10 d’agost del 2000

Pic Perdiguero (3222) - Hito E Perdiguero (3170), Per la Vall de Perdiguero / Estós

Aquest pic Perdiguero és un gran mirador entre dos grans massissos, el de Posets i el de la Maladeta. La penosa pujada per la cresta sud-est, amb força blocs de roca, contrasta amb "l'amabilitat" del camí en la seva cresta nord. Tot i això, la pujada per la petita vall de Perdiguero ens guarda petits racons amb grans i àmplies vistes, que anem destapant a mida que guanyem alçada.

Ruta circular:  Sí, lineal.
---------- Recorregut data 10-8-00 ----------
Sortida i arribada:  Refugi d'Estós
Temps total: 8h23'    Sense parades:  --   Ritme:  Moderat.
Dificultat:  F-Fàcil       Esforç: 2/5.
Distància:  16,11 km.       Desnivell: +1658 m.
Alçada mínima:  1733 m.      Alçada màxima:  3222 m.
---------- Recorregut data 31-5-98 ----------
Sortida i arribada:  Cabana del Turmo.
Temps total: 2h44' (només pujada)    Sense parades: --   Ritme:  Moderat.
Dificultat:  F-Fàcil       Esforç: 1/5.
Distància:  7,88 km.     Desnivell: +1005 m.
Alçada mínima:  1733 m.      Alçada màxima:  2733 m. (aprox.)
Cims:  Hito Este del Perdiguero (3170) i pic Perdiguero (3222).
De interès:  Es pot pernoctar en el refugi d'Estós, prèvia reserva, tot i que després s'ha de perdre força alçada fins la cabana del Turmo. L'any 1998 la cabana del Turmo era oberta i es podia fer nit, avui dia, aquesta és d'ús particular i està tancada. Aquest cim, també dit Tuca d'el Perdiguèro, té documentada la primera ascensió l'any 1817, realitzada per Friedrich Parrot i Pedro Barrau (guia de Luchon), tot i que de segur, pastors de la zona ja l'havien pujat.
Acompanyants: Javier "Kukol" i Jorge Martín.
Recomanacions:  En dies de calor, portar gorra, ulleres, protecció solar i abundant aigua, gran part del recorregut està exposat al sol. Menys el tram de pujada a la carena, els pals de tresc poden ser una gran ajuda. Itinerari força llarg i de notable desnivell, amb força pedregam, estar en bona forma física.
En temporada hivernal, cal portar l'equip complet: grampons, piolet, botes d'alta muntanya, jaqueta de plomes i gore-tex. A més dels utensilis de prevenció de cremades, com les ulleres de sol per la neu, crema pels llavis i la cara, gorro, guants, buf, ...
Mapa:  Editorial Alpina, Posets-Perdiguero, 1:25.000.
Aproximació: Des de Lleida, capital de província, agafar l'autovia A22 direcció a Osca. Deixar-la en la sortida 51, seguint per la N-240 fins a les proximitats de Barbastro, on seguirem direcció a Graus per la N-123. Passat aquest poble, seguim per la mateixa carretera, ara dita A-139. Abans de Campo, agafem la N-260 i la deixem a Castejón de Sos, on seguim un altre cop per la A-139. Seguint aquesta, passem el poble de Benasc fins a creuar el riu Ésera pel pont de San Chaime. A l'esquerra, continuem per una estreta carretera fins un gran aparcament de terra (de pagament).
L'aproximació al refugi d'Estós des de l'aparcament, està comentat en una altra entrada d'aquest blog.

Nota: En aquesta entrada he afegit algunes fotografies d'una altra sortida, un intent a aquest cim pel mateix itinerari, que es va tenir que avortar per les inclemències meteorològiques. Vam passar la nit a la cabana del Turmo el dia 30-5-98. Al dia següent, 31-5-98, es va fer l'intent al cim, arribant un xic més amunt del coll Ubago, i es va baixar fins a la carretera de Benasc, prèvia passada per la cabana del Turmo. Vaig estar acompanyat per en Jose María "Chema".
Les fotografies les identifico amb "(arxiu 31-5-98)", per a diferenciar-les. Els horaris de pas, els identifico així: (nnhmm' - 31-5-98), cal recordar que aquest itinerari té la sortida a la cabana del Turmo.

Descripció:  Des del refugi d'Estós, es davalla pel GR-11 fins la cabana del Turmo, perdent una notable alçada. 33'.

Cabana del Turmo, on vàrem passar la nit. (arxiu 31-5-98).
Es creua el riu Estós per la Palanca del Turmo i es puja pel mig del prat seguint marques blanques i grogues del PR HU-31, en diagonal cap a la dreta, fins a les ruïnes de la caserna de carrabiners o caserna militar d'Estós (11' - 31-5-98).

Caserna militar d'Estós, des de les proximitats de la cabana del Turmo (arxiu 31-5-98)
Des de la caserna, es pot observar la praderia que envolta la cabana del Turmo, en plena vall d'Estós

Prats de la vall d'Estós, propers a la cabana del Turmo. (arxiu 31-5-98).
Un cop passada aquesta construcció, a uns dos-cent metres aproximadament, seguim un trencall cap a l'esquerra, que s'endinsa en el bosc, amb fort pendent.
Deixem de seguir les marques del PR.
Entrem en la vall de Perdiguero, seguim paral·lels al barranc, sempre per camí clar amb algunes fites.

Travessant el bosc a l'entrada de la vall de Perdiguero. (Digit. foto de paper)
Passat aquest tram de fort pendent, desapareix el bosc per transitar per la Pleta del Perdiguero, 1h43 (1h15' - 31-5-98). Pastures verdes en un terreny força còmode per caminar, amb la cristal·lina aigua del torrent que baixa per la vall.

Vall de Perdiguero, Pleta de Perdiguero. Al fons els pics de Perramó, Batisielles Sud i Nord i Posets.
Al final de la pleta, el pendent es torna més fort, per superar la coma de Perdiguero, amb tendència a anar cap a l'esquerra, fins dalt de la coma.
A l'esquena, llunyans, els punxeguts cims de Chuise, Ixeia, Chinebro i Perramó.

Zona de muntanya de les agulles d'Ixeia, Chuise, Chinebro i Perramó. (arxiu 31-5-98)
A l'esquerra ens queda l'ibonet de Perdiguero, nosaltres però, iniciem l'atac al coll decantant-nos cap a les parets que formen la cresta que baixa del Perdigueret, cap a la dreta.

Superat la coma de Perdiguero, apareix l'ibonet a l'esquerra i en front la pujada cap el coll Ubago.
El pendent cada cop és més intens, tenint a la vista el coll.

Ascens cap el coll Ubago, amb gran acumulació de neu. (arxiu 31-5-98)
Un darrer esforç per situar-nos en el Coll Ubago (2703), 3h06' (2h44' - 31-5-98).

Coll Ubago (2703).
Gran diferència de clima, aquell intent del juny del 98.

Coll Ubago (2703). (arxiu 31-5-98)
Iniciant la carena cap el cim, un centenar de metres més amunt del coll Ubago. Punt on decidim abandonar. (arxiu 31-5-98)
Aquest coll uneix les valls de Perdiguero i Lliterola. A banda dreta -sudest-, tenim l'escarpat pic de Perdigueret (2804) i a banda esquerra -nordoest- la cresta SE per on accedirem al cim.

Sota les roques del fons, el coll Ubago, amb les parets i canals del Perdigueret. (arxiu 31-5-98)
Si ens aboquem a la vessant de Lliterola, veiem l'encaixonat ibonet de Lliterola amb la seva peculiar forma.

Ibonet de Lliterola. Al fons el massís de la Maladeta.
Mirant cap a la vall d'Estós, apareix el massís de Posets, culminat per pic de Posets i la cresta nord, amb el pics de los Gemelos i de Los Veteranos.
De primeres, no seguim ben bé la carena, sinó que marxem un xic a la dreta, pel cantó de Lliterola. Al fons apareix l'ibón Blanco de Lliterola.

Ibón Blanco de Lliterola, amb el pic de Maupas al fons.
Les fites ens assenyalen el lloc per on accedir dalt de la carena. Un rocam amb un pendent considerable.

Iniciem la pujada a dalt de la carena per un caòtic rocam.
Un cop dalt de la carena, aquesta no és gaire ample però està absenta de dificultats, progressant per grans blocs rocosos, seguint fites i escollint els millors passos i més fàcils.

Dalt de la carena, es segueix pel mateix fil.
Pujant per la carena. Al fons, el Vallibierna.  (Digit. foto de paper)
Sense adonar-nos, arribem al Hito E. del Perdiguero (3170), 4h21'. Aquest bony és una acumulació de roques en mig de la carena, coronades per unes pedres o fita.
Aquest cim, fins ara comptabilitzat en la llista dels 3000's dels Pirineus, ha caigut d'aquesta llista per no complir una de les normes, la de tenir una prominència mínima de +10 m.

Cim del Hito E. Perdiguero (3171).
Enfront tenim el nostre objectiu del dia. Ara només cal davallar una inapreciable baixada, per remuntar la pala llarga i pedregosa.

Collet entre el Hito E. i el pic Perdiguero. Camí de roques fins el cim. (Digit. foto de paper)
Fins arribar al pic Perdiguero (3222), 4h42'.

Pic Perdiguero (3222).
Aquest cim gaudeix d'àmplies vistes, tant de la banda francesa com espanyola. És un nus d'arestes i punt culminant tant del massís com de la zona 8-Perdiguero-Gourgs Blancs del llistat dels 'Tres mils dels Pirineus'.
Si ens aboquem cap el nord, als nostres peus tenim el lac du Portillón d'Oô i més enllà els pics Gourdon, Spijeoles, Belloc, ...

Vessant francesa: Lac du Portillón d'Oô i cims que l'envolten.
Més a l'est, la carena amb els cims de la Tuca de Lliterola, Pic Royo, Punta de Lliterola i els pics de Crabioules, entre d'altres.

Cresta nord amb el seguit de cims 'tresmilerus'.
Cap a l'oest, tota la carena pirinenca amb un seguit de cims superiors als tres mil metres: Pic del Portillón de Oô, Seil i Cap dera Baquo, Gourgs Blancs, Pic Long, Campbieil, La Múnia, pic de Lustou, Bachimala, Mont Perdut,...

Glacera i cims de la Baquo. Al fons altres massissos destacats: Mont Perdut, Bachimala, Vignemale,...
I cap a l'est, el massís de la Maladeta, amb l'inconfusible Aneto, pic Maldito, pic de la Maladeta, pic d'Alba, el Russell o el Vallibierna entre molts altres.

L'Aneto i el massís de la Maladeta, ben aprop.
Després de gaudir una bona estona, tant de les vistes com de l'espectacular dia, davallem utilitzant el mateix itinerari de pujada.
Prop de l'ibonet de Perdiguero, encara tenim bones vistes, mirant enrere i amunt, la carena del Perdiguero.

Enrere queda la nevada carena al Perdiguero, amb el Hito E. Perdiguero al centre. (arxiu 31-5-98)
I en front però encara més lluny, el massís del Posets.

Baixant per la vall de Perdiguero, amb el massís de Posets.
Travessem el bosc, per agafar un xic de fresca, després d'un dia calorós.

De camí cap el refugi.
Passant per la cabana del Turmo i remuntant fins el refugi d'Estós, on passem nit.

Refugi d'Estós. (Digit. foto de paper)

Gairebé totes les fotografies han estat digitalitzades de diapositiva, a excepció de quatre que s'han digitalitzat de fotografies a paper "(Digit. foto de paper)".