15 d’abril del 2022

La Tosa d'Alp (2536) - Cap del Serrat Gran (2347) - Des del Coll de Pal (2106)

És un recorregut força utilitzat per arribar fins el punt culminant de la Serra de Moixeró i al refugi Niu de l'Àliga. Un desnivell moderat, sense pendents molt pronunciades, resseguint un imperdible camí. Les espectaculars vistes durant tot el trajecte, a banda i banda, és el més atractiu d'aquesta curta sortida.

Ruta circular:  Sí, lineal.

Sortida i arribada:  Coll de Pal.

Temps total:   4h07'            Sense parades:  3h13'           Ritme: Moderat

Dificultat:  Fàcil - F                Esforç:  1/5.

Distància:    7,9 km.                Desnivell:  +512 m.

Alçada mínima:  2106 m.           Alçada màxima:  2536 m.

Cims:  La Tosa o Tosa d'Alp (2536), Cap del Serrat Gran (2347), Puig de Comabella (2482).

De interès: La serra del Moixeró forma part del Parc Natural Cadí-Moixeró des del 1983, conjuntament amb la serra del Cadí, el massís del Pedraforca i gran part de la Tosa d'Alp i el Puigllançada. Així doncs, ens estarem movent dins del Parc Natural i això comporta unes normes.
Al municipi de Bagà es troba el Centre d'Interpretació del Parc Natural Cadí-Moixeró, on hi ha una exposició permanent amb informació del parc, a més d'oferir altres serveis com guies de muntanya, vehicles de suport, ...
És una zona ideal per realitzar aquest recorregut amb raquetes de neu, sempre que l'estat i gruix de la neu ho permeti. Aquesta era la idea de fer-la, però ens vam trobar la falta de neu, que es va fondre en tant sols dos dies.
Esplèndid mirador, on es pot observar les grans serres del prepirineu: Rasos de Peguera, Ensija, Pedraforca-Cadí, serra del Verd, Taga-Cavallera,...; les més llunyanes del sud: Montseny, La Mola, Montserrat,...; i els Pirineus: Montsent de Pallars, Mainera, Peguera, Monturull, Tossa Plana de Lles, Puigpedrós, Carlit, Puigmal, ... i fins i tot en dies clars, l'Aneto!!
El cim de la Tosa d'Alp pertany al llistat dels 100-cims de la FEEC.

Acompanyants:  Òscar.

Recomanacions:  Contrast tèrmic, portar roba d'abric i pel vent, bona part del recorregut és per la mateixa carena. Pals de tresc.

Mapa:  Editorial Alpina, Cavalls del Vent, escala 1:30.000.

Aproximació:  Des de Berga, capital de comarca, s'agafa la C-16 direcció al túnel del Cadí. Entrem en el nucli del poble de Bagà, per seguir per la carretera BV-4024 direcció al coll de Pal. En el mateix coll, hi ha unes petites esplanades per poder aparcar el vehicle. Punt de sortida.

Descripció:  En el mateix coll de Pal (2106), hi ha un pal indicador on assenyala el sender a seguir: GR-150.1, direcció al Coll de Jou.

Indicador en el coll de Pal.
El camí, molt fressat, puja moderat, entre les pastures groguenques, cremades per la neu que no fa gaire ocupava aquest terreny.

Pujant per bon camí, seguint el GR-150.1.
El fort vent i la boira no ens impedeixen de seguir. Arribem a un petit collet, on enllacem amb la ruta dels Cavalls del Vent, marques taronges. Bé, no cal arribar-hi, es gira cap a la dreta per enllaçar més amunt.

Enllaç amb la ruta dels Cavalls del Vent (punt taronges).
Un xic més amunt, hi ha un pal indicador, en estat precari, on assenyala els dos refugis més propers: El Rebost i Niu de l'Àliga.

Pal indicador, en condicions precàries.
Iniciem una pendent més dreta. Davant tenim els contorns entre la boira, de les diferents cotes del Serrat Gran. Seguim el camí, que es torna més agresta, passant entre varies cotes, la de l'esquerra és el Cap del Serrat Gran -que pujarem a la baixada-, 42'. En aquesta vessant nord, trobem força neu, en bones condicions.

Pas sota el cim del Cap del Serrat Gran.
Una baixada en diagonal, directe cap al coll.

Baixant cap a la collada de Comabella.
Collada de Comabella (2347), 49'. Primeres vistes del Pedraforca, Ensija i Cadí.

Collada de Comabella (2347), amb la serra d'Ensija, Pedraforca, Cadí i Penyes Altes.
Continuem pujant, sempre seguint el camí, resseguint el Serrat Gran pel vessant nord, vora un filat.

Seguint el GR-150.1 i la Cavalls del Vent.
Fins una cota secundària (2490) on hi ha un cabirol de fusta.

Cota secundària (2490), amb el cabirol.
Abans que els núvols ho tapin, els cims de l'Alta Cerdanya dins de la Catalunya Nord, amb el Gran i Petit Peric i l'imponent Carlit.

Cims de la Catalunya Nord.
Amb el refugi a la vista, travessem els Rasos de Comabella, 1h23'.

Rasos de Comabella, amb el refugi en front.
Enrere queda el Serrat Gran amb els seus cims, que pujarem a la tornada.

Des dels rasos de Comabella, mirada enrere.
Un darrer tram molt planer, ens porta fins el refugi Niu de l'Àliga, 1h32'.

Refugi Niu de l'Àliga.
El voltegem per l'esquerra, per pujar fins el punt més alt de la Serra de Moixeró, La Tosa d'Alp, que gairebé està a tocar del refugi.

Arribant al cim de la Tosa d'Alp (vèrtex).

Cim i vèrtex geodèsic de la Tosa d'Alp (2536).
La Tosa o Tosa d'Alp (2536), 1h38'. Mirador de primer ordre. Vistes a 360º, extenses i inacabables. De nord-oest fins a nord-est, els Pirineus, on podem gaudir, en dies de bona visibilitat, de l'Aneto, ubicat just al costat del pic Peguera.

Començant per la part més nord-occidental, trobem els cims del Montsent de Pallars, Monterroio, Mainera, Peguera,...

Cims al voltant del P.N. St.Maurici.
...els fronterers amb Andorra: Monturull, Perafita, Sirvent, Setut, Tossa Plana de Lles,...

Cims fronterers amb Andorra.
... La Muga, La Carbassa, Tosseta de l'Esquella, pics d'Engorgs, Puigpedrós, ...

Cims fronterers amb França.
... Els cims de la Catalunya Nord, fotografiats més amunt: Pics de Coll Roig, Carlit i Petit i Gran Peric. Més a orient, apareixen el Cambra d'Ase, Torre d'Eina, Finestrelles, Noufonts, Segre, Puigmal, puig de Dòrria,...

Cims que envolten la vall de Núria.
Cap a l'est, el prepirineu, amb la Serra Cavallera: Pla de les Pasteres, Pedra dels Tres Bisbats, Puig Estela i Taga; Més a prop, la Serra de Montgrony: Pedra Picada, Pla de Pujalts o Costa Pubilla i La Covil, ...

El prepirineu, cap a l'est.
Cap a l'est/sud-est, i per on hem pujat, el Serrat Gran i el Puigllançada, amb els remuntadors de l'estació d'esquí, fotografiats més amunt, des dels rasos de Comabella.

Cap el sud, on la calitja no deixa distingir gaire els cims, el massís del Montseny: Les Agudes, Turó de l'Home i Matagalls. També treuen el cap la Mola de St.Llorenç del Munt i Montserrat.

Els rasos de Comabella, amb el Montseny de fons.
I cap a l'oest, un seguit de serres prepirinenques: Rasos de Peguera, Ensija, Verd, Pedraforca, Port del Comte, El Moixeró i El Cadí.

Des del cim de la Tosa d'Alp, les diferents serres, cap a occident.
Vistes parcials dels cims de les serres d'Ensija: Serrat Voltor, Creu de Ferro i Cap de la Gallina Pelada.

Serra d'Ensija.
Serra del Verd: Cap d'Urdet; Pedraforca: Pallegó Inferior i Superior, Calderer; i darrere, el Port del Comte: El Vulturó, Pedró dels Quatre Batlles i la Tossa Pelada.

Serra del Verd, el Pedraforca i el Port del Comte.
El Moixeró: Les Suquetes i Penyes Altes; El Cadí: Puig de Terrers, Comabona, Costa Cabirolera, Puig Canal del Cristall, Vulturó, Torreta del Cadí.

Serra del Moixeró i al fons el Cadí.
Retornem cap el refugi per inicia la tornada, seguint pràcticament el mateix camí, però ara, per sobre la carena, assolint el seguit de cims.

Creuem els Rasos de Comabella i pugem fins la cota 2490, on hi ha el cabirol, 1h57'. Continuant per dalt de la carena, tenim davant el puig de Comabella (2482), 2h01'.

Pujant el puig de Comabella.

Fita cimera del Puig de Comabella (2482).
Amb tendència a baixar, guanyem una cota secundària, abans d'abandonar la carena i continuar pel camí del GR i la ruta dels Cavalls del Vent.

Mirada enrere del Serrat Gran.
Arribem a la collada de Comabella (2347), 2h18'.

Arribant a la collada de Comabella.
Per evitar la part més esquerpa, seguim un tram pel camí i ens desviem a la dreta, cap a la carena, per la pala nord, evitant les dificultats.

Carenant cap el cim del Cap del Serrat Gran.
Un cop carenant, arribem al Cap del Serrat Gran (2402), 2h32', punt culminant del Serrat gran. Vistes cap el refugi i les serres d'Ensija, Pedraforca-Cadí i Moixeró.

Cim del Cap del Serrat Gran (2402).
Continuem carenant, fins a una cota secundària.

Cotes secundàries vora el Cap del Serrat Gran, amb el Puigllançada en mig.
Retornem al camí, que creua en mig del seguit de cotes per iniciar la baixada.

Camí entre les cotes secundàries.

Iniciant la baixada cap el coll de Pal.
En arribar al collet, 2h45', deixem la ruta del Cavalls del Vent, per seguir cap a l'esquerra el GR-150.1.

Seguint el GR-150.1 cap el coll de Pal.
Entre pastures i per camí fressat, ja trepitjat aquest matí, però ara sense boira, ens apropem al coll de Pal.

Es veu la carretera del coll de Pal. En front, el Puigllançada.
Ens acomiadem del Pedraforca, que es presenta imponent sobre la collada de Comafloriu, situada a la dreta.

El Pedraforca, sobre les pastures de la collada de Comafloriu.
Amb l'arrodonit Puigllançada de fons, desfem la darrere baixada fins el coll de Pal (2106), 3h13', donant per acabada la sortida d'avui.

Arribant al coll de Pal.
El que havia de ser una sortida amb raquetes, s'ha convertit en un recorregut de senderisme, bon entrenament, amb condicions meteorològiques dures: boira, núvols, fred i molt vent.

Pots veure i baixar-te el track del recorregut a wikiloc.