19 de setembre del 2018

Montardo (2833) i Montardo Petit (2785)

Recorregut molt agraït per assolir el cim d'aquest magnífic mirador que és el Montardo d'Aran. Les grans vistes, els reflexos del sol en els estanys que l'envolten, els contrastos de colors, omplen de pau i tranquil·litat aquest cim, poc concorregut si el comparem amb la massificada 'Carros de foc'. Un clàssic i imprescindible cim per a qualsevol muntanyenc.

Sortida i arribada: Refugi dera Restanca
Temps total:  5h48'  Sense parades: 5h02'.
Ritme:  Moderat (del pal ind.tres refugis, ascens i descens) / Pausat la resta.
Dificultat: Fàcil        Esforç: 1/5.
Distància:  9,04 km.        Desnivell:  +857 m.
Alçada mínima:  2010 m. Alçada màxima:  2833 m.
Cims: Pic Montardo o Montardo d'Aran (2833) i Montardo Petit (2785).
De interès: Aquesta ascensió es va dur a terme durant una etapa dels 'Carros de Foc', l'aproximació i els temps al refugi corresponen a una anterior ascensió. Aquest cim pertany al llistat de la FEEC dels 100 cims. Un dels millors miradors de Catalunya, amb vistes a 360º.
Acompanyants: Alícia (fins el pal indicador dels tres refugis).
Recomanacions: Amb les àmplies vistes des del cim, una càmera amb un objectiu amb zoom.  Estar atents a les fites de pujada cap a la carena, sobretot amb boira.
Mapa: Editorial Alpina, Vall de Boí, 1:25.000.
Aproximació: Des de Lleida, capital de província, agafem l'autovia A-14. Més endavant, enllaça amb la N-230, on creuarem els pobles d'Alfarràs, Benavarri, El Pont de Suert, Vilaller, Senet, creuem el túnel de Vielha fins la capital aranesa, on continuem per la carretera C-28 direcció al port de la Bonaigua. En arribar a Arties, passem el poble de llarg fins un trencall a la dreta, al costa d'una central elèctrica, on agafem la pista asfaltada que puja per la vall de Valarties, fins el pont de Ressèc, on hi ha l'aparcament (si la neu ho permet).

Aproximació al refugi: Des de l'aparcament del pònt deth Ressèc (1380) es segueix la pista, ara sense asfaltar, seguint les marques del GR-11, fins el pontet de Rius i la cabana de Rius (1650), 50'. El pendent s'accentua, endinsant-nos en el bosc. Més amunt, realitzem un seguit de llaçades que ens porten sota la paret de la presa de l'estanh dera Restanca. Pugem fins a peu de la presa, on en l'altre extrem queda el refugi. Ara només ens queda creuar per sobre el mur de contenció fins el refugi dera Restanca (2010), 1h50'.

Descripció:   Sortim del refugi dera Restanca, per bona senda. El primer tram el pendent és força suau.

Sortint del refugi, cap a l'estanh de Cap de Pòrt.
En arribar a la primera del seguit de llaçades, el pendent guanya en intensitat. Tenim una bona imatge de l'estanh dera Restanca i el refugi.

L'estanh dera Restanca amb el refugi, a mida que guanyem alçada.
En apropar-nos al torrent, el pendent encara s'intensifica més, seguint a contracorrent el curs de l'aigua.

Arribem al torrent, molt a prop de la sortida d'aigües de l'estanh de Cap de Pòrt.
Sortim davant mateix de l'estanh de Cap de Pòrt, 45'. Quins reflexos en aquesta hora del matí!

L'estanh de Cap de Pòrt, amb el coret d'Oelhacrestada al fons.
Resseguim vora l'estany fins a l'altre extrem. Mica en mica anem guanyant alçada, primer per tram herbós i més amunt pel caos de rocs, seguint les marques del GR-11.18, moltes fites i la traça de camí.

Pujant cap el coret d'Oelhacrestada.
Els darrers metres es tornen més planers, arribant al Coret d'Oelhacrestada (2475) o Coll de Crestada o Port de Rius, 1h59'.

En front, el coret d'Oelhacrestada.
Coret d'Oelhacrestada (2475). En front, l'estany des Monges i la Punta Alta de Comalesbienes.
Entrem dins del Parc, les pintades vermelles i blanques passen a ser estaques de color groc.
Davallem suaument fins el visible pal indicador de la cruïlla dels tres refugis: Restanca (d'on venim), Colomèrs (de front) i Ventosa i Calvell (a la dreta), 2h02'.

Des del pal indicador dels tres refugis, el Montardo Petit.

Des del pal indicador, l'estany des Monges i la Punta Alta de Comalesbienes.
Alícia decideix esperar-me en aquest lloc, mentre gaudeix de les aigües de l'estany des Monges.
Continuo de front, direcció al refugi de Colomèrs. Enseguida em trobo amb el pal indicador, on marca l'inici de l'ascens, girant cap a l'esquerra.
El terreny comença a guanyar alçada, per una senda sense cap pintada però amb moltes fites. El rastre del camí, a vegades, es difumina i hi hauré d'estar atent a les fites.

Seguint fites i rastre de camí.
El camí es va redreçant cap a la dreta, fins a entrar en una pujada acanalada, on hauré d'arribar fins a dalt de tot.

Entrada al tram acanalat de pujada.
Vista des de dalt del tram acanalat.
Un cop dalt, cal girar cap a l'esquerra, per camí força fressat, on puc veure el "collet" per on accediré a dalt de la carena.

El camí segueix pujant, evitant les roques, amb el 'collet' que porta a la carena, en el punt de mira.
Continuo guanyant alçada i apropant-me a la carena. En tot moment tinc en front el Montardo Petit.

Itinerari final per assolir la carena.
Arribo sobre la carena, sense cap dificultat, 2h36'. Ja puc veure l'objectiu principal del dia, el Montardo.

Des de la carena, treu el nas el Montardo.
El camí s'allunya, pel vessant nord (oposat al de la pujada), paral·lel a la carena, per anar a buscar el coll que separa els dos cims.

Coll i pic de Montardo.
Un darrer pendent, em porta fins el coll de Montardo (2756), 2h42'. Quin paisatge!! i això que encara no hem arribat al cim.

Des del coll, el Montardo, amb més pendent del que sembla.
Des del coll de Montardo, el massís de la Maladeta.
Un fort pendent, amb alguna llaçada i ziga-zagues, per senda molt fressada, em porta fins el cim del Montardo d'Aran (2833), 2h52'.

Cim del Montardo (2837), amb el massís de la Maladeta al fons.
Les vistes a 360º són bestials, aquest cim s'ha guanyat a pols el de "mirador per excel·lència de l'Aran".
Des dels massissos i cims més llunyans: Maladeta amb el rei dels Pirineus, l'Aneto, Bachimala, Perdiguero, pica d'Estats...

Massís de la Maladeta.
Massís del Perdiguero, Bachimala, ...
La pica d'Estats i cim de la Vall d'Àneu.
...fins els més propers, que envolten el cim: Comaloforno, Besiberri, Punta Alta, Contraix, Creu de Colomèrs,...

Massís de Besiberri.
Cims del P.N. d'Aigüestortes i estany de Sant Maurici.
... i als meus peus un seguit d'estanys, a quim més blau i preciós: estany de Mar amb l'illa al mig, el de l'estanh de Cap de Pòrt i l'estany dera Restanca, des d'on hem iniciat l'ascens, l'estany des Monges i més avall d'aquest, l'estany de Travessani.

L'estany de Mar (el més amunt), l'estanh de Cap de Pòrt (esquerra) i estanh dera Restanca (dreta).
Inicio la baixada, pel mateix camí de pujada.

El Montardo Petit, amb els estanys des Monges i Travessani.
El tram de baixada es fa molt ràpid. El camí és prou bo com per fer-ho trotant.
En arribar al coll de Montardo (2756), 2h57', queda molt a prop el Montardo Petit.

Des del coll de Montardo, una curta i fàcil pujada fins el Montardo Petit.
Segueixo el rastre de camí i les moltes fites. Un cop superat un conjunt de roques, es gira cap a la dreta per agafar la carena. Es gira cap a l'esquerra, per acabar d'arribar al cim del Montardo Petit (2781), 3h01', gairebé per la mateixa carena.

Cim del Montardo Petit (2781), amb el massís de la Maladeta i Perdiguero al fons.
Les vistes són gairebé iguals d'espectaculars que el Montardo. Però des d'aquest cim tenim una vista complerta de tots els estanys del vessant sud: Estany des Monges, de Mangades, Clot, de Travessani, Xic, tots ells sota la mirada de la Punta Alta.

El seguit d'estanys de la ruta cap el refugi Ventosa i Calvell: des Monges, Mangades, Clot, Travessani i Xic.
A més de poder veure la grandària del Montardo.

El Montardo, des del cim del Montardo Petit.
En el vessant nord-est, les basses de Montardo, dos petits ullets blaus a gran alçada.

Les Basses de Montardo.
Retorno gairebé al coll de Montardo desfent camí. També faré servir el mateix camí de pujada per situar-me dalt de la carena, en el "collet", lloc on iniciaré la davallada.

Des del coll de Montardo, el camí que recorre la carena, fins el 'collet' per on baixarem.
Per variar el recorregut, segueixo un camí que marxa cap a la dreta. Després d'un flanqueig amb no gaire desnivell, un cop arribat als contraforts del Montardo Petit, davalla amb força, entre l'herba.

Itinerari aproximat de baixada, des del 'collet'.
En una clara bifurcació d'aquest camí, s'ha de seguir pel de l'esquerra. Aquest guanya en pendent, fent un seguit de llaçades, encarant-se de front amb l'estany des Monges i allunyant-se dels contraforts del Montardo Petit.

Baixant, amb l'estany des Monges com a referència.
Tram de curts revolts, que ens porten al lloc d'inici, el pal indicador.
Arribo al camí de Carros de Foc, molt a prop del pal indicador dels tres refugis, lloc on m'està esperant Alícia, 3h27'.

Enllaç amb el camí dels Carros de Foc, molt a prop del pal indicador dels tres refugis.
Girem cap a la dreta, direcció al refugi dera Restanca. El camí de baixada fins el refugi és el mateix que hem utilitzat per pujar fins aquí.
Coret d'Oelhacrestada (2475) o Coll de Crestada o Port de Rius, 3h35'.

Collet d'Oelhacrestada o Crestada
Ara seguim les marques vermelles i blanques.

Baixant del collet d'Oelhacrestada, seguint marques del GR-11.18, amb l'estanh de Cap de Pòrt.
Estanh de Cap de Pòrt, amb un blau que enamora.

Arribant a l'estanh de Cap de Pòrt.
El creuem de punta a punta, fins a la sortida d'aigües, 4h25'. Ara ja tenim al fons, l'estanh dera Restanca.

Descens cap el refugi dera Restanca, amb l'estany al fons.
Inici del camí de baixada des de l'estanh de Cap de Pòrt al refugi dera Restanca.
Estanh dera Restanca, amb el refugi i la presa d'aigües.
Arribant al refugi dera Restanca, 5h02'.

Refugi dera Restanca, des de la presa d'aigües de l'estany.