13 de setembre del 2020

Aproximació al Refugi de Respomuso

Des de La Sarra és el itinerari més fàcil i més utilitzat per accedir al refugi de Respomuso, tot seguint la vall d'Aguas Límpias. Un recorregut amb un pendent moderat, on gaudirem de boixedes, fagedes i pi negre, d'un riu brau, cascades de gran alçada, penya-segats, un petit mar blau envoltat de punxeguts cims i un acollidor refugi en mig del circ de Piedrafita. Val la pena visitar la zona, encara que sigui pujar i baixar en un mateix dia.

Ruta circular: No.

Sortida:  Embassament de La Sarra - Pont de las Fajas.

Arribada: Refugi de Respomuso.

Temps total: 3h13'.   Sense parades: 3h01'.    Ritme:  Moderat.

Dificultat:   Fàcil.      Esforç: 1/5.

Distància:  7,78 km.       Desnivell:  +790 m.

Alçada mínima:  1437 m.         Alçada màxima:  2174 m.

De interès: Des del refugi, surten gran quantitat de itineraris, tant de travessa com d'ascensions a cims, molts d'ells, superiors als tres mil metres. En temporada hivernal i en especial amb gran nevades, l'accés al refugi pot ser molt perillós degut a les moltes zones propenses a allaus.

Refugi de Respomuso:  Construït l'any 1993, va substituir el vell refugi de Piedrafita o Alfonso XIII (actualment tancat-tapiat). Està situat a peus de l'embassament de Respomuso, dins del circ de Piedrafita. Va ser el primer refugi en que es van instal·lar lavabos dins a més d'una depuradora d'aigües residuals. Compta amb 90 places i està guardat només en temporada, del 15 de març al 15 de desembre, si les condicions nivals ho permeten.

Hi ha diferents plantes, en cadascuna d'elles hi ha diverses habitacions per a un bon número de pernoctes. En totes les plantes hi ha un lavabo amb dutxes d'aigua calenta. A més, hi ha un 'soterrani' amb un bon número de taquilles per guardar les motxilles i la resta d'estris. Disposa de tots els serveis: aigua calenta, mantes, calefacció, servei de bar i menjars, calçat de descans, telèfon públic,...

És propietat del govern d'Aragó i gestionat per la Federación Aragonesa de Montañismo - FAM. Pots consultar més dades o realitzar la reserva en la web del refugi. Per a contactar directament amb el refugi, el telèfon 974.337.556 o refugiorespomuso@hotmail.com.

Acompanyants:  Alícia.

Recomanacions:  Pals de tresc. Calçat còmode, tipus sabatilles de trail o tresc. Informar-se, abans de pujar-hi, si hi ha places en el refugi.

Mapa:  Editorial Alpina, Valle de Tena, escala 1:40.000.

Aproximació:  Des de Lleida, capital de província, agafar l'autovia A22 fins les proximitats d'Osca/Huesca. Enllacem amb la ctra. N-240, vorejant la població fins a enllaçar amb l'A23, que puja cap el nord, fins a Sabiñánigo. Seguirem per la ctra. N-260 fins a Biescas. Aquí, seguim per l'A-136 direcció França. Deixarem la ctra. per entrar en el poble de Sallent de Gállego.  Seguir indicacions cap a l'embassament de La Sarra, on finalitza la carretera. (S'ha de passar la central elèctrica).

Descripció:  Al final de la carretera, passat el bar i la zona de pícnic, ens trobem el pont de las Fajas, aquest travessa el riu Aguas Límpias. En front ens apareixen un seguit de rètols informatius.

Pont de las Fajas.

Informació del refugi.
El camí és força ample i comença a remuntar tímidament la vall d'Aguas Límpias. Durant tot el recorregut, seguirem les marques blanques i vermelles de GR-11.

Tram planer per un camí ample.
Creuem el Llano de Corralones, 13', on hi ha un indicador per retornar a La Sarra per la riba contraria, creuant un estret pont o palanca a ma dreta.

Llano de Corralones. A la dreta, el camí que retorna a La Sarra.
El camí s'estreny i el pendent s'incrementa un xic, entre boixos.

Camí de pujada, seguint el riu d'Aguas Límpias.
Després de passar el Llano de Tornadizas, ens endinsem en el bosc. El pendent es torna més dret, el camí més abrupte i les àmplies vistes queden tancades per parets rocoses.

El paisatge canvia d'aspecte, ara més feréstec.
En un revolt, apareix una sorollosa cascada. És el torrent de Balsaroleta, 28'.

Torrent de Balsaroleta.
El bosc és una gran fageda, on s'agraeix l'ombra.

Travessem una gran fageda.
Es creua el torrent del barranc de Soba, on hi ha tres graons de ciment.

Torrent de Soba.
No gaire lluny, trobem un pal indicador amb el trencall, cap a l'esquerra, que porta fins el coll de Soba i el pic d'Arriel, 51'.

Atenció: el trencall porta fins el pic d'Arriel, NO cap els ibons d'Arriel!!

Trencall cap el coll de Soba.
El pendent disminueix un xic. Ens endinsem en una zona rocosa, encinglerada, amb un camí que s'estreny i deixa a banda dreta, una forta timba cap al riu Aguas Límpias. Entrem en el Paso de l'Onso, 55'.

Per refrescar-nos, en un dels molts regalims d'aigua.

Paso de l'Onso.
El camí va davallant fins a trobar-nos a la mateixa alçada del riu.

Riu Aguas Límpias.
Creuem una plana, Llano Cheto, 1h06'.

Enrere queda el Llano Cheto.
El pendent es torna més dret, afrontant el Pas del Pino i ja fora del bosc, podem veure l'espectacular cascada que forma el torrent del barranc d'Arriel, 1h12'.

Cascada del barranc d'Arriel.
També gaudirem d'una altra cascada, la que forma el riu i que ens queda a banda dreta.

Cascada que forma el riu Aguas Límpias.
Una pujada més dura, ens condueix a la bifurcació cap els ibons d'Arriel o el pic Balaitous, cruïlla amb pals indicadors, 1h21'.

Bifurcació cap els ibons d'Arriel o el pic Balaitous.
El camí escarpat, continua pujant, en mig de pi negre i algun petit faig.

Per camí escarpat, envoltats de pi negre.
A mida que pugem, el pendent davalla. El bosc, perd tota densitat i això ens permet tenir vistes més àmplies.

Deixem enrere el bosc.
Es passa un curt tram acinglerat, per encarar la darrere tram fins la presa.

Creuem un tram engorjat.
Enrere queda la vall d'Aguas Límpias que hem superat.

Enrere queda gran part de la vall d'Aguas Límpias.
Ja tenim a tocar la presa de Respomuso.

Ens apareix la presa de Respomuso i el pic Llena Cantal.
Abans d'arribar-hi, s'ha d'estar atents al trencall que marxa a l'esquerra i que hem de seguir, 2h27', deixant l'ample camí que es dirigeix, de front, sota la presa. Continuem seguint el GR-11, per tant, seguint les marques blanques i vermelles.

Abandonem el camí ample, per seguir a l'esquerra. Marques de GR-11.
Una curta però intensa pujada, ens porta fins a dalt de la presa. Un xic abans d'arribar, veurem a l'esquerra, el corriol que marxa cap els ibons d'Arriel o el pic Balaitous. Hi ha indicador en la paret de roca, molt visible.

Trencall i indicador cap els ibons d'Arriel i pic Balaitous.
Un cop dalt de la presa, trobem un pal indicador, 2h40'. Ens apropem per veure de prop l'embassament de Respomuso, en una mena de 'mirador' amb baranes de fusta. Des d'aquest punt, es pot accedir a l'ermita de la Virgen de las Nieves.

Embassament de Respomuso.
Retornem cap el pal indicador, des d'on surt el camí cap el refugi, que enseguida el podrem visualitzar.

Pal indicador sobre la presa de Respomuso.
Després d'una pujada i d'haver superat una llaçada, el camí comença a davallar, flanquejant a una certa alçada, l'embassament.

Arribant al refugi de Respomuso.
Abans d'arribar-hi, hi ha una bifurcació amb un pal indicador, 2h57'. El camí de l'esquerra volteja el refugi i continua direcció al refugi de Bachimaña, al refugi Casa de Piedra o a Panticosa

Trencall cap el refugi.
Nosaltres seguim el de la dreta, que davalla fins el mateix refugi de Respomuso (2160), 3h01'.

Refugi de Respomuso.
Un esplèndid dia i calorós d'estiu, ideal per aprofitar la terrasseta que hi ha davant del refugi i contemplar el gran embassament de Respomuso amb els cims punxegut que l'envolten. Això sí, mirant de no cremar-nos al sol!!

El dia de tornada, 15-9-20, el dia s'aixecà plujós i vàrem fer un bon tram sota l'aigua. Tot i això, no va ser cap impediment per gaudir de noves tonalitats de colors i llums.

Amb plugim, deixem enrere el refugi de Respomuso.

Circ de Piedrafita.

Captant energia!!

Des del refugi hi ha la possibilitat de realitzar un munt de cim: Pics de les Frondella (3071), Balaitous (3144), pic Palas (2974), pic Cambalès (2965), Gran Facha (3005), pic de Tebarrai (2916), pic de los Musales (2664),...
Itineraris de travessa fins a refugis propers: refugi d'Arremoulit (França) pel coll d'Arremoulit, refugi Wallon-Mercadau (França) pel coll de la Facha o pel coll de la Peyre de San Martin, refugi Larribet (França) pel port de Levedan, refugi Bachimaña i refugi Casa de Piedra pel coll de Tebarrai o Piedrafita i seguint la senda del GR-11.

Dóna vida al blog, deixant una opinió o comentaris, gràcies.