21 de juliol del 2022

Pic Puerto de la Pez (3018) - Pic de la Pez (3024)

Aquests dos pics tanquen la cresta de Bachimala en el vessant nord-occidental, els quals no estan alineats amb la resta de cims. El recorregut proposat és divers, trams planers per la vall de Chistau, crestes vora el puerto de la Pez, tartera dreta i sorrenca fins els cims. De baixada i per no coincidir amb la mateixa senda, l'espectacular cresta SW, canal de pedregam de baixada, estanys de Bachimala de blau intens i baixada interminable fins la fondalada de la vall de Chistau. Extenses vistes cap a gran part dels cims de +3000 m. del Pirineu i en especial de la cresta de Bachimala, exposada enfront dels cims.

Ruta circular:   Sí.

Sortida i arribada:  Refugi de Tabernés.

Temps total:  10h26'     Sense parades: 8h30'     Ritme:  Moderat / Pausat (baixada)

Dificultat:  Poc Difícil Inferior (PD-)    Esforç:  1/5.

Distància:   15,49 km.              Desnivell:  +1344 m.

Alçada mínima:   1715 m.            Alçada màxima:  3024 m.

Cims:  Pic Puerto de la Pez (3018) i Pic de la Pez (3024).

De interèsTots els graus de dificultat han estat extret del llibre "Guia de los 3000 m. - Pirineos".
Aquests cims pertanyen a la zona VI-Gran Bachimala-Culfreda.
La major dificultat la trobem en la baixada per la cresta SW, des del pic de la Pez fins el collet que el separa del pic de la Pez SW, (PD-).
Des del Puerto de la Pez, es segueix un curt tram de cresta (F+), inevitable, per continuar pel vessant sud, més planer i sense cap dificultat, evitant la cresta que puja directe al pic Puerto de la Pez.
Bella vall de Chistau, per on s'obre pas el riu Zinqueta de la Pez, entre allargades pastures i algun que altre salt, molt verge i poc freqüentada.
El Puerto de la Pez ha estat durant molts anys el pas fronterer per a exiliats, contrabandistes, mercaders,... un pas molt important per al comerç d'aquests pobles que formen aquesta tancada vall.
Uns quilòmetres abans d'arribar al refugi de Tabernés, hi ha una bifurcació en la pista, que en 1 km. ens porta fins el refugi de Viados (guardat).
L'estat de la pista és força bo, encara que sempre s'ha d'extremar les precaucions. Hi ha trams força estrets, on només passa un cotxe, s'ha de tenir sort en no coincidir en aquests trams. Modera la velocitat, 20 Km/h. de màxima!!

Acompanyants:  En solitari.

Recomanacions:  Pals de tresc, protecció solar, ulleres i barret. No anar persones amb vertigen ni no avesades a progressió per cresta o grimpades exposades. Tenir una bona forma física, el recorregut és llarg.

Mapa:  Editorial Alpina, "Bachimala - Bal de Chistau", escala 1:25.000.

Aproximació: Sortint de Lleida, capital del Segrià, agafem l'autovia A22, fins a Barbastro. Deixem l'autovia i prenem la carretera A-138. Passem els pobles d'Abizanda, Ainsa i Lafortunada. Més endavant, trobarem la desviació cap a Plan/Gistaín. Seguint la carretera A-2609, es travessa les poblacions de Plan i San Juan de Plan. Deixem la carretera en una corba tancada, seguint a la dreta per una pista d'uns 12 km., que ens deixa en el Plan de Tabernés, on podem aparcar el cotxe. Punt de sortida.

Descripció:  Des del plan de Tabernés, darrere el refugi lliure, es baixa seguint una difusa pista en mig del prat, fins la vora del riu. Es travessa el pont sobre el riu Zinqueta de la Pez.

Refugi de Tabernés.
La pista es transforma en camí, iniciant la pujada en mig del bosc.

Bon camí entre el bosc.
A una certa alçada, enllacem amb el PR HU-114, 12', seguint de front direcció "Puerto de la Madera / Puerto de la Pez".

Enllaç amb el PR HU-114.
En un tram més aclarit de bosc, enrere es pot observar els tres pics d'Eriste, amb les primeres llums del sol.

A l'esquerra, els pics d'Eriste.
Iniciem una davallada, aproximant-nos vora el riu.

Remuntant la vall vora el riu.
Creuem un primer prat, on trobem el trencall que porta cap el Puerto de la Madera, 34'.

Pal indicador cap el puerto de la Madera.
Després de creuar un petit pont de fusta, arribem al Vado de Bachimala. Haurem de creuar un segon pont per arribar al pluviòmetre, 40'.

Arribant al Vado de Bachimala.

Pluviòmetre, en el Vado de Bachimala.
Bifurcació de camins. En front del pluviòmetre, amb marques verdes, puja cap el Gran Bachimala; a l'esquerra, camí força més fressat i amb marques blanques-i-grogues, cap el Puerto de la Pez, amb fort pendent.

Tram de pujada cap a la part alta de la vall de Chistau.
Una intensa pujada, ens situa en el plan de Culfreda, 1h13', on hi ha una cabana de pastors tancada amb clau.

Arribant al plan de Culfreda.
La senda es suavitza, molt còmoda i agradable. Es travessa aquest prat per iniciar una nova pujada fins el plan de Baliner, 1h42'.

Plan de Baliner. Pic de Baliner i puerto de la Pez.
Les marques son escasses i afloren moltes fites de pedres, però sempre amb corriol en mig del prat. A més, tenim ben a la vista el coll, puerto de la Pez.

Rastre de camí cap el puerto de la Pez.
Un petit tram de pedres, ens deixa a les portes de la barra rocosa que s'ha de superar, el Grau del Puerto. De lluny inexpugnable, de ben aprop, el camí va serpentejant pels millors i fàcils passos.

Accés al puerto de la Pez.
Fins arribar dalt del puerto de la Pez (2460), 2h44'.

Puerto de la Pez (2460).
Enrere queda la vall de Chistau. En front, la vall de la Pez, en la vessant francesa.

Vall de la Pez.

Vall de Chistau.
Cal seguir cap a la dreta, la cresta, amb grimpades i algun pas aeri. A meitat d'aquesta, ens trobem amb el camí que puja de la vessant francesa. Continuem per la cresta.

Des del puerto de la Pez, primer tram de cresta i els cims al final del cordal.

Camí d'accés a la vessant francesa i tram de cresta més difícil.
Ens trobem amb el pas més delicat (F+), abans de poder abandonar la cresta. Per tal d'evitar els passos més complicats, un cop passat l'alt ressalt rocós i arribats a un petit coll, deixem la cresta per anar cap a la dreta i continuar per terreny força més planer, entre pedres i herba, seguint rastre de senda i fites.

En la foto de dalt: S'ha de superar el punxegut ressalt de roca, amb un seguit de grimpades i desgrimpades. En el collet darrere el ressalt (a l'esquerra), ja es pot abandonar la cresta, continuant la pujada pel vessant de la dreta.

Només deixar la cresta, vessant de la dreta.

Pujada seguint fites, amb els objectius en l'horitzó.
Abans que aquesta petita vall s'encaixoni, es gira a l'esquerra fins a posicionar-nos enfront d'una gran pala, sota mateix dels dos cims. Iniciem l'atac definitiu per una costeruda tartera. A mida que guanyem alçada, serà més dreta.

Inici de la pujada per la tartera. En l'horitzó, els dos cims.

La tartera vista des de dalt, vora el collet.
Collet que separa els dos pics, amb una zona de bivac i tota la cresta de Bachimala en front.

Collet que separa els dos pics.
A l'esquerra, el pic Puerto de la Pez (3018), 4h46', que es puja en un moment.

Pic de la Pez (3024). Darrere el Gran Bachimala i un tram de la cresta.
Cap a l'oest, els pics de Culfreda i Baliner. Darrere d'aquest apareixen el Mont Perdut, la Munia amb la cresta. I, amb un dia més clar, es pot veure el Vignemale i el Balaitús.

Pics de Culfreda i Baliner. Al fons massissos del Mont Perdut i la Munia.
En el nord-oest, el més allunyat dels tres mils d'aquesta zona, el pic Lustou.

Vista al puerto de la Pez i pic de Lustou.
I just al costat, el pic de la Pez, que com es pot veure, no comporta cap complicació de pujada, és una senzilla passejada.

Pic de la Pez, des del pic Puerto de la Pez.
Es desfà el camí de pujada, i des del coll, es supera la curta prominència fins el cim del pic de la Pez (3024), 4h51'.

Pic de la Pez (3024). Al fons, el pic Puerto de la Pez.
Des del cim, es pot observar el pic Puerto de la Pez (3018) i la cresta que porta fins el pic Abeillé (3029).

Pic Puerto de la Pez (3018) i la cresta cap el pic de l'Abeillé (3029).
Les vistes són idèntiques. Cap a l'est, la cresta de Bachimala.

Panoràmica de la cresta de Bachimala, amb els cims.
Cap a l'oest, darrere dels pics de Baliner i Guerreys, apareixen els pics de Campbieil, pic Long, turó de Néouvielle-Trois Conseillers i pic Néouvielle.

Al fons el massís de pic Long-Néouvielle.
I cap el sud-est, la cresta per on baixarem i el pic de la Pez SW i més al nord, els ibons de Bachimala. Al fons, la punta Suelza i la punta Fulsa.

Pic de la Pez SW.

Ibons de Bachimala.
El primer tram de cresta es fa pel mateix tall, amb passos aeris però amb bona roca (PD-). A mida que anem avançant, baixem a mitja cresta, pel vessant de la vall de Chistau, dreta, amb trams aeris, bona roca i moltes presses on agafar-se (F+).

Des del inici de la cresta pot donar la sensació que es millor baixar i resseguir-la per la zona sorrenca de la base. Es un error! des del collet, es pot comprovar que el pendent és molt més dret del que sembla.

Desgrimpant la cresta SW.

Cresta SW, amb el collet (2889) i el pic de la Pez SW (2946).
Arribem al collet (2889), 5h24', en front del pic de la Pez SW (2946). Enrere queda tota la cresta per on hem baixat.

Des del collet, la cresta SW fins el pic de la Pez.
Girem a l'esquerra per baixar per una tartera de pedretes i sorra, amb rastre de camí, fites i giragonses, molt dreta i que haurem d'estar atents a no patinar i llençar projectils cap avall.

Forta baixada per tartera, des del collet.
Al final de la tartera, el terreny s'obre, seguint encara per tram de rocs, direcció a l'allargat ibon de Bachimala inferior, 6h22'.

Després de la tartera, aproximació cap el ibon de Bachimala inferior.

Ibon de Bachimala inferior.
Amb rastre de camí més clar, ara anem perdent alçada lentament, fent un flanqueig sota els contraforts que cauen del Gran Bachimala, per anar a buscar la conca del barranc de Bachimala.

Enrere queden els pics de la Pez i de la Pez SW.

Flanqueig cap al barranc de Bachimala.
En divisar-la, el camí inicia una baixada més forta, fins a enllaçar amb la senda que puja cap el Gran Bachimala/Punta del Sabre. S'inicia una baixada, cap a la dreta, directe al fons de la vall.

Baixant cap al fons de la vall de Chistau.
Seguint ara un molt fressat camí, travessant el bosc, ens porta fins el Vado de Bachimala, on hi ha el pluviòmetre, 7h55'.

Vado de Bachimala, el pluviòmetre.
Seguint les marques blanques-i-grogues del PR HU-114, desfent el mateix itinerari d'aquest matí, arribem al plan de Tabernés, 8h30', punt de inici i final d'aquesta ascensió.

Pots veure i baixar-te el track del recorregut a wikiloc.