21 de maig del 2022

La Tosa d'Alp (2536) - Des de L'Hospitalet de Roca-Sança i Coll de Jou

Via directe de pujada al coll de Jou per l'antic Camí Ral i des d'allà caminar per la carena de la serra del Moixeró, gaudint de les grans vistes, dels frondosos boscos i de diferents cims  fins a la collada de Comafloriu. El retorn al punt de sortida passa pel refugi de Rebost i davalla, entre pistes i camins, per magnífics boscos de pi i faig. Recorregut molt ben senyalitzat, utilitzant dos sendes: La Cavall dels Vents i el PR C-126

Sortida i arribada:  Ctra.BV-4024 - L'Hospitalet de Roca-Sança.

Temps total:  9h00'           Sense parades: 7h07'     Ritme:  Moderat.

Dificultat:   Fàcil - F       Esforç:  2/5.

Distància:  17,38 km.          Desnivell:  +1403 m.

Alçada mínima:  1234 m.            Alçada màxima:  2536 m.

Cims:  Puig de la Canal Freda (2331), Puig de la Mena (2413), La Tosa d'Alp (2536), Puig de Comabella (2482) i Cap del Serrat Gran (2402).

De interèsLa serra del Moixeró forma part del Parc Natural Cadí-Moixeró des del 1983, conjuntament amb la serra del Cadí, el massís del Pedraforca i gran part de la Tosa d'Alp i el Puigllançada. Així doncs, ens estarem movent dins del Parc Natural i això comporta unes normes.
Al municipi de Bagà es troba el Centre d'Interpretació del Parc Natural Cadí-Moixeró, on hi ha una exposició permanent amb informació del parc, a més d'oferir altres serveis com guies de muntanya, vehicles de suport, ...
El cim de la Tosa d'Alp pertany al llistat dels 100-cims de la FEEC.
Per accedir a la carena del Moixeró, utilitzem el Camí Ral de Bagà a la Cerdanya pel coll de Jou. Des de l'antic hostal de vianants de L'Hospitalet de Roca-Sança es travessa el Moixeró pel punt més baix entre les Penyes Altes i La Tosa d'Alp, el coll de Jou (2022). En el camí encara es conserven petits trams empedrats que ajudaven als animals a no patinar en època de glaçades.
Hi ha dos importants punt d'avituallament: el refugi Niu de l'Àliga (prop de La Tosa d'Alp) i el refugi de Rebost (més avall de la collada de Comafloriu i el Pla Bagà), tots dos refugi amb tots els serveis: pernoctes, esmorzars, dinars, sopars, begudes,...
Tan per la pujada al coll de Jou, com la baixada des del refugi de Rebost, seguim les marques blanques-i-grogues del PR C-126. Estar a la guait dels trencalls que marxen de la pista (no està de més portar el gps, tot i la bona senyalització). Des del coll de Jou fins el refugi de Rebost, seguim la senda dels Cavalls del Vent.
En el coll de la Vall i en la zona sota La Tosa d'Alp, hi ha un seguit de mines i terregalls, on antigament es treia manganès entre d'altres minerals. Hi ha un sender on es pot visitar aquest seguit de punts miners, amb uns panells informatius en el mateix coll de la Vall.
Precaució amb els gossos en L'Hospitalet de Roca-Sança. Si en porteu, lligueu-lo fins passat aquesta zona.

Acompanyants:  Òscar, Jaime i Taca (gossa).

Recomanacions:  Barret i protecció solar, en bona part del recorregut no hi ha ombra. Sabatilles lleugeres, tipus trail. Pal de tresc. Estar en bona forma, és un recorregut llarg i amb força desnivell.

Mapa:  Editorial Alpina, Cavalls del Vent, escala 1:30.000.

Aproximació:  Des de Berga, capital de comarca, s'agafa la C-16 direcció al túnel del Cadí. Entrem en el nucli del poble de Bagà, per seguir per la carretera BV-4024 direcció al coll de Pal. Passat el Km.6 i un xic abans del km.7, hi ha el trencall que porta a L'Hospitalet de Roca-Sança. Es pot aparcar en el voral d'entrada, deixant ampli pas pel tractor. L'accés en cotxe a l'interior és prohibit. Punt de sortida.

Descripció:  Des de la carretera, es puja per pista encimentada fins L'Hospitalet de Roca-Sança, antic hostal de vianants, granja i ermita de la Mare de Déu de Roca-Sança, 5'. Es deixa de banda la pista encimentada que gira a la dreta (per on tornarem) i es continua amunt. A l'alçada del camí que porta a l'ermita, veurem la pintada groga que ens marca seguir cap a la dreta.

L'Hospitalet de Roca-Sança.
Travessem un petit rierol i iniciem la pujada. Estem en el Camí Ral, força fressat.

L'Hospitalet de Roca-Sança, a mida que guanyem alçada.
En progressiva ascensió, sense grans desnivell, fem un flanqueig cap a l'oest per anar a buscar el que queda del mas del Claper.

Camí cap el Claper.

Arribant a el Claper (ruïnes), amb les roques del Claper.
Vora les ruïnes del Claper, 28', hi ha la cruïlla de camins amb un farcit pal indicador. Haurem de seguir cap el coll de Jou.

Ruïnes del Claper, cruïlla de camins i pal indicador.
A partir d'aquí, el pendent s'accentua, dirigint-nos cap el Camp del Teixó.

Seguint el Camí Ral, apareix el Pedraforca.

Roca Sança des del Camp del Teixó.
El pendent encara s'intensifica una mica més. Estem davant de les Roques del Claper, amb la impressionant Roca Sança (1795) en mig. Hem de creuar-les.

Roca Sança.
El camí fa innumerables giragonses per situar-se en el pas sota mateix de la Roca Sança, on tindrem un petit tram de descans.

Pas per sota de Roca Sança.
Tornem a pujar força. El camí és magnífic, a trams conserva l'empedrat, en mig d'un bosc exuberant, recargolant-se més i més en busca dels millors passos.

Diferents trams de pujada pel Camí Ral cap el coll de Jou.
Es creua un pas estret, entre roques. Collet de Deogràcies (2002), 1h47'. En altres llocs aquest pas l'anomena Deugràcies o Desgràcies.

Collet de Deogràcies (2002).
De sobte, el pendent es torna gairebé inexistent. Creuem una pineda i apareix en front, el coll de Jou (2022), 1h54'.

Coll de Jou (2022).
Entre l'ombra dels arbres, fem una parada per menjar. El desnivell ha estat considerable i encara no hem fet ni la meitat del recorregut.

Deixem de seguir el PR C-126, que davalla des del coll de Jou cap a la Cerdanya.

Des del coll, seguim cap a l'est, seguint el marcat camí dels Cavalls del Vent (marques taronges) i el GR-150.1 (marques blanques-i-vermelles), que ressegueix vora la carena, evitant els cims pel vessant nord.

Des del coll de Jou, la Roca del Llamp.

Senda dels Cavalls del Vent, direcció a la Tosa d'Alp.
El sender continua pujant, amb més o menys pendent. Evita el cim de la Roca del Llamp abans de sortir del bosc i travessar la Pleta del Llamp, 2h17', un tram planer amb una catifa verda.

Pleta del Llamp.
Enrere es pot observar el Pedraforca i més a prop el seguit de cims que coronen la carena de la serra del Moixeró.

Enrere queden els seguit de cims que coronen la serra de Moixeró.
Tornem al bosc, on s'incremente el pendent. A mida que guanyem alçada, els arbres són més menuts.

Bon camí, cada cop amb menys arbres.
Mica en mica, el terreny es torna sense vegetació, més pedregós. Davant, apareix el Puig de la Canal Freda.

Arribant al Puig de la Canal Freda.
De front, aprofitant la bona roca i el "rastre" de camí entre les pedres, arribo al cim del Puig de la Canal Freda (2331), 2h48'. Des del cim es pot veure el refugi Niu de l'Àliga i més a l'esquerra la Tosa d'Alp.

Puig de la Canal Freda (2331).
Retorno al camí principal, baixant cap a l'esquerra. Travesso el coll del Solà del Riu (2294), 2h57',  i inicio la aproximació al Puig de la Mena.

Coll del Solà del Riu, amb el puig de la Mena de fons.
L'accés a aquest puig és molt més fàcil des de l'est. Per no donar tanta volta, inicio l'ascens pel vessant nord. Entre pedres i herba, arribo al cim sense cap dificultat, buscant els millors passos. Puig de la Mena (2413), 3h16', és el darrer cim abans d'assolir la Tosa d'Alp.

Puig de la Mena (2413).
Enrere es pot observar l'anterior cim assolit, el puig de la Canal Freda i tota la carena de la serra del Moixeró amb els cims de Les Suquetes i les Penyes Altes, fins i tot es pot observar el coll de Jou. I encara més lluny, la totalitat de la serra del Cadí.

Des del cim, la serra de Moixeró i el Cadí.
Una suau baixada fins el coll de la Vall (2407), 3h21', on hi ha uns panells informatius sobre la mineria en aquesta zona, a més d'un petit recorregut on es pot visitar antigues mines.

Baixant cap el coll de la Vall.
Es travessa la pista que puja fins els coll i per un marcat camí, iniciem en forta pendent la pujada que ens porta fins el refugi Niu de l'Àliga, 3h36'.

Petit collet, amb pal indicador, davant del refugi Niu de l'Àliga.
Des d'aquí, es continua a l'esquerra, per darrere del refugi, fins el punt més alt de la serra del Moixeró, la Tosa d'Alp (2536), 3h40'. Mirador de primer ordre. Vistes a 360º, extenses i inacabables.  Des dels extensos Pirineus, fins la serra del Cadí, Pedraforca, serra d'Ensija, Rasos de Peguera, el Taga i la serra Cavallera, Montseny, Montserrat, ...

Cim de la Tosa d'Alp (2536).
Avui però, la forta calor i la calitja no ens deixa veure els cims més allunyats. Pots veure'ls en una altra entrada del blog: "La Tosa d'Alp".

Davallem cap el refugi, creuem els Rasos de Comabella per anar seguint la carena del Serrat Gran.

Rasos de Comabona. Al fons, el Serrat Gran i més a la dreta, el Puigllançada.
Iniciem la baixada pel Serrat Gran, amb la cota secundària (2490), on hi ha un cabirol de fusta.

Cota 2490, amb el Cabirol de fusta. La Taca volia gresca.

Més avall, ens enfilem fins el puig de Comabella (2482), 4h02', abans de baixar fins la collada de Comabella (2347), 4h16'.

Puig de Comabella (2482).

Baixant cap a la collada de Comabella, amb el Cap del Serrat Gran.
Tornem a pujar, ara per assolir el Cap del Serrat Gran (2402), 4h27'.

Cap del Serrat Gran (2402). Al fons sobresurt l'arrodonit Puigllançada.
Retornem al fressat camí, per iniciar la baixada cap a la collada de Comafloriu. En un primer replà, deixem de seguir el GR-150.1, que marxa a l'esquerra cap el coll de Pal. Continuem amb marques taronges dels Cavalls del Vent, que marxen lleugerament a la dreta.

Després d'una pronunciada baixada, arribem a la collada de Comafloriu (2196), 4h49', molt ample i verda. El camí passa un xic més avall.

Collada de Comafloriu (2347).
El primer tram de baixada és una zona aclarida d'arbres, on podem observar el coll de Jou i la carena per on hem caminat, amb el seguit de cims. Més avall ens endinsem en el bosc, alt, frondós i ombrívol.

En mig d'un bosc de pi, baixant cap el refugi.
En suau davallada, creuem una pista forestal, el Camí Vell de Gréixer al coll de Pal

Creuant la pista o Camí Vell de Gréixer a coll de Pal.
Sense perdre el caminoi, creuem l'extens Pla Bagà, una zona molt verda i, si la visibilitat fos bona, el Pedraforca ben visible davant.

Travessant el Pla Bagà, amb el Pedraforca diluït al fons.
Creuat el prat, un tram curt de bosc ens porta fins a un revolt de la carretera BV4024. Sense accedir-hi, en front trobem el camí que continua baixant, a trams força empinats. Amb una mica d'ull, es pot veure la teulada del refugi.

En mig de la forta baixada, es pot veure la teulada del refugi.
No gaire lluny, està la font Ramon Espel, 5h53', en una raconada obaga, que gairebé no raja aigua.

Font Ramon Espel.
Una mica més avall, i després de passar la font d'Icona, es troba el refugi de Rebost, 5h57'.

Refugi de Rebost.
Amb aquesta calor anormal per l'època de l'any, punt obligat de parada per refrescar-se, menjar, beure i omplir les cantimplores.

En aquest punt, deixem de seguir la senda dels Cavalls del Vent i recuperem les pintades blanques-i-grogues del PR C-126.

Seguim una pista que marxa cap a la dreta del refugi, tal i com hem arribat a aquest. En arribar a una cruïlla de pistes, es continua per un camí gairebé de front, on hi ha marques a la vista i indicadors d'una ruta per a raquetes de neu.

El camí travessa una fageda, abans d'arribar al coll de la Gavarra (1612), 6h14'.

Travessant una fageda.

Arribant al coll de la Gavarra (1612).
Des d'aquest coll, en front, tenim el perfil de l'etapa d'avui, des del coll de Jou fins la Tosa d'Alp.

Tram del recorregut per la serra de Moixeró.
Creuem la pista que baixa del refugi i seguim baixant un petit tram pel bosc, que fa de drecera.

Baixant des del coll de la Gavarra.
Sortim a la pista, que ara sí seguim cap a la dreta.

Baixada per la pista, amb les parets de la serra de Moixeró.
En trobar un trencall de la pista que marxa cap a la dreta, continuem de front però, hem d'estar atents uns metres més avall a les marques!!. Deixem de seguir la pista per un caminoi que marxa a l'esquerra, amb fites i marques de pintura però, és molt fàcil de no veure-ho, 6h33'.

Faig del Pletissar: punt on deixem la pista per seguir un camí-drecera.
En aquest punt se l'anomena Faig del Pletissar, pel gran faig que hi ha a la vora. El camí s'endinsa en el frondós bosc, sempre en baixada i ben fressat.

Tram del camí-drecera, en mig d'un frondós bosc.
Fins a enllaçar amb la pista que baixa del refugi. Cap a l'esquerra i sense abandonar-la, monòtonament, ens apropem al fons de la vall. Creuem el riu de L'Hospitalet just en un revolt tancat. Un metres més avall, el PR C-126 marxa a la dreta cap el Claper, ...no el seguim, continuem per la pista i, sense pèrdua, arribem a L'Hospitalet de Roca-Sança, 7h04'.

Arribant a L'Hospitalet de Roca-Sança.
Ja només cal baixar un petit tram de pista encimentada fins a trobar la carretera, 7h07', on ens espera a ple sol i amb una temperatura per fondre el ferro, ...el cotxe.

Pots veure i baixar-te el track del recorregut a wikiloc.

1. Hola Xavi.

Molt bona caminada. Completa i variada, encadenant cims i amb unes panoràmiques excel·lents. Me l'apunte per a una futura escapada de cap de setmana, doncs no em pilla exageradament lluny de Castelló ;-) Saps si al punt d'inici es possible pernoctar amb la furgo, o si hi ha algun lloc proper on poder fer-ho?
    Gràcies per compartir-la i narrar-la amb tant de detall.

Salut i muntanya!!

2. Hola Daniel,
    No dubto que el recorregut t'agradarà!
    Al punt d'inici no t'ho recomano, és un racó molt petit entre la carretera i l'entrada al "poblet". Sense saber si hi ha alguna zona per a pernoctar caravanes o furgos, a l'entrada de Bagà, des d'on surt la carretera que has de seguir, hi ha aparcament, a les afores del poble. També em sembla bon lloc, un petit aparcament que hi ha en una zona de terra (per a 4/5 vehicles) just al trencall de l'accés al poblet de Gréixer, aquest aparcament està uns 2/3 km. abans d'arribar al inici del recorregut. Una altra opció es seguir la carretera amunt, fins prop del refugi Rebost, on hi ha unes esplanades petites on es pot aparcar...
    Si has de venir per aquestes terres, avisa'm, que si puc m'escapo i fem aquesta o una altra de millor!!