18 de setembre del 2018

Refugi de Colomèrs - Refugi dera Restanca

Recorregut amb dos colls ben marcats i un d'extra enmig, de bon caminar, tret del primer tram de baixada passat el collet d'Oelhacrestada, amb molta roca. Àmplies vistes des dels colls amb el Montardo i els Besiberri com a cims més destacats. Si el dia ho permet, una refrescada en l'estanh de Cap de Pòrt ens farà arribar al proper final d'etapa ben fresquets.

Ruta circular: No. (etapa 3 de 6).
Sortida:  Refugi de Colomèrs.
Arribada: Refugi dera Restanca.
Temps total: 6h15'   Sense parades: 4h26'    Ritme:  Pausat.
Dificultat:  Fàcil.     Esforç: 1/5.
Distància: 7,86 km.    Desnivell: +566 m.  -675 m.
Alçada mínima:  2012 m.    Alçada màxima: 2572 m.
De interès: En aquestes 6 etapes, només farem mitja Carros de Foc, fent la divisió des del refugi de l'Estany Llong cap el refugi d'Ernest Mallafré i aparcament Prat de Pierró, passant pel Portarró d'Espot. Prat de Pierró és l'entrada al Parc Natural des de la població d'Espot.
Amb aquestes 6 etapes més les 5 anteriors publicades, farem la volta completa al recorregut dels Carros de Foc.
Carros de Foc: Els Carros de Foc és un recorregut d'alta muntanya que uneix els diferents refugis que hi ha dins del Parc Nacional d'Aigüestortes i estany de Sant Maurici. Tots els camins estan força fressats i marcats amb diferents colors, ja siguin part del GR (blanc i vermell) o dels propis Carros de Foc (groc). Es pot fer per lliure o comprant un forfet on podrem segellar al pas de cada refugi. Existeix la modalitat Skyrunner, on un determinat cap de setmana (mes de setembre), donen l'opció de completar -o intentar completar- tota la volta en menys de 24 h. Per a més informació o per la compra de forfets, es pot consultar en la pàgina oficial dels Carros de Foc
Acompanyants: Alícia.
Recomanacions per a les 6 etapes: Zona amb canvis sobtats de climatologia, tant s'ha de portar estris pel sol (ulleres, gorra, crema protecció) com pel fred (guants, braga, jersei polar). Portar una funda de llençol en comptes de sac, en tots els refugis tenen mantes. Recanvi de piles pel frontal. En els refugis hi ha pressa de corrent, per carregar mòbils i altres bateries (abans que marxi el sol i les plaques solars deixin de funcionar). Portar un mapa de la zona i si es possible un gps, encara que els camins estan molt fressats i marcats. Cantimplora de 1,5 litres. Pals de tresc i un bon calçat, adient per l'alta muntanya. Reservar amb molta antelació les pernoctes al refugi, la gran afluència de caminants i els pocs llits, poden tirar per terre les esperances de fer els Carros de Foc.
Mapa:  Editorial Alpina, Carros de Foc, escala 1:25.000.
            Editorial Alpina, P.N.St.Maurici-Aigüestortes (2 mapes), escala 1:25.000.
Aproximació:  En ser un recorregut per etapes, mirar l'aproximació de l'etapa núm. 1, fins l'aparcament de Prat de Pierró
Es pot accedir al refugi de Colomèrs des de Salardú, per la pista de la vall d'Aiguamòg fins a Banhs de Tredós, on s'ha de deixar el cotxe en l'aparcament. Un camí va remuntant la vall, primer molt planer, fins creuar varies vegades la pista, on el pendent s'intensifica fins a l'arribada al lac Major de Colomèrs. 6,77 km., D+385 m., temps 2 h. Hi ha un servei de taxi, que ens porta fins el darrer trencall, en només 40' serem al refugi.

Descripció: Sortim del refugi de Colomèrs, desfent les passes del dia anterior fins a trobar el pal indicador i el GR-11.18 que puja cap el port de Caldes.

Deixem enrere el refugi de Colomèrs.
Anem guanyant alçada lentament, seguint un torrent, en mig d'una catifa verda, per un camí sinuós, esquivant el seguit de roques que ens trobem al pas. En tot moment veiem les moltes pintades vermelles i blanques del GR.

Pujant cap el port de Caldes, amb marques del GR-11.18.
En una petita plana herbosa, deixem el torrent per enlairar-nos, ara amb més pendent, cap a la dreta, en busca del collet més a la dreta que tenim en front.

El camí tendeix a marxar cap el collet de la dreta.
El camí dibuixa un seguit de llaçades.

Guanyem alçada amb petites llaçades. Lluny queda l'estanh Mòrt.
Enrere queden els estanys de colomers i els cims del Gran Tuc de Sendrosa i el pic de Ratera.

Panoràmica dels estanys de Colomèrs, amb el Gran Tuc de Sendrosa i el pic de Ratera.
En les proximitats al port de la Ribereta, el terreny es suavitza. No arribarem al port, aquest s'escau a la dreta, darrere dels estanyols de Ribereta.

Petit coll, molt a prop del port de Ribereta (que no arribarem).
Un dels estanyols de Ribereta, amb el Port de Ribereta al darrere.
Continuem pujant pel mateix camí, on veurem el petit estanh deth Pòrt de Caldes. El pendent s'intensifica fins dalt del port, que ja el tenim a tocar.

Deixem enrere el petit estanh del Port de Caldes.
Darrers passos per assolir el Port de Caldes.
Port de Caldes (2572), 1h50', grans vistes cap els dos vessants.
Cap a l'oest el massís de Besiberri, serra de Tumeneia, l'altiu Montardo i al fons, el massís de la Maladeta i el Perdiguero.

Vistes des del Port de Caldes.
Iniciant el descens, enseguida ens trobem la bifurcació dels refugis, ben senyalitzada amb un pal indicador, 1h52'. Tot i seguir el GR, aquí trobarem estaques de color groc, ja que dins el parc són les úniques marques permeses.
De front anem directes al refugi Ventosa i Calvell, nosaltres però, seguim el trencall de la dreta, en baixada, cap el refugi dera Restanca.

Bifurcació del camí: Refugi Ventosa i Calvell o refugi de la Restanca.
Passat el primer tram més moderat, el camí cau per un seguit de ziga-zagues, gairebé fins a peus de l'estany del Port de Caldes, 2h12'.

Baixant cap a l'estany del Port de Caldes. Vista de l'estany de Mangades i a sobre l'estany des Monges.
Estany del Port de Caldes. El coll de l'esquerra és el Port de Caldes, per on hem creuat.
Davant, tenim una curta però forta pujada, fins un collet. Sembla més del que realment es triga en pujar-ho.

Passat l'estany del Port de Caldes, s'ha de pujar aquest collet.
A mida que guanyem alçada, ens apareix sencer l'estany des Monges i darrere, un dels tres mils que hi ha en el parc, la Punta Alta de Comalesbienes.

Des de dalt del collet, l'estany de Mangades i al fons la Punta Alta de Comalesbienes (3014).
Un cop dalt del collet, tenim vista completa del recorregut fins el proper coll. Una zona molt verda i planera, amb rierols.

Baixada cap el planell i el coll d'Oelhacrestada.
La baixada és molt ràpida, més curta que la pujada i amb força menys pendent.

Baixada des del collet, amb pals grocs.
Ja per terreny molt planer, ens dirigim cap el petit collet. Abans però, trobarem el pal indicador cap a l'ascens al pic Montardo i uns metres més enllà, un altre pal indicador, 2h49', amb la cruïlla dels tres refugis: Colomèrs (d'on venim), Restanca (seguint de front) i Ventosa i Calvell (girant cap a l'esquerra).

Pal indicador en la bifurcació dels refugis. Darrere l'estany des Monges.
Una suau i curta pujada, ens avoca en el coret d'Oelhacrestada (2475) o Collet de Crestada o Port de Rius, 2h59', tres possibles noms per un mateix lloc.

En front, el collet d'Oelhacrestada.
Collet d'Oelhacrestada o Crestada
Sortim dels límits del parc, tornem a veure marques vermelles i blanques.
El primer tram és molt rocós, el camí fa un seguit de revirades buscant el millor lloc per baixar. Hi ha força pintades!

Baixant del collet d'Oelhacrestada, seguint marques del GR-11.18, amb l'estanh de Cap de Pòrt.
Més avall, les roques deixen pas al prat. El pendent es suavitza i la progressió es torna més calmada, i més amb el color blau de l'estanh de Cap de Pòrt, que tenim en front.

Arribant a l'estanh de Cap de Pòrt.
El creuem de punta a punta, 3h49'. I com que és aviat per arribar al refugi i el sol escalfa de valent, que millor que una petita remullada ...només els peus que està molt freda!!

Refrescada en l'estanh de Cap de Pòrt. Al fons, es pot veure el collet d'Oelhacrestada.
Travessem per sobre el petit mur de contenció de l'estany, fins a la sortida d'aigües. Ara ja tenim al fons, enclotat, l'estanh dera Restanca.

Descens cap el refugi dera Restanca, amb l'estany al fons.
S'ha d'iniciar la baixada amb precaució, entre l'aigua del torrent, el camí poc definit i les roques relliscoses per on haurem de trepitjar.

Inici del camí de baixada des de l'estanh de Cap de Pòrt al refugi dera Restanca.
Enseguida la senda es separa del torrent, millorant molt la caminada, per camí força fressat i còmode.

Estanh dera Restanca, amb el refugi i la presa d'aigües.
Fent un seguit de llaçades, ràpidament ens situem vora l'estany.

Baixant per bon camí cap el refugi.
Arribant al refugi dera Restanca, 4h26'.

Arribant al refugi dera Restanca.
Des del "balco" que hi ha en el refugi, es pot gaudir de l'estany amb el seguit de cascades i reflexos. També és molt aconsellable creuar per sobre la presa de l'estany, amb un gran estimball cap a la vall de Rius i una bona perspectiva de l'arquitectura del refugi.

Refugi dera Restanca, des de la presa d'aigües de l'estany.
El dia s'ha girat, ha començat a ploure un bon xàfec. Així que avui, a la tarda tancats al refugi i aviat, a dormir.