10 de juliol del 2021

Pic de la Dona (2702) - Pic Prat de Bacivers (2844) - Bastiments (2883)

Aquest recorregut podríem dir que també és un clàssic de la zona d'Ulldeter, trescant gairebé sempre per dalt de les carenes, amples i arrodonides, per uns fressats camins que condueixen fins els punts més alts. Gaudim d'àmplies vistes, tant pel vessant sud: Coma de Fresers i d'Ulldeter a la comarca del Ripollès; com pel nord: Coma de Bacivers i Coma Mitjana a la comarca del Conflent (Catalunya Nord).

Ruta circular:  Sí.

Sortida i arribada: Estació d'esquí Vallter 2000.

Temps total:  6h16'    Sense parades:  5h10'   Ritme:  Pausat.

Dificultat:   Fàcil - F      Esforç: 1/5.

Distància:  11,26 km.           Desnivell: +938 m.

Alçada mínima:  2140 m.         Alçada màxima:  2883 m.

Cims:  Pic de la Dona o de Bacivers (2702), Pic d'Ombriaga (2639), Pic Prat de Bacivers (2844), Piolet de Bastiments (2882) i Bastiments (2883).

De interès: A Ulldeter, prop de les restes de l'antic refugi, es troba el brollador d'aigua, naixement del riu Ter.
Al recinte de l'estació d'esquí de Vallter 2000, hi ha un bar restaurant.
Al inici de la pujada al pic de Prat de Bacivers hi ha una petita cabana de pedra que pot servir d'aixopluc o bivac (3 pers.).

Acompanyants:   Alícia i Mario.

Recomanacions:  Evitar els dies de forta calor, no trobarem ombra en tot el recorregut. També evitar els dies de fort vent, el torb, anirem força estona per dalt de la carena a més de ser una zona on el vent bufa fort.

Mapa:  Editorial Alpina, Puigmal, escala 1:25.000.

Aproximació: Des de Ripoll, capital de la comarca del Ripollès, agafar la carretera C-26, passat el poble de St.Joan de les Abadesses, es continua per la C-38 fins a Camprodon. Ens desviem a l'esquerra, per la GIV-5264, direcció Setcases. Es passa aquesta població i es continua carretera amunt fins els final, on hi ha un aparcament i l'estació d'esquí Vallter 2000.

Descripció:  Comencem el recorregut per un sender que hi ha darrera el bar de l'estació d'esquí de Vallter 2000 (2140). Primer amb suau pendent, després una mica més dreta, s'arriba al pla de la Portella, que el creuarem.

Creuant el Pla de la Portella.
Continuem amunt fins l'encreuament amb un rierol, torrent de la Portella, 21'. En aquest punt, deixem de seguir el GR-11.6 que es dirigeix cap a la Portella de Morens, per pujar per un pendent més dret, vora aquest torrent.

Continuem pel torrent de la Portella amunt.
El corriol, força fressat, ens situa en la Portella de Mentet (2411), 37'. Pas fronterer, amb amplis lloms careners de pastures.

Portella de Mentet (2411).
Girem a l'esquerra, seguint el marcat camí de pujada cap el pic de la Portella (també anomenat pels vilatans de Setcases, pic de la Dona).

Pujada cap el pic de la Portella i el pic de la Dona.
En arribar vora el pic de la Portella, el camí el volteja, sense accedir al cim, pel vessant sud. En front apareix el pic de la Dona (també anomenat pic de Bacivers).

Voltejant el pic de la Portella, al fons apareix el pic de la Dona.
Les ondulades carenes faciliten molt la pujada a aquest cim, on ràpidament assolim el punt més alt.

Arribant al pic de la Dona. Enrere queda la carena fronterera.
Pic de la Dona (2702), 1h23'. En front tenim els tres cims que resten per pujar. El més proper  el puig d'Ombriaga, a la dreta el Bastiments i a l'esquerra el pic Prat de Bacivers.

Pic de la Dona (2702).

Des del pic de la Dona, es pot observar la resta del itinerari.
Davallem pels amples lloms del Pla d'Ombriaga, de verda pastura, que formen la carena, seguint la divisòria fronterera. Una curta pujada per terreny rocós ens permet assolir el puig d'Ombriaga (2639), 1h39'.

Seguint la carena, enfront apareix el puig d'Ombriaga.
Davallem fins l'ample i allargat coll de la Geganta (2604), 1h46'. En aquest punt, deixarem de seguir la carena per desviar-nos a la dreta, cap el Circ de Bacivers.

Coll de la Geganta (2604).
Sense perdre gaire alçada, el camí flanqueja sota la carena que porta al Bastiments. Hi ha curts trams on el camí es dilueix amb l'herba, com a referència les fites.

Camí un xic difuminat abans d'arribar a l'estany de Bacivers.
Travessant una  petita elevació ens porta a la cubeta on està emplaçat l'estany de Bacivers, 2h05', de forma arrodonida i d'un blau que enamora.

Estany de Bacivers o de Morens.
En arribar a l'estany, es gira a la dreta, iniciant una nova pujada, fins a una vistosa fita de pedres, on també es troba una petita cabana de pedres, que pot servir d'aixopluc o bivac, per a 2/3 persones. 2h08'.

Inici de la carena que puja cap el pic de Prat de Bacivers.
Aquí girem a l'esquerra i iniciem l'ascens al pic de Prat de Bacivers per la carena del vessant sud-est. El pendent és intens per un camí molt fressat. En la part més alta, es suavitza, fins assolir la carena cimera, molt a prop del cim.

Pujada cap el pic de Prat de Bacivers.

Darrer tram de pujada fins el cim.
Una intensa pujada entre blocs de pedra, però curta, ens permet arribar al punt més alt del pic de Prat de Bacivers (2844), 2h36'.

Pic de Prat de Bacivers (2844).
Primera vegada que pujo a aquest cim, amb unes bones vistes a tots els vessant, tapades un xic al sud pel grandiós Bastiments i on treuen el cap els pics del Gra de Fajol.

Vistes cap el vessant sud.

Pic de l'Infern.

Cims que envolten la vall de Núria.
I cap a l'est, el pic de la Dona, l'estimat Canigó, Costabona, Roca Colom, puig de la Llosa, i en l'horitzó, el Bassegoda.

Vessant oriental, amb vistes fins l'Alta Garrotxa.
Baixem del cim, seguint un camí que voreja per l'esquerra una cota secundària. Sempre seguim la carena que porta cap el Bastiments, per un camí molt fressat.

Un cop es passa el coll de Bacivers (2774), 2h49', veiem enfront el itinerari de pujada al Bastiments

Coll de Bacivers (2774).

Des del coll de Bacivers, la carena que puja fins el Bastiments.
El primer tram de pujada és força còmode, per bon camí i sense una pendent excessiva. Enrere, llunyà, queda el pic de Prat de Bacivers.

Darrere de tots, pelat, el pic de Prat de Bacivers.
Comencen a aparèixer els primers rocs de pedra i mica en mica, la pendent s'accentua i la progressió es torna més feixuga. Seguim les fites mentre el vent s'intensifica.

Entre rocs, arribem al cim del Piolet de Bastiments.
En guanyar alçada, tenim una vista privilegiada de la carena cap el pic de Prat de Bacivers i els prats verds que envolten el blau estany de Bacivers.

El circ de Bacivers amb el pic de Prat de Bacivers.
De sobte apareix el cim. Piolet de Bastiments (2882), 3h18', extrem occidental del Bastiments.

Piolet de Bastiments (2882).
Després de fer un mos, aixoplugats del vent entre les pedres del bivac, recorrem la carena ver a l'est, molt planera, fins el punt més alt del Bastiments (2883), 3h22', on es troba el vèrtex geodèsic.

Carenant cap el punt més alt, el vèrtex de Bastiment.

Bastiment (2883), vèrtex geodèsic.
Continuem per la carena, davallant cap a la creu i sense aturar-nos, continuar avall per l'Esquena d'Ase.

Un primer tram més pendent per un camí de giragonses i més avall pels amples lloms careners, verds en aquesta època de l'any.

Davallant per l'Esquena d'Ase.
Tornem a estar en el coll de la Geganta (2604), 4h16'. Aquest cop seguirem un camí que baixa cap a la dreta fins l'estació d'esquí de Vallter 2000.

Gra de Fajol petit i Gra de Fajol, abans de que arribi el xàfec.

Coll de la Geganta (2604), iniciant la davallada cap a Vallter.
Després d'unes llargues llaçades per camí molt fressat, seguim una fletxa de pintura vermella, "font", en referència a la font de la Perdiu.

Seguim el camí de la font de la Perdiu. Al fons Vallter.
Més avall, el camí es bifurca a l'alçada d'un indicador de la font. Ara no seguim aquest indicador, continuem pel camí que marxa a l'esquerra.

Indicador. Seguim el camí de l'esquerra, no el de la font.
És un tram curt però força pendent, molt terrós i relliscós, que enllaça més avall amb l'ample camí que ve de la font de la Perdiu

Havent passat per tots dos, crec que seguir el camí cap a la font és millor opció: no es triga gaire més i el camí és molt més amable i sense tanta pendent.

Ja només cal seguir aquest ample camí cap a l'esquerra, fins arribar als prats on trobem les pistes d'esquí. Un xic més enllà, es troba l'estació de Vallter.

Arribada a l'estació d'esquí de Vallter 2000.
En l'aparcament, 5h10', donem per acabada aquesta sortida.

Pots veure i baixar el track del recorregut a wikiloc.

1. M´ha apunto aquesta circular, tornant per el Coll de la Geganta. L'he fet habitualmemt tornant per el Coll de la Marrana, es una bona opicò la que planteges. Bona idea.

1. És una bona opció on evitarem la massificació des del cim de Bastiments fins els coll de la Marrana. En aquest track no es passa per la font de la Perdiu, però si no has passat mai, et recomano de visitar-la. Tens el track en l'entrada del blog "Gra de Fajol Petit pel Pas de l'Isard-Gra de Fajol".
      Al proper comentari, pots deixar el teu nom, així em podré dirigir a tu.