19 de setembre del 2018

Refugi dera Restanca - Refugi Ventosa i Calvell

Un cop superat el tram repetitiu fins el coret d'Oelhacrestada, la baixada cap el refugi Ventosa i Calvell és màgica. Anirem descobrint, a mida que baixem, grans estanys amagats a cada cantonada, amb un blau intens i uns reflexes, on tindrem a tocar cims  i serralades llunyanes. Etapa curta per poder admirar i quedar-se embadalit amb un paisatge de gran bellesa.

Ruta circular: No. (etapa 4 de 6).
Sortida:  Refugi dera Restanca.
Arribada: Refugi Ventosa i Calvell.
Temps total: 3h42'   Sense parades:  3h29'   Ritme:  Pausat.
Dificultat:  Fàcil.     Esforç: 1/5.
Distància:  6,35 km.    Desnivell: +497 m.  -287 m.
Alçada mínima:  2010 m.    Alçada màxima: 2475 m.
De interès: En aquestes 6 etapes, només farem mitja Carros de Foc, fent la divisió des del refugi de l'Estany Llong cap el refugi d'Ernest Mallafré i aparcament Prat de Pierró, passant pel Portarró d'Espot. Prat de Pierró és l'entrada al Parc Natural des de la població d'Espot.
Amb aquestes 6 etapes més les 5 anteriors publicades, farem la volta completa al recorregut dels Carros de Foc.
Carros de Foc: Els Carros de Foc és un recorregut d'alta muntanya que uneix els diferents refugis que hi ha dins del Parc Nacional d'Aigüestortes i estany de Sant Maurici. Tots els camins estan força fressats i marcats amb diferents colors, ja siguin part del GR (blanc i vermell) o dels propis Carros de Foc (groc). Es pot fer per lliure o comprant un forfet on podrem segellar al pas de cada refugi. Existeix la modalitat Skyrunner, on un determinat cap de setmana (mes de setembre), donen l'opció de completar -o intentar completar- tota la volta en menys de 24 h. Per a més informació o per la compra de forfets, es pot consultar en la pàgina oficial dels Carros de Foc
Acompanyants: Alícia.
Recomanacions per a les 6 etapes: Zona amb canvis sobtats de climatologia, tant s'ha de portar estris pel sol (ulleres, gorra, crema protecció) com pel fred (guants, braga, jersei polar). Portar una funda de llençol en comptes de sac, en tots els refugis tenen mantes. Recanvi de piles pel frontal. En els refugis hi ha pressa de corrent, per carregar mòbils i altres bateries (abans que marxi el sol i les plaques solars deixin de funcionar). Portar un mapa de la zona i si es possible un gps, encara que els camins estan molt fressats i marcats. Cantimplora de 1,5 litres. Pals de tresc i un bon calçat, adient per l'alta muntanya. Reservar amb molta antelació les pernoctes al refugi, la gran afluència de caminants i els pocs llits, poden tirar per terre les esperances de fer els Carros de Foc.
Mapa:  Editorial Alpina, Carros de Foc, escala 1:25.000.
            Editorial Alpina, P.N.St.Maurici-Aigüestortes (2 mapes), escala 1:25.000.
Aproximació:  En ser un recorregut per etapes, mirar l'aproximació de l'etapa núm. 1, fins l'aparcament de Prat de Pierró
Es pot accedir al refugi dera Restanca des d'Arties, remuntant la vall per pista asfaltada fins el Pont de Ressèc / Prats de Sieja, distància de 9 km., on deixarem el vehicle (sempre que la neu ho permeti). Des d'aquí, es segueix el GR-11, per la pista del fons de la vall fins el Pontet de Rius. El pendent s'intensifica força, en mig del bosc, fins arribar a l'estanh dera Restanca, on només caldrà creuar la presa per arribar al refugi. 4 km., D+630 m., temps 2 h.

Descripció:  Fins el coret d'Oelhacrestada, desfarem camí fet el dia abans. Ens acomiadem del refugi dera Restanca, per una bona senda. El primer tram el pendent és força suau.

Sortint del refugi, cap a l'estanh de Cap de Pòrt.
En arribar a la primera del seguit de llaçades, el pendent guanya en intensitat. Tenim una bona imatge de l'estanh dera Restanca i el refugi.

L'estanh dera Restanca amb el refugi, a mida que guanyem alçada.
En apropar-nos al torrent, el pendent encara s'intensifica més, seguint a contracorrent el curs de l'aigua.

Arribem al torrent, molt a prop de la sortida d'aigües de l'estanh de Cap de Pòrt.
Sortim davant mateix de l'estanh de Cap de Pòrt, 45'. Quins reflexos en aquesta hora del matí!

Reflexes en l'estanh de Cap de Pòrt.
Resseguim vora l'estany fins a l'altre extrem. Mica en mica anem guanyant alçada, primer per tram herbós i més amunt pel caos de rocs, seguint les marques del GR-11.18, moltes fites i la traça de camí.

Pujant cap el coret d'Oelhacrestada.
Els darrers metres es tornen més planers, arribant al Coret d'Oelhacrestada (2475) o Coll de Crestada o Port de Rius, 1h59'.

En front, el coret d'Oelhacrestada.
Coret d'Oelhacrestada (2475). En front, l'estany des Monges i la Punta Alta de Comalesbienes.
Entrem dins del Parc, les pintades vermelles i blanques passen a ser estaques de color groc.
Davallem suaument fins el visible pal indicador de la cruïlla dels tres refugis: Restanca (d'on venim), Colomèrs (de front) i Ventosa i Calvell (a la dreta), 2h02'.

Baixant fins el visible pal indicador, cruïlla de refugis.

De baixada, el blau estany des Monges, en la seva totalitat.
Seguim l'indicador cap el refugi Ventosa i Calvell. Continuem davallant, fins gairebé l'estany des Monges, 2h07'.

Girant cap el refugi de Ventosa i Calvell, al pas per l'estany des Monges.
El camí s'endinsa cap a l'esquerra, superant un ressalt muntanyós, per retrobar l'estany des Monges més avall, ara per la seva vessant est, 2h17'.

El vessant est de l'estany des Monges. Al fons, el coret d'Oelhacrestada i el Montardo.
Caminarem gairebé a tocar de l'aigua un curt tram, marxant cap a l'esquerra, iniciant una baixada i passant per un seguit de petits estanys.

Petits estanys entre l'estany des Monges i l'estany de Mangades.
El camí molt fresat, va esquivant roques i pedrots per una catifa verda.
Una nova baixada, ens apropa fins l'estany de Mangades, 2h33'.

L'estany de Mangades.
En una baixada moderada, molt còmoda de caminar, anem deixant petits estanyols, amb el pic de la Punta Alta de Comalesbienes i els pics de Comalespada sempre vigilant-nos.

Suau baixada, balitzada en groc, passant per un seguit d'estanyols. Al fons, el pic de la Punta Alta de Comalesbienes.
Nova bifurcació per anar al refugi de Colomèrs via port de Caldes, amb pal indicador, 2h55'.

Cruïlla de camins, a la dreta porta al port de Caldes i al refugi de Colomèrs.
Davant ens apareix l'estany Clot, 3h00', que el resseguim per la riba est.

Arribant a l'estany Clot.
Un cop creuat el petit estany, ens apareix en una raconada l'allargat estany de Travessani, 3h15', i com a teló de fons el Comaloforno, el Besiberri Sud, el Besiberri Nord, la Punta d'Harlé, el Pa de Sucre i el pic de Tumeneia.

Estany de Travessani, envoltat de grans cims.
Per camí sinuós, arribem a la sortida d'aigües de l'estany de Travessani. Al fons, apareix el mirador per excel·lència, el Montardo.

Estany de Travessani, mirant cap el nord, el tuc des Monges i el Montardo.
Una curta baixada ens apropa a l'estany Xic, 3h20', darrer estany abans d'arribar al refugi.

L'estany Xic.
Deixat enrere l'estany Xic i abans d'iniciar una forta baixada, a banda esquerra es pot veure la part nova (ampliació) del refugi.
No cal baixar fins el visible pal indicador!! hi ha un camí que arrenca cap a l'esquerra i ens porta, sense gaire desnivell, a peu del refugi.

Camí que flanqueja cap a l'esquerra, directe al refugi Ventosa i Calvell.
Refugi Ventosa i Calvell, 3h29', en ampliació i remodelació de la part antiga.

Refugi Joan Ventosa i Calvell.
Des d'aquest punt, tenim grans vistes cap el massís de Besiberri, els "tres germans": Punta d'Harlé, Pa de Sucre i pic de Tumeneia, el temut coll de Contraix (per on demà creuarem), l'estany Negre, ...entre d'altres.

L'estany Negre, des del refugi Ventosa i Calvell.
Cap a l'est, el pas del coll de Contraix.
La Punta d'Harlé, el Pa de Sucre i el pic de Tumeneia, des del refugi.
El massís de Besiberri, des del refugi.