4 de febrer del 2023

Tossa Pelada (2378) - Pedró dels Quatre Batlles (2387)

Ascens als dos cims més alts de la serra del Port del Comte, utilitzant el itinerari de la vessant nord, alternant trams de senderisme i d'altres amb raquetes de neu, per un recorregut marcat amb xapes taronges i xapes vermelles. Per donar un grau de dificultat, la tornada la fem baixant per una enclotada o barranc, fàcil, fins l'aparcament.

Ruta circular:   Sí.

Sortida i arribada:  Estació d'esquí Port del Comte - Aparcament de L'Estivella.

Temps total:   Sense parades:    Ritme:  Pausat.

Dificultat:  Fàcil Sup. - F+      Esforç: 1/5.

Distància:   10,51 km.            Desnivell:  +503 m.

Alçada mínima:   1938 m.          Alçada màxima:    2387 m.

Cims:  Tossa Pelada (2378) i Pedró dels Quatre Batlles (2387).

De interès:  Sortida mixta amb raquetes de neu. La molt poca neu o inexistent en segons quins trams del vessant sud, fan aconsellable no utilitzar-les.
Només ens calcem les raquetes en la vessant nord i fins dalt de la Tossa Pelada.
Seguim dos itineraris senyalitzats per l'estació d'esquí, el taronja i el vermell, fins dalt dels cims.
El cim del Pedró dels Quatre Batlles pertany al llistat dels 100-Cims de la FEEC.
Des del Prat del Duc, baixem per una enclotada o barranc (Clot Fondo o Rasa del Clot de la Vall), amb neu, amb curts trams amb fort pendent i sense cap senyalització, només seguint traces i la baixada del barranc.
El grau de dificultat "superior" ve donat per la baixada per l'enclotada, la resta del recorregut ho catalogo com a "fàcil".
Per evitar la baixada per l'enclotada: des del Prat del Duc es remunta la pujada que va a parar a una pista d'esquí. Més amunt, seguint la mateixa pista, s'enllaça amb el itinerari taronja de raquetes de neu. Seguint aquest cap avall, per la pista, s'arriba a l'aparcament.
Magnífiques vistes des dels cims, amb els grans dels Pirineus: Aneto, Mont Perdut, Posets, Pica d'Estats, Comapedrosa, ...

Acompanyants:   Òscar, Kike, Kike Jr.

Recomanacions:  Raquetes de neu, pals, polaines, botes, guants, gorro llana, buf, ulleres protecció solar, crema protectora, roba de fred intens (samarreta tèrmica, polar, plomes, gore-tex,...), aigua.

Mapa:   Editorial Alpina, Vall de Lord-Port del Comte, 1:25.000.

Aproximació:  Des de Solsona, capital del Solsonès, agafem la carretera LV-4241 cap el nord, direcció al Port del Comte. Passats 24 km., s'agafa un trencall amb indicació a l'estació d'esquí. A meitat  del nucli de cases del Port del Comte, que pertany al municipi de La Coma, hi ha un indicador, cap a l'esquerra direcció pistes d'esquí. Es creuen tots els aparcaments fins el final, on es troba l'aparcament d'Estivella. Punt de sortida.

Descripció:  L'aparcament està situat en el Pla de Botons. En un extrem d'aquest, sota un arc de fusta, s'inicia el itinerari color taronja de raquetes de neu.

Aparcament, panells informatius i inici del recorregut.
A primer cop d'ull, hi ha molt poca neu, així que decidim no posar-nos les raquetes. La pista que seguim fa un gir a la dreta, voltejant l'aparcament i passant sota un telecadires.

Pas sota un telecadires.
Una fina capa de neu glaçada ens acompanyarà durant tot el recorregut del vessant sud, seguint una pista, amb algunes llaçades i un desnivell moderat.

Seguint xapes taronges, per la pista de la vessant oriental.
Arribem a la bifurcació de la pista, on trobem un panell informatiu dels itineraris de raquetes de neu, 1h04'. En aquest punt, deixem de seguir el itinerari taronja, per continuar de front, ara per el itinerari vermell. (El itinerari taronja gira a l'esquerra).

Bifurcació de la pista, continuar a la dreta/de front. Panell informatiu.
Quan la pista inicia un tomb a l'esquerra, entrant en el vessant nord del tossal de L'Estivella, trobem el mirador del Pedraforca, 1h14', delimitat per unes baranes de fusta.

Mirador del Pedraforca.
Vistes cap el Pedraforca i també cap a la Tosa d'Alp, la Torre d'Eina, el Finestrelles i el Puigmal.

El Pedraforca i el Puigmal, des del mirador.
Continuem per la pista, cada vegada amb més neu, per una cara obaga molt freda, en mig del bosc. Creuarem un seguit de pistes d'esquí, que baixen des de la part alta de L'Estivella.

Vessant nord sota el tossal de L'Estivella.
Entre les clarianes del bosc, es pot observar la serra del Cadí completa, des del cim del Cap de la Fesa fins el Comabona.

Serra del Cadí
I també el Pirineu andorrà, amb el cim de la Pica d'Estats de fons.

Pirineu andorrà amb el sostre de Catalunya de fons.
El pendent és gairebé nul, la pista planeja cap a la font d'Arderic, 1h37', amb els abeuradors completament glaçats i colgats per la neu.

Pista pel vessant nord, seguint xapes vermelles.

Font d'Arderic.
La pista segueix cap a l'oest, dins el vessant nord. S'ha d'estar atents al gir del itinerari vermell, cap a l'esquerra, poc assenyalat. Nosaltres seguim cap a un visible collet, coll d'Arderic (2152), 1h42', pelat, amb un únic arbre al ben mig.

Coll d'Arderic que separa les pistes d'esquí nòrdic de Tuixent-La Vansa.
Baixem a donar un cop d'ull a la cabana dels Pastors, 1h44', baixant pel Prat Llong, dins del terreny esquiable de Tuixen-La Vansa.

Cabana dels Pastors, vora la pista d'esquí nòrdic.
Retornem al collet i seguint un curt tram de pista fins a la desviació del itinerari vermell, 1h49'. Aquí ens calcem les raquetes de neu.

Pujada cap a la tossa Pelada. Ara seguint xapes vermelles.
Una intensa pujada, seguint rastres de petjades sobre la neu en un corriol que es perd dins del bosc. Anem veient xapes vermelles.

Diversos trams de pujada entre el bosc.

En la part alta, el bosc va aclarint, donant vistes al primer cim del dia, la tossa Pelada.

Pujant cap a la tossa Pelada, amb el Cadí i el Pedraforca de fons.

Davant, la tossa Pelada.
Abans d'arribar al cim, ens traiem les raquetes, ja que la part més alta està completament pelada de neu.

Tossa Pelada (2378), 2h26', amb vèrtex geodèsic en el punt més alt.

Tossa Pelada (2378).
Quin gran mirador, en especial del Pirineu!! D'oest a est...

Pots veure la descripció del recorregut d'alguns dels cims publicats en aquest blog, prement en l'enllaç:
Mont Perdut  -  Gran Astazou  -  Posets o Punta Llardana  -  Russell  - Aneto - Comaloforno-Besiberri Sud  -  Punta Alta  -  Pica d'Estats-Sotllo-Montcalm  -  Comapedrosa  -  Monturull-Perafita.

El següent cim del dia, el tenim davant, a més de tota una carena arrodonida, fins el cim de la Gespeguera o Cap de la Gespeguera.

El Pedró dels Quatre Batlles (en el centre) i la Gespeguera (extrem dret).
Davallem directes cap el collet, on trobem un pal amb una xapa vermella i iniciem la pujada, moderada. La poca neu en aquesta zona, no ens ha permès posar-nos les raquetes.

Pujant cap el Pedró dels Quatre Batlles.
Pedró dels Quatre Batlles (2387), 2h38', cim arrodonit i punt més alt de la serra del Port del Comte. Pertany al llistat dels 100-Cims de la FEEC.  Hi ha panells informatiu dels cims en tots els voltants i una gran roca en mig d'aquests, coronada per una senyera.

Pedró dels Quatre Batlles (2387). Els de la foto no són els batlles!!
Vistes molt semblants a l'anterior cim. A destacar el vessant sud, amb el puig de les Morreres i darrere les serres del Montseny: Les Agudes, Turó de l'Home, Matagalls, ...; Sant Llorenç del Munt: La Mola, Montcau,...; Montserrat: Sant Jeroni, Ecos, L'Elefant,...; i fins i tot, la serra de Collserola amb el Tibidabo!!

Vessant sud: Sant Llorenç del Munt, Collserola i Montserrat.
També les properes, a banda oriental, serres del Verd: Cap del Verd; d'Ensija: Cap de la Gallina Pelada, Creu de Ferro,...; i Rasos de Peguera: El Pedró o Rasos de Dalt, Rasos de Baix, Torreta dels Enginyers, Cogulló d'Estela...

En el vessant est: Serra d'Ensija i Rasos de Peguera.
També destacar en el vessant occidental, la serra de Carreu: Cap de Carreu; la serra de Boumort: Cap de Boumort; i en la llunyania, la serra de Guara amb el Tozal de Guara ben nevat.

Cap a l'oest: Serra de Carreu, Serra del Boumort i serra de Guara.
Des del cim, iniciem la baixada pel vessant oriental, seguint el cordal i buscant una plana que tenim al fons un xic a la dreta.

Baixada cap el Prat del Duc.
Arribem a la plana, Prat del Duc, 2h57'.

Des del Prat del Duc, el itinerari aproximat de baixada del Pedró dels Quatre Batlles.
Davallem a la dreta, per apropar-nos a l'entrada del barranc o clotada.

Aproximació cap el Clot de la Vall.

Iniciant la baixada pel Clot de la Vall.
Baixem per la rasa del Clot de la Vall, 3h04', un clotada o barranc on només hi ha dos punt on s'ha d'anar amb compte, degut a la pendent, que es poden evitar pel cantó esquerra, baixant entre les roques.

Baixada pronunciada en el Clot de la Vall.
Més avall, desapareixen les complicacions, seguint els rastres sobre la neu i alguna fita. En aquest tram, no hi ha cap pintada a seguir. Ens endinsem en el bosc.

Baixada pel Clot de la Vall.
Al final de l'enclotada, enllacem amb una pista d'esquí, 3h45', que seguirem cap a la dreta.

Seguint una pista d'esquí cap a l'aparcament.
Un cop passada la bassa d'aigua, es planeja fins el proper aparcament de L'Estivella, 3h53'.

Degut a l'estat del terreny, ha estat una sortida molt variada, amb trams glaçats, amb neu abundant, sense neu, amb raquetes, sense raquetes, amb pujades dretes, baixades per una clotada o barranc, alguna desgrimpada i excel·lents vistes.

Pots veure i baixar-te el track del recorregut a wikiloc.