7 de setembre del 2022

Gola di Gorropu

La Gola di Gorropu és un impressionant congost forjat per l'erosió de l'aigua, situat a l'est de l'illa de Sardenya (Itàlia), amb parets de més de cinc cents metres alçada. Està considerada una de les més profundes d'Europa i és de visita obligada. El camí d'aproximació a l'entrada de la gola, que segueix paral·lel al riu Flumineddu, s'endinsa en boscos de vegetació típica de la zona Mediterrània, sense grans desnivells i molt ben senyalitzat. Si encara ens sobra temps, una refrescada a una preciosa cala complementarà la jornada.

Ruta circular:  Sí, lineal.

Sortida i arribada:   Aparcament/Bar Sa Barva.

Temps total:  5h59'  (Camí a la Gola + Visita interior de la Gola + Descans als gorgs).
Sense parades:  3h18' (Camí a la Gola i tornada) + 1h41' (Visita interior de la Gola).
Ritme:  Pausat.  Al interior del congost, ritme molt lent.

Dificultat:  Molt fàcil - MF       Esforç:  1/5.

Distància:  14,33 km.          Desnivell:  +362 m.

Alçada mínima:  191 m.         Alçada màxima:   375 m.

De interès:   Itinerari núm. 485, senyalitzat durant tot el recorregut, amb pintades i pals indicadors.
Aparcament dins del recinte del bar Sa Barva, de pagament, 7€ tot el dia.
A mig recorregut trobem dues fons, amb aigua potable. A l'entrada de la Gola, seguint el riu avall, a un centenar de metres, hi ha una font d'aigua potable, ben senyalitzada.
L'entrada a la Gola di Gorropu és de pagament, en efectiu, de 5€. Consultar el preu abans de iniciar la caminada. Amb el preu també entra una petita explicació de la formació de la gola.
La gola di Gorropu, es divideix en tres trams:
* Marques de color verd, sense molta dificultat, apte per a tot tipus de persones avesades a caminar.
* Marques de color groc, amb algunes grimpades per roques, apte per a persones més àgils.
* Marques de color vermell, recorregut més llarg que arriba fins a l'altre extrem de la gola, apte només per a experts i que aniran acompanyats obligatòriament d'un guia, amb material adequat per a la travessia: casc, cordes i arnesos.
Caminem dins el congost un quilòmetre aprox., marques verdes i grogues.
En període estival o de sequera, la gola està gairebé en la seva totalitat seca. En períodes de pluja, pot haver-hi algun tram amb aigua.
El temps de visita del recorregut dins la gola (verd + groc) és d'una hora, però gaudint de l'espectacle, aprofitant per fer un pic-nic, ... poden ser fins a dues hores.

Gola di Gorropu:  Estan situades en la cadena muntanyosa del Supramonte, prop de la població de Dorgali, a l'est de l'illa. L'origen el provocà l'apertura d'una falla i la constant erosió del riu Flumineddu, que ha anat desgastant la roca fins a crear aquesta "esquerda oberta", on el punt més alt arriba als 500 m. i els pas més estret és de 4 m. És la més profunda d'Itàlia i una de les més profundes d'Europa. Dins del congost podem trobar gorgs, passos estrets, trams de sorra o de còdols i rocs gegants arrodonits pel pas de l'aigua. Una llegenda diu que en les parts més profundes i estretes, es poden veure les estrelles de dia. S'ha convertit en una de les visites obligades de l'illa.

Acompanyants:  Alícia.

Recomanacions:  Portar aigua, tot i haver-hi tres fonts en el recorregut. Crema protecció solar, barret i ulleres de sol. Un jersei mànega llarga, a l'interior de la gola baixa molt la temperatura. Calçat lleuger, sabatilles d'esport. Els pals de tresc poden ser d'utilitat durant el camí a la gola, però pel recorregut de dins, no! Portar menjar, és una excursió per gaudir-la tot un dia.  Molt important, portar el preu de l'entrada en metàl·lic.

Mapa:  Topogràfic d'Itàlia (GPS). No és necessari el mapa si es segueix el camí.

Aproximació:  És una aprox. complicada, per la quantitat de trencalls que trobem en mig de camps de conreu, millor consultar el google maps.
Des de la població de Dorgali, seguim la circumval·lació perifèrica est de la carretera SS-125 "orientale Sarda", deixant enrere la població. Passats els túnels que porten cap a Cala Gonone, és el primer trencall a la dreta que ens trobem, on no hi ha cap indicador i la carretera està en mal estat. Hi ha indicadors un parell de corbes abans. Pendent de baixada forta fins al fons de la vall. L'estat de l'asfalt és deficient i sempre haurem de seguir les poques indicacions i la "carretera principal" fins el final, on trobem el bar i l'aparcament. Punt de sortida.

Descripció:  Des de l'aparcament, es baixa la carretera encimentada, per creuar el pont S'Abba Arva, 3', sota d'aquest el riu Flumineddu.

Ponte S'Abba Arva.
Es puja fins a trobar una bifurcació, 4'. La senda de Gorropu és cap a l'esquerra, tal i com ho detallen els indicadors. També hi ha un panell informatiu de la Gola di Gorropu: pagament en metàl·lic, normes de seguretat i prohibicions, telèfons d'emergència, ...

Inici del camí a la Gola di Gorropu, pal indicador i panell informatiu.
Seguim una pista de terra, amb pintades blanques-i-vermelles del sender núm 485. Durant tot els recorregut, ens mantenim entre els 200 i 375 m., sent el recorregut un puja i baixa sense grans desnivells, tret d'algun curt tram on el pendent pot ser un xic més accentuat.

Envoltats d'una vegetació mediterrània.
En el primer pal indicador, La Roda (220), 13', tenim l'opció de baixar a l'esquerra cap a una zona de pic-nic.

Sa Roda.
Enrere es pot observar el riu encaixonat entre el bosc i el Monte Tundú, acinglerat.

La conca del riu Flumineddu i el Monte Tundú.
Curts trams empedrats de la pista, abans d'arribar a una bifurcació.

Tram de pujada empedrat.
Pal indicador S'Arcu 'e Dispensa (255), 18'. Deixem la pista que marxa cap a la dreta, seguint de front, ara per un ample camí força malmès.

S'Arcu 'e Dispensa. Deixem la pista seguint el camí de l'esquerra.

La pista dóna pas a un camí força malmès.
Un nou pal indicador, Su Balladorzu (225), 22'. Tenim l'opció d'anar a la zona de pic-nic seguint un camí a l'esquerra.

Su Balladorzu.
Arribem a una font, 28', amb un minso raig d'aigua però suficient per refrescar-nos.

La primera font que ens trobem.
Un tram per sobra la roca, ens permet arribar fins a la mateixa aigua del riu.

Camí sobre la roca, vora el riu.

Passem vora el riu Flumineddu, amb l'aigua com el cristall.

Passat aquesta zona més rocosa, retrobem l'ample camí i el bosc i, no gaire lluny, una zona de descans a l'ombra, amb una font de bon broc. Hem arribat a Cantaru Orruos (275), 50', tal i com ho especifica el pal indicador.

Font - Cantaru de Orruos.

Cantaru de Orruos. Zona de descans, amb la font i ombra.
Molt a prop, hi ha un trencall a l'esquerra, on recullen els transfers dels jeeps o taxis de les persones que tenen contractar la tornada amb aquests transports.

Passem per l'indicador de Sta Anna (375), 1h21'. Abans d'arribar al final de l'ample camí, ja podem veure o intuir on està la Gola di Gorropu.

La muntanya rocosa on es troba la Gola di Gorropu.
Enseguida arribem al indicador de Gorropu (370), 1h34'. Aquí acaba l'ample camí, però encara no és el final, el inici de la gola es troba a cinc minuts.

Pal indicador, Gorropu.
Per arribar al congost, cal baixar per un camí de ziga-zagues força dret, fins l'entrada. Des de dalt, es pot veure el inici del camí dins la gola.

Des de dalt del camí, el primer tram de la Gola di Gorropu.
En l'entrada, 1h40', hi ha una caseta on pagues i et donen una ràpida informació sobre la gola. Cal seguir les fletxes i punt verds, en mig de grans rocs arrodonits.

Panell informatiu a l'entrada del congost.

Entrada a la Gola di Gorropu.

Primers passos dins el canyó.
S'ha de creuar un pas barrat de roques per un estret forat, on hi ha una corda d'ajuda.

Pas estret, s'ha de creuar el forat. (foto de l'anada).

El forat que s'ha de creuar, a la tornada.
Creuat el forat, dóna pas a una zona amb més vegetació, on el camí s'aparta de la pròpia torrentera, superant un ressalt.

Les parets comencen a impressionar.
En retornar, entrem de ple a la Gola di Gorropu.

Interior de la Gola di Gorropu. (zona verda).
Exactament no sé on acaba la zona de pintades verdes, o millor dit, no sé on comença la zona de pintades grogues, per que de verdes ja fa un bon tros que no en veig cap.

Interior del congost. (Possiblement zona groga).
Sense trobar el final de les marques grogues ni el començament de les marques vermelles, decidim donar mitja volta en tal punt on els rocs són enormes i tan polits i relliscosos que les grimpades per superar-los em semblen complicades i perilloses.

Mitja volta i a retornar, pel mateix itinerari, cap el punt de sortida, admirant les altives parets i el silenci d'aquesta estreta esquerda. No sé si el temps s'atura o som nosaltres que no volem que avanci!!

Potser el tram de paret més alt i vertical del congost.
A la sortida de la Gola di Gorropu, seguint un centenar de metres riu avall, hi ha uns petits gorgs i una font d'aigua potable ben senyalitzada.

Gorgs que forma el riu Flumineddu a la sortida de la Gola di Gorropu.
Iniciem la tornada, superant el camí de ziga-zagues que ens deixa en l'ample camí, on està situat el pal indicador de Gorropu.

Pujant pel camí de ferradura.
El itinerari és el mateix, arribant a l'aparcament de Sa Barva cap a les cinc de la tarda, 3h18'. Amb molta calor, ...encara hi ha temps d'anar a la platja!!

Pots veure i baixar-te el track del recorregut a wikiloc. (El track acaba en l'entrada a la Gola di Gorropu).

Dóna vida al blog deixant una opinió o comentari, gràcies.

1. Do not park at Sa Barva Bar, this guy is a thief who scams tourists.. he asks 10 eur for the day !?! Park along the road or further in the path going to Gorropu.

1. I won't say if it's a thief or not, or if the parking price is very expensive, but before you enter the parking lot, the prices are printed and you choose if you park inside the premises or not. After the bridge, parking may be more expensive.