Fàcil.      Esforç: 3/5.
Distància:  24.61 km.        Desnivell:  +1989 m.
Alçada mínima:  1964 m.    Alçada màxima:  2911 m.
Cims:  Coma de Llispet (2553), Torreneules (2713), Coma del Clot (2739), pic Fontnegra (2728), Rocs Blancs (2784), Cim Baix de les Arques (2762), Cim Alt de les Arques (2792), Pic Fossa del Gegant (2808), Pic Noufonts (2861), Pic d'Eina (2789), Pic del Coll d'Eina (2771), Pic de Núria (2794), Pic de Finestrelles (2828), Puig Coma de Finestrelles (2744), Pic de Segre o Puigmal de Segre (2843), Pic Petit de Segre o Puigmal Petit de Segre (2810) i Puigmal o Puigmal d'Er (2910).
De interès: Totes les alçades del recorregut han sigut preses del mapa de l'editorial Alpina. Aquest recorregut dóna completament la volta a la Vall de Núria pel cordal que formen els cims que l'envolten. Gran part del recorregut és fronterer amb França. Assolim tres cims de la llista de la FEEC, els 100-cims: Torreneules, Noufonts i Puigmal. A la Vall de Núria hi ha tot tipus de serveis: hotel, alberg, restaurant, lavabos públics, cremallera per baixar a Queralbs o Ribes de Freser,..., més informació entrant a la web. L'Olla clàssica de Núria és pujant pel pic de l'Àliga i pic de Fontnegra, amb aquest recorregut descrit, hi afegeixo la Coma de Llispet, Torreneules i la Coma del Clot, fent el que s'anomena la 'super-olla'.
Acompanyants: Solitari.
Recomanacions:  Recorregut llarg amb molts alt-i-baixos. Protecció crema solar, barret o gorra, ulleres.  En gairebé tot el recorregut no trobarem aigua, portar força a més d'alguna beguda isotònica. No està de més alguna barreta energètica o gel. Bastons de tresc i essent temps estival, amb unes sabatilles de trail o de tresc baixes en tindrem prou.
Mapa: Editorial Alpina, Puigmal-Vall de Núria-Ulldeter, 1:25.000.
Aproximació: Des de Ripoll, capital de la comarca del Ripollès, es segueix la carretera N-260.  Arribats a Ribes de Freser, es segueixen les indicacions cap a l'estació del cremallera, on podrem deixar el cotxe en l'aparcament.
Si volem agafar el cremallera a Queralbs, seguim per la carretera GIV-5217 un cop passat Ribes de Freser. Abans de l'entrada al poble de Queralbs, hi ha un gran aparcament a ma esquerra.
El tren cremallera ens portarà fins el lloc de sortida, el Santuari de Núria.

Control d'horaris de pas:
Per tal de controlar les hores de pas en tres punts claus, per no perdre el cremallera de baixada ni que es faci fosc, he marcat uns horaris màxim en aquests punts:
* Coll de Noucreus/Pic Fossa del Gegant, horari màx. de pas 13 h. Amb més retard, continuar fins el coll de Noufonts i baixada cap a Núria.
* Coll de Finestrelles, horari màx. de pas 15h30'. Amb més retard, baixar per la Coma de Finestrelles fins a Núria.
* Cim Puigmal, horari màx. de pas 17h45'.  Amb més retard, accelerar la baixada per la Coma de l'Embut fins a Núria.
En tots tres casos, he d'assegurar-me d'arribar a les 20h, límit.

Descripció:   Des de l'estació del cremallera de la Vall de Núria, travesso les vies i pujo per unes escales. A dalt, hi ha un pal indicador, a peu de l'estació d'esquí, on segueixo direcció al Torreneules.
Uns metres més enllà, agafo el camí de la dreta, camí del Viacrucis o de les Creus, que arrenca amb una suau pujada, amb un seguit de representacions religioses.

Camí del Viacrucis o de les Creus.
En arribar a una pala ample -pista d'esquí quan hi ha neu-, faig drecera pujant directe amunt pel fort pendent, evitant el seguit de llaçades que fa el camí que segueixo.
En la part més alta, i quan el camí tomba a la dreta, continuo per la pala fins el visible alberg Pic de l'Àliga, 16'.

Alberg Pic de l'Àliga (foto arxiu 4-5-19).
Travesso l'esplanada fins el pal indicador que hi ha en l'altre extrem, continuant cap el 'Torreneules/Pic de l'Àliga'.
No gaire lluny, un nou pal indicador. Continuo pel trencall de la dreta, en lleugera baixada, fins a trobar el torrent de Fontnegra.

Torrent de la Fontnegra, per on creuaré.
Travesso el torrent, 36', seguint fites, i inicio la pujada pel llom de front. Vaig guanyant alçada moderadament, seguint paral·lel al cordal Fontnegra-Coma del Clot.
El camí fa un gir pronunciat cap a l'esquerra, des d'on es pot veure les roques cimeres de la Coma de Llispet

Al fons el puig de la Coma de Llispet.
Arribo després d'un pendent important. Cim de la Coma de Llispet (2565), 1h06', coronat per un pal de ferro amb una imatge.

Puig de la Coma de Llispet (2565).
En comptes de tornar al camí i vorejar el turó de front per l'esquerre, amb traça difusa, el vorejo per la dreta, retrobant el camí passat aquest turó, ja en direcció cap el visible Torreneules.

Des de la coma de Llispet, la collada i pic de Torreneules
Per pendent molt suau i flanquejant el pic de la Coma del Clot, arribo a la collada de Torreneules (2561), 1h25'. Des d'aquest punt, ja tinc vistes a la vessant de Coma de Vaca.

Collada de Torreneules (2561).
Faig un gir cap a la dreta, remuntant el cordal, amb una part amb més rocam però amb un camí fressat i molt fitat, fins d'alt de l'altiu bony que forma el pic de Torreneules (2713), 1h42'.
Aquest cim forma part del llistat de la FEEC dels 100-cims. El cim està coronat amb una imatge de Sant Eudald.

Pujant cap el Torreneules.
Cim del Torreneules (2713).
És la primera vegada que pujo aquest cim, i les vistes que ofereix s'ho val...

Vistes cap el sud, amb les serres de Cavallera, Bellmunt i Montseny.
Vistes cap el nord i nord-est.
El cims del Balandaru, els Tres Pics i el pic de Fontlletera a tocar.

Cap a l'est, destaca el Balandrau.
I al fons, el Pedraforca!!

El Pedraforca.
Desfaig camí, baixant fins la collada de Torreneules (2561) i iniciant una nova pujada, per lloms arrodonits i corriol fressat.

La collada de Torreneules (2561), iniciant l'ascens cap a la Coma del Clot.
Avancim de la Coma del Clot.
Cim de la Coma del Clot (2739), 2h11'.

Cim de la Coma del Clot (2739).
Enrere ha quedat el Torreneules.

El Torreneules, envoltat pel pic de Fontlletera (esquerra) i el Balandrau (dreta).
Pel vessant oposat al de pujada, baixo cap el collet de Fontnegra (2663), 2h19', per iniciar una altra pujada, i es que així serà tota la jornada, un puja i baixa constant.

Baixant cap el collet de Fontnegra, amb el pic de Fontnegra i els Rocs Blancs.
També per carena arrodonida, arribo al cim del pic de Fontnegra (2728), 2h27'.

Cim del pic de Fontnegra (2728), amb el Torreneules i la Coma del Clot.
Si fins ara, des del pic de Torreneules fins aquí he seguit direcció NW, aquesta canvia a NNE, amb bona vista al Serrat del Mig, que se'm presenta en front i per on transitaré.

Des del pic de Fontnegra, el Serrat del Mig, amb el camí ben visible.
La ràpida baixada em porta a la cruïlla amb un sender que trenca a l'esquerra i que voreja el pic de Fontnegra (pels que vulguin evitar-ho anant cap a Núria!). Més avall, apareix un collet, on la continuació és molt rocosa, evitant aquest tram pel cantó esquerra, amb camí força fressat.

Iniciant la pujada cap el serrat del Mig.
Una curta pujada per terrenys més net de roques, em porta fins el cim de Rocs Blancs (2784), 2h50'. Des del dalt tinc bona vista del tram realitzat per la carena fins ara.

Des del cim de Rocs Blancs, amb la carena ja realitzada al darrere.
El Serrat del Mig em dóna una mica de descans, sense grans alt-i-baixos, anant carenant.

Carenant el Serrat del Mig, amb el cim Baix de les Arques i el cim Alt de les Arques.
Passat un collet, supero el cim Baix de les Arques (2762), 2h55', i sense gaire desnivell, arribo fins el cim Alt de les Arques (2792), 3h01', punt culminant d'aquest Serrat del Mig.

Cim Alt de les Arques (2792).
La vista la tinc posada cap el nord, amb un marcat coll i una pujada en diagonal, que m'ha de portar fins el coll de Noucreus.

Des del cim Alt de les Arques, el coll de Noucreus i el pic de la Fossa del Gegant.
La baixada és força ràpida i còmoda, passat el coll fins arribar a la part més rocosa també.
Amb alguna petita i simple grimpada, supero el primer tram rocós, desprès el camí marxa cap a l'esquerra, fent una diagonal per terreny sorrenc.

Flanquejant cap el coll de Noucreus, per camí molt fressat.
El coll de Noucreus (2795) el tinc a la vista i no trigo gens a arribar-hi, 3h21'.

Coll de Noucreus (2795).
Després de comptar les creus, ...sí, estan totes nou, marxo cap el proper pic de la Fossa del Gegant (2808), 3h24', a la dreta del coll segons he arribat, que el pujo en un obrir i tancar d'ulls.

Pic de la Fossa del Gegant (2808).
Enrere ha quedat bona part del recorregut fins ara.

Des del pic de la Fossa del Gegant, la Coma del Clot, cims Alt i Baix de les Arques, Rocs Blancs i pic de Fontnegra.
I davant, bona part del recorregut que em queda per fer!

Des del pic de la Fossa del Gegant, cims per on passaré carenant l'olla.
El itinerari canvia de direcció, ara segueixo W.

** Control de temps del tram 1: Santuari de Núria - Pic Fossa del Gegant
Hora de pas: 12:32'
Hora màxima de pas: 13:00' ...Continuo!!

Retorno al coll de Noucreus (2795), 3h26', i sense detindre'm, vaig davallant per un bon camí, per iniciar una pujada, creuant una 'tanca' rocosa que em situa en una zona de prat.

Baixant del coll de Noucreus.
Aquí tinc un petit error, ja que seguint el camí penso que el pic de Noucreus és un petit cim amb una visible fita de pedres, tot just en front. I no és així, aquest cim està situat a la dreta de la drecera que forma el camí per evitar tot el cordal, a l'extrem dret on acaba la 'tanca' rocosa que he creuat.
Amb un ritme ràpid, ja que el camí i el terreny ho permeten, arribo fins l'arrodonit turó amb la fita de pedres, que em penso que és el pic de Noucreus, 3h38'.
Fita abans de baixar cap el coll de Noufonts. (Per error, creia que aquest era el pic de Noucreus).
Des d'aquí albiro la profunda depressió que separa aquest cims amb el següent, el pic de Noufonts, separats pel coll del mateix nom.
El primer tram de baixada es fa pel vessant nord, per camí força fressat i visible (antic GR-11), fins a topar amb el cordal, que segueixo cap el coll.
Abans però, arribo a la cabana de Noufonts, 3h49', immillorable lloc per parar i recuperar forces. Aquesta cabana situada a uns pocs metres del coll de Noufonts, te lloc per a tres persones, en una llossa plana i exceptuant dies estiuencs de bon temps, només serveix en cas d'emergència. Per cert, en plena època hivernal, aquesta s'omple de neu i glaç i és impossible entrar-hi.

Cabana de Noufonts.
Des de la mateixa cabana, en front apareix el coll de Noufonts (2684), 3h51', i la potent pujada al pic de Noufonts.

Coll de Noufonts (2684) des d'on es pot veure el camí que puja fins el cim.
El camí puja pel cantó francès, molt a prop de la carena.
Després de superar un tram rocós, i quan el cordal guanya en pendent, el camí es bifurca en dos. El de l'esquerra segueix el vessant català, anant a buscar la part baixa del cim, on hi ha un monòlit i punt de davallada al següent cim. El de la dreta, l'escollit, continua pel vessant francès, iniciant una diagonal directe al punt més alt del pic de Noufonts (2861), 4h20', tant sols coronat per una gran fita de pedres.

Pic de Noufonts (2861). Darrere part de la carena ja recorreguda.
Aquest cim pertany a la llista de la FEEC dels 100-cims i és un dels més altius de l'Olla de Núria
Per primer cop, puc veure tots els cims que em queden fins el darrer, el Puigmal, encara força lluny.

Resta de cims que em queden per completar en la seva totalitat l'Olla.
Per suau replà, em dirigeixo cap el monòlit i punt de davallada.
Segueixo l'arrodonit cordal fins el marcat coll, per anar remuntant per l'ample i verd llom. Al fons de la vall, puc veure el Santuari de Núria.

Des del pic de Noufonts, el Santuari de Núria i part de la carena fins el Puigmal.
Pic d'Eina (2789), 4h46', coronat amb una fita de pedres i un pal de ferro (potser antiga creu). Com a teló de fons, la cresta i el cim de la Torre d'Eina.

Pic d'Eina (2789). Darrere la Torre d'Eina.
Pic d'Eina (2789).
Aquest tram de l'itinerari es fa molt còmode i ràpid. Tot són lloms arrodonits amb molt bon camí, a més els colls no són gaire profunds.

Seguint cap el coll d'Eina o de Núria.
Segueixo el cordal, creuant un tram rocós, per arribar al coll d'Eina o de Núria (2682), 4h57', força ample.

Coll d'Eina o de Núria (2682), amb el camí de pujada cap el puig del Coll d'Eina.
La pujada sembla més del que és. Enseguida em planto dalt de la carena, passant per petits bonys fins a trobar el més alt, el pic del Coll d'Eina (2771), 5h12', gairebé irrellevant.

Seguint el fressat camí cap el pic de Núria. Al costat el pic de Finestrelles.
Gairebé sense perdre alçada, inicio l'ascens al següent cim, el pic de Núria (2794), 5h22', també anant a buscar el punt més alt, una mica confós però assenyalat amb una fita de pedres.

Arribant al pic de Núria.
Una curta baixada i som-hi amunt!! Tot i veure el cim molt proper, aquesta pujada és més llarga, amb un parell d'avancims.

Carenant un seguit d'avancims fins el pic de Finestrelles.
Fins arribar al darrer dels 'bonys', on està situat el punt més alt del pic de Finestrelles (2828), 5h42', coronat amb una fita de pedres i un pal de ferro, aquest sí, de l'antiga creu que coronava el cim.

Pic de Finestrelles (2828). Al fons, el Puigmal.
Incremento el ritme en aquest tram de baixada, on després de passar per un tram de ziga-zagues, arribo a un planell, on deixo el camí per seguir per sobre el cordal.

Baixada del pic de Finestrelles, amb el puig del Coll de Finestrelles en front, seguint la carena.
Superats un seguit de bonys, arribo fins el puig de la Coma de Finestrelles (2744), 6h03'.

Puig de la Coma de Finestrelles (2744)
Un pendent fort i vertiginós, al començament escarpat però després entre pastures, em situen en el coll de Finestrelles (2604), 6h14'. Una  curta aturada per reposar forces.

Coll de Finestrelles (2604), amb la pujada cap el pic de Segre.
** Control de temps del tram 2: Pic Fossa del Gegant - Coll de Finestrelles
Hora de pas: 15:37'
Hora màxima de pas: 15:35' ...Uff! justet però continuo!!

Toca atacar la darrera part de l'Olla, aquesta potser és la que te major desnivell, però em sento fort, reservant quan faci falta i forçar quan pugui, veig que ho puc aconseguir.
A bon ritme, constant, inicio el fort pendent. Mica en mica guanyo alçada i vaig superant petits bonys, sempre pensant que el següent serà el cim.

Seguit de turons cap el pic de Segre.
Quan creia que arribava, en un bony més pedregós, al fons m'apareix el cim, culminat amb un pal... encara està lluny.

Ja tinc a la vista el cim del pic de Segre.
Sense precipitar-me, pas a pas, arribo més ràpid del que pensava al pic de Segre o Puigmal de Segre (2843), 6h50'.

Pic de Segre (2843). Darrere el Puigmal.
Des d'aquest cim ja puc veure el tram final del recorregut.

Carena des del pic de Segre cap el pic Petit de Segre.
La carena per on davallo, és un xic pedregosa, però s'avança ràpid. El coll que forma a mitja carena, segon l'ICGC (Servei Cartogràfic i Geològic de Catalunya), és el coll d'Er (2757). Continuo pujant, amb un darrer tram abans del cim més rocós i no tant còmode.
Pic Petit de Segre o Puigmal Petit de Segre (2810), 7h11'. Aquest pic te dos petits cims, separats per una petita fondalada, amb els mateixos metres d'alçada. Així opto per coronar com a cim el que te una fita de pedres més gran.

Des del pic Petit de Segre (2810), el Puigmal.
Cal dir que des d'aquest cim, arrenca una carena fins el proper pic del Puigmal de Llo, apartat de la carena que forma l'Olla de Núria.
El pendent de baixada és molt curt i poc pronunciat, fins un ressalt, on el camí el voreja pel seu cantó dret.
Abandono el camí per seguir per un corriol, evitant les parts més rocoses i coronant aquest 'cim' que tan sols li resta un metre al Puigmal Petit de Segre i que bé es podria anomenar "Puigmal Petit d'Er" (2809).

Petit cim abans d'arribar a la collada d'Er.
El camí es torna net, còmode, sense entrebancs, per arribar a la collada d'Er (2760), 7h27', en una ràpida i curta baixada. Apareixen marques grogues, tot i així el camí és força fressat.
Aquesta collada d'Er apareix en els mapes de l'editorial Alpina, coll molt més marcat que l'anterior esmentat per l'ICGC.
Inicio l'atac al darrer dels cims, amb bon ritme i seguint les marques grogues.

Collada d'Er (2760), amb el camí que puja cap el Puigmal.
Fins força amunt, la progressió és ràpida. Després comencen a sorgir pedres i blocs de roca, fent la visibilitat del camí més confusa. En tot moment trobo fites, potser masses i tot, i marques de pintura groga, que són les que segueixo.

Enrere queden els cims de la conca de Segre.
Després de pujar pel llom de la dreta, creuant la pedrera, i abans de fer el flanqueig cap a l'esquerra, ja puc veure el cim.

Ja es veuen les creus del cim del Puigmal.
El pendent afluixa fins el mateix cim del Puigmal o Puigmal d'Er (2910), 7h54'.

Puigmal (2910). Darrer cim i sostra de l'Olla de Núria.
Cim coronat per una gran creu, el vèrtex geodèsic i algunes creuetes i dedicatòries en forma de plaques metàl·liques. Força ample, molt ample, amb un gran bivac.
Des d'aquí puc veure des del primer dels cims, la Coma de Llispet, fins el pic de Finestrelles, quedant tapats la resta per l'avancim nord del mateix Puigmal.

Itinerari - part I.
Itinerari - part II.
** Control de temps del tram 3: Coll de Finestrelles - Puigmal
Hora de pas: 17:29'
Hora màxima de pas: 17:45' ... Això està fet!!

Per forta baixada i a vegades amb trams relliscosos, baixo per la Coma de l'Embut. Aquesta serà la baixada més pronunciada i més llarga de tot el recorregut.

Baixada per la Coma de l'Embut.
Arribant al torrent de la Coma de l'Embut, abans de creuar-ho, m'aturo per assaborir l'aigua que neix a pocs metres, en la font de Dalt de la Coma i de passada refrescar-me i treure'm un xic la sal de la cara.
Més avall, torno a creuar el torrent, en una zona acanalada. Continuo avall, deixant una petita cascada d'aigua a l'esquerra, 8h49'.

Cascada que forma el torrent de l'Embut.
Un munt de cabres pels voltants, totes em saluden i marxen a bon ritme.
El camí es bifurca, triant el de la dreta, per dirigir-me al Pla de l'Ortigar i el collet Verd (2204), 9h00'.

Pla de l'Ortigar i el collet Verd (2204).
Ara ja veig el Santuari de Núria, al fons de la vall, però molt proper. Només he de seguir el 'Camí del Puigmal' per arribar-hi.

Baixada pel camí de Núria al Puigmal.
El camí baixa decidit, sinuós, endinsant-se en el bosc. Un cop deixo enrere aquest, em trobo a tocar del Santuari.

Arribant al Santuari de Núria.
L'entrada la faig per un pont de pedra, dirigint-me, directe i sense perdre temps, fins l'estació, 9h21'.

Santuari de Núria - Estació del Cremallera.
Hora d'arribada: 19h20'.
Encara tinc 10 min. fins que surti el primer dels cremalleres!! a refrescar-me i hidratar-me.

Dóna vida al blog deixant una opinió o comentari, gràcies.