20 de setembre del 2018

Refugi Ventosa i Calvell - Refugi Estany Llong

Etapa reina dels Carros de Foc, amb el punt més alt a 2749 m. en el "temut" coll de Contraix. Grans vistes cap a la zona de Colieto i Contraix gràcies als grans desnivells que hi ha en tots dos vessants. Roques i més roques és la tònica que ens trobem per accedir al coll, seguir les estaques grogues i no defallir en la darrera pendent molt inclinada, ja que dalt del coll, estarem a meitat d'etapa, tot i que ja haurem passat el pitjor.

Ruta circular: No. (etapa 5 de 6).
Sortida:  Refugi Ventosa i Calvell.
Arribada: Refugi Estany Llong.
Temps total:  8h44'.   Sense parades:  6h49'    Ritme:  Pausat.
Dificultat:  Fàcil.     Esforç: 2/5.
Distància: 9,66 km.    Desnivell: +701 m.  -928 m.
Alçada mínima:  1912 m.    Alçada màxima:  2749 m.
De interès: En aquestes 6 etapes, només farem mitja Carros de Foc, fent la divisió des del refugi de l'Estany Llong cap el refugi d'Ernest Mallafré i aparcament Prat de Pierró, passant pel Portarró d'Espot. Prat de Pierró és l'entrada al Parc Natural des de la població d'Espot.
Amb aquestes 6 etapes més les 5 anteriors publicades, farem la volta completa al recorregut dels Carros de Foc.
Carros de Foc: Els Carros de Foc és un recorregut d'alta muntanya que uneix els diferents refugis que hi ha dins del Parc Nacional d'Aigüestortes i estany de Sant Maurici. Tots els camins estan força fressats i marcats amb diferents colors, ja siguin part del GR (blanc i vermell) o dels propis Carros de Foc (groc). Es pot fer per lliure o comprant un forfet on podrem segellar al pas de cada refugi. Existeix la modalitat Skyrunner, on un determinat cap de setmana (mes de setembre), donen l'opció de completar -o intentar completar- tota la volta en menys de 24 h. Per a més informació o per la compra de forfets, es pot consultar en la pàgina oficial dels Carros de Foc
Acompanyants: Alícia.
Recomanacions per a les 6 etapes: Zona amb canvis sobtats de climatologia, tant s'ha de portar estris pel sol (ulleres, gorra, crema protecció) com pel fred (guants, braga, jersei polar). Portar una funda de llençol en comptes de sac, en tots els refugis tenen mantes. Recanvi de piles pel frontal. En els refugis hi ha pressa de corrent, per carregar mòbils i altres bateries (abans que marxi el sol i les plaques solars deixin de funcionar). Portar un mapa de la zona i si es possible un gps, encara que els camins estan molt fressats i marcats. Cantimplora de 1,5 litres. Pals de tresc i un bon calçat, adient per l'alta muntanya. Reservar amb molta antelació les pernoctes al refugi, la gran afluència de caminants i els pocs llits, poden tirar per terre les esperances de fer els Carros de Foc.
Mapa:  Editorial Alpina, Carros de Foc, escala 1:25.000.
            Editorial Alpina, P.N.St.Maurici-Aigüestortes (2 mapes), escala 1:25.000.
Aproximació:  En ser un recorregut per etapes, mirar l'aproximació de l'etapa núm. 1, fins l'aparcament de Prat de Pierró
Es pot accedir al refugi Ventosa i Calvell des del balneari de Caldes de Boí, per carretera fins el final, on es troba la presa de l'embassament de Cavallers. Un camí senyalitzat amb marques grogues travessa l'embassament i s'enlaire passant per les Llastres de la Morta, fins el refugi Ventosa i Calvell. 4,9 km., D+474 m., Temps 2h15'.

Descripció: Només sortir de la porta del refugi Ventosa i Calvell, el sol remarca el massís de Besiberri.

Massís de Besiberri.
Acabem de preparar les motxilles per començar l'etapa "mítica" dels Carros de Foc.

Preparatius abans de la sortida, en el refugi Ventosa i Calvell.
Per començar, un curt tram de camí, força planer, amb pal indicador "Port de Colomers/Refugi Estany Llong". Lluny, en la cresta del fons, ja ens vigila el coll de Contraix.

Iniciant el recorregut, amb el coll de Contraix sempre present.
Enrere queda el refugi Ventosa i Calvell.

Refugi Ventosa i Calvell, amb l'ampliació de fusta en la part dreta.
Iniciem una baixada amb força pendent, amb petits trams de roca, sempre seguint les marques grogues. Al fons de la vall, l'estany de Colieto, on anirem a parar.

Estany de Colieto.
La baixada, entretinguda però sense cap dificultat, ens porta a peus de l'estany de Colieto, 21'.

Travessem un seguit de palanques de fusta, per creuar els rierols que comuniquen amb d'altres estanys i estanyols.

Travessant rierols que comuniquen amb la resta d'estanys.
Seguint pel fons de la vall, amb grans espais d'herba i un camí molt fresat, ens trobarem l'estany Gran de Colieto, 40'.

Arribant a l'estany Gran de Colieto.
Estany Gran de Colieto. Reflexes amb la Punta d'Harlé, el Pa de Sucre i el pic de Tumeneia.
Superat l'estany per la riba dreta, trobem un primer pal indicador. No gaire lluny, trobarem un segon pal indicador, 48'.
En aquest tenim les bifurcacions cap el Port de Colomèrs (esquerra) i el pic de la Punta Alta de Comalesbienes (dreta).

Pal indicador, cruïlla de camins: Port de Colomèrs, Coll de Contraix i pic de la Punta Alta.
Continuem de front, anem guanyant alçada pel cantó esquerra. Ens anem apropant al rocam.

Aproximant-nos al primer caos de roques.
El camí va sortejant les roques fins que, inevitablement, comencem a avançar per sobre d'aquestes. Sempre s'ha de seguir les marques grogues, on trobarem el millor lloc per avançar.

Superant un primer tram de roques, amb fites i estaques grogues.
Enrere queda l'estany Gran de Colieto i l'extens prat verd.

Comencem a guanyar alçada.
Anem alternant trams per sobre les roques amb d'altres d'herba.

Tram mix de roques i sender.
Un rierol amb una bassa d'aigua, en una petita plana envoltada de roques, serà la darrera treva de l'atac al coll.

Replà amb rierol i estanyol.
Ens tornem a enlairar de valent, per un tram mixt de roques i herba. El camí de moment, és fàcil de seguir.

Entre roques, seguint pals grocs.
El cim de la Punta Alta de Comalesbienes, majestuós, a la dreta.

La Punta Alta de Comalesbienes, en el centre.
La bassa d'aigua i l'estany Gran de Colieto, ja queden lluny.

Mirada enrere, amb l'estany Gran de Colieto.
Iniciem un fort pendent per roca, prop d'un replà rocós, que domina tota la vall de Colieto. No cal arribar al replà, ja que el camí continua pujant cap a l'esquerra, encarant-se mica en mica, en front del visible coll de Contraix.

Inici del pedregam, que no deixarem fins el coll de Contraix.
El pendent perd intensitat, tot i anar sortejant les incomptables roques, unes per sobre altres pel costat.

Acostant-nos pel pedregam al coll de Contraix.
Ens aproximem a la darrera pala de roques, que accedeix directe al coll.

Darrere pujada, força dreta, fins el coll de Contraix (2749).
Aquí hi ha dues opcions: seguir les estaques grogues, que pugen directes o fer una llaçada esquerra-dreta fins situar-nos uns metres per sota el coll, on enllacem amb marques grogues. Escollim aquesta darrere opció, amb traça de camí, fites i ...evitar els trams sorrencs!!

Per traça de camí i seguint fites. El pendent es força dret.
Forta pujada. Es pot veure tot el pedregam que hem anat superant durant el que portem d'etapa.
Un cop arribats a les marques grogues, el pendent és molt dret, però amb bones preses. Evitar els trams més terrosos, on costa molt més progressar.

Darrers metres, molt drets, per arribar al coll de Contraix.
Arribem dalt del coll de Contraix (2749), 3h24'. Aquest està situat en mig de la cresta que porta cap a la dreta (sud-oest), al pic de Contraix (2957) i cap a l'esquerra (nord-est) al pic de l'Estany de Contraix (2896). Grans vistes cap els dos vessants.
Aquest coll, és el punt més alt i més anomenat, per on passa el recorregut de Carros de Foc.

L'encaixonat i estret coll de Contraix (2749).
Des del coll de Contraix, l'estany de Contraix i el Gran Tuc de Colomèrs.
El descens es força pendent. El camí serpenteja per terreny terrós i relliscós. Més avall, ens internem en el caos de roques, on costa seguir la traça de les pintades grogues. Un cop arribem a l'estany de Contraix, 4h10', els "problemes" desapareixen.

Estany de Contraix.
El voltegem per la riba, fins un pal indicador, on marque 2h30' fins el refugi de l'Estany Llong i 3h al refugi Ventosa i Calvell.
Ara només hem de seguir la senda, amb algun curt tram de roques. A dalt i enrere, queda el "temible" coll de Contraix.

Sobre l'estany, el coll de Contraix. A l'esquerra el pic de Contraix (2957).
Després de passar prop d'una estació meteorològica, sobre un llom, iniciem la baixada a la vall de Contraix. El pendent és fort, el camí força fressat i sempre tindrem les marques grogues de referència.

La vall de Contraix per on baixarem.
Davallant cap el fons de la vall. Al fons, el pic de Sarradé (2945) i el pic de Contraix (2957).
Arribem als prats del fons de la vall, 5h18'. La baixada molt suau, ens permet un respir, i més al trobar-nos uns rierols amb petita "platja" de sorra, on inevitablement, fem una parada per refrescar-nos els peus i menjar, 5h28'.

Avançant per la vall, amb prats de pastura i rierols.
Parada per dinar i refrescar-nos els peus, en una petita platja.
Creuada la plana, una nova baixada forta, per bon camí, ens porta fins el Pletiu de la Solana.

Pletiu de la Solana.
El pendent es torna a intensificar en la Costera de Contraix, fins gairebé la plana d'Aiguadaci.

Baixant per la vall de Contraix, vistes cap a l'est.
Baixant cap els prats d'Aiguadaci.
Entrant en el bosc, trobem el pal indicador, 6h30', que ens marca el refugi de la Centraleta. Si continuem de front, anirem a parar a la plana d'Aiguadaci on es pot enllaçar amb la pista que puja al refugi d'Estany Llong o a la sortida del parc per la "porta" de Caldes de Boí via Ribera de Sant Nicolau.
Decidim anar pel camí del refugi de la Centraleta, que només es troba a dos minuts. És tancat quan el refugi d'Estany Llong està obert, o sigui, que només és obert en temporada hivernal.

Refugi de la Centraleta.
Darrere el refugi, marxa un camí estret i ben fressat. Enseguida comença a guanyar alçada entre el bosc, amb alguna ziga-zaga, fins enllaçar amb la pista, 6h41'.

Camí del refugi de la Centraleta cap el refugi d'Estany Llong.
Només cal seguir-la cap amunt (esquerra), fins arribar al refugi d'Estany Llong, 6h49'.

Refugi d'Estany Llong.
Jornada dura, rocosa, de desnivell positiu i sobretot negatiu, llarga en temps i no tant en quilòmetres, ...d'aquestes etapes que quan et dutxes i et relaxes al refugi, estàs orgullós d'haver fet i gaudit. Això és el que tenen les etapes reines. El "temible" ja no ho és tant!

1. Ahhhhh les portes de Mordor jajaja .... Una jornada que es quedarà a la meva memòria per sempre, com la nit de la pujada al Kili o la del Mont Meru.

2. Sort que les portes de Mordor eren obertes, si arriben a estar tancades, s'ha de tornar a baixar pel pedregam!! Ja vaig veure que et vas emocionar, com les grans campiones.