8 de desembre del 1997

Gra de Fajol (2712) - Gra de Fajol Petit (2567)

L'ascens al Gra de Fajol és un clàssic dels cims de la zona d'Ulldeter, però no és tant habitual resseguir la cresta que baixa fins el Petit, des d'on es tenen unes àmplies vistes cap a l'est i en especial de la cresta, que des d'aquest punt, guanya en espectacularitat. Sortida amb el Centre Excursionista per practicar amb els grampons i piolet.

Ruta circular: Sí, lineal.

Sortida i arribada:  Carretera a Vallter (darrere llaçada).

Temps total:  3h47'   Sense parades:  3h30'   Ritme: Moderat.

Dificultat:  Fàcil - F     Esforç:  1/5.

Distància:  7,90 km.     Desnivell:  +707 m.

Alçada mínima:  2076 m.      Alçada màxima:  2712 m.

Cims:  Gra de Fajol (2712) i Gra de Fajol Petit o de Baix (2567).

De interès: Refugi d'Ulldeter, guardat en temporada, amb tots els serveis, per reservar o qualsevol consulta, accedir a la web. Es segueix sota la mateixa cresta que uneix els dos cims, amb un curt tram on s'ha de tenir precaució, just abans d'atacar el cim del Gra de Fajol Petit.

Acompanyants:  José María Castillo "Chema", Jaume Cazaña, Marc Cazaña i Josep Ruiz "Josepó". (Sortida UESMAP).

Recomanacions:  Material d'una sortida hivernal: Grampons, piolet, polaines, botes, polar, guants, gorro, gore-tex. Protecció nival: ulleres i crema. Portar aigua per una bona hidratació, tota la trobarem glaçada.

Mapa:  Editorial Alpina, Puigmal, escala 1:25.000.

Aproximació:  Des de Ripoll, capital de la comarca del Ripollès, agafar la carretera C-26, passat el poble de St.Joan de les Abadesses, es continua per la C-38 fins a Camprodon. Ens desviem a l'esquerra, per la GIV-5264, direcció Setcases. Es passa aquesta població i es continua carretera amunt fins l'últim d'una sèrie de revolts tancats, molt propers a l'estació d'esquí de Vallter 2000, on hi ha una petita esplanada de terra per aparcar el vehicle. Just en el revolt, creuant la carretera, hi ha un pal indicador cap el refugi d'Ulldeter, inici del recorregut.

Moltes fotografies d'aquesta sortida han desaparegut, tenint un breu resum del que va ser aquell dia.

Descripció:  Des de la carretera de Vallter fins el coll de la Marrana, pots consultar el recorregut i moltes fotos en l'entrada d'aquest blog " Pic de l'Infern (2869) - Pic de Fresers (2835) - Bastiments (2881)".

Passem pel refugi d'Ulldeter, 15', abans d'arribar al coll de la Marrana (2529), 54', des d'on girem cap a l'esquerra, per un visible camí i rastres en la neu, superant un fort pendent cap el cim del Gra de Fajol (2714).

Gra de Fajol des del coll de la Marrana, encara amb la lluna.al cim.
El cim del Gra de Fajol (2712), 1h18', està coronat amb una creu. Des del mateix cim, podem observar mirant cap a l'est, la cresta que davalla i arriba fins el Gra de Fajol Petit.

Cresta fins el Gra de Fajol Petit.
Es davalla pel vessant oposat al d'arribada, pel vessant sud de la cresta, molt més planer que no pas l'acinglerada cara nord. El corriol és molt visible, tot i que l'itinerari a seguir és molt lògic.
Realitzem una aturada inesperada sota mateix del cim, en la sortida de la canal Central, on hi ha un muntanyenc esperant a que vingui l'helicòpter per socorre al seu company. L'operació és ràpida i ...seguim el nostre itinerari cap avall.

Resseguint la cresta.
Creuem un collet, el Pas dels Isards, abans d'abordar la darrera pujada al cim petit.

Gra de Fajol Petit o de Baix (2567), 1h52', situat a l'entrada de la conca d'Ulldeter, molt visible des de l'inici del recorregut i amb unes vistes tremendes, està coronat per una barra de ferro que sosté una bústia.

Cim del Gra de Fajol Petit (2567).
Cap el cantó est, molts cims de l'Alta Garrotxa: amb els cims del Bassegoda, Comanegra, el Mont,...; el massís del Canigó: amb el pic de Canigó, el puig dels Tres Vents, ...; i el cordal fronterer fins el pic de Costabona amb els cims de Coma Ermada, puig de la Llosa i Roca Colom.

Massís del Canigó i carena fins el Costabona.
Les vistes cap el sud, també son admirables. Propera la carena que porta cap el pic de les Borregues i pic Pastuira. Seguint la carena cap a la dreta, oest, el Balandrau. I en la llunyania, el massís del Montseny amb Les Agudes, Turó de l'Home i Matagalls ven visibles; i la serra de Montserrat. Els dies d'hivern, sense la calitja, es poden veure cims impensables.

Serra del Catllar amb el puig de Les Borregues. De fons el Montseny i Montserrat.
Desfem el camí, per tornar a pujar al Gra de Fajol, és el camí més fàcil i ràpid tot i que tornarem a ascendir el cim.

Retornant al cim del Gra de Fajol.
Passem volant pel cim, 2h33', per iniciar la baixada cap el coll de la Marrana.

El Gra de Fajol, arribant al coll de la Marrana.
Una de les poques vegades que en el coll de la Marrana (2529), 2h48', no bufa el vent i podem gaudir del paisatge, amb el massís del Canigó de fons, totalment blanc.

Coll de la Marrana (2529)
Aquest cop, des del coll de la Marrana (2529) baixem directes, la neu ho permet. Iniciem la davallada direcció al refugi d'Ulldeter, 3h18', i a l'aparcament a peu de carretera, 3h30'.

Baixant del coll de la Marrana, direcció al refugi d'Ulldeter.
Curta, entretinguda i divertida matinal, amb neu dura i dia fresc, en la sortida de la Unió Excursionista Sant Martí de Provençals (UESMAP), per familiaritzar-nos amb la utilització del piolet i grampons.

L'anècdota de la sortida: Veure de prop un rescat del grup de bombers d'alta muntanya, just en la sortida de la canal Central, de pujada cap el Gra de Fajol. L'helicòpter aparegué de sobte i aterrar a peu de la canal. Tres bombers davallaren amb cordes ràpidament per pujar en pocs minuts amb l'escalador que, sense portar guants en una canal ombrívola, se li va quedar la ma congelada. Imprudències!! Ràpidament recolliren les cordes i tal i com havien aparegut, l'helicòpter va desaparèixer en l'horitzó. El cas és que l'imprudent escalador, quinze dies abans, va ser rescatat en un altre lloc!! Eren altres temps, on l'helicòpter actuava en compte-gotes i no era la tònica del dia a dia.