10 de juny del 2023

Pic Costa Cabirolera (2604) - Salt del Sastre (2592)

Pujada a un dels clàssics de la Serra del Cadí, per la vessant sud. Es superen diferents prats esgraonats fins el rocam de la Serra Pedregosa. Un pas clau ens permet baixar a la conca dels Cortils i des d'aquí, atacar el pic. Itinerari amb doble pujada, ideal per a realitzar bons entrenaments de cara a cims més alts. L'esplendor del paisatge i les àmplies vistes que es tenen, fan d'aquesta sortida gairebé indispensable!

Ruta circular:   Sí, lineal.

Sortida i arribada:  Coll de les Bassotes.

Temps total:  6h10'       Sense parades:  5h22'          Ritme:  Pausat.

Dificultat:   Fàcil - F     Esforç: 1/5.

Distància:   13,31 km.             Desnivell:   +1058 m.

Alçada mínima: 1873 m.        Alçada màxima:  2604 m.

Cims:  Pic Costa Cabirolera (2604) i Salt del Sastre (2592).

De interèsLa totalitat de la serra del Cadí forma part del Parc Natural del Cadí-Moixeró, dins les comarques de l'Alt Urgell, la Baixa Cerdanya i el Berguedà. És una serralada transversal prepirinenca, amb una extensió d'oest a est de 22,6 km, amb inici al coll de Bancs i final al coll de Tancalaporta.
El pic Costa Cabirolera, amb els seus 2604 m., és el cim més alt de la província de Barcelona, i està inclòs en el llistat dels 100-cims de la FEEC.
Per accedir al cim per la conca dels Cortils, s'ha de trobar el Pas dels Cortils, deixant de seguir en el Prat Llong el PR C-124 que va cap a la Serra Pedregosa i girant a l'esquerra, sense cap pal indicador, només una escadussera fita de pedres amb una marca vermella.
És un recorregut molt senzill de seguir, però precaució amb la boira, en terreny ampli de pastures pot desorientar-nos. Útil el GPS.
Quan el terreny presenta neu o glaç, s'ha d'evitar el pas dels Cortils (zona obaga) a no ser de tenir coneixements i material per a aquestes condicions.  També anar amb compte amb la pujada/baixada del pas del Cabirol.

Acompanyants:  Kike.

Recomanacions:   Calçat lleuger tipus sabatilles de trail, pals de tresc.

Mapa:   Editorial Alpina, Serra del Cadí-Pedraforca, 1:25.000.

Aproximació:  Des de Berga, capital del Berguedà, s'agafa la carretera C-16 direcció cap a Guardiola de Berguedà. Un xic abans d'aquesta població, surt cap a l'esquerra la carretera B-400, direcció Saldes i Gósol. Just passat el poble de Saldes, hi ha un desvio, a ma dreta, cap el mirador del Gresolet i el refugi Lluís Estasen. Al final d'aquesta carretera, en el mirador, continua una pista de terra, en bon estat, passant el collell, i continuant per pista molt planera, arribant al coll de les Bassotes, aparcant en el voral de la pista. Punt d'inici (google).

Descripció:  De inici s'hauria de seguir el PR C-124, tal com ho indica en el pal informatiu que hi ha en el coll de les Bassotes (1873). Però aquesta senda segueix la pista, un xic desdibuixada, fent unes llargues llaçades.

Pal indicador en el coll de les Bassotes.
Per tal d'estalviar-nos aquestes llaçades, creuem el prat en diagonal a l'esquerra, sense marques, per una catifa verda.

Creuant el prat, anant a buscar el torrent a l'esquerra en diagonal.
Anant a trobar un camí que puja per una zona atorrentada.

Camí que puja cap el prat dels Tuixeners.
Sortim en el prat dels Tuixeners, 12'. En front a la dreta, podem veure la pista que puja, nosaltres però, creuem el prat seguint rastre de corriol cap a l'esquerra, on un visible i fressat camí ens espera per iniciar la pujada.

Prat dels Truixeners.

Camí drecera de la pista.
Travessem un parell de vegades la pista, evitant unes curtes corbes d'aquesta, situant-nos en el prat Socarrat, 42'. En aquest punt, deixem de seguir el camí, que continua amb forta pujada, per continuar per la pista, cap a l'esquerra, i per la senda del PR C-124.

Pujant per la pista, amb el Pedraforca de fons.
Un parell de llargues llaçades, amb unes vistes privilegiades, i després de creuar una tanca, ens situem a l'entrada del prat Llong, 1h08'. La pista desapareix, seguint un rastre de corriol.

Prat Llong.
En aquest punt s'ha d'estar molt atent, sobretot en dies de boira! En endinsem amb un corriol poc fressat, que ha estat engolit per l'herba. Hi ha alguna fita i marques de pintura però no gaire visibles.

No hem de seguir el PR C-124 gaire tram, enseguida hem de girar a l'esquerra, i el punt on fer-ho hi ha una fita i una pintada vermella, 1h13', però ...tampoc són gaire visibles. Potser en aquest punt un pal indicador ajudaria molt.

En aquesta fita, girem cap a l'esquerra, seguint marques vermelles.
Superem un llom seguint un fressat camí, tot i que al inici no tant, seguint alguna marca vermella, que ens porten fins el Pas dels Cortils (2308), 1h20', pas clau per poder baixar cap a l'enclotada que formen la serra Pedregosa i la serra dels Cortils.

Pas dels Cortils.

Pic Costa Cabirolera, des de dalt del Pas dels Cortils.
Un camí arrapat a la roca, davalla recargolat amb fort pendent.

Baixada pel camí del Pas dels Cortils.
Un cop baixada la part rocosa, un fressat camí inicia un flanqueig cap a la dreta, per la vessant nord de la serra Pedregosa, ara per zona de terre, fins al fons de l'enclotada, on trobem la font dels Cortils, 1h39'. Aquesta font està destinada més aviat al bestiar, tot i que hi ha un broc on raja aigua.

Baixada del Pas dels Cortils cap a la font dels Cortils.

Font dels Cortils.
Passarem prop de la cabana del Cortal dels Cortils, abans de iniciar la pujada pel la vessant sud de la serra dels Cortils, enllaçant amb el GR-150.1.

Pujada d'aproximació, seguint el GR-150.1.
A l'esquerra, observem el pas dels Cortils, per on hem baixat, amb el Pedraforca de teló de fons.

Vistes cap el Pas dels Cortils, de fons el Pedraforca.
El camí ens porta fins a una petita plana verda, situada sota "l'embut" que forma el pic Costa Cabirolera.

En la part alta, el pendent disminueix, anant a buscar el petit replà verdós.
Ara es pot observar el fort pendent i el fressat i trillat camí que puja directe cap el Pas del Cabirol.

Petit replà d'herba, abans de la imponent pujada al Pas del Cabirol.

El camí serpenteja, amb trams més relliscosos i sorrencs, fins arribar a la part alta, on es supera l'espadat de roques per arribar al Pas del Cabirol (2523), 2h42', sense cap complicació.

Primer tram de pujada més terrós i sorrenc. Al fons, la serra dels Cortils i els seus cims.

Darrer tram de pujada, sortejant les roques.

Pas del Cabirol.

Ara només ens cal seguir vora la cinglera cap amunt, no fent cas a les marques del GR que marxen cap a l'esquerra (oest), seguint la serra del Cadí.

Carena que porta al cim, ja visible.

A pocs metres del cim.

Pic de Costa Cabirolera (2604), 2h56', coronat per una gran fita, un vèrtex geodèsic abatut i una creu un xic més avall del punt més elevat. Sostre de la província de Barcelona i cim que pertany al llistat dels 100-cims de la FEEC.

Pic Costa Cabirolera (2604).

Cim amb grans vistes a tots els cantons. Avui però, la part nord dels Pirineus està molt ennuvolada i no es poden apreciar els cims, però sí el Prat de Cadí i els poblets propers: El Querforadat i Estana.

Sota els peus, el Prat de Cadí. Al fons, la serralada dels Pirineus.
Cap a l'est i l'oest la serra del Cadí, amb els cims més destacats: Vulturó, Puig de la Canal del Cristall i el Comabona.

A l'oest el Vulturó.

Panoràmica a l'est, la conca dels Cortils amb el Comabona tancant la Serra del Cadí.
Al sud el Pedraforca, la serra del Verd, Els Cloterons, el Port del Comte i Montserrat a l'horitzó.

Al sud Els Cloterons, Serra del Verd i Port del Comte.
Davallem seguint vora la cinglera direcció a l'oest, fins un collet. Davant tenim una nova pujada, que farem seguint vora la cinglera, no pel GR-150.1.

Salt del Sastre, des del collet que el separa del pic Costa Cabirolera.

Pujant cap el Salt del Sastre.
Una pujada molt còmoda, ens porta fins el cim del Salt del Sastre (2592), 3h13'.

El punt més alt d'aquest cim no és la punta on hi ha una gran fita (cim occidental), segons el ICGC, és un centímetre més baix, sinó aquesta punta, sense cap identificatiu.

Salt del Sastre.
Anem fins la punta occidental, on hi ha la gran fita i que creiem que és el cim (però per un centímetre no ho és).

La punta occidental del Salt del Sastre, on hi ha la gran fita.
Vistes pràcticament idèntiques cap els vessants nord i sud. A l'oest el cim del Vulturó, sostre de la serra del Cadí.

Salt del Sastre, fita occidental, amb el Vulturó cap a l'oest.
I cap a l'oest, el cim del Salt del Sastre, el pic de Costa Cabirolera, el Comabona, les Penyes Altes, la Tosa d'Alp i més al fons, mig tapat pels núvols, el Puigmal.

Des de la fita occidental del Salt del Sastre, la fita oriental i cims de la serra del Cadí-Moixeró.
Després de fer un mos ràpid, ja que el dia s'està ennegrint i sembla que caurà la de Déu, iniciem la tornada, baixant un xic fins trobar el GR-150.1, que seguim cap a l'esquerra.

De tornada al Pas del Cabirol.
Un flanqueig molt còmode per terreny molt planer, fins el Pas del Cabirol (2523), 3h20'.

Pas del Cabirol.
Ara toca baixar fort, amb les primeres gotes de pluja, fins el petit prat verd. Ja no plou, quatre gotes mal comptades... esperem que aguanti un xic més.

Replà, seguint un fressat camí amb marques del GR.
I desfer el camí cap a les profunditats de la conca dels Cortils, on està situada la font dels Cortils, 4h01'.

Baixada cap a la coma dels Cortils.
Abans de baixar, a la dreta, en la serra Pedregosa, tenim el pas que en una estona hem de superar.

Pas dels Cortils i el visible camí que el travessa.
Des de la font, el pendent és menys del que sembla i enseguida arribem a la base rocosa, on el recargolat camí supera la paret. Hi ha pintades vermelles que faciliten la pujada fins dalt del Pas dels Cortils (2308), 4h24'.

Pujada pel Pas dels Cortils.
Un cop dalt, es baixa anant a trobar el prat Llong, per girar cap a la dreta, 4h32'. Seguint el PR C-124, pel mateix lloc on hem pujat, s'arriba al coll de les Bassotes (1873), 5h22'.

Arribant al prat dels Truixeners.

A prop del coll de les Bassotes.
Tot i el cel molt amenaçador, només van caure quatre gotes en els cims. Però, un cop dins del cotxe, un intens però curt ruixat va regar els secs prats d'aquest any de sequia.

Pots veure i baixar-te el track del recorregut a wikiloc.