13 de novembre del 2021

Penyes Altes (2276) per la canal de la Serp - Moixeró (2091)

Entretingut i variat recorregut per la serra del Moixeró, envoltats de les tonalitats tardorenques que ens ofereixen els boscos. Es pot dividir en tres parts ben diferenciades: la pujada per la canal de la Serp, amb pendent fort; el tram de carena per assolir els dos cims, amb contrastos de pastures i roques; i la tornada, per un camí amagat sota les fulles en mig de inacabables boscos multicolors.

Ruta circular:  Sí.

Sortida i arribada:  Carretera BV-4024 - Pont de Sant Nazari.

Temps total: 8h43'     Sense parades:  7h13'     Ritme:  Moderat.

Dificultat:  Fàcil - F         Esforç: 1/5.

Distància:  14,96 km.             Desnivell: +1395 m.

Alçada mínima:  1000 m.         Alçada màxima:  2279 m.

Cims:  Penyes Altes (2276) i Moixeró (2091).

De interès: La serra del Moixeró forma part del Parc Natural Cadí-Moixeró des del 1983, conjuntament amb la serra del Cadí, el massís del Pedraforca i gran part de la Tosa d'Alp i el Puigllançada. Així doncs, ens estarem movent dins del Parc Natural i això comporta unes normes.
Al municipi de Bagà es troba el Centre d'Interpretació del Parc Natural Cadí-Moixeró, on hi ha una exposició permanent amb informació del parc, a més d'oferir altres serveis com guies de muntanya, vehicles de suport, ...
L'aparcament vora la carretera és de poques places, amb un màxim de 8 vehicles tirant a llarg.
El cim de les Penyes Altes forma part del llistat dels 100-cims de la FEEC.

Acompanyants: Òscar, Jaime, Dani i Taca (gossa).

Recomanacions:  Contrast tèrmic, portar roba d'abric i pel vent. En època en que la llum del dia és més curta, aconsellable un frontal amb piles de recanvi. Pals de tresc. Portar aigua, no hi ha cap punt per abastir-nos. GPS, sobretot pel itinerari de tornada.

Mapa:  Editorial Alpina, Cavalls del Vent, escala 1:30.000.

Aproximació:  Des de Berga, capital de comarca, s'agafa la C-16 direcció al túnel del Cadí. Entrem en el nucli del poble de Bagà, per seguir per la carretera BV-4024 direcció al coll de Pal. En una corba tancada, a 3,6 km. de Bagà, trobem la pista que porta a Gréixer, on hi ha una petita zona per aparcar el cotxe. Només poden passar per la pista els veïns de Gréixer i vehicles autoritzats.

Descripció:  En la confluència de la carretera amb la pista de Gréixer hi ha un pal indicador, força farcit d'itineraris. Iniciem el recorregut seguint les indicacions cap a "Gréixer / Penyes Altes del Moixeró" i el sender del "Camí dels Bons Homes" o GR-107.

Pal indicador en el pont de Sant Nazari.
Ens endinsem per la pista que porta a Gréixer, primer de terra i més amunt encimentada. Des de bon començament, ja veiem l'objectiu del dia enlluernat per les primeres llums del sol.

Les Penyes Altes a la vista, només iniciar la caminada.
A l'entrada de Gréixer, agafem una pista de terra que marxa a l'esquerra, on hi ha el corresponent pal indicador: "Penyes Altes per la canal de la Serp", 13'.

Desviament prop de l'entrada al poble de Gréixer.
Enseguida deixem aquesta pista i el GR-107, que porten cap el coll d'Escriu, per continuar per una altra que marxa a la dreta. Aquí també trobem un pal indicador (trencat).

Trencall a la dreta, amb pal indicador.
Aquesta pista ens situa per sobre del poblet de Gréixer.

Gréixer.
Trobem un indicador en el lloc on deixem la pista i seguim un caminoi a l'esquerra, 21'. Des d'ara i fins el coll de Raset seguim marques grogues.

Desviament cap a les Penyes Altes per la canal de la Serp.
Aquest camí és l'aproximació al inici de la canal de la Serp. La pujada s'intensifica en mig d'un bosc de pi negre.

Aproximació a la canal de la Serp.
Passades les roques de Ventolana, s'obre una clariana, on podem gaudir del Pedraforca, la serra d'Ensija, el Cadí,...

En una clariana del bosc, grans vistes.
El pi dóna pas al faig i al boix, mentre el camí es transforma en una catifa de milfulles.

Catifa de fulles en mig de boixos i faigs.
Topem amb les grans parets rocoses. El camí, molt més estret, les segueix en paral·lel de prop.

Prop de la canal de la Serp, podem observar les grans roques.
En aquest punt es podria dir que comença la canal de la Serp. S'ha d'anar amb molt de cura en no perdre el camí, completament rostit de fulles, sempre seguint les marques grogues, que són abundants, especialment en aquest tram.

Pujant per la canal de la Serp.
En la part alta, travessem una pedrera. En front tenim el que creiem el coll, però no ho és!!

Creuant una pedrera en la part alta de la canal de la Serp.
El camí fa un gir de 180 graus, situant-se a peu de la paret rocosa. Perdent un xic de inclinació, fa un flanqueig cap a ponent.

Sota les grans parets de roca, en la part alta de la canal de la Serp.
Després d'una curta davallada, iniciem la pujada, força dreta, per pastures, cap el coll.

Flanqueig i aproximació al coll.

Pujant cap el coll de Raset, darrere el Cap del Serrat Gran i el Puigllançada.

Arribant al coll de Raset.
Coll de Raset (2059), 2h41'. Ampli coll de pastura amb un pal indicador al ben mig, força visible. Podem gaudir d'unes excel·lents vistes cap el Cadí i els Pirineus. Enllaç amb la "Cavalls del Vent" o GR-150.1.

Coll de Raset (2059), amb vistes al Cadí.
Seguim una senda molt fressada, amb marques blanques i vermelles, travessant un bosc de pi negre.

Seguin la senda dels "Cavalls del Vent"
Creuem el collet de Raset (2075), 2h49', en mig d'una clariana de pastura amb un pal indicador: "Penyes Altes / Coll de Jou".

Collet de Raset (2075).
Cap endavant, el pendent s'intensifica, superant algun tram rocós. S'ha de deixar de seguir el camí per desviar-nos cap a la dreta, superant un ressalt de roca i seguint les marques del GR, que també abandona el camí, 3h10'.

Desviament cap a les roques, seguint les marques del GR.
Més amunt trobem el pas més "complicat". Una curta pujada per roca força dreta, amb bones preses i corda fixe, molt fàcil de superar, 3h19'.

Grimpada amb corda fixe.
Superat aquest obstacle, el camí es torna còmode fins dalt del cim.

El cim de les Penyes Altes a la vista.
Les Penyes Altes del Moixeró (2276), 3h29', magnífic mirador cap a tots els vessants i un dels cims més destacats de la serra del Moixeró.

Cim de les Penyes Altes del Moixeró (2276). Al fons La Tosa.
Vistes cap a l'est, seguint el cordal de la serra de Moixeró, ens trobem amb La Tosa i el cordal cap el Puigllançada.

Seguint el cordal de la serra del Moixeró cap a l'est.

La Tosa i el refugi Niu de l'Àliga, amb zoom.
Cap el sud, es pot albirar el massís del Montseny, el Sobrepuny, La Mola i Montserrat.

Montserrat.
Cap el sud/sud-oest, els Rasos de Peguera, la serra d'Ensija, el Pedraforca, la serra del Cadí i el cordal de la serra de Moixeró amb el cim del Moixeró i el Cap de Pradell.

El cordal de la serra del Moixeró cap a l'oest, amb el Pedraforca i el Cadí.

Serra del Moixeró-Cadí.
I en el vessant nord, l'extens Pirineu: la serra de Madrès, en territori francès, més a l'est.

Serra de Madrès.
Cims fronterers amb Andorra, pels voltants dels Estanys de la Pera: Monturull, Perafita, Sirvent, pic de la Colilla, tossal Bovinar, ....

Cims al voltant dels Estanys de la Pera.
I el cordal de la tossa Plana de Lles, la tosseta de l'Esquella, els pics d'Engorgs i el Puigpedrós, mig tapats pels núvols.

Cims de l'Alta Cerdanya.
Davallem i retornem al coll de Raset (2059), 4h04', pel mateix camí per on hem pujat. Deixem de seguir la senda, continuant per sobre el llom, amb extenses pastures i millor vistes.

Coll de Raset (2059). Ens dirigim cap els lloms despoblats d'arbres.
Seguim el cordal, a banda esquerra un gran precipici, a la dreta l'extens, pacífic i verd pla de Moixeró. Creuem el coll de Moixeró (2005), 4h21', amb vistes al cim.

Coll del Moixeró (2005) i al fons el Moixeró (2091).
Una moderada pujada per terreny obert, ens porta fins el cim del Moixeró (2091), 4h44'. Un cim d'alçada modesta que dóna nom a tota una serra.

El Moixeró (2091).
Les vistes són molt semblants a les del pic de les Penyes Altes. Cap el vessant est, el cordal que porta a les Penyes Altes i a La Tosa.

Des del cim del Moixeró, Les Penyes Altes.
Ara que han marxat els núvols, s'obren vistes als cims dels Pirineus, al nord, amb el pic Carlit  i els germans puig Peric.

El Carlit, el gegant de la Catalunya Nord.
Iniciem la baixada, seguint prop del cordal, fins al collet del Moixeró (1972), 4h55', amb un pal indicador força visible i amb molts itineraris. Però!! el camí cap el coll de la Cabrera no està senyalitzat en el indicador.

Collet de Moixeró (1972).
El camí a seguir ve marcat per una fita ben visible des del mateix coll, direcció a l'esquerra tal i com arribem. Un cop passada la fita, la traça del camí és força fressada.

Tram inicial de la baixada des del collet del Moixeró.
Passat un collet entre un gran roc, iniciem una forta baixada i després un flanqueig cap a l'esquerra, fins a trobar una bifurcació en el camí, on hi ha una gran fita, 5h14'. Agafem el que marxa a l'esquerra.

Trencall a l'esquerra de la vistosa fita.
El pendent per intensitat, tot i continuar baixant, endinsant-nos en el bosc. No hi ha cap marca de pintura, s'ha d'estar atent a les fites i al rastre de camí, que en molts trams està tapat per les fulles caigudes.

Arribem al coll de la Cabrera (1779), 5h24', molt poc prominent. Es continua baixant pel cantó esquerra.

Coll de la Cabrera (1779).
El pendent es torna a intensificar, en mig d'un laberíntic bosc, on arribem a la font de la Cabrera, 5h31'. En el lloc indicat com a font, no raja aigua. Uns metres més avall, brolla arran de terra, creant una zona de fang i poc més.

Font de la Cabrera.
El camí es torna més ample, sempre pel mig d'una acolorida fageda i pins negres.

Camí més ample a partir de la font de la Cabrera.
Passat un petit coll, el pendent es suavitza, continuant pel cantó esquerra. Arribem al coll de l'Avet (1533), 6h00'.

Coll de l'Avet (1533).
Es gira cap a l'esquerra i es segueix un ample camí o una pista abandonada. Els colors d'aquest tram de baixada i la catifa de fullam creen una relaxació i harmonia que ...ens fa oblidar que si no espavilem, se'ns farà fosc.

Colors de tardor en la baixada cap a Gréixer.
Ara per un bon camí, no triguem a  enllaçar amb l'ample pista que porta a Gréixer i amb el GR-107, que seguirem cap a l'esquerra, 6h53'.

Enllaç amb la pista de Gréixer i el GR-107.
Deixem un primer trencall, per on aquest matí ens hem desviat cap a la canal de la Serp, i un segon trencall que porta a Gréixer, 6h56'.  Ara per la pista encimentada, ens dirigim cap a la carretera. Abans però, donem una darrera ullada al cim que hem assolit.

Des de les proximitats de Gréixer, les Penyes Altes i la serra del Moixeró.
Encara amb llum solar, arribem satisfets a l'aparcament, a peu de carretera, 7h13'.

Un recorregut que m'ha agradat més del que en principi em pensava, els colors de la tardor, el cel blau amb contrastos amb el verd i el blanc, camins distrets i espectaculars panoràmiques, ... no es pot demanar més!!

Pots veure i baixar-te el track del recorregut a wikiloc.