26 de setembre del 2018

Punta Lourde Rocheblave (3104) - Camboué (3043) - Saint Saud (3003)

Ascens a dos cims completament francesos i un de fronterer des de la vessant espanyola, pertanyents a la zona 8-Perdiguero-Gourgs Blancs del llistat dels 3000 m. dels Pirineus. Tot i no ser uns cims remarcables en alçada, tenen unes grans vistes cap a tots els vessants. Absent de cap dificultat, molt fàcils, només cal remarcar el fort desnivell fins el port de Gías, són apropiats per a iniciar-se en pics superiors als tres mil metres.

Sortida i arribada: Refugi d'Estós.
Temps total: 7h30'.   Sense parades:  6h48'.   Ritme:  Moderat.
Dificultat: Fàcil.       Esforç: 2/5.
Distància:  10,65 km.       Desnivell: +1280 m.
Alçada mínima:  1895 m.         Alçada màxima:  3104 m.
Cims:  Punta Lourde Rocheblave (3104), Camboué (3043) i Saint Saud (3003).
De interès:  Ascens de tres pics de més de 3000 m. del llistat dels Pirineus.  Amplies vistes dels grans massissos dels Pirineus: Maladeta, Posets, Perdiguero, Bachimala, Néouvielle,...
Acompanyants: Josu i Juanra
Recomanacions:  Durant tot el recorregut no trobarem cap lloc per amagar-nos del sol: gorra, ulleres i protecció solar.
A tenir en compte: El recorregut original ha estat dividit en dues entrades separades: Aquesta que detallo, 'Punta Lourde Rocheblave-Camboué-Saint Saud' i 'Clarabide-Clarabide Or.-Clarabide Occ.-Pic Gías'. En les dues entrades, hi ha trams que coincideixen: del refugi d'Estós fins el port de Gías (pujada) i des de l'ibón de Gías fins el refugi d'Estós (baixada).
Enllaçar el recorregut de les dues entrades (recorregut original), suposa:
     Temps total: 8h58'.            Temps sense aturades:  7h48'.
     Dificultat: Fàcil +                Esforç: 2/5.
     Distància:  12,14 km.         Desnivell: +1428 m.
     Alçada màxima: 3104 m.   Alçada mínima: 1895 m.
Mapa: Editorial Alpina, Posets-Perdiguero, 1:25.000.

Aproximació: Des de Lleida, capital de província, agafar l'autovia A22 direcció a Osca. Deixar-la en la sortida 51, seguint per la N-240 fins a les proximitats de Barbastro, on seguirem direcció a Graus per la N-123. Passat aquest poble, seguim per la mateixa carretera, ara dita A-139. Abans de Campo, agafem la N-260 i la deixem a Castejón de Sos, on seguim un altre cop per la A-139. Seguint aquesta, passem el poble de Benasc fins a creuar el riu Esera pel pont de San Chaime. A l'esquerra, continuem per una estreta carretera fins un gran aparcament de terra (de pagament).
L'aproximació al refugi d'Estós des de l'aparcament, està comentat en una altra entrada d'aquest blog.

Descripció:  Iniciem el recorregut pel camí que passa per darrere els lavabos del refugi d'Estós.
Des d'aquest punt fins el port de Gías, coincideix amb l'explicació de l'entrada del blog: "Pic Clarabide (3020) - Clarabide Or. (3012) - Clarabide Occ.(3008) - Pic Gías (3011)".

Des del refugi, es pugen les escales que porten als lavabos, on surt el camí cap a la vall de Gías.
Anem guanyant alçada lentament, per bon camí, fent un flanqueig per apropar-nos al barranc de Gías.
Un cop passada la presa d'aigües del refugi, el pendent s'intensifica, tenint a la vista el barranc.

Aproximació al barranc de Gías.
El pendent és més dret. Deixem la torrentera a l'esquerra, iniciant la pujada pel barranc de Gías, 24'.

Barranc i torrent de Gías.
Abans d'arribar a l'encaixament del barranc per la paret de roca, creuem el torrent i ens enfilem per un sinuós camí, dret i ben fressat, cap a l'esquerra, superant un ressalt.
Sempre seguint fites, avancem ara per trams herbosos a prop del torrent, que el tenim a la dreta.

Progressant per la vall de Gías, encara a prop del torrent.
Més amunt, ens anem allunyant del torrent, que baixa del port d'Oô, anant a buscar els ibonets de Gías, completament secs en aquestes dates.

Pujant per la vall de Gías, s'intueixen entre la boira el cim del Gourgs Blancs.
Guanyant alçada per la vall de Gías, prop de la cubeta dels estanyols. En front, el pic Gías.
Un darrer tram més dret, amb l'afilat cim del pic Gías en front, ens porta fins el replà on està situat l'ibón de Gías, 1h54'.

Darrera pujada abans d'arribar a l'ibón de Gías.
Ibón de Gías. Davant el massís dels Gourgs Blancs i el pic Jean Arlaud.
Des de l'ibón de Gías, podem contemplar davant nostre, el pic Gías, el port de Gías, el massís del Gourgs Blancs, el port d'Oô i els pics de la Vaca.
Iniciem la pujada cap el port de Gías, més lluny del que sembla. La pujada és constant, en mig de blocs de pedres on el camí les va driblant. Seguir les fites.

Pujant cap el port de Gías.
A mitja pujada tenim unes esplèndides vistes.

Des de mitja pujada al port de Gías, els cims de la Vaca.
El darrer tram abans del port, tot i ser força pendent, no hi ha tanta roca.
Port de Gías (2911), 2h50', fronterer entre França i Espanya, és força ample amb esplèndides vistes. En aquest punt neixen dues carenes que porten a cims superiors als 3000 m., a l'esquerra (sud-oest) cap el Clarabide Oriental (3012) i cap a la dreta (nord-est) la punta Lourde Rocheblave (3104).

Port de Gías (2911). Carena que puja fins la Punta Lourde Rocheblave.
Des del port de Gías, els pics de la Vaca i l'ibón de Gías.
Girem cap a la dreta, seguint l'ample carena, amb molta roca i ben fitada. En la part final abans d'arribar al cim, haurem de flanquejar cap a la dreta, sense allunyar-nos massa del fil de la carena.

Progressant per la rocosa carena cap a la Punta Lourde Rocheblave.
Darrer tram de roca, tenim el cim a la vista.
Sense cap dificultat més que anar superant el seguit de blocs rocosos i no perdre les fites, arribem al cim de la Punta Lourde Rocheblave (3104), 3h28'.

Cim de la Punta Lourde Rocheblave (3104), amb la Torre Armengaud i l'avancim del Gourgs Blancs.
Grans vistes per tots els vessants e impactant els dos cims propers, la Torre Armengaud i l'avancim del pic Gourgs Blancs, no semblant de lluny tant esvelts i imponents.
El cordal Gías-Clarabide, que en una estona estaré en els seus cims, amb el massís de Posets de teló de fons.

Cap el sud-est ens queden els pics de Clarabide i Posets-Espadas.
El vessant francès amb els cims que rodegen el lac du Portillon d'Oô.

Cap el vessant francès, els cims que envolten el lac du Portillon d'Oô i lac du Port d'Oô (a la foto).
Els cims del Seil dera Baquo i Cap dera Baquo amb el massís de la Maladeta amb el pic d'Aneto i el Vallibierna de fons. La cresta de Bachimala, el pic Lustou amb el pic Néouvielle, el pic Long, Campbieil traient el cap,...

En primer terme, els pics de la Vaca. Darrere el massís de la Maladeta i el Vallibierna.
Davallem desfent un curt tram de carena per anar a buscar cap a la dreta, ja en la part francesa, el collet que separa la Punta Lourde Rocheblave amb el pic Camboué. A mida que baixem, anem trobant menys rocs.

De camí cap el pic de Camboué.
Creuem l'insignificant collet, per ascendir el proper i no gaire imponent cim.

Arribant al pic Camboué.
Abans del cim, hi ha un curt tram de roca, on cal recolzar les mans. Sense cap dificultat, assolim el pic Camboué (3043), 3h43'.

Pic Camboué (3043), amb Josu i Juanra.
Pic Camboué (3043), amb el Gourg Blancs, Torre Armengaud i Punta Lourde Rocheblave al darrere.
El següent cim està comunicat per una estreta cresta, que evitarem, baixant per un pendent, per terreny molt desfet, amb traça de camí i força fites. Flanquegem per sota la cresta fins els peus del pic.

Baixant cap el pic Saint Saud, situat al final de la cresta.
Itinerari d'ascens al pic de Saint Saud, per la canaleta.
Davant, tenim una canaleta que puja dreta. Un cop dalt, es gira a la dreta per terreny força empinat fins gairebé el cim del pic de Saint Saud (3003), 4h15'.

Darrer tram de pujada, que ens deixarà en el mateix cim.

Pic de Saint Saud (3003). Darrere la cresta cap el pic Camboué i la Punta Lourde Rocheblave.
Pic de Saint Saud (3003), amb en Juanra i Josu. Al fons, el Gran Bachimala i la cresta.
Magnífiques vistes cap a la cresta del Bachimala.

Cresta de Bachimala.
I del lac de Clarabides, ancorat sota els penya-segats dels pics de Clarabide, amb l'admirable silueta del pic Posets al fons.

Lac de Clarabide i massís de Posets.
Baixem pel mateix lloc que la pujada, fins a baix de la canaleta. Ara haurem de seguir unes fites que es dirigeixen cap a un petit estanyol. Sense arribar, iniciem la pujada, cap el port de Gías, girant cap a l'esquerra.
El camí està força fressat, tot i que en un punt, s'ha de travessar unes roques per més endavant, reprendre la traça.

Seguint traça i fites, fins el port de Gías.
En tot moment tenim davant la depressió que marca el port de Gías o port superior de Pouchergues (2911), 4h45', on arribarem ràpidament, tot admirant el lac i la glacera de Clarabide.

Glacera i lac de Clarabide, de pujada cap el port de Gías.
Port de Gías (2911). Cresta que porta fins el pic de Clarabide Oriental.
En aquest punt m'acomiado dels bons amics Josu i Juanra, ells no continuen cap els Clarabides.  Eskerrik asko zure konpainiarako eta egun zoragarrietan elkarrekin igaro ginen gure maitagarrien mendietan (Gràcies per la  vostra companyia i pel magnífic dia que vàrem passar junts en les nostres estimades, les muntanyes).
A tenir en compte: En aquest punt, el recorregut original realitzat aquell dia, segueix la carena de la dreta per ascendir als tres pics de Clarabide i Gías, que pots veure en una altra entrada del blog. El temps des del coll fins l'ibón de Gías, és aproximats, ja que la baixada real va ser des de la bretxa de Gías fins l'ibón.

Des del port de Gías, es baixa pel mateix camí per on aquest matí hem pujat des del refugi.
Arribo a l'ibón de Gías, 5h10', amb bona traça i moltes fites, amb una llum i color blau intens.
A partir d'aquest punt fins el refugi, coincideix amb l'explicació de l'entrada del blog: "Pic Clarabide (3020) - Clarabide Or. (3012) - Clarabide Occ.(3008) - Pic Gías (3011)".

Arribant a l'ibón de Gías.
Deixo a banda dreta els ibonets de Gías, sense gota d'aigua i molt fang.

Cubeta dels ibonets de Gías, completament secs.
Enrere deixem els Gourgs Blancs i el pic Gías, amb un cel completament blau, molt diferent del dia ennuvolat i boirós del matí.

Pic de Gías, massís dels Gourgs Blancs i pic Jean Arlaud.
La baixada és ràpida, de molt bon caminar, fins el tram que davallem del ressalt que ens porta a creuar el torrent de Gías.

Baixada cap el barranc, en el punt on travesso el torrent de Gías.
La baixada pel prat, em condueix a la presa d'aigües del refugi, que ja el tenim a la vista.

Flanqueig cap a la dreta, des d'on podem veure el refugi.
Refugi d'Estós (1895), 6h48', punt final. Després d'un dia intens, una cervesa servida per Marcos (un dels guardes del refugi) i una bona dutxa calenta, abans que el sol es pongui i la temperatura baixi considerablement, és la millor medicina per una bona relaxació fins l'hora del sopar.

Pots veure la segona part del recorregut original, "Pics Clarabide - Pic Gías", prement l'enllaç.

Pots veure el track d'aquest recorregut a wikiloc.
També pots veure el track de tota la jornada completa a wikiloc.

1. Heyyyy Xavi molt ben explicat, com sempre. Jo que tinc poca experiència estos 3000 son pero a mí!!! me la apunto.

1. Agustí, amb l'excel·lent forma física que tens, pots enllaçar aquest recorregut amb el dels Clarabide i ...sobrat!