8 de juliol del 2023

Pta.Ledormeur (3107) - Pta.del Ibon (3096) - Pic Petit Bachimala S i N (3052) - Pic Marcos Feliu (3057)

Ascens a quatre cims superior als 3000 m. situats en la cresta de Bachimala. Des del ibon Superior de Bachimala, accedim dalt de la cresta per una canal, superant una tartera i grimpant els darrers metres per roca. El recorregut per dalt de la cresta de Bachimala és entretingut, amb alguns passos de IIº, però sense cap dificultat remarcable. Espectaculars vistes a gran part dels cims 'tresmilerus' del Pirineu. Baixem de la cresta per una canaleta i un seguit de desgrimpades, abans d'arribar al coll que ens separa del pic de l'Abeillé, fins el fons de la vall. Una tabarra lenta de tornada, ens retorna al refugi de Tabernés, ... negra nit.

Ruta circular:   Sí.

Sortida i arribada:  Refugi de Tabernés.

Temps total: 17h34' (*)   Sense parades: 13h20'   Ritme:  Pausat / Lent (baixada).
  (*) Molta estona aturats en els ibons, esperant a que millorés la meteorologia.

Dificultat:  Poc Difícil Inferior - PD-     Esforç:  2/5.

Distància:  19,39 km.      Desnivell:  +1463 m.

Alçada mínima:   1725 m.        Alçada màxima:    3107 m.

Cims:  Punta Ledormeur (3107), Punta del Ibón (3096), Petit Bachimala Sud (3052), Petit Bachimala Nord (3052) i Pic Marcos Feliu (3057).

De interès:  Els quatre cims pertanyen a la zona 6-Bachimala-Culfreda dels llistat dels 3000's del Pirineu.
El grau màxim de grimpada durant la travessa per la cresta és de II, tot i que la major part són de I+, qualificant la cresta de PD-.
A excepció de la zona de la Pica d'Estats, els Besiberris i Balaitous, totes les altres zones de 3000's es poden gaudir des de dalt de la cresta.
Darreres actualitzacions d'altituds, donen a la Punta Ledormeur 3107 m.
En el cim del Petit Bachimala, hi ha dues cotes que tenen la mateixa alçada, així denomino Sud, a la primera cota, i Nord, a la segona.
El refugi de Tabernés, que es pot arribar en cotxe per una pista en bon estat, és un bon lloc per pernoctar. En cas de 'complet', als voltants hi ha prats on poder plantar la tenda o fer bivac. Està en força bones condiciones de netedat, amb una gran taula amb seient i en el compartiment del pastor, llar de foc.
Uns quilòmetres més avall del refugi de Tabernés, seguint la pista, hi ha una bifurcació que, girant a l'esquerra, en 1 km. ens porta fins el refugi de Viados (guardat) o seguint cap a vall,  hi ha un càmping de muntanya, Càmping el Forcallo, on també es pot pernoctar i menjar/sopar,  només obert en temporada estival.
L'estat de la pista és força bo, encara que sempre s'ha d'extremar les precaucions. Hi ha trams força estrets, on només passa un cotxe, s'ha de tenir sort en no coincidir en aquests trams. Modera la velocitat, 20 Km/h. de màxima!!
La cresta de Bachimala s'estén de sud a nord, des de la Punta del Sabre fins al pic de l'Abeillé, on fa un gir cap a sud-oest, amb el darrer dels tres mil, el pic de la Pez, però, la cresta continua fins el pic de la Pez SW (2931).

Acompanyants:   Manu "Metal&Mountain" i Antonio

Recomanacions:  Pals de tresc, barret o gorra, ulleres, crema solar. Botes lleugeres.

Mapa:  Editorial Alpina, Bachimala-Bal de Chistau, escala 1:25.000.

Aproximació:  Sortint de Lleida, capital del Segrià, agafem l'autovia A22, fins a Barbastro. Deixem l'autovia i prenem la carretera A-138. Passem els pobles d'Abizanda, Ainsa i Lafortunada. Més endavant, trobarem la desviació cap a Plan/Gistaín. Seguint la carretera A-2609, es travessa les poblacions de Plan i San Juan de Plan. Deixem la carretera en una corba tancada, seguint a la dreta per una pista d'uns 15 km., que ens deixa vora el refugi de Tabernés.  Punt de sortida (Refugi Tabernés). Inici de la Pista (Maps).

Descripció:  Ens posem a caminar abans de dos quarts de sis, encara fosc. Des del plan de Tabernés, darrere el refugi lliure, es baixa seguint una difusa pista en mig del prat, fins la vora del riu. Es travessa el pont sobre el riu Zinqueta de la Pez.

Refugi de Tabernés.
La pista es transforma en camí, iniciant la pujada en mig del bosc.
A una certa alçada, enllacem amb el PR HU-114, 13', seguint de front direcció "Puerto de la Madera / Puerto de la Pez".

Enllaç amb el PR HU-114. (Foto d'arxiu: 21-7-22).

Iniciem una davallada, aproximant-nos vora el riu.  Creuem un primer prat, on trobem el trencall que porta cap el Puerto de la Madera, 38'.

Pal indicador cap el puerto de la Madera. (Foto d'arxiu: 21-7-22).
Després de creuar un petit pont de fusta, arribem al Vado de Bachimala. Haurem de creuar un segon pont per arribar al pluviòmetre, 47'.

Arribant al Vado de Bachimala. (Foto d'arxiu: 21-7-22).

Pluviòmetre, en el Vado de Bachimala. (Foto d'arxiu: 21-7-22).
Bifurcació de camins. En front del pluviòmetre, amb marques verdes, puja cap el Gran Bachimala seguint el barranc del mateix nom; a l'esquerra, camí força més fressat i amb marques blanques-i-grogues, cap el Puerto de la Pez.

Una puntualització important d'en Manu i que serà cabdal en la sortida "A les 10 en el pluviòmetre" (a les 10 de la nit), referint-se que ell es conforma en arribar a aquesta hora en aquest punt, abans que es faci fosc o negre-nit.

La pastura està força alta i dificulta seguir el corriol i veure les marques verdes. Continuem de front, entrant en el bosc, on el camí és més fressat, iniciant la pujada, on s'ha de superar un parell de trams rocosos.

Pujant pel barranc o vall de Bachimala.
A dalt, s'obre la vall de Bachimala, amb les primeres llums del dia.

Primeres llums dels dia.
En una zona més planera, trobem el desviament, a l'esquerra, cap els ibons de Bachimala, 1h28'. No hi ha cap indicador, només una fita de pedres amb un pal. Deixem de seguir les pintades verdes.

Deixem de seguir el barranc de Bachimala, girant a l'esquerra per un camí cap als ibons de Bachimala.
Ens dirigim cap el nord, per un camí força fressat i dur pendent, seguint fites.

Camí cap als ibons de Bachimala.
Cap els 2300 m., el pendent es suavitza, voltejant els contraforts que davallen del pic Gran Bachimala

Voltejant els contraforts que cauen del Gran Bachimala.
Cap el vessant sud, apareixen els pics d'Eriste, en l'horitzó.

Pics d'Erista, a l'esquerra.
Es travessa una tartera abans d'arribar al barranc dels Ibons de Bachimala, 2h55.

Arribant a la conca dels ibons de Bachimala.
En apropar-nos al torrent, amb força aigua, el seguim un curt tram, per després girar i voltejar el ibon Inferior de Bachimala per l'esquerra, 3h18'.

Seguint el torrent cap als ibons de Bachimala.

Ibon Inferior de Bachimala.
Continuem pujant, ara cap a la cubeta on està el ibon Superior de Bachimala. Davant tenim la cresta de Bachimala i la depressió per on volem pujar, directes cap a la Punta Ledormeur. A més del intens vent que bufa, la boira tapa bona part dels cims.

Pujant cap al ibon Superior de Bachimala. La cresta continua ennuvolada.
Enrere queda l'allargassat ibon Inferior de Bachimala

Ibon Inferior de Bachimala.
Arribem als peus del ibon Superior de Bachimala, 3h49', de blau tricolor.

Ibon Superior de Bachimala.
Després d'una bona estona decidint si abandonem o pugem i si pugem per on pujar, tartera o canal, continuem, voltejant el ibon per l'esquerra fins als petits ibons de Bachimala.

Petit ibon de Bachimala, amb el pic de la Pez SW i pic de la Pez.
Estem una bona estona, gairebé una hora, el cel sembla que s'està aclarint, però la cresta continua tapada. Tenim clar que si pugem, serà per la canal del mig, descartem la tartera i la seva pendent endimoniada.

La canal del centre és per on pujarem cap a dalt de la cresta.
Són un quart de dotze i decidim pujar. Sembla que el cel s'esta tornant blau. Anem cap a la canal.

Aproximació cap a la canal.

Entrada a la canal.
La pujada per la canal no representa cap dificultat. De lluny sembla molt més dreta. Es va superant gairebé sense ajuda de les mans, fins arribar a una part bloquejada, prosseguint fent un gir cap a l'esquerra (I+), voltejant i evitant l'obstacle i sortint dalt de la canal, entre la que hem pujat i la canal de la dreta, on baixava un torrent.

Sortida de la canal en la part alta. Al fons el ibon Superior de Bachimala.
Davant nostre, una tartera amb una pendent forta. Per sort, avancem bé. Deixem el torrent i un turó a la dreta, continuant per l'esquerra, esquivant alguna congesta de neu i evitant entrar dins de la clotada, passant per sobre d'aquesta i arribant sota la mateixa paret de la cresta.

Itinerari (en vermell) aprox. de la pujada cap a la cresta.

Darrer tram pedregós abans d'arribar a la roca que forma la cresta.
Potser hi ha alguna canal que accedeixi a la cresta més fàcil que per on hem pujat, però no ha estat complicat arribar-hi, 6h24'.

Grimpada per accedir a la cresta.
Ja en la cresta, sortim en un petit bivac. Cal seguir la cresta cap a la dreta, primer esquivant un ressalt de roca per la dreta i després fer una grimpada, un xic exposada però amb bones presses, per assolir el cim de la Punta Ledormeur.

Primer obstacle que s'afronta per la dreta.

Darrer tram de cresta abans d'assolir la Punta Ledormeur.
Punta Ledormeur (3107) (F+), 6h37', empetitida per la gran mole que està a tocar del Gran Bachimala i des d'on es tenen unes vistes del tram de cresta per on haurem de transitar. En el cim no cap més que una o dues persones, estret de vertigen.

Des de la Pta. Ledormeur, el tram de cresta fins a la Pta. del Ibon.

La Pta.Ledormeur, darrere el gegant Gran Bachimala.

Punta Ledormeur (3107).
El dia s'ha aclarit, per sort nostra, on podem gaudir de vistes cap els propers:
Massís de Posets: Posets, Espadas, Bardamina, Pic de la Paúl, Veteranos, Gemelos,...;
Massís de Néouvielle: Pic de Néouvielle, Trois Conseillers, Turó de Néouvielle, Pic Long, Campbieil, Estaragne, Lentilla, ...;
Massís del Mont Perdut: Añisclo, Mont Perdut, Cilindro, Marboré,...;
Massís de La Múnia: La Munia, Sierra Morena, Troumouse, Robiñera...;
Massís del Vignemale: Gran Vignemale, Gran Tapou,...;
Massís del Perdiguero i massís de la Maladeta (documentats més avall).

Massís del Posets.

Massissos de Mont Perdut, La Múnia i Vignemale.

Massís de Néouvielle - Pic Long.
Iniciem el recorregut de la cresta, cap el nord. Aquest primer tram és el més escarpat i més "complicat".

Crestejant cap a la Pta. del Ibon.
Punta del Ibon (3096) (F+), 7h25'. Segon cim, aquest amb més amplada. Vistes gairebé semblants a l'anterior cim.

Pta. del Ibon (3096) amb la cresta nord.

Pta.del Ibon (3096) amb la cresta sud i el Gran Bachimala. A l'esquerra el massís del Posets.
Tram de cresta que ens queda, amb els cims del Petit Bachimala Sud, Petit Bachimala Nord, Marcos Feliu i al fons l'Abeillé.

Cresta de Bachimala nord, amb els cims que anirem assolint.
Aquests tram de cresta és molt més fàcil, tot i que no val a badar, no és tant despenjat ni agresta, només és una cresta de baixada i una pujada directe al cim, en mig no hi ha entrebancs.

Trams de cresta cap el Petit Bachimala Sud.
Pic Petit Bachimala Sud o Bachimala Xicot Sud (3052) (F+), 7h53'.

Petit Bachimala Sud.
Vistes cap els ibons de Bachimala, al fons de la vall, amb un blau que enamoren i la zona del Perdiguero: Pic Perdiguero, Tuca Lliterola, Cap i Seil dera Baquo, Clarabide-Gias, Camboué, Grand Quayrad, Spijeoles, Lézat, Belloc, ...

Massís de Perdiguero.

Ibons de Bachimala, des del cim.
Aquest cim dista de poca distància del pic Petit Bachimala Nord o Bachimala Xicot Nord (3052) (F), 8h08', que s'accedeix sense cap dificultat per una cresta planera.

Cresta fins el Petit Bachimala Nord.

Petit Bachimala Nord.
Després d'un primer tram planer, la cresta es torna més afilada i aguda, avançant amb més dificultats i superant petits entrebancs en forma de ressalts. Arribant a la mole rocosa on s'assenta el cim, es deixa de seguir la cresta per avançar pel vessant dels ibons de Bachimala, fins una canal terrosa per on es puja seguint alguna fita i grimpant per bona roca els darrers metres per la cresta, fins el cim.

Tram acanalat de pujada al cim.

Curta cresta arribant al cim.
Pic Marcos Feliu (3057) (PD-), 8h35'. Cim ample que domina la vessant nord de la cresta de Bachimala.

Pic Marcos Feliu. Al fons el Gran Bachimala.

Ha millorat molt la visibilitat, amb el massís de la Maladeta al vessant oriental: Pic d'Aneto, Tempestades, Russell, Maldito, Maladeta, Cordier, Sayó, Mir, Alba,...; i el pic de l'Abeillé en el vessant occidental, tancant la cresta, abans que aquesta faci un gir a l'esquerra (oest), on estan situats els pics de la Pez i del Puerto de la Pez, i darrere d'aquest, els tres mil més allunyat de la zona, el pic de Lustou.

Massís de la Maladeta.

Cresta des del pic Marcos Feliu fins el pic de l'Abeillé.

Els altres cims de +3000m. de la zona del Gran Bachimala.
Continuem un curt tram de cresta fins a una ampla canal terrossa, per on baixarem, 8h45'. No seguim fins el pic de l'Abeillé, el deixem per a una altra ocasió, ni fins el coll que ens separa d'aquest.

Baixada per aquesta canal.
La baixada comença sent fàcil, en arribar a la zona de roques, s'ha de fer alguna desgrimpada, fàcil però amb les cames fatigades es tornen més delicades, fins arribar a la part baixa de la vall, amb molta roca, on desapareixen les dificultats.

Davallem la vall direcció als ibons de Bachimala.
Sense un camí fressat, anem seguint escadusseres fites per terreny incòmode, fins a un primer i petit estanyol, 9h55'.

Estanyol de Bachimala.
Des d'aquí millora el terreny, fins als ibons petits de Bachimala i ja amb traça de camí fressat, cap al ibon Superior de Bachimala, on ara sí que podem gaudir de la cresta i del itinerari per on hem accedit als cims.

Ibon Superior de Bachimala.
Continuem baixant fins el ibon Inferior de Bachimala, 10h43', on farem una parada per recuperar forces.

Baixant cap al ibon Inferior de Bachimala, ara amb un blau brillant.
La resta del camí és desfer el mateix itinerari de pujada. L'esforç ens passa factura i anem a ritme lent i fent continues petites parades. Cap problema, el dia és llarg, fa caloreta, portem frontals... i no hi ha cap pressa!!

Arribem al pluviòmetre a les 21:52', ...Manu ets un profeta!!, 12h31'.

Passem pel pal indicador de la cruïlla cap el Port de la Madera, 12h39', i ja amb els frontals encesos, deixem de seguir el PR HU-114 en el pal indicador, 13h07' i arribem al refugi de Tabernés, 13h20',  fosos i contents. I més contents brindant pels cims amb una cervesa fresca, fresca!!

Pots veure i baixar-te el track del recorregut a wikiloc.

1. Respostes
    1. Gràcies "Anònim" pel teu suport!! però pel proper comentari, pots deixar el teu nom!! jajaja.