6 de setembre del 2021

Dolomites: Pic Nuvolau (2574) - Cinque Torri

La visita a les Cinque Torri és una de les obligades de les Dolomites. Poder passar entre les grans torres de roca, a més de gaudir de les restes de la gran guerra, et fa sentir diminut i observador de tant gran paratge. Per completar la jornada, l'ascens a un cim molt fàcil, des d'on es poden veure gran quantitat de cims importants dels Dolomites, realitzant un itinerari circular amb diferents tipus de paisatge.

Ruta circular:  Sí.

Sortida i arribada:  Passo Giau (2236).

Temps total:  7h13'     Sense parades:  5h05'    Ritme:  Pausat.

Dificultat: Fàcil - F     Esforç: 1/5.

Distància:   10,63 km.      Desnivell: +703 m.

Alçada mínima:   2123 m.          Alçada màxima:   2574 m.

Cims:   Pic Nuvolau (2574).

Refugis:  Averau (2413), Nuvolau (2574), Scoiattoli (2255) i Cinque Torri (2137).

Saber que en els Dolomites...: A l'agrupació de cims rocosos que formen un massís, s'anomenen 'gruppo', així doncs, ens trobarem el gruppo del Sella, gruppo de Cir, ...
En el vessant nord (Trentino-Alto Adige - Süd Tirol) tots els nom dels pobles, cims, massissos,... estan nombrats en italià, alemany, ja que aquesta zona utilitza els dos idiomes, a més d'un tercer, l'autòcton: el ladí. En l'entrada posaré el nom en italià/alemany.
En els vessants més al sud (Veneto) la influència de l'alemany no és tant gran i els noms dels pobles estan en italià i ladí.
Hi ha molts telefèrics o telecabines que pugen dels pobles a les estacions d'esquí, a aquest mitjà de transport se'ls anomena funivia.
En tots els refugis serveixen dinars com si fossin restaurants, amb plats elaborats i d'exquisida cuina. Com no podia ser d'altre manera, la pasta és el plat per excel·lència.

De interèsSetè de quinze dies per les muntanyes dels Dolomites.
Àmplia esplanada d'aparcament, i gratuït, en el mateix passo Giau.
Durant el recorregut, seguim el itinerari núm. 452 fins la forcella Nuvolau. El itinerari 439 des de la forcella Nuvolau fins el pic Nuvolau, tornada a la forcella i el refugi Scoiattoli. La volta a les Cinque Torri fins el refugi Cinque Torri (itinerari sense enumerar). I el itinerari 443 des del refugi Cinque Torri fins el Passo Giau.
Tot i haver de canviar de itinerari, en tot moment hi ha pals indicadors que faciliten molt el camí correcte a seguir.
Per ascendir al pic Nuvolau tenim l'opció de la via ferrada Ra Gusela, itinerari 438, que puja directe fins el cim del Nuvolau.
El passo Giau/Jof de Giao (2236), és un port de muntanya que uneix les poblacions de Cortina d'Ampezzo amb Selva di Cadora, per una carretera molt sinuosa. Aquest separa dos nuclis de muntanya, al sud el Monte Cernera i al nord els pics de Ra Gusela i Nuvolau. Aquest port és un dels mítics passos del Giro d'Itàlia (ciclisme).

Acompanyants:  Alícia.

Recomanacions:  Sabatilles lleugeres tipus trail. Pals de tresc. Un impermeable o gore-tex i un polar o plomes, sempre és obligatori en els Dolomites, els canvis de temps són freqüents i imprevisibles.

Mapa:  Kompass, 672-Dolomiten (mapa 2), escala 1:35.000. Consta de 4 mapes/8 fulls. Idioma: italià, alemany i anglès.

Aproximació:  Des del poblet Colle Santa Lucia, seguir la carretera principal SP-251 direcció a Selva di Cadore. En una bifurcació, es gira a l'esquerra, ara per la carretera SP-638, que puja fins el passo Giau, després de innumerables corbes. Punt de sortida.

Descripció:    Des del passo Giau, seguim un ample camí, amb un pal indicador. Una pujada suau permet contemplar el seguit de cims, i amb un xic de vista, es pot observar el refugi Nuvolau, lloc on pujarem com a complement a la visita de les Cinque Torri.

Des del Passo Giau, es pot contemplar el refugi Nuvolau.
Enrere, el passo Giau i més lluny, el monte Cernera.

Passo Giau. Al fons el Monte Cernera.
Deixem de banda un trencall a la dreta, 4', per on tornarem. En aquest punt, apareix el itinerari 452, que no abandonarem fins la forcella de Nuvolau i el refugi Averau.

Pel trencall de la dreta, tornarem.
Es superen unes escales i al final d'aquestes, el camí es torna estret, flanquejant tota la base rocosa que formen els cims de Ra Gusela i Nuvolau

Estret camí que s'obre pas entre rocs.
Pel fressat camí, anem esquivant curts trams de roques, fent suaus pujades i baixades.

Vistes des del camí de la forcella Nuvolau i el refugi Averau.

Camí cap a la forcella Nuvolau.
Quan el camí és ferm en baixada, marxa cap a una vistosa pista, trobem el trencall cap a la dreta, una via directa que puja cap a la forcella, 54'. Aquest tram de drecera no està marcat amb pintura però és molt fàcil de seguir.

Drecera directa a la forcella Nuvolau.
Amb pujada sostinguda, el camí va directe a la paret rocosa, aprofitant una escletxa, per superar la barrera de roca, en un camí d'autèntica ferradura.

Camí de la drecera a la forcella Nuvolau.
Un cop dalt, entre pastures, s'arriba al refugi d'Averau situat en la mateixa forcella de Nuvolau (2413), 1h28'.

Darrer tram de pujada cap a la forcella.

Forcella Nuvolau (2413) i refugi Averau.

Després d'un curt descans i abans de baixar cap les Cinque Torri, iniciem l'ascens al pic Nuvolau.
Cap a la dreta, tal i com hem pujat a la forcella, superem un curt tram de paret rocosa per mitjà d'un seguit de lleixes.

Des de la forcella Nuvolau, inici de la pujada cap el pic Nuvolau.
Dalt, cal seguir el rastre de camí, marques i fites, passant per Lasta del Nuvolau senyalitzat per un pal indicador, 1h37', i des d'on baixa un camí directe a les Cinque Torri. Cal seguir sobre l'ample carena de roca que porta fins el cim, on es troba el refugi Nuvolau.

Pujada rocosa cap el cim del Nuvolau.

Darrer tram de pujada, amb vistes al cim/refugi.
Pic Nuvolau (2579), 1h57', coronat pel refugi del mateix nom, un vèrtex geodèsic i una escultura.

Refugi Nuvolau, situat en el mateix cim del pic Nuvolau (2579).

Pic Nuvolau. Darrere el pic Averau (2649).
Grans vistes per a tots els vessants: Gruppo Sorapiss, gruppo di Fanis, gruppo delle Tofane, les Cinque Torri, la Marmolada, gruppo Puez Odle, gruppo del Sella, monte Cernera, Croda do Lago, ... molts coberts pels núvols.

Gruppo Sorapiss: Punta Sorapiss (3205).

Gruppo di Fanis: Pta. Fanis di Mezzo (2989).

Les Cinque Torri. Darrere, tapat pels núvols, el massís de le Tofane: Tofane di Mezzo (3244).

Massís Croda da Lago: Punta Abrizzola (2715).
Retornem pel mateix camí, baixant a la forcella Nuvolau, 2h18'. De sobte, els núvols s'obren i ens deixen entreveure la glacera de la Marmolada, fins ara completament tapada.

Glacera de la Marmolada.
Davallem per un ample camí o més aviat una pista, NE, seguint el itinerari 439.

Baixant cap a les Cinque Torri.

Alícia amb el massís Croda da Lago al darrere.
Arribem al refugi Scoiattoli (2255), 2h48', a tocar de les Cinque Torri, amb una gran terrassa. Sembla més un restaurant! Farem una parada per dinar i degustar un exquisit plat de pasta.

Arribant al refugi Scoiattoli (2255).
Des del refugi, les imponents Cinque Torri.

Cinque Torri, des del refugi Scoiattoli.
Les Cinque Torri/Fünf Türme pertany al gruppo Nuvolau i també són de roca dolomita. Està formada per cinc esperons de roca, cadascun amb el seu nom, amb una alçada màx. de 2361 m.
Torre Grande (2361), la més gran, te tres cims: Cima Nord, Cima Sud i Cima Ovest.
Torre Seconda, composta per tres pics diferents: Torre Lusy, Torre del Barancio i Torre Romana.
Terza Torre o Torre Latina.
Quarta Torre, formada per dos dents de roca diferents i de diferents alçades: Torre Quarta Bassa i Torre Quarta Alta.
Quinta Torre o Torre Inglesa.
El juny del 2004 va caure una de les Cinque Torri, la més petita.
En les parets dels esperons hi ha moltes vies d'escalada de diferent dificultat.
En aquesta zona es produïren dures batalles entre els exercits italià i austrohongarès, durant la Gran Guerra. S'han recuperat una part d'aquest escenari, on es pot visitar mitjançant un recorregut pedestre.

Continuant pel mateix itinerari, a pocs metres trobem el trencall del "Giro delle Torri", per on ens podem endinsar en mig de les grans roques que formen les Cinque Torri, 2h57'. Encara queden restes de la guerra mundial, que es poden visitar i veure des del camí.

Varies imatges del recorregut per l'interior de les Cinque Torri.
Un cop es surt del tram de roques, un ample camí baixa, fent algunes llaçades, fins el refugi Cinque Torri (2137), 3h26'.

Refugi Cinque Torri (2137).
Hi ha un pal indicador a peu del refugi. Cal seguir l'itinerari 443 per retornar al passo Giau. El camí travessa una zona de pastures amb poca densitat d'arbres, guanyant alçada tímidament, en mig d'un paisatge i vistes de somni.

La Torre Grande (Cinque Torri) amb el refugi.

Travessant un tram de prat.
També apareix el gruppo del Cristallo, amb el monte Cristallo (3221), fins ara amagat rere els núvols.

Gruppo del Cristallo: Monte Cristallo (3221).

Arribem a una cruïlla de camins, Crepe dei Ronde (2182), 3h44'. El de la dreta ve del refugi Scoiattoli. Hem de continuar cap a l'esquerra, on apareix una imponent baixada, amb un seguit de graons, formant una 'escala de cargol'.

Baixada des de Crepe dei Ronde cap el passo Giau.
La baixada sembla que no s'acabi mai. Ens retrobem amb un tram més planer, abans d'iniciar una constant pujada.

Continuació del camí cap el passo Giau.
Enrere es pot veure el pas entre les grans parets de roca, per on hem baixat 'l'escala de cargol'.

Enrere queda l'espectacular baixada des de Crepe dei Ronde.
El camí continua arran de la paret de roca, superant trams de roca de nul·la dificultat, sempre per un magnífic camí fressat i arranjat.

Amb trams arranjats i entre roques, ens anem obrint pas per la part alta de la val dera Fontanes.
Ja s'intueix el passo Giau, transitant per una zona més planera, Foràme (2172). Trobem un pal indicador i cruïlla de camins, 4h36'. En aquest punt, s'inicia la via ferrada que puja directa fins el pic Nuvolau.

Cruïlla de camins i inici de la via ferrada, en la zona de Forame.
Continuem de front, pel mateix itinerari, travessant extensos prats de verd intens.

El passo Giau es troba a la vista.
Fins a l'encreuament de l'ample camí que baixa, a banda esquerra, fins el coll, 5h01'.

Encreuament amb l'ample pista que baixa fins el passo Giau.

Arribant al passo Giau, amb el cim de Ra Gusela (2595) darrere.
En arribar a peu de carretera del passo Giau (2236), 5h05', podem observar amb més nitidesa, el cim i la glacera de la Marmolada i el Piz Boè, pujat fa tres dies.

Gruppo della Marmolera i la glacera: Punta Penia (3343).

Darrere el Col di Lana (2452), el gruppo del Sella: Piz Boè (3152).
Recorregut que no et deixarà indiferent, amb grans vistes, paisatges encisadors, "daus" de roques gegantins i refugis amb bona cuina on poder menjar. La seva ubicació permet admirar un gran número dels grans cims o massissos dels Dolomites.

Pots veure i baixar-te el track del recorregut a wikiloc.