28 de gener del 2023

Tossal de L'Estivella (2338)

Primera sortida amb raquetes de neu per pujar fins el tossal més oriental del Port del Comte. Durant tot el recorregut el pendent és moderat, per una pista que va fent llaçades, en un entorn alpí, on gaudim d'unes vistes àmplies cap a l'est.

Ruta circular:  Sí.

Sortida i arribada:  Estació d'esquí Port del Compte - Aparcament de L'Estivella.

Temps total:  4h03'   Sense parades:   3h47'    Ritme:  Pausat.

Dificultat: Fàcil - F       Esforç:  1/5.

Distància:  10,27 km.            Desnivell:  +426 m.

Alçada mínima:  1938 m.           Alçada màxima: 2338 m.

Cims:  Tossal de L'Estivella (2338).

De interès:  Sortida de raquetes de neu.
Itinerari senzill-moderat, ideal per iniciar-se en les raquetes de neu amb un cert nivell físic.
Durant tot el recorregut està senyalitzat amb "xapes" de color taronja.
El recorregut està dins de l'estació del Port del Comte (activitat gratuïta).

Acompanyants:  Òscar, Kike, Kike Jr., Jaume i Dani.

Recomanacions:  Raquetes de neu, pals, polaines, botes, guants, gorro llana, buf, ulleres protecció solar, crema protectora, roba de fred intens (samarreta tèrmica, polar, plumes, gore-tex,...), aigua.

Mapa:   Editorial Alpina, Vall de Lord-Port del Comte, 1:25.000.

Aproximació:  Des de Solsona, capital del Solsonès, agafem la carretera LV-4241 cap el nord, direcció al Port del Comte. Passats 24 km., s'agafa un trencall amb indicació a l'estació d'esquí. A meitat  del nucli de cases del Port del Comte, que pertany al municipi de La Coma, hi ha un indicador, cap a l'esquerra direcció pistes d'esquí. Es creuen tots els aparcaments fins el final, on es troba l'aparcament d'Estivella. Punt de sortida.

Descripció: L'aparcament està situat en el Prat de Botons, punt de sortida en un dia extremadament fred, -8º i una sensació tèrmica de -13º, esperant hi hagi la neu suficient per gaudir d'aquesta activitat.

En un extrem, hi ha l'inici de la pista per a raquetes de neu, sota un marc de fusta: L'Estivella. Per una pista, coberta de neu, volteja l'aparcament cap a la dreta, guanyant alçada.

Voltejant l'aparcament de L'Estivella. Al fons les pistes d'esquí del Port del Comte.
Passem sota un telecadires, i guanyant alçada lentament, ens endinsem en el bosc.

Creuem per sota un telecadires.
En tot moment seguirem la pista, deixant de banda el trencall que ens trobem a l'esquerra. Cal seguir les "xapes" taronges.

Seguint la pista i les marques taronja.

Un dels revolts de les comptades llaçades del camí.

Avançant per la pista.
En els trams on el bosc és més aclarit, podem observar la serra del Cadí amb els cims més representatius: Torreta de Cadí, Vulturó, Costa Cabirolera i Comabona i el Pedraforca.

El Cadí amb els seus cims.
Més amunt, hi ha una bifurcació de pistes, 1h11', amb un panell informatiu dels recorreguts de raquetes de neu. I unes vistes cap el vessant nord del Pedraforca, amb el Pollegó Superior i Pollegó Inferior separats per la tartera de Gòsol.

Bifurcació de pistes i panell informatiu.

El Pedraforca i els seus cims.
Un bon lloc per fer-se la foto de grup, amb el Cadí-Pedraforca de fons.

Foto de grup, amb el Cadí de fons.
Continuem pel recorregut taronja, que gira a l'esquerra, en una pujada més dreta de la que portàvem fins ara. Es guanya alçada en un seguit de curtes llaçades.

Pujant cap a L'Estivella.
Creuem un replà, on hi ha una tanca i el final del telesquí de Prat de l'Orri (zona de L'Estivella).

Replà on es troba el telesquí.
Davant tenim la possibilitat de baixar a l'esquerra fins a un petit bar seguint el telesquí. Avancem per la pista que puja a la dreta, flanquejant per sota els contraforts que cauen del cim de L'Estivella

Es puja per la pista de la dreta. Al fons el Pedró dels Quatre Batlles i la Tossa Pelada.
Creuem un petit collet i més endavant, arribant a un pal indicador, 1h52'.

Pal ind. Es segueix cap a la dreta.
En aquest punt, deixem de seguir el itinerari taronja, que marxa a l'esquerra cap el cim de la Tossa Pelada, per seguir a la dreta (de front).

Pujant cap el Tossal de L'Estivella.
Passem vora una caseta, potser meteorològica. Abans d'arribar on la part alta, la neu desapareix i ens obliga a treure'ns les raquetes.  Continuant un curt tram a peu, assolim el cim del Tossal de L'Estivella (2338), 2h10', coronat per una fita.

Tossal de L'Estivella (2338).
Situat en l'extrem oriental de la serra del Port del Comte, és un bon mirador, en especial cap a la serra del Cadí, serra del Verd: Cap del Verd i Cap d'Urdet; serra d'Ensija: Cap de la Gallina Pelada i Creu de Ferro;  i els Rasos de Peguera: El Pedró, Rasos de Baix, Torre dels Enginyers i Cogulló d'Estela.

Serres del Verd, Ensija i Rasos de Peguera.
I des d'aquest extrem oriental, divisem els grans cims del Port del Comte: Tossa Pelada i Pedró dels Quatre Batlles.

Port del Comte.
Retornem al punt on hem deixat les raquetes i cap avall. La tornada la fem pel mateix itinerari de baixada.

Baixada cap el pla del telesquí.
El dia s'ha tornat més clar i els cims propers gosen d'una preciosa vista. Però molt millor amb les ulleres.

Pedraforca, serres del Verd i Ensija.

Vist amb els meus protegits ulls.
La baixada és més distesa, tots volem gaudir del paisatge, ara que la temperatura ha pujat fins els -3º.

Baixada amb el Cadí sempre present.
Arribem contents a l'aparcament de L'Estivella, 3h47', la primera sortida amb raquetes de neu ha estat un èxit, tot i que en curts trams, la neu era molt justeta per anar amb raquetes.

Arribant a l'aparcament.

Pots veure i baixar-te el track del recorregut a wikiloc.

Dóna vida al blog, deixant una opinió o comentaria, gràcies.