27 de maig del 2023

Cap dels Cloterons (2179) - Costa Freda (2048) - Tossal Castell de Termes (1770)

Recorregut al voltant de Gósol: cap el vessant nord, pugem fins un tossal amb vistes al poble i al Pedraforca; després ens dirigim cap a l'oest, creuant pel coll de Josa i iniciant el recorregut pel seguit de cims d'Els Cloterons, fins el punt més alt, coronat per un vèrtex geodèsic. En aquesta part del recorregut, hi ha un imponent bosc de pi, alt i compacte, on la llum gairebé no arriba al terre, en mig d'un territori mig verge, aquí no hi ha camí, ni pintades, ni fites, ... només el silenci trencat pels cants dels ocells i el xiu-xiular del vent.

Ruta circular:  Sí.

Sortida i arribada:  Gósol.

Temps total:   7h14'    Sense parades:  6h33'     Ritme:  Pausat.

Dificultat:  Fàcil - F      Esforç:   1/5.

Distància:  16.96 km.         Desnivell:  +1017 m.

Alçada mínima:  1422 m.           Alçada màxima: 2179 m.

Cims:  Cap dels Cloterons (2179), Costa Freda (2048), La Ginebreda (1977), Roc Mal (2044), Roca del Millet (1898) i Tossal Castell de Termes (1770).

De interès:  Els Cloterons és una muntanya envoltada per serres i cims molt reconeguts: serra del Cadí, serra del Verd, serra d'Ensija, Pedraforca i Cadinell; per aquest motiu és una de les grans desconegudes i molt poc visitades, gairebé verge.
Els cims no gaudeixen de grans vistes, totes tancades per l'abundant vegetació forestal que impregna tota la muntanya. Per això, al contrari de les altres serres que l'envolta, no es veu cap zona pelada. El Pedraforca i la serra del Cadí són de les poques vistes que podem gaudir.
En la part alta de la muntanya, no hi ha gaires camins definits, amb trams que demanen una bona orientació per arribar als cims, seguint alguna escadussera fita.
En temporada hivernal, amb neu pot ser un bon lloc per gaudir de les raquetes.
Des de la Font Terrers, per pujar fins el tossal del Castell de Termes, es segueix la ruta de la Mallerenga Petita i també la ruta de Cerneres (poble deshabitat i en ruïnes).

Acompanyants:  Kike.

Recomanacions:  Pals de tresc, aigua. Imprescindible el GPS o un mapa i brúixola.

Mapa:  Editorial Alpina, Serra del Cadí-Pedraforca, 1:25.000.

Aproximació:  Des de Berga, capital del Berguedà, s'agafa la carretera C-16 direcció cap a Guardiola de Berguedà. Un xic abans d'aquesta població, surt cap a l'esquerra la carretera B-400, direcció Saldes i Gósol. A l'entrada d'aquest darrer poble, just passada la rotonda, hi ha un aparcament de terra a la dreta. Punt de sortida.

Descripció:  Des de l'aparcament, cal seguir un carrer a la dreta, que volteja el poble, direcció a la zona esportiva. Un cop dins el poble, cal anar pujant pels carrerons, amb marques grogues, fins el punt més alt. Trobem indicador i un corriol, que en pujada, s'acomiada de Gósol.

Camí que marxa del poble en la part alta.

Gósol, a mida que guanyem alçada.
Estem seguint el recorregut que puja cap el Pedraforca, amb marques grogues. Aviat trobem un pal indicador, on girem cap a l'esquerra per arribar-nos fins el coll de la Guàrdia (1623), 35'.

Arribant al trencall que porta cap el coll de la Guàrdia.
Creuem el coll de la Guàrdia (1623), ample i planer, per continuar pel camí, un xic amagat a la dreta al final del prat.

Coll de la Guàrdia.
El camí davalla fins a enllaçar amb un de més ample, per on passa el GR-107, Camí dels Bons Homes. Continuant cap a la dreta, arribem al coll de Font Terrers, 53', on hi ha un àrea d'esbarjo i la font Terrers, amb un bon cabal d'aigua.

Àrea recreativa de la Font Terrers.

Font Terrers.
A l'esquerra del coll, surt una pista, "Ruta de la Mallerenga Petita", que més amunt es transforma en camí, en mig d'un magnífic bosc. Seguint pals informatius, el pendent es va accentuant, encara més en apropar-nos al tossal.

Pujada cap el tossal del Castell de Termes.
En la part alta, davant d'un pal indicador, cal seguir el corriol que puja a l'esquerra, en fort pendent.

Corriol a l'esquerra que puja cap el cim.
I que després de voltejar el tossal pel vessant esquerra, s'accedeix al cim per unes escales de troncs de fusta. Tossal del Castell de Termes (1770), 1h20'.

Tossal del Castell de Termes (1770). Darrere el Cap dels Cloterons i Costa Freda.
El turó domina la vall on està situat Gósol i el seu castell. A l'oest Els Cloterons, i cap a l'est, el Pedraforca.

Gósol i el seu castell.

El Pedraforca, amb les primeres llums del sol.
Continuem pel mateix camí, fins a trobar un pal indicador, 1h23', on deixem la "Ruta de la Mallerenga Petita" per girar cap a l'esquerra, direcció a Josa de Cadí.

Gir a l'esquerra, direcció a Josa de Cadí.
El primer tram de baixada es per prat i arbres, seguint marques grogues i un xic perdedores. Un cop ens endinsem en el bosc, la baixada s'accentua i el camí ja no te pèrdua.

Baixant pel camí de Josa, seguint marques grogues.
El camí enllaça amb una pista, amb un pal indicador. Cal anar a l'esquerra, direcció al coll de Josa.

Bifurcació que porta cap el coll de Josa.
Després d'una curta pujada, creuem la carretera en el coll de Josa (1620), 1h43', arribant a la zona recreativa: taules, un mirador, aparcament,...

Coll de Josa (1620).
A la dreta, marxa un corriol un xic amagat, que fa de drecera a una pista que surt del mateix coll de Josa. Creuarem un parell o tres vegades aquesta pista, seguint un camí força difús, però amb fites de pedres.

Es travessa la pista i es continua per corriol amunt.
Ara el pendent s'intensifica i el camí es torna més fressat i imperdible. Aquest camí va paral·lel a la pista, que està uns metres per sobre.

Pujada cap el collet de la Ginebreda.
Creuem de nou la pista, per seguir un corriol que ens porta fins la font de la Ginebreda, 2h21'.

Font de la Ginebreda.
Més amunt, tornem a creuar la pista per enlairar-nos fins el collet de la Ginebreda (1873), 2h30', en mig d'un prat i on la pista també arriba.

Collet de la Ginebreda (1873).
Abans de continuar cap Els Cloterons, girem a la dreta, per pujar un turó de roca. En la part alta, es continua de front fins el precipici, arribant a la Roca del Millet (1898), 2h37'. Bones vistes cap a la Serra del Cadí: Vulturó, Puig de les Gralleres,  pic de les Tres Canaletes, pic Costa Cabirolera, i el cim del Cadinell, més a l'esquerra.

Roca del Millet (1898), amb vistes cap a la serra del Cadí.

Retornem pel mateix itinerari fins el collet de la Ginebreda. Seguim la pista i just passat un revolt tancat a l'esquerra, l'abandonem just en la font del Tudó, 2h52', seca, amb un abeurador d'aigua.

Font del Tudó.
Des de darrere de la font, sense cap camí, ni corriol ni fites, seguim muntanya amunt per la mateixa divisòria d'aigües o carena. El bosc està molt net i avançar no planteja cap problema.

Seguint la carena cap el cim de Costa Freda (2048).
Fins el cim de Costa Freda (2048), 3h19'. Després de la bona pujada que ens hem fotut, el cim es pràcticament un petit replà de roques sense gairebé desnivell, tota envoltada de bosc i sense cap vista.

Costa Freda (2048).
Es creua un tram de bosc molt planer, i en trobar els primers prats, comencem a davallar. S'ha d'estar atents a aquesta zona, de no desviar-nos gaire cap a l'esquerra. Quan el terreny s'aclareix, ja es veu la collada de les Tores (1997), 3h30', al ben mig del prat.

Arribant a la collada de les Tores.
En front de la mateixa collada, surt el "camí" de pujada cap Els Cloterons.

Pujada cap Els Cloterons.
En mig del bosc, es travessa el prat Rodó

Prat Rodó.
Tornem a estar envoltats d'un magnífic bosc i no en sortirem durant tot el recorregut per Els Cloterons.

Pujada cap al Cap dels Cloterons.
No hi ha cap camí definit ni clar, bé, hi han però crec que fet pel bestiar. Apareixen algunes fites, però igual que apareixen desapareixen. Es consulta molt el GPS, no hi han gaires referències.

En la part alta, hi ha una petita clotada, que es baixa i després es remunta un bony de roca. Dalt d'aquest bony rocós, ja es pot veure el vèrtex geodèsic.

Arribant al cim.
Una curta pujada i arribem al Cap dels Cloterons (2179), 4h14', punt més alt de Els Cloterons, coronat per un vèrtex i envoltat de pins.

Cap dels Cloterons (2179).

Des d'unes petites "finestres" en mig dels pins, podem veure el Pedraforca i l'extrem oriental de la serra del Cadí, amb els cims del Comabona i el puig Terrers.

Imponent, el Pedraforca (amb zoom).

Serra del Cadí.
A la  baixada, intentem seguir les fites, però ...es perden, a més de marxar cap a on no volem anar. Així que fem una reculada, enllaçant amb el Prat de les Eugues.

Prat de les Eugues.
Ens permet avançar per la part alta de la muntanya, abans d'endinsar-nos cap el nodrit bosc. Sempre mirant el GPS, ja que en aquest tram no hi ha camí ni fites.

Envoltats de bosc, direcció al Roc Mal.
En arribar a un barranc, es volteja a l'esquerra, seguint prop d'aquest fins el Roc Mal (2044), 4h46', més que un cim, és una cota dins de la muntanya de Els Cloterons.

Roc Mal (2044).
Des d'aquest punt, es baixa direcció nord-est, entre el bosc fins a enllaçar amb una pista, 5h01'.

Baixada per la Costa Freda, a buscar la pista.
Es segueix la pista cap a l'esquerra. Més endavant, es deixa el trencall de la dreta, continuant de front, fins a una corba tancada. Aquí puja un corriol amb pendent moderat, fins el prat dels Rasos. A la dreta, apareix el bony de la Ginebreda (1977), 5h15', una altra cota insignificant envoltada de pins i sense cap vista.

La Ginebreda (2077).

Retornem a la pista i es continua fins a trobar un corriol que baixa a l'esquerra, 5h19', en mig d'una clariana, on tenim al front el Pedraforca.

Rastre de corriol que baixa fins a una propera pista.
Potser el corriol no és gaire clar, depenent de la temporada si ha estat més o menys plujosa i l'herba més alta, però es baixa directe fins a creuar la pista. Ara el camí es torna més definit.

Camí "drecera" de baixada cap el coll de Josa.
Creuarem la pista diverses vegades, sempre trobarem una fita a l'altre costat. Cal dir que el camí per on baixem, és una drecera directa des de la collada de les Tores fins el coll de Josa, evitant les nombroses llaçades de la pista.

Gósol, de baixada.

Creuant la pista i seguint baixant per bon camí.
Arribem al coll de Josa (1620), 5h49'. A peu de carretera, enllacem amb el GR-107.3 que ens baixarà per una variant del Camí dels Bons Homes, fins a Gósol.

Coll de Josa (1620).

Coll de Josa. GR-107.3 de baixada a Gósol.
Primer en forta baixada per camí estret i després per la plana vora els conreus, arribem a Gósol.

Seguint el GR-107.3 cap a Gósol.
Entrem per un carrer que dóna a la plaça Major del poble, 6h26'.

Plaça Major de Gósol.
Només cal seguir el mateix carrer, fins arribar a l'aparcament, 6h33'.

Pots veure i baixar-te el track del recorregut a wikiloc.