25 de setembre del 2018

Aproximació al Refugi d'Estós

Recorregut molt detallat, remuntant la vall d'Estós. Alternem trams de bosc amb d'altres de prats amb grans vistes cap el pic Perdiguero. La pau només és trencada pel brollar del riu que baixa amb força i la recompensa de tant bella vall és el refugi d'Estós, ancorat en mig de la natura, on el muntanyenc es sent com a casa.

Ruta circular: No.
Sortida: Aparcament d'Estós.
Arribada:  Refugi d'Estós.
Temps total:  2h24'.   Sense parades:  2h24'.    Ritme: Moderat.
Dificultat: Molt fàcil.   Esforç: 1/5.
Distància: 8,95 km.       Desnivell: +666 m.
Alçada mínima:  1308 m.       Alçada màxima: 1886 m.
De interès: La vall d'Estós pertany des de l'any 1994 al Parc Natural Posets-Maladeta. Refugi d'Estós, guardat: pernoctes, esmorzars, sopars, begudes. Amb tres miradors esgraonats, podem observar les espectaculars cascades de les gorges Galantes de diferents perspectives.
Acompanyants:  Solitari.
Recomanacions: Itinerari per gaudir dels arbres i vegetació que presenta aquesta vall d'Estós: pi negre, avet, faig, bedoll, saüc, boix, ginebre o rododendre entre molts d'altres.
Mapa: Editorial Alpina, Posets-Perdiguero, 1:25.000
Aproximació: Des de Lleida, capital de província, agafar l'autovia A22 direcció a Osca. Deixar-la en la sortida 51, seguint per la N-240 fins a les proximitats de Barbastro, on seguirem direcció a Graus per la N-123. Passat aquest poble, seguim per la mateixa carretera, ara dita A-139. Abans de Campo, agafem la N-260 i la deixem a Castejón de Sos, on seguim un altre cop per la A-139. Seguint aquesta, passem el poble de Benasc fins a creuar el riu Ésera pel Puen de San Chaime. A l'esquerra, continuem per una estreta carretera fins un gran aparcament de terra (de pagament).

Descripció:  En la mateixa entrada a l'aparcament d'Estós, hi ha un pal indicador i la pista que va remuntant la vall.
Una mica més amunt, hi ha una petita esplanada on també es pot aparcar. Aquí trobaré més indicadors i un panell informatiu de la ruta.

Indicadors i panells informatius. Inici del recorregut.
Faig una drecera de la pista, per un corriol, per retrobar-la més amunt. El primer tram està encimentat, travessant a certa alçada l'embassament d'Estós.
Deixat enrere aquest tram més estret, la vall va guanyant en amplada.
Travesso el riu Estós per la palanca d'Aiguacari, 22'.

Pont / Palanca d'Aiguacari sobre el riu d'Estós.
No gaire lluny, arribo a la cabana de Santa Ana, 32', lloc on es pot pernoctar en cas d'emergència.

Cabana de Santa Ana.
El ascens és suau, compaginant grans vistes i ombrívols passos sota el bosc. Deixo a banda dreta el trencall que porta cap a la cabana de la Coma, 35'. Al fons m'apareix el pic Perdiguero.

Desviament cap a la cabana de la Coma. Al fons tapat pels núvols, els pics de la Vaca i el Perdiguero.
Un dels pocs llocs on recollir aigua, es la font de Corones, 45', ...

Font de Corones (Fuen de Coronas).
abans d'arribar a la bifurcació de l'ibón de Batisielles, 51'. Seguint aquesta bifurcació, es pot enllaçar amb el GR-11.2 i arribar fins el refugi d'Angel Orús, a més de l'ibón Gran de Batisielles i ibón d'Escarpinosa.

Desviament a l'esquerra cap els ibons de Batisielles.
Molt a prop, creuem la palanca de Batisielles, 1h01', riu que baixa dels ibons del mateix nom.

Pont / Palanca de Batisielles sobre l'aigüeta de Batisielles.
El GR-11 abandona la pista, desviant-se cap a la dreta, 1h19'. Es pot seguir la pista, que para al mateix lloc més amunt, però em perdria els magnífics miradors de les gorges Galantes.
El primer mirador, el de baix, 1h25', només dista d'un minut des de la desviació del camí.

Cascada de les gorges Galantes, des del mirador de baix.
De tornada al camí, més amunt, enseguida trobem la desviació cap el mirador de dalt, a tant sols un minut. Aquest mirador, 1h31', te una perspectiva més espectacular que l'anterior de les gorges Galantes, tot i que està un xic tapada pels arbres.

Cascades de les gorges Galantes, des del mirador de dalt.
De tornada al camí, segueixo remuntant fins a trobar-me la pista, 1h35'.
Enseguida trobo un nou trencall, a la dreta, per veure l'espectacular caiguda d'aigua, gorges avall, des d'un pont metàl·lic, 1h39'. També es pot accedir a la darrera roca abans del salt d'aigua, amb compte de no patinar i caure!

Cascada de les gorges Galantes, des del pont de ferro.
Cascada de les gorges Galantes, des de la roca.
De retorn a la pista, aquesta davalla fins un ample prat. Davant trobo la cabana del Turmo, 1h46',  abans refugi lliure ara cabana privada de pastors.

Cabana del Turmo.
A partir d'ara, la pista es torna camí, creuant el riu d'Estós per  un pont i iniciant la pujada cap el refugi.

Remuntant la vall.
En els trams de forta pujada i corbes tancades, el camí està empedrat. Després d'unes llaçades, puc veure el refugi incrustat en un paisatge de somni.

Arribant al refugi, amb el pic de Chistau darrere.
Una suau baixada i una curta pujada, em porten a la porta del refugi d'Estós, 2h24'.

Refugi d'Estós.
Des del refugi, tinc una bona vista de la vall per on he pujat.

Vistes des del refugi cap a la part baixa de la vall d'Estós.

Pots veure el track de l'aproximació al refugi a wikiloc.