7 de setembre del 2020

Congost (Garganta) d'Escuaín: Cascada del riu Yaga

Un itinerari curt per visitar una vistosa cascada amb un gorg turquesa que forma el riu Yaga, en la part final del Congost o Garganta d'Escuaín, just abans que aquest s'obre, donant pas a la vall de Tella o de Puértolas.

Ruta circular:  Sí, lineal.

Sortida i arribada:  Carretera d'Escuaín (1 km. abans d'arribar al poble).

Temps total: 1h30'    Sense parades:  1h10'      Ritme:  Pausat.

Dificultat:  Molt fàcil        Esforç: 1/5.

Distància:  2,20 Km.        Desnivell:  +233 m.

Alçada mínima:  948 m.           Alçada màxima:  1168 m.

De interès:  Evitar aquest recorregut en dies de grans pluges, on la crescuda del cabal del riu pot dificultar el creuament a l'altre riba. El creuament del riu es realitza per sobre les pedres, no hi ha cap pont. Meravellosa raconada, per la llera del riu de pedres polides i arrodonides, d'aigües cristallines, de petits salts d'aigua, de gorgs de color maragda i turquesa i una cascada de cua blanca en contrast amb les roques negres dels voltants.

Acompanyants:  Alícia.

Recomanacions:  Es pot anar amb calçat lleuger, sabatilles de trail. Pals de tresc per la baixada i pujada del camí, no tant per la llera del riu.

Mapa:  Editorial Alpina, "Ordesa i Monte Perdido", escala 1:40.000.

Aproximació: Sortint de Lleida, capital del Segrià, agafem l'autovia A22, fins a Barbastro. Deixem l'autovia i prenem la carretera A-138. Passem els pobles d'Abizanda, Ainsa i en creuar a Escalona, girem a l'esquerra per la carretera HU-631. Enseguida trobarem a la dreta la desviació cap a Belsierre, Puértolas i Bestué, a més de la indicació cap a la 'Garganta d'Escuaín'.  Una carretera estreta, amb força revolts i amb algun tram en mal estat ens apropa al poble d'Escuaín, després de 15 km i uns 30' des del desviament. Hi ha un petit aparcament 1 km. abans d'arribar al poble, on deixar el cotxe.

Descripció:  Gairebé davant de l'aparcament, hi ha uns pals indicador, on iniciem el recorregut.

Inici del sender, senyalitzat amb els pals indicadors.
Hi ha dos tipus d'indicadors, el del itinerari al riu Yaga/Revilla i el del GR-15 a Estaroniello/Tella. El que haurem de seguir, tot i que bona part del recorregut coincidirem amb els altres, és cap el riu Yaga.

Fotomuntatge dels dos indicadors que hi ha en l'inici del recorregut.
Iniciem una baixada moderada, en mig d'alzinars, per un ample i agradable camí.  De tant en tant trobarem marques blanques i vermelles del GR-15.

Camí de baixada, seguint el GR-15.
Arribem a la primera bifurcació de camins, on continuarem per l'esquerra, tal i com indica la senyalització, 18'. En aquest punt, deixem de seguir el GR-15, que marxa cap a la dreta, direcció a la població de Estaroniello.

Deixem el GR-15 i girem cap a l'esquerra, "Rio Yaga".
En cap moment no deixarem de baixar. En una clariana del bosc, i molt a prop del riu, podem observar les parets de la part final del congost d'Escuaín amb la cascada. Aquest punt està marcat com a 'mirador' en el track del recorregut. Per arribar-hi, encara queda una estoneta.

Des d'un petit mirador, el riu Yaga i la cascada.
Ens trobem una segona bifurcació, on també haurem de continuar cap a l'esquerra, 22'. A la dreta, continua el camí cap el poble de Revilla o Rebilla.

Trencall a l'esquerra, direcció al riu Yaga.
Després d'un curt tram de baixada, accedim a la llera del riu per una baixada curta però dreta.

Abans de baixar a la llera del riu.
Un cop a l'alçada del riu Yaga, 24', avancem fins a trobar unes grans pedres que ens facilitaran arribar a l'altre riba del riu, sense mollar-nos. És el lloc més fàcil de creuar-ho a falta d'un pont.

Es creua el riu per sobre les grans pedres.
En l'altre riba, hi ha un corriol fora del marge del riu, en mig de matolls un xic tapat, per on avancem, fins a sortir de nou a la llera del riu. Ara per tram de roca polida, ens anem endinsant cap el congost, remuntant el riu sense cap obstacle, ...anirem gaudint de l'entorn.

Sortint a la llera del riu.

Perspectiva del que ens queda fins la cascada. Una meravella!

Petits gorgs i salts d'aigua.
Fins arribar front la cascada amb un gran gorg d'aigua color turquesa, 36'.

Arribem a la cascada.
Un lloc de relaxació total, d'un silenci sepulcral que només és esgarrat per la remugada de l'aigua i el crit d'alguna au que sobrevola els penya-segats.

Després de gaudir una bona estona, és hora de tornar.

Retornant per la llera del riu.
Amb més detall el creuament del riu...

Creuant el riu sobre les pedres.
Arribats al camí, 44', només queda remuntar tot el que s'ha baixat fa una estona.

Remuntant el camí fins l'aparcament.
Fins a peu de carretera, on tenim el vehicle aparcat, 1h10'.

Itinerari curt i de gran bellesa, sense cap dificultat tècnica. A tenir en compte el cabal del riu i la força de l'aigua!!

Per aprofitar la jornada en l'estada a Escuaín, dos enllaços de recorreguts publicats en aquest blog. Tots es poden fer en la mateixa jornada:

Miradors Proas de l'Castiello o d'Escuaín.

Surgència del riu Yaga / Congost o Garganta d'Escuaín.