8 de setembre del 2021

Dolomites: Lago Federa / Refugi Croda da Lago

Jornada per gaudir dels grans boscos, de l'acollidor refugi vora els escarpats cims de Croda da Lago i dels reflexes que es projecten sobre el llac. I és que no tot es pujar muntanyes en els Dolomites, aquesta raconada desprèn màgia, et carrega les piles per a propers dies mentre gaudim de les moderades pujades embolcallats pel verd paisatge, e quando arrivo al lago ...

Ruta circular:  Sí, lineal.

Sortida i arribada: Ponte de Rucurto / Carretera SP-638.

Temps total:  4h29'    Sense parades:  3h35'   Ritme:  Pausat.

Dificultat:  Molt fàcil - MF      Esforç: 1/5.

Distància:   8,97 km.             Desnivell:  +461 m.

Alçada mínima:  1679 m.           Alçada màxima: 2086 m.

Refugis: Croda da Lago, també anomenat Refugi Gianni Palmieri.

Saber que en els Dolomites...: A l'agrupació de cims rocosos que formen un massís, s'anomenen 'gruppo', així doncs, ens trobarem el gruppo del Sella, gruppo de Cir, ...
En el vessant nord (Trentino-Alto Adige - Süd Tirol) tots els nom dels pobles, cims, massissos,... estan nombrats en italià, alemany, ja que aquesta zona utilitza els dos idiomes, a més d'un tercer, l'autòcton: el ladí. En l'entrada posaré el nom en italià/alemany.
En els vessants més al sud (Veneto) la influència de l'alemany no és tant gran i els noms dels pobles estan en italià i ladí.
Hi ha molts telefèrics o telecabines que pugen dels pobles a les estacions d'esquí, a aquest mitjà de transport se'ls anomena funivia.
En tots els refugis serveixen dinars com si fossin restaurants, amb plats elaborats i d'exquisida cuina. Com no podia ser d'altre manera, la pasta és el plat per excel·lència.

De interès:  Desè de quinze dies per les muntanyes dels Dolomites.
Espai reduït d'aparcament en el voral de la carretera, i gratuït.
Recorregut perfecte per fer el canvi de zona/hotel, fent el trajecte en cotxe pel matí i iniciant l'ascens a mig matí (12:25). També pot considerar-se un itinerari per recuperar forces.
Durant el recorregut, seguim el itinerari núm. 437 fins la cruïlla amb pal informatiu de Cason de Formin, després per l'itinerari 434 fins el llac Federa.
En l'inici del itinerari, a peu de carretera, hi ha un panell informatiu amb aquest i d'altres itineraris dels voltants.
I ha l'opció d'allargar el recorregut a tota una jornada, realitzant la volta al massís de Croda da Lago. Des del refugi, es continua per l'iti. 434 fins la forcella Ambrizzola, des d'aquí es segueix l'iti. 435 creuant la forcella de Formin i enllaçant amb l'iti.437 a la cruïlla Cason de Formin i retornant al Ponte de Rucurto.
Aquest itinerari és apte per realitzar en família amb nens.

Acompanyants:  Alícia.

Recomanacions:  Sabatilles lleugeres tipus trail. Pals de tresc. Un impermeable o gore-tex i un polar o plomes, sempre és obligatori en els Dolomites, els canvis de temps són freqüents i imprevisibles.

Mapa: Kompass, 672-Dolomiten (mapa 2), escala 1:35.000. Consta de 4 mapes/8 fulls. Idioma: italià, alemany i anglès.

Aproximació:  Des del poblet de Santa Fosca, seguim la carretera SP-251, travessant la població de Selva di Cadore. En la bifurcació, seguir la carretera SP-638, que porta al Passo di Giau. Es creua el coll i uns 6 km. de baixada ens portarà cap al petit aparcament vora la carretera del Ponte de Rucurto. Punt de sortida (google).

Descripció:  En el voral de la carretera, hi ha uns panells informatius d'aquest i d'altres itineraris propers. Un indicador ens assenyala el camí a seguir, el itinerari núm. 437.

Inici del recorregut, en el voral de la carretera.
Un camí ample, davalla fins a trobar el riu Rucurto, que el creuem pel pont de Rucurto, de fusta, 3'.

Pont de Rucurto.
En suau pendent, ens endinsem en el bosc. Tot i trobar pintades blanques i vermelles, el camí es força fressat, imperdible.

Trobem pintades blanques i vermelles.

El camí està arranjat en les zones més "dretes".

Apareixen els cims que formen el gruppo Croda da Lago.
Creuem el riu Formin per un altre pont de fusta, 33'.

Riu Formin.
Enseguida arribem a la Cason de Formin (1845), cruïlla d'itineraris, senyalitzat amb un pal indicador, 41'.

Arribant a la cruïlla de Cason de Formin.
A la dreta, pujaríem per la vall de Formin, aquest seria l'itinerari de baixada si volem fer tota la volta al gruppo Croda da Lago. Per arribar més ràpidament al llac Federa, seguim de front, ara per l'itinerari 434 direcció ref. Croda da Lago/G.Palmieri.

Pal indicador a Cason de Formin.
Molt a prop, trobem una nova bifurcació, 43', amb el corresponent pal indicador. Aquí hem de seguir cap a la dreta, direcció a Croda da Lago.

Indicador a Croda da Lago.
A partir d'ara, el pendent es torna més dret, per a superar els contraforts del vessant nord del gruppo Croda da Lago i poder encarar la pujada cap el llac pel vessant est del massís.

El pendent s'accentua.
Tot i que el pendent ha augmentat, les pujades no són molt dretes, també ajuda el bon camí.

Pujant cap a l'entrada de la vall Negra.
Havent superat el tram de més pujada, ens desviem uns metres a l'esquerra, per visitar el mirador Val Negra, 1h06', amb vistes cap a Cortina d'Ampezzo.

Mirador Val Negra.
Retornem al camí i acabem la pujada, ara més suau, cap a la porta d'entrada de la vall Negra, on hi ha una tanca de fusta, en mig d'un prat, 1h14'.

Creuem la tanca i ens endinsem en la vall Negra.
Com hem fet fins ara, pel mig de verds i humits boscos, iniciem l'aproximació al llac sense gairebé desnivell inclús amb alguna baixada.

Treu el cap el pic Becco di Mezzodi.

Boscos de la vall Negra.
Fins a trobar-nos, de sobte, amb el llac Federa.

Llac Federa.
Continuem pel camí, voltejant el llac per l'esquerra. Trobem un pal indicador i cruïlla de camins, 1h38'. De front, per la mateixa senda.

Pal indicador situat vora el llac Federa.
Arribem al refugi Croda da Lago/Gianni Palmieri, 1h41', amb el peculiar cim de Becco di Mezzodi (2603) al fons. Vora el refugi, la part sud del llac Federa.

Refugi Croda da Lago i de fons el pic Becco di Mezzodi.

Llac Federa o Lago di Federa en italià.
Malgrat el dia rúfol, hi ha força gent pels voltants i també dinant en el refugi. En aquest també hi ha la possibilitat de relaxar-nos en una sauna, tot un luxe!

Refugi Croda da Lago o Gianni Palmieri.
Davant el refugi, hi ha un pal indicador per si es vol seguir el recorregut 434 cap a la forcella d'Ambrizzola i realitzar la volta al gruppo Croda da Lago.

Pal indicador davant del refugi.

Becco di Mezzodi. A la dreta està situada la forcella (coll) d'Ambrizola.
Després de dinar, farem la volta al llac Federa, abans de retornar al punt d'inici. Aquesta volta la fem amb molta pausa, gaudint dels reflexos i fent tot tipus de fotos, ...moltes fotos.

Des del mateix refugi, es segueix una senda vora les aigües del llac, deixant aquest a banda dreta. No cal dir que la meteo del dia ajuda molt a gaudir de tant bells reflexes.

Donant la volta al llac Federa.

En l'extrem nord del llac Federa, 2h15', enllacem amb el camí per on hem arribat, i que ara farem servir per davallar fins al pont de Rucurto. Hem trigat 34' en fer la volta al llac, es pot fer en la meitat de temps anant "per feina".

Iniciant la tornada pels boscos de la vall Negra.
Durant la baixada, els núvols s'han obert i ...sorpresa! podem gaudir de les Cinque Torri, dels cims Nuvolau i Averau i d'un extrem del gruppo delle Tofane.

Les Cinque Torri, amb zoom.

El pic i refugi Nuvolau, en mig dels núvols.

Pic Averau a l'esquerra, les Cinque Torri al centre i a la dreta cims dels gruppo delle Tofane.
La baixada és força ràpida, el camí ho permet. Últim adéu a les Cinque Torri, abans d'endinsar-nos en el compacte bosc.

Darreres vistes cap a les Cinque Torri.
Creuem el pont de Rucurto, abans de fer la darrere i curta pujada fins a peu de carretera, 3h35'.

Riu Costeana i pont de Rucurto.
Un itinerari molt còmode de seguir, no gaire llarg i amb uns magnífics boscos, perfecte per fer el canvi d'allotjament, a més d'estirar les cames i recarregar forces, la jornada d'ahir va ser força dura (giro monte Pelmo). Ara, cap a Cortina d'Ampezzo, on tindrem uns dies el camp base per a realitzar altres itineraris per aquesta zona.

Pots veure i baixar-te el track del recorregut a wikiloc.