4 de setembre del 2021

Dolomites: Col de la Puina (2254)

No hi ha gaires recorreguts dins dels Dolomites que, fent una senzilla "passejada", coronis un cim amb tant grandioses i variades vistes. Aquesta muntanya és molt modesta en alçada però una de les imprescindibles en la visita a aquesta zona, on poder admirar els més alts cims dels Dolomites, sense un gran esforç.

Ruta circular:  Sí, lineal.

Sortida i arribada:  Aparcament refugi Città di Fiume/Ctra. SP251.

Temps total:   4h07'   Sense parades:  2h44'   Ritme:  Pausat.

Dificultat: Molt Fàcil - MF       Esforç:  1/5.

Distància:  7,17 km.         Desnivell:  +574 m.

Alçada mínima:    1663 m.        Alçada màxima:  2254 m.

Cims:  Col de la Puina (2254).

Refugis: Città di Fiume (1917).

Saber que en els Dolomites...: A l'agrupació de cims rocosos que formen un massís, s'anomenen 'gruppo', així doncs, ens trobarem el gruppo del Sella, gruppo de Cir, ...
En el vessant nord (Trentino-Alto Adige - Süd Tirol) tots els nom dels pobles, cims, massissos,... estan nombrats en italià, alemany, ja que aquesta zona utilitza els dos idiomes, a més d'un tercer, l'autòcton: el ladí. En l'entrada posaré el nom en italià/alemany.
En els vessants més al sud (Veneto) la influència de l'alemany no és tant gran i els noms dels pobles estan en italià i ladí.
Hi ha molts telefèrics o telecabines que pugen dels pobles a les estacions d'esquí, a aquest mitjà de transport se'ls anomena funivia.
En tots els refugis serveixen dinars com si fossin restaurants, amb plats elaborats i d'exquisida cuina. Com no podia ser d'altre manera, la pasta és el plat per excel·lència.

De interès:  Sisè de quinze dies per les muntanyes dels Dolomites.
Àmplia esplanada d'aparcament, i gratuït.
Recorregut perfecte per fer el canvi de zona/hotel, fent el trajecte en cotxe pel matí i iniciant l'ascens a mig matí (12h.). També pot considerar-se un itinerari per recuperar forces.
En l'aparcament, la pista que puja al refugi està barrada al pas de vehicles.
Durant el recorregut, seguim el itinerari núm. 467 fins un xic més amunt del refugi, després per camí sense senyalització, amb alguna fita, fins el cim.

Acompanyants:  Alícia.

Recomanacions:  Sabatilles lleugeres tipus trail. Pals de tresc. Un impermeable o gore-tex i un polar o plomes, sempre és obligatori en els Dolomites, els canvis de temps són freqüents i imprevisibles.

Mapa: Kompass, 672-Dolomiten (mapa 2 i 3), escala 1:35.000. Consta de 4 mapes/8 fulls. Idioma: italià, alemany i anglès.

Aproximació: Des del poblet de Colle Santa Lucia, seguim la carretera principal SP-251 cap a Selva di Cadore. Sense deixar aquesta carretera, es travessa aquest poble i els pobles següents: Costa, Santa Fosca i Pescul. La carretera inicia un seguit de llaçades, on s'ha d'estar atent a la tercera corba, tancada cap a la dreta, on està just a l'esquerra l'entrada a l'aparcament. Ampli aparcament de terra, molt concorregut i gratuït. Punt de sortida.

Descripció:  A l'entrada de l'aparcament hi ha un pal indicador amb el sender que hem de seguir, el número 467

Pal indicador del itinerari 467.
Estem envoltats d'un bosc alpí, verd i espigat, on s'entreveu les altes parets del Monte Pelmo.

Monte Pelmo, des de l'aparcament.
El itinerari no presenta cap dificultat, només cal seguir la pista que porta fins el refugi Città di Fiume, entre l'esplèndid bosc.

Tram de pista cap el refugi Città di Fiume.
En alguna clariana, podem observar completament el Monte Pelmo (3168), cap a l'est i molt proper, i el Monte Civetta (3220), més allunyat i cap el sud.

Imponent el Monte Pelmo, al complet.

Monte Civetta.
La pista va pujant suaument, fent un seguit de revolts. Passem vora la granja Malga Fiorentina, 26', possiblement de vaques.

Malga Fiorentina.
En la part alta de la pista, el bosc perd la intensitat i deixa veure, en mig de la nuvolada, el gruppo de Sella amb el Piz Boè com a cim més alt.

Gruppo del Sella, amb el Piz Boè al centre.
Arribem amb molta calma al refugi Città di Fiume (1918), 46'.

Refugi Città di Fiume.
Un pal indicador marca dues possibles rutes per accedir al refugi Venezia i al Passo Staulanza. No seguim cap d'aquest dos itineraris, el nostre objectiu apareix al fons, verd i en forma piramidal.

Des del refugi, l'avancim del Col de la Puina.
Continuem pujant per la pista, que fa un revolt i passa per sobre el refugi. Aproximadament en aquest punt, en perpendicular al refugi, deixem la pista per seguir un camí que inicia una pujada just darrere un avet, 53'.

Deixem la pista per seguir un camí a la dreta.
El camí segueix paral·lel a la pista, fent un gir a la dreta, en una zona de prat, i encarant la divisòria de la muntanya, iniciant l'ascens pel tram carener. Aquest primer tram, el camí no està gaire fressat, però es pot intuir la direcció a seguir.

Inici de la pujada per la carena. De fons, el Monte Pelmo.
Es creua un petit tram de bosc, que gairebé en tot el recorregut fins el cim, no aconsegueix poblar la zona més alta de la carena.

Creuant un petit tram de bosc.

La carena cap el cim.
Apareixen a l'esquerra, els cims del massís del Croda da Lago.

Cims occidentals del massís de Croda da Lago.
Continuem per la carena, a trams més costeruts però molt còmoda de pujar, sempre amb una catifa verda sota els peus.

Pujant per la carena.
En la part més alta, propera a l'avancim, creuem una zona rocosa.

Petita zona de rocs en el tram final de la carena.
Arribem dalt de la carena cimera, però abans haurem de creuar l'avancim.

Carena cimera, l'avancim i darrere el cim del Col de la Puina.
Quin espectacle tenir tant a prop el Monte Pelmo i sentir-nos empetitits.

Dalt de l'avancim, observant el Monte Pelmo.
La carena ens porta fins el cim del Col de la Puina (2254), 1h40', coronat per una creu de fusta. Estem en mig d'un paisatge colossal. Un petit gran cim! ... o un gran cim amb dos petits a dalt.

Cim del Col de la Puina (2254).
Cap el sud i gairebé a tocar, tenim el Monte Pelmo (3168), sempre present en aquest recorregut i més a l'oest, el Monte Civetta (3220).

Monte Civetta.

Avancim i Monte Pelmo.
Cap a l'oest, en mig de la tempesta, apareixen la Punta Penia o Marmolada (3348), Sas da Ciapel (2557) i el Piz Boè (3151), entre d'altres.

La Marmolada amb la visible glacera.

Darrere i sobresortint, el Piz Boè.
Cap el nord-oest, el Monte Cernera (2664), un dels clàssics de pujada des del Passo Giau.

Monte Cernera.
Cap el nord, tot el cordal rocós que forma la Croda da Lago, amb el punt més alt en la cima Ambrizzola (2715). Darrere i mig amagats pels núvols, el Monte Cristallo (3221).

Panoràmica del massís de Croda do Lago.

Gruppo del Cristallo, darrere la Croda da Lago.

I cap a l'est, tres imponents cims, la Punta Sorapiss (3205), cima Belprà (2917) i el Monte Antelao (3264) -segon més alt dels Dolomites-, amb els cims tapats pels núvols.

Punta Sorapiss, cima Belprà i Monte Antelao.
Gaudim força estona del paisatge i de l'evolució dels núvols, que amenacen xàfec. Amb pena per no poder estar més estona, però contents i sorpresos per aquest petit gran cim, iniciem el descens, pel mateix camí de pujada.

De tornada, baixant per camí de la carena.
De baixada, sembla que es pot apreciar millor el cim de la Marmolada i la seva glacera.

La Marmolada (amb zoom).
Desfem tota la carena i enllacem amb la pista, molt a prop del refugi.

Arribant a la pista.
En aquest punt, hi ha un corriol ben fressat que baixa directe al refugi, sense haver de fer la llaçada per la pista i estalviant-nos un tram de camí.

Baixant cap el refugi.
De retorn al refugi Città di Fiume, 2h19'. Apurant l'escletxa de sol en mig d'una nuvolada negre com el carbó, ens seiem en la terrassa per degustar un capuccino.

Refugi Città di Fiume.
Un gran tro i les primeres gotes, ens fan posar en marxa. Durant tota la baixada plovent, per sort, no ha estat tant intensa com semblava.

Bona pista, baixada, pluja, ganes d'arribar al cotxe i al garni... en un no res, arribem a l'aparcament, encara plovent, 2h44'. Un quart de 5 de la tarda, un dia força aprofitat!!

Pots veure i baixar-te el track del recorregut a wikiloc.