4 de març del 2021

Cingles de Bertí: Turó de les Onze Hores (667) i Balmes del Traver

En l'extrem occidental dels cingles de Bertí, es troba aquest imponent i majestuós cim sobre el poble de Riells del Fai. El pugem per l'espectacular grauet d'en Quintanes. Un cop dalt de la cinglera, la resseguim d'oest a est per un camí vertiginós vora el precipici, visitant les balmes del Traver. De tornada, baixem pel grau del Traver i el serrat de Can Quintanes, que ens retornarà al punt de partida.

Ruta circular:  Sí.

Sortida i arribada:  Riells dels Fai (Pg. Tenor Viñas).

Temps total:  3h22'      Sense parades:  2h52'.      Ritme:  Moderat +

Dificultat:   Fàcil - F      Esforç:  1/5.

Distància:   8,53 km.           Desnivell:  +593 m.

Alçada mínima:    378 m.         Alçada màxima:  756 m.

Cims:  Turó de les Onze Hores (667).

De interèsLa cinglera separa l'altiplà del Moianès amb la plana del Vallès.
Els graus és el nom amb que es coneixen els passos amb camí/corriol que uneixen la part alta amb la part baixa de la cinglera, aprofitant les zones més franquejables en mig de la roca.
La pujada al cingle de Bertí la faré pel grau d'en Quintanes i la baixada pel grau del Traver. En els mapes de l'Alpina i ICGC no surt la traça del grau d'en Quintanes, però sobre el terreny, hi ha un corriol ben fressat i fitat.
El punt més alt del recorregut no correspon al cim del turó de les Onze Hores, sinó a l'enllaç amb la pista del camí del Traver, un cop resseguida tota la cinglera.
La veu popular i els mapes han mal anomenat el grau de les Paelles com a grau de les Escaletes, estant aquest dos graus en llocs ben diferenciats.  Aquest grau de les Escaletes és el mateix que es menciona com a grau del Traver. S'hauria d'anar restablint els nom utilitzats durant molts i molts anys per les persones d'aquesta contrada i a divulgar-los correctament (mapes de l'Alpina, ICGC i publicacions de Wikiloc, entre d'altres).

Advertiment: Entre els dies 15 de gener i 15 de juny està completament prohibit pujar/baixar cap el grau de les Paelles (o mal anomenat grau de les Escaletes), per pertànyer a una zona d'especial protecció de nidificació de l'àliga Cuabarrada. El grau més proper per pujar al turó de les Onze Hores o baixar, és el grau d'en Quintanes (detallat en aquest itinerari).

Acompanyants:  Solitari.

Recomanacions:  Evitar dies de forta calor o de vent fort, dalt de la cinglera no hi ha gaire protecció. Calçat esportiu tipus trail, pals de tresc. Precaució a les persones amb vertigen. Aconsellable portar GPS.

Mapa:  Editorial Alpina, Cingles de Bertí, escala 1:25.000.

Aproximació:   Des de Granollers, capital comarcal del Vallès Oriental, anem a trobar l'autovia C-17, seguint direcció nord fins a la sortida de Llerona/l'Ametlla del Valles. Només entrar en el poble, en una rotonda, es gira cap a l'esquerra, seguint per la carretera BV-1432 direcció Bigues i Riells. Sempre continuant per la mateixa carretera, creuem Bigues, fins a la desviació cap el poble de Riells del Fai. Es segueix el carrer principal que s'endinsa en el poble fins gairebé l'església, on girem cap a la dreta pel carrer del Camí de Can Quintanes. En una rotonda, segona sortida, seguint el carrer del Serrat d'en Guerri. Aquest carrer puja i va fent un gir, fins a enllaçar amb el passatge Tenor Viñas, on comença la baixada. Aparquem el cotxe.

Descripció:  Inicio el recorregut pujant per un carrer de vianants, que enllaça més amunt amb un altre carrer. Continuu sempre amunt i de front, fins que s'inicia una baixada i l'encimentat del carrer desapareix, 2'.

Trencall cap a la Serra de Can Tabola.
Giro pel camí de l'esquerra, recorrent per dalt de la carena tota la Serra de Can Tabola, fins sota mateix dels cingles que cauen del turó de les Onze Hores. Estic envoltat d'una pineda molt jove i gran matolls de romaní i bruc blanc. Segueixo marques blaves, tot i que a l'inici no hi ha gaires.

Pujant per la Serra de Can Tabola.

Final de la carena de la Serra de Can Tabola, amb el turó de les Onze Hores.
Dalt del camí, hi ha un trencall, a l'esquerra, que porta fins la Font Freda. Obviant aquest trencall, més amunt el camí gira cap a l'est, 17', encarant la part baixa dels cingles de Bertí i amb el Puiggraciós al fons. Enrere queda la Serra de Can Tabola, els vermellosos cingles de Sant Quirze i al fons, el pic del Vent.

Serra de Can Tabola, cingles de Sant Quirze i al fons el pic del Vent.
Camí molt fressat, amb suaus pendents, que va recorrent les Costes d'en Quintanes arrapat a les parets dels cingles.

Seguint arran de cinglera, amb el Puiggraciós al fons.

Marques blaves en el camí de les Costes d'en Quintanes.
Passo vora una petita balma a peu de camí. Tot seguit arriba el trencall del grauet d'en Quintanes, 30', marcat amb una gran fita. Per a més ressenya, hi ha pintada de blau una fletxa, direcció que NO hem de seguir.
Tot i no ser un camí prohibit, en la part alta d'aquest grau habiten altres aus. Per aquest motiu s'ha de respectar el silenci d'aquest entorn per no estressar ni pertorbar la vida d'aquestes aus.

Desviació cap el grauet d'en Quintanes.
El pendent augmenta força, entre alzines i bosc baix, per un camí fressat.

Camí de pujada del grauet d'en Quintanes.
En sortir del tram 'acanalat', giro cap a la dreta, deixant enrere el bosc i seguint per sobre la roca. Les vistes s'obren, podent divisar el mas de Can Quintanes sota les grans parets dels cingles de Bertí, en un petit pla.

Des del grauet d'en Quintanes, el mas de Can Quintanes.
Vaig trobant fites tot i que el rastre del camí és clar, en mig de petits matolls. En aproximar-me a la barrera rocosa, apareixen dues canals ben visibles, la de la dreta és més ample vers la de l'esquerra. En mig de les dues, una gran roca, blanquinosa, amb unes cavitats o forats en la part alta, que sembla que t'estiguin vigilant.

S'ha de seguir pujant per la canal de l'esquerra de la roca que tenim en front.
El camí em porta fins a sota mateix de la roca, on continuo pujant per la canal de l'esquerra.

Camí d'ascens pel grauet d'en Quintanes.
Entro en una nova canal, amagada per les alzines i envoltades de matolls. El camí s'estreny fins arribar a la part més alta del grauet d'en Quintanes.

Part més alta del grau d'en Quintanes.
El pendent gairebé desapareix, superant un curt tram i enllaçant amb la pista que discorre per dalt de la cinglera, 50'.

Fita i corriol cap el grau d'en Quintanes, des de la pista.
Segueixo la pista, cap a l'esquerra, uns pocs metres, fins a trobar un corriol, amb una fita amb pintada vermella, que trenca cap a l'esquerra.

Fita i pintada vermella cap el corriol vora la cinglera.
Un corriol recorre la cinglera vora el precipici, amb alguna fita i pintada vermella, direcció oest.

Grans vistes a peu de cinglera.
El corriol es retroba amb el final de la pista, en la Plaça dels Cèntims, 1h00'.

Plaça dels Cèntims. En front el camí que porta fins el turó de les Onze Hores.
Continuo de front, entrant en un frondós bosc per un camí estret. En una corba tancada, apareix el trencall que baixa cap el grau de les Paelles (mal anomenat grau de les Escaletes), que deixo de banda.

PAS PROHIBIT!! Recordar que pel corriol que davalla cap el grau de les Paelles i fins el dipòsit d'aigües de Riells, està prohibit utilitzar-ho entre el 15 de gener i el 15 de juny, per la protecció de l'àliga Cuabarrada.

Advertiments de prohibit el pas en el camí cap al grau de les Paelles.
Continuo amb la pujada fins arribar dalt de la roca, on només em queda arribar a l'extrem d'aquesta i assolir el cim del turó de les Onze Hores (667), 1h07', coronat amb una Senyera i una bústia.

Cim del turó de les Onze Hores (667).
Grans i altives vistes, amb el massís de Sant Llorenç del Munt en la llunyania, amb La Mola i el Montcau com a cims més rellevants. Més a prop, el Farell amb el pic del Vent i els cingles de Sant Sadurní amb el cim de la Mola de Gallifa com a punt més alt.

Vistes cap a l'oest.
També destacar els penya-segats de la part nord, per on es despengen els torrents de Llòbrega, del Traver i de l'Ullar.

Penya-segats al vessant nord.
Desfaig camí fins a la Plaça dels Cèntims. Per no repetir camí, segueixo la pista. Després de fer un parell de corbes tancades, amb un xic més de pendent, retrobo el trencall del grauet d'en Quintanes, 1h20'.

Segueixo aquest trencall i tot just quan s'inicia la baixada, a l'esquerra apareix un corriol. No hi ha cap fita ni pintada, però és força evident. És aquest corriol el que ressegueix la cinglera per dalt i per on continuaré el recorregut.

De primeres, va un xic interior vers la vora de la cinglera, obrint-se pas entre matolls, romaní i bruc blanc com a més predominants, trobant un seguit de fites, confirmant que vaig pel bon camí.

Fita en el camí que recorre els cingles d'oest a est.
Cada cop es va aproximant al canto de la cinglera, per resseguir-la de ben aprop. Ara les vistes i sensacions són més de vertigen.

Vistes des del camí vora els cingles.
Es creua una zona de roques, on hi ha algun tram equipat per a l'escalada. No!, no s'ha d'escalar, el camí passa entre roques i continua vora la cinglera.

Pas entre roques.
Arribo a una esplanada, on està la pista gairebé a tocar. El camí desestima la pista i gira cap a la dreta, ...continua vora l'estimball.

Ens trobem la pista, que no hem de seguir.
El corriol va davallant mica en mica. Hi ha curts trams on passa molt i molt a la vora del precipici, s'ha d'anar amb molta cura.

Estic un graó per sota de la part alta de la cinglera. En front, apareixen les balmes del Traver.

Des del camí, podem veure les balmes del Traver i el marcat tall per on puja el grau del Traver.
El corriol es va aproximant a les balmes i també al precipici. És superen unes roques d'alguna esllavissada just a l'arribada de les balmes del Traver, 1h38'.

Balmes del Traver.
El corriol continua altiu i vertiginós per la mateixa lleixa de la cinglera, fins a enllaçar amb la part alta del grau del Traver o grau de les Escaletes, 1h44'.

Camí aeri passades les balmes.

Enllaç amb el grau del Traver
Segueixo uns metres el camí del grau del Traver amunt, fins a trobar una bifurcació, que segueixo cap a la dreta. Recupero el camí que va vora la cinglera.

En un replà, es pot baixar fins a l'extrem de la roca, esplèndid mirador del tram de cinglera que he anat recorrent, 1h46'. I cap a la banda contraria, el marcat collet de Can Tripeta, que separa els cingles de Bertí del Puiggraciós.

Cingles de Bertí amb les balmes del Traver, des del mirador.

Coll de Can Tripeta i Puiggraciós, des del mirador.
Continuo vora la cinglera fins el final de les roques, on giro cap a l'esquerra i enllaço amb la pista del camí del Traver, 1h50'.
Només la segueixo un curt tram, ja que la intenció és baixar pel grau del Traver i aquest trencall es troba molt a prop, 1h52'.
No hi ha cap indicador, només una gran fita de pedres i el fressat camí que s'endinsa entre les alzines.

Fita que marca el trencall cap el grau del Traver.
El grau del Traver o grau de les Escaletes és un camí molt arranjat, ample i de bon caminar, però s'ha de tenir en compte que el pendent és intens, amb continues llaçades. No hi ha pèrdua possible, a més d'haver alguna pintada blava o vermella.
Aquest grau era l'utilitzat pels veïns de Bertí per pujar o baixar cap a Riells del Fai.

Diferents trams de baixada pel grau del Traver.
Al final, arribo al camí de les Costes del Traver (aquest camí enllaça el collet de Can Tripeta/Puiggraciós amb Riells del Fai), que segueixo cap a la dreta, 2h10'.

Final del camí de baixada del grau del Traver, enllaç amb el camí de les Costes del Traver.
El camí realitza petites pujades i baixades. Després de baixar una curt tram més dret i erosionat, trobo una bifurcació. Deixo de seguir el camí sota els cingles per continuar cap a l'esquerra, en baixada, resseguint el serrat de Can Quintanes i allunyant-me de les parets rocoses, 2h14'.

Baixada pel serrat de Can Quintanes.
Aquest tram de baixada de terra vermellosa està molt erosionat, tant per l'aigua com pel pas de les motos, això fa que no tingui problemes en seguir-ho però sí he de vigilar de no patinar. Més avall, hi ha molt bona vista de la cinglera i del grau del Traver.

Cingles de Bertí i grau del Traver.
El camí finalitza en una pista, on hi ha un senyal de 'prohibit ...¿?' (no es veu clarament el que prohibeix, si el pas de motos o fer foc). Continuo cap a la dreta.

Enllaç amb la pista, girant cap a la dreta.
Arribo a una bifurcació, en un petit coll. Hi ha un senyal d'hidrants pels bombers. Giro cap a la dreta, iniciant una baixada i seguint paral·lel als cingles de Bertí.

Seguir la pista de la dreta, cap a Can Quintanes i Riells.
Per aquesta pista, en continua baixada, desestimaré tots els trencalls, seguint sempre de front, fins arribar a l'entrada del Mas de Can Quintanes, 2h34'.

Can Quintanes.
Des d'aquí, tinc just en front, mirant cap a els cingles, el grauet d'en Quintanes.

Vora el Mas de Can Quintanes, es pot observar perfectament el grauet d'en Quintanes.
Endavant direcció Riells. La pista es va tornant més estreta, fins trobar una bifurcació, seguint el trencall de l'esquerra, que mica en mica, es torna camí. Aquest trencall volteja totes les terres de conreu de Can Quintanes.

Una curta baixada em porta a la pista. Cal seguir cap a la dreta com bé assenyala un indicador. Passo vora Can Berga, 2h41', des d'on hi ha una magnífica vista del turó de les Onze Hores i part dels cingles del Bertí.

Turó de les Onze Hores i cingles del Bertí.
La pista finalment enllaça amb els carrers de Riells, just en el punt on aquest matí he girat cap a la Serra de Can Tabola.

Només em queda baixar pel carrer encimentat fins el passeig Tenor Viñas, 2h52', on tinc el cotxe aparcat.

1. Molt ben explicat, i una ruta preciosa.

1. Gràcies Jesús Cano, el recorregut és espectacular com tots els cingles de Bertí. He donat un cop d'ull al teu blog. Molt interessant, amb molta informació de la contrada.

2. Acostumat a gent que no sap descriure els itineraris, et felicito per la teva esplèndida descripció. Moltes gràcies!!

1. Gràcies a tu per haver-me llegit. No sóc un gran escriptor (bé, ni gran ni petit) però sí que intento descriure-ho el millor que puc i que a més sigui comprensible d'entendre-ho, sempre acompanyat amb unes fotos.
      T'animo a que el proper comentari, em deixis el teu nom, així em podré dirigir personalment a tu.

3. Hola Xavi.
    Moltes gràcies per compartir aquest recorregut. M'ha agradat molt per les bones vistes i per seguir en la major part corriols.
    Baixant pel grau del Traver un parell de revolts, he improvisat tot seguint un camí que passa a un nivell inferior just sota el mirador. L'he pogut seguir uns 250m en direcció ENE i després davallant una mica i en un altra nivell inferior i en sentit contrari uns 100m. Imagino que per aquí deu haver el grau del Mercader que apareix al mapa digital de l'Alpina. Jo no he estat capaç de trobar-lo. Estava molt tapat per arítjols i vegetació baixa. Potser coneixes aquest grau?
    Salutacions i amb ganes de fer alguna altra caminada del teu blog.
    Toni Aniento

1. Benvingut Toni i gràcies per llegir el meu blog.
      Abans de tot dir que no sempre els nom que posa el mapa de l'editorial Alpina són correctes, inclús a vegades també són incorrectes en el ICGC (que ve a ser el mapa cartogràfic oficial de Catalunya).
      * El grau del Mercader avui dia és una pista forestal que davalla la cinglera cap el coll d'en Tripeta i d'allà cap a la plana del Vallès, a La Garriga i Granollers.´Aquest grau no surt a mig camí del grau del Traver.
      * El grau que em descrius, no el conec. Hi ha molts corriols que han desaparegut per poc transitats. (sento no poder ajudar-te).
      * T'animo a que llegeixis l'apartat "topografia variant" dins de l'entrada d'aquest blog anomenada "Cingles de Bertí: Puiggraciós (809) - La Trona (806) - Puigfred (944)", allà trobaràs el canvi de noms correctes de la zona.

Salut i fins la propera!!