1 de juny del 2019

Pic Noufonts (2861), Pic d'Eina (2789), Pic Núria (2794) i Pic Finestrelles (2828)

Tram nord de l'Olla de Núria entre els colls de Noufonts i Finestrelles. Sempre carenant, anirem pujant i baixant, assolint uns quants cims, un d'ells de la llista dels 100-cims de la FEEC, i meravellant-nos amb les vistes que s'albiren al nostre pas, sempre amb la vall de Núria com a eix central de la sortida.

Ruta circular:  Sí.
Sortida i arribada: Santuari de Núria (Vall de Núria).
Temps total:  8h01'   Sense parades:  5h57'     Ritme:  Moderat.
Dificultat:  Fàcil       Esforç:  2/5.
Distància:  13,62 km.    Desnivell: +1170 m.
Alçada mínima:  1964 m.   Alçada màxima:  2861 m.
Cims:  Pic de Noufonts (2861), pic d'Eina (2789), pic del Coll d'Eina (2771), pic de Núria (2794), pic de Finestrelles (2828) i puig del Coll de Finestrelles (2744).
De interès: En l'accés a Núria podem utilitzar el tren cremallera, un dels pocs que encara queda en el país, des de la població de Ribes de Freser o des de Queralbs.  Web de la vall de Núria, amb tota la informació de l'entorn, horaris i reserves de bitllets del cremallera, pernoctes, excursions, ...
En temporada estival, el primer cremallera de pujada a Núria, l'anomenat 'de l'excursionista' té un descompte significatiu!
Acompanyants:  Jaime.
Recomanacions: Protecció solar per a la pell i els llavis, ulleres i gorra de sol, gorro o buf, guants; roba d'abric: tèrmica, forro polar o plomes, gore-tex; botes, grampons, pals de tresc. A principis de juny, encara hi ha congestes de neu, depenent de la meteo, el dia pot ser de rigorós hivern i s'ha d'estar previngut. Cal recordar que la meteorologia pot canviar dràsticament en pocs minuts.
Mapa: Editorial Alpina, Puigmal-Vall de Núria-Ulldeter, 1:25.000.
Aproximació: Des de Ripoll, capital de la comarca del Ripollès, es segueix la carretera N-260.  Arribats a Ribes de Freser, es segueixen les indicacions cap a l'estació del cremallera, on podrem deixar el cotxe en l'aparcament.
Si volem agafar el cremallera a Queralbs, seguim per la carretera GIV-5217 un cop passat Ribes de Freser. Abans de l'entrada al poble de Queralbs, hi ha un gran aparcament a ma esquerra.
El tren cremallera ens portarà fins el lloc de sortida, el Santuari de Núria.

Descripció:  Des de l'estació del cremallera de la Vall de Núria, travessem les vies i pugem per unes escales. A dalt, hi ha un pal indicador, lloc on iniciem el recorregut seguint el GR-11 cap a "Noufonts/Noucreus", seguint el camí de Núria a Ulldeter.

Sobre les vies del cremallera, hi ha el pal indicador on iniciem el recorregut.
El camí es ample, surt tot just davant d'el telecabina de la Pala, sense gaire pendent. A l'hivern és una pista d'esquí.

Agafem la pista de front, en lleugera pujada.
En trobar un gir de la pista, seguim de front per un camí. Més endavant, aquest camí enllaça amb la mateixa pista.
Trobem el trencall del 'Camí del Bosc / Alberg Pic de l'Àliga', 15'. El deixem de banda, seguint cap a munt.

Deixem de banda el trencall cap el 'Camí del Bosc'.
A poc a poc, ens endinsem en la vall, tot seguint el torrent de les Molleres fins el pont de l'Escudé, 23', per on creuarem.

Pont de l'Estapé, sobre el torrent de les Molleres.
No gaire lluny del pont, arribem al pal indicador i bifurcació de camins, 27'. En aquest punt, deixem de seguir el GR-11 per girar cap a l'esquerra, cap el coll de Noufonts.

Pal indicador. Seguim cap a Noufonts.
Després d'un tram més dret amb un seguit de giragonses, la vall s'obre i podem veure els prats que l'envolten amb els cims que tanquen la Coma Fonda.

La Coma Fonda, amb el pic de Noufonts, nevat.
La Coma de Noufonts, amb el coll de Noufonts.
Un pendent moderat amb un camí molt fressat, ens apropa a les immediacions del coll, on encara predomina la neu, endinsant-nos en la coma de Noufonts.

Iniciant la pujada cap el coll de Noufonts.
El terreny guanya en inclinació, seguint petjades sobre la neu, arribem al coll de Noufonts (2654), 1h45'.

El Coll de Noufonts, amb el cim del mateix nom.
Inevitable una visita a la barraca o cabana de Noufonts, molt útil en cas de imprevistos però que, encara està plena de neu i gel i això fa impossible l'accés en el seu interior.

Barraca o cabana de Noufonts.
Seguint el cordal cap a l'oest (esquerra segons hem pujat), iniciem l'atac al primer dels cims i cota màxima de la sortida.
El sender està molt marcat tot i que haurem de creuar alguna congesta de neu, sense complicacions.

Arribant al pic de Noufonts.
Cal remarcar que el punt més alt no és on està situada la bústia amb el barrot de ferro, sinó més a la dreta.
Pic de Noufonts (2861), 2h33'. Cim molt planer i ample, coronat per una fita de pedres.

Pic de Noufonts (2861).
Les vistes són infinites per totes bandes, des del cims que enllacen la vall de Núria amb Ulldeter: pic de l'Infern, Bastiments, pic de la Fossa del Gegant, ...

Els Pirineus de la Catalunya Nord, amb el pic Carlit o el puig Peric,...

El proper massís del Canigó,...

L'Olla de Núria occidental, amb el Puigmal o pic de Segre,...

El pic de Finestrelles i Núria, darrere d'aquests, el Pedraforca i la serra del Cadí,...

El Serrat del Mig amb el cim Alt de les Arques, pic de Fontnegra i la Coma del Clot, tancant l'Olla de Núria pel vessant oriental,...

El massís de la Pica d'Estats amb els cims dels voltants,...

O els cims de l'Alta Cerdanya, la Tossa Plana de Lles o el Puigpedrós, entre molts d'altres.

Després de l'extensa ullada, retornem a la feina. En el pal de ferro, amb les inicials 'CEF', s'inicia la baixada per una ampla carena, amb un pendent moderat, alternant trams amb neu.

Tot el recorregut que ens queda per la carena de l'Olla.
Enrere es pot veure el desnivell que hem davallat des del pic de Noufonts.

El pic de Noufonts, baixant per la carena cap el pic d'Eina.
Des del collet, el pendent és força còmode de superar, arribant ràpidament al pic d'Eina (2789), 3h07'.

Pic d'Eina (2789).
Des del cim es pot contemplar tota la carena que hem recorregut des de l'anterior cim.

Des del pic d'Eina, la carena cap el pic de Noufonts, amb el Serrat del Mig (a la dreta).
Davallem pel vessant oposat, amb força més neu, amb un estat ideal per no obligar-nos a posar els grampons.

Carena de baixada cap el coll d'Eina.
La baixada és força ràpida, a més de trobar moltes petjades que ens ajuden a no enfonsar-nos.
A la dreta veiem la Torre d'Eina, cim amb una figura molt estètica i altiva.

La Torre d'Eina (2830).
Després de superar dues cotes mitjaneres sense gaire rellevància, una forta baixada ens porta fins el coll d'Eina o de Núria (2682), 3h25'.

Coll d'Eina o de Núria (2682).
Seguint el cordal per l'ample llom amb rastre de camí. La part alta està completament nevada, fins arribar a la carena cimera.

Carenant cap el pic del coll d'Eina, amb la Torre d'Eina al darrere.
No queda rastre de neu. Després de superar un parell d'ondulacions, arribem al punt més alt del pic del Coll d'Eina (2771), 3h42', coronat per una notable fita.

Pic del Coll d'Eina (2771).
Gairebé sense aturar-nos, iniciem el corresponent tram de baixada. De primeres amb un escàs desnivell seguint un corriol, després la baixada, curta, s'intensifica fins el coll.

Mirada cap el pic de Núria i el pic de Finestrelles, propers objectius.
El pendent el superem força ràpid, gràcies a les petjades de la neu.

Pujant cap el pic de Núria.
Un cop dalt, el pendent desapareix fins arribar al punt més alt.

Arribant al cim del pic de Núria.
Fins arribar al pic de Núria (2794), 3h59', també coronat amb una fita de pedres.

Pic de Núria (2794).
Per una llarga carena, ens apropem al següent cim. Ara el desnivell a superar és més que en les dues darreres ascensions.

Pic de Finestrelles, al inici de l'ascens.
El terreny de pujada és força escarpat respecte al que veníem seguint. Un seguit de ressalts ens apropen al cim.

Mirada enrere des del pic de Finestrelles.
Sembla que mai arribem, això no s'acaba fins que, passat un nou bony, ja veiem el cim del Finestrelles (2828), 4h26'.

Pic de Finestrelles (2828).
Davallem, de nou pel llom terròs, amb un camí fressat de bon fer.

Baixant del pic de Finestrelles.
En una bifurcació de camins, tenim l'opció de seguir cap a l'esquerra davallant i anant directes al coll de Finestrelles o seguir de front per un corriol, que va guanyant una tímida pendent, tot seguint la carena.
Escollim aquesta darrera opció, que ens porta fins al darrer cim del dia, el puig del Coll o de la Coma de Finestrelles (2744), 4h38'.

Puig del Coll de Finestrelles (2744).
Esplèndida vista cap el cims que tanquen l'Olla de Núria, en el vessant oposat d'on estem, l'oriental. Darreres d'aquest, també destaquen el puig de les Borregues i el Balandrau.

Des del cim hi ha bona vista cap a la vall de Núria i els cims que tanquen l'Olla en el sector oriental.
Darrere, queda tota la carena per on hem baixat des del pic de Finestrelles.

El pic de Finestrelles des del cim del puig del Coll de Finestrelles.
En front, els cims occidentals de l'Olla de Núria, amb el Puigmal com a sostre que envolta la vall de Núria.

Vistes cap el vessant sud.
Una intensa baixada, entre pastura, per un camí molt vistós i directe, ens porta fins el coll de Finestrelles (2604), 4h48'.

Camí de baixada cap el marcat coll de Finestrelles.
Coll de Finestrelles (2604).
Coll molt marcat i ample, pas fronterer entre una de les clàssiques caminades, Núria-Err pel camí vell de Núria. En mig, hi ha un monòlit de ferro, força visible des de les dues valls.
Iniciem la baixada per la Coma de Finestrelles.

Coll de Finestrelles amb el puig del Coll de Finestrelles, moment en iniciar el descens cap a Núria.
Baixant per la Coma de Finestrelles, amb el coll i el puig del Coll de Finestrelles.
Fem un seguit de llaçades, amb marques de GR mig esborrades. A mida que baixem, ens anem apropant al torrent de Finestrelles, fins creuar a l'altra riba.

Coma de Finestrelles, amb el collet i el Roc de la Maula.
Caldrà guanyar uns metres, per superar un petit coll que forma el Roc de la Maula.
Superat el collet, una forta i ràpida baixada per un camí amb moltes giragonses, ens ajuda a travessar la Coma de la Llebrada.

Coma de la Llebrada.
Molt a prop de la vall de Núria, trobem la bifurcació cap el Puigmal, amb el corresponent pal indicador, 5h40'.

Arribant a la bifurcació del Puigmal, amb el pal indicador al mig del camí.
Continuem baixant fins trobar un parell de ponts on creuar el torrent de Finestrelles. Ens decidim pel de fusta.

Creuant el torrent de Finestrelles, molt a prop del santuari de Núria.
Ara només ens cal seguir l'esplanada de gespa, vora la zona d'acampada per arribar fins el santuari de Núria, 5h57', lloc on donem per acabat el recorregut.

1. Gràcies per compartir les teves aventures que estan tan ben explucades i són tan maques.

2. Ei Pere! Gràcies a tu per llegir-les. Ets el seguidor número 1 del blog, i això en poc temps tindrà recompensa, i de les que t'agraden.